Valideyn-məktəb-müəllim üçlüyü
Düzgün peşə seçimində
bu amilin rolu
İnsanı yetişdirən, formalaşdıran
ilk ocaq ailədən sonra məktəb və pedaqoji mühitdir. Müstəqil
zövq, fərdi əqidə, əsl vətəndaşlıq səmimiyyəti,
mühitlə qaynayıb-qarışmaq,
daim axtarışda olmaq meyli, marağı,
bir sözlə, bütöv şəxsiyyət
probleminin həlli məhz məktəbdən,
tədris sistemindən
asılıdır. Hər bir
insan bir kitabdır. Onu sadəcə oxumaq
lazımdır. Amerika
alimləri bildirir ki, məktəb üçün deyil, gələcək üçün
oxumaq lazımdır.
Bu gün nəzər
yetirsək görərik
ki, təhsilimizdə şagirdlərimizin bir şəxsiyyət kimi formalaşmasına mane olan
əsas amillərdən
biri düzgün peşə seçimi etməmələridir. Məhz bunun
nəticəsində bəzi
gənclər həyatda
uğur qazana bilmirlər. Bu problemin də yaranma səbəblərindən
biri müəllimin, məktəb rəhbərliyinin
şagirdləri peşəyə
düzgün istiqamətləndirə
bilməməsi və
eyni zamanda da evdə valideynlərin
uşaqlara təzyiqi altında onların sevmədikləri, ancaq bu gün cəmiyyətdə
dəbdə olan nüfuzlu peşələri
seçməyə vadar
edilmələridir. Aparılan
araşdırmalardan bəlli
olur ki, bütün bu yanlış təsirlərin
nəticəsində ali təhsil ocağını bitirənlərin
10%-i gələcəkdə
öz ixtisası üzrə işləyir.
Bu 10% məzundan yalnız
öz gələcək
kariyerasında uğur
əldə edən gənclərimiz isə 6,7% təşkil edir. Bəs yerdə qalan
90% necə olsun?
Bu qalan hissə isə ayrı-ayrı sahələrdə özlərinə
iş tapır və yenidən sənət öyrənir.
Nəzərə almaq lazımdır
ki, hər bir şəxsiyyətin əsas missiyası yaşadığı cəmiyyətdə
onun yardımına ehtiyacı olanlara kömək etməkdir.
Yaşlı ingilis xanımından soruşurlar:
- İnsanı mədəni,
savadlı, daha doğrusu, ziyalı etmək üçün nə lazımdır?
- Bundan asan nə
var, cəmi-cümlətani
üç kollec qurtarmaq lazımdır, - deyə qadın fikirləşmədən cavab
verir.
- Necə, bir adam üç kolleci?..
- Xeyr, bir adam nə üçün. O özü,
valideyni, valideyninin valideyni.
Razılaşmaq lazımdır ki,
uşaqların normal təhsil
almasında valideynlərin
rolu az
deyil. İnsanın məruz qaldığı
və onun hərəkətinə, davranışına
istiqamət verən əsas təsirlər aşağıdakılardır:
1. Əcdadlar.
2. Valideynlər.
3. Mühit.
V.Ovçinikov yazır ki, ingilis ailələri, hər şeydən əvvəl, nəslin davamçısının xarakterinə,
rəftarına məktəbin
edəcəyi təsir
və gələcək
həyat yolunda onlara kömək və dayaq olacaq,
uşaqların özlərinin
qazandıqları dostlar
haqqında fikirləşirlər. Nisbətən
az əməli
fayda verən klassik təhsilə isə çox az fikir verirlər.
İrlandiyalı sosioloqlar işgüzar
adamların böyük
bir dəstəsinin fəaliyyətini təhlil
etmiş və aşkara çıxarmışlar
ki, onların əksəriyyəti yaradıcılıqla
məşğul olmayanlar,
qalanları isə fəal yardıcılıqla
məşğul olanlardır.
Tədqiqatın nəticəsində belə məlum olub ki, yaradıcılıq
qabiliyyətinə malik
olmayanların əksəriyyəti
aristokrat ailələrin
uşaqlarıdır. Onlar cəmiyyətdəki vəzifələrinə
uyğun təhsil almış, dil, musiqi və etiket qaydalarını öyrənmişlər. Beləliklə də valideynlərinin böyük canfəşanlığı
nəticəsində, demək
olar ki, dünyaya göz açdıqları gündən
“konservasiya” edilmiş
və ümumiyyətlə,
modelləşib müəyyən
qəlibə salınmışlar.
İşdə onlar başqalarının
ideyasını qəbul
edib, səliqəylə
və savadlı yerinə yetirsələr də özləri heç bir şəxsi ideya verməmiş, şəxsi
təşəbbüs göstərməmiş
və yaradıcılıqla
məşğul olmamışlar.
Lakin bu tədqiqat nəticəsində məlum
olmuşdur ki, daha sadə ailələrdən çıxan
işgüzar insanlar fəal yaradıcılıqla
məşğuldurlar. Belə ailələrdə
uşaqların tərbiyəsi
ciddi qayda-qanuna tabe olmamış, məhdudiyyətlər az, sərbəstlik çox olduğundan fəal yaradıcılıqla
məşğul olmaq
və onu inkişaf etdirmək imkanı daha çox olmuşdur. Gəlin etiraf edək, oxuyanda ki, ABŞ prezidenti olmuş A.Linkoln əmək fəaliyyətinə
odunçuluqdan başlayıb,
məşhur yazıçı
Cek London isə yaradıcılığa başlayana
qədər onlarca peşə dəyişib,
adam qəribə qibtə hissi keçirir. Hətta çox qəribədir
ki, tanınmış
yazıçı O’Henri
ilk əvvəl mühasib
işləmiş, yaradıcılığa
isə günahsiz müqəssir olaraq düşdüyü həbsxanada
başlamışdır.
Yaradıcılıq qabiliyyətini nümayiş
etdirmək, heç də hər bir uşağın, yeniyetmənin və gəncin şəxsən
özünə müyəssər
olmur. Çünki bunun üçün
şərait, yəni
məqam və səbəb lazımdır.
Ancaq çox vaxt, elə olur ki,
valideynlər uşaqlarına
kömək etmək əvəzinə, onlara zorla öz hökümlərini
qəbul etdirməyə
çalışırlar və
bu da uşaqlarda
yenicə oyanmış
istedadın, meylin və qabiliyyətin boy atmadan dağılıb parçalanmasına səbəb
olur.
Hazırda elə bir vəziyyət yaranıb ki, ölkəmizdə yüksək səviyyəli
və keyfiyyətli ali və
orta ixtisas təhsili müəssisələrinin
çox olmasına baxmayaraq, onların hazırladığı mütəxəssislər
arasında səriştəli
və peşəkarığı
ilə seçilənlərin
sayı o qədər
də çox olmur. Faktları təhlil edərkən, istər-istəməz düşünürük
ki, ola
bilsin, bunun səbəblərindən biri
peşə seçiminin
düzgün olmamasıdır.
Bu gün bununla
bağlı dünyada
maraqlı təcrübələr
mövcuddur. Bu təcrübələri təhsil
müəssisəsində həyata
keçirərək olduqca
uğurlu nəticələr
əldə etmək mümkündür. Norveç,
Finlandiya, İsveç
dövlətlərində uşaqların
peşə seçiminə
hələ məktəbəqədər
dövrdən başlanılır.
Burda uşaqlar üçün
xüsusi hazırlanmış
psixoloji testlər mövcuddur. Onlara vətəndaşlıq borcu,
sabah cəmiyyətə
faydalı olması üçün düzgün
peşə seçməsi
öyrədilir. Bunu həmin
ölkələrdə profirentator
adlı bir sosial işçi həyata keçirir.
Onlar testlər keçirir.
Nəticələr analiz olunur və daha sonra,
bunu ilk öncə rəhbərliklə müzakirə
edirlər. Bu testlər keçirilməzdən
öncə hər bir testin yuxarısında
ad-soyadın yanında
“Nə olmaq istərdin? Nə üçün bu peşəni seçirsən?” sözləri
yazılır. Testin nəticələri
müzakirə olunaraq
cavablar və istəklər araşdırılır
və son nəticə
kimi “Hansı peşədə uğur qazana bilər” düzgün cavabı öz əksini tapmış olur. Son təhlillərdən sonra valideyin-məktəb rəhbərliyi-sosial işçi
və müəllim görüşü keçirilir.
Uşağın gələcək taleyi bir daha
müzakirə olunur.
Bunun üçün Norveçdə
ən çox istifadə olunan 160 sualdan ibarət sorğu şəklində
“bəli, xeyr” formasında olan sual toplusudur. Bu suallarla auditoriyaya
müraciət olunur.
Əgər sən bunu edirsənsə “bəli”, etmirsənsə “xeyr” cavabı verirsən.
Alınan cavablar daha sonra hesablanır
(hər bir sual 10 bal dəyərində
qiymətləndirilir).
0-40 bal peşələrə maraqsız olduğunu göstərir.
40-80 bal maraq dairəsinin
olması, ancaq seçim yetərincə deyil deməkdir.
80-100 bal peşələrə marağınız var, amma seçmədən öncə düşünün,
anlamına uyğundur.
130-160 bal isə tam sizin marağınızdadır.
Uğur qazana bilərsiniz deməkdir.
Bildirmək istərdim ki, bu testi ilk öncə
öz rayonumuzda yuxarı sinif şagirdləri arasında
keçirdik.
Dəyərli müəllimlər, əziz həmkarlar! Bütün bu yuxarıda göstərdiklərim hamısının
bizim həyatımızda
önəmli rolu vardır. Biz bu qaydada öz
işlərimizi quraraq,
böyüməkdə olan
nəsli düzgün
peşə seçiminə
yönəldərək, gələcəyin
perspektivli, vətənpərvər,
savadlı və xoşbəxt şəxsiyyətini
yetişdirə bilərik.
Səkinə
ABBASOVA,
Abşeron Rayon Təhsil Şöbəsinin
metodisti
Azərbaycan müəllimi.- 2017.-
4 avqust.- S.6.