Medalın o biri
üzü
Yaxud Finlandiya təhsilinin problemləri
barədə
Tarixdə yüzlərlə nümunə var ki, bir və
ya bir qrup ölkədə uğurla sınaqdan
çıxarılmış siyasi-hüquqi, sosial-iqtisadi
islahatlar digər dövlətlərdə yaxşı halda
uğursuzluğa düçar olub, pis halda isə böhran və
hətta xaosla nəticələnib. Hazırda Çin
dünyanın ən iri və güclü iqtisadiyyatına
sahib olan dövlətə çevrilməkdədir. Bu, həm də siyasi və hərbi qüdrət deməkdir.
Çin faktiki olaraq dünyanın
supergücünə və son 20 ilin yeganə qütbü olan
Atlantik bloka alternativ formalaşdırmaqdadır. Ancaq gəlin baxaq görək son yarım əsrdə
Çinin keçdiyi mürəkkəb yolu digər
hansısa dövlət və ya xalq keçə bilərmi?
Keçərsə, hansı nəticələri
əldə edər? Siyasət, hüquq, iqtisadiyyat, sosial
həyat və s. sferalar kimi təhsildə də eksperimentlər
olduqca mürəkkəb və məsuliyyətli prosesdir. Bugünkü Sinqapurun iqtisadi rifahı və sabitlik
cənnəti olmasının başlıca səbəbi təhsil
islahatlarıdır. Sərt,
ardıcıl, güzəştsiz. Eynilə
Cənubi Koreyada olduğu kimi. Dünyanın
ən xoşbəxt ölkələri reytinqində mütəmadi
olaraq Top-5-də qərarlaşan Finlandiya, Danimarka kimi dövlətlərdə
isə təhsil sistemi yuxarıda adıçəkilənlərdən
köklü şəkildə fərqlənir. Finlandiya əhalisinin təqribən 6%-i isveçlilərdir.
Həmin bu 6%-ə görə ölkədə
İsveç dili ikinci dövlət dili elan olunub. Bu praktikanı Yaxın Şərqin hər
hansısa təmsilçisində tətbiq etmək olarmı?
İsveçdə
6-7 yaşa çatmış uşaqların cinsi maarifləndirilməsinə
start verilir. Məsələn, qız uşaqlarını
atalar problemsiz şəkildə ictimai kişi
hamamına götürə bilərlər: uşaq hər
şeyi başa düşməlidir. Bunu nəinki
müsəlman ölkələrində, elə həmin
Avropanın cənubundakı - İtaliya, Yunanıstan,
İspaniyada etmək qeyri-mümkündür və mənəvi
problemdir.
Ümumiləşdirərək belə bir nəticəyə
gələ bilərik ki, siyasi, iqtisadi, hüquqi və hətta
hərbi islahatlar kimi, təhsildə də aparılan dəyişikliklərin
mühüm bir xüsusiyyətini nəzərdən
qaçırmaq olmaz. Hətta bu amilin diqqətə alınmaması ciddi fəsadlara
da səbəb ola bilər. Söhbət
düşüncə tərzindən gedir. Çox
uzatmadan bir misal çəkək: fin məktəblərində
uşaqlar nəinki parta arxasında oturmaya, hətta kimisi istəyir
gəzişə, kimisi divanlarda uzana bilər. Dərs
prosesində bu kimi amillərə məhdudiyyət yoxdur.
Bizdə belə etmək
mümkündürmü? İlk əleyhdar
elə uşağın valideyni olmayacaqmı?
Bu yazımızda bir daha Finlandiyanın təhsil sistemi
mövzusuna qayıdacaq, öz mətbuatlarında işıq
üzü görmüş tənqidi materiallara və qənaətlərə
yer verəcəyik. Məqsəd heç də o deyil ki, bu
sistem yersiz tənqid olunsun. Sadəcə
olaraq müzakirə mövzusu kimi problemə başqa yöndən
baxmağa çalışaq.
Xatırladaq ki, qəzetimizin ötən saylarından
birində Finlandiya təhsil sisteminin mütərəqqi nailiyyətlərinə
həsr olunmuş məqalə də çap olunub.
5 problem
Payızda baş nazir Yuhi Sipilya hökumətinin təhsilə
ayrılan vəsaiti azaltma niyyətini elan etməsi cəmiyyətin
bütün sferalarında qızğın müzakirələrə
yol açdı. Bu polemika məntiqi olaraq təhsilin səviyyəsi
müstəvisinə transformasiya olundu. Məlum
oldu ki, sən demə, ölkənin təhsil sistemi geriləyib,
nəticələr aşağı düşüb, təhsilin
ümumi səviyyəsi zəifləyib. Bu da öz
növbəsində siyasi problemə çevrildi: partiyalar
bir-birlərini bu uğursuzluğa görə qınamağa
başladılar.
Yerli “İltalehti” qəzeti təhsil sahəsində olan
problemləri 5 qrupa ayırır.
1.
Göstəricilər aşağı düşüb.
Professor Yussi Vyalimanın sözlərinə görə,
məktəblilərin oxu, riyaziyyat və təbiətşünaslıqdakı
göstəriciləri 2006-cı ilə nisbətən
aşağı düşüb. Həmin il
Finlandiya PİSA lideri idi. Vyalima
düşünür ki, vəziyyətdən
çıxış yolu var. İlk olaraq təhsilə
marağı stimullaşdıran proqram qəbul edilməlidir.
Statistikaya görə, təhsil səviyyəsi
Finlandiyanın ucqar yerlərində iri şəhərlərə
nisbətən zəifdir. Eyni zamanda,
oğlan uşaqları qızlara nisbətən geridə
qalır. Hətta riyaziyyatda. Baxmayaraq ki, ənənəvi olaraq riyaziyyatda
oğlanlar daha güclü olublar. Finlandiyanın 5,5 milyonluq əhalisi əsas etibarilə ölkənin
cənub və şərq hissələrində, iri şəhər
və rayonlarda yaşayırlar. Bu fərq nəinki
regionlar, hətta məktəblər arasında da
müşahidə olunmaqdadır.
2. Qiymət
amili.
Vyalimanın fikrincə, hər bir məktəbin öz
qiymətləndirmə sistemi var. Hətta elə olur ki, məktəbin
öz daxilində belə anlaşılmazlıqlar meydana
çıxır. Söhbət müəllimin
uşağı qiymətləndirə bilməməsindən
getmir. Sadəcə olaraq kriteriyalar sistemi
düzgün hazırlanmayıb. Bu isə çox vacib
amildir, çünki attestatın alınması mərhələsi
uşağın faktiki olaraq gələcəyini müəyyən
edir: “Uşağın gələcəkdə liseyə, yaxud
professional məktəbə daxil olub-olmaması məhz attestat
amilindən asılıdır”.
Qiymətləndirmə faktoru Finlandiyanın Təhsilin
İnkişafı Mərkəzi (Karvi) tərəfindən də
tənqid olunur. Mərkəzin rəhbəri Harvi Peltoniemi
hesab edir ki, məktəblərdə qiymətləndirmənin
fərqli üsulları uşaqları növbəti mərhələyə
adlayarkən qeyri-bərabər vəziyyətə salır.
3. Bilik səviyyəsinə
uyğun paylaşdırma sistemi.
Professor Erno Lehtinenin qənaətinə görə, ən
böyük problem bilik nəticələri və
uşaqların ailələrinin sosial-iqtisadi durumları
arasında olan fərqdən qaynaqlanır. “Ümumən
məktəblər arasındakı fərq nəzərəçarpacaq
dərəcədə deyil, ancaq siniflərin arasındakı
fərq ciddidir” - deyən Lehtinenin fikrincə, məktəblərin
öz daxilində siniflərin bilik göstəricilərinə
əsasən qeyri-rəsmi bölgü mövcuddur. Bu fərqlərə əsasən də uşaqlar
paralel siniflərə paylaşdırılırlar. “Uşaqları musiqi, dil, riyaziyyat təmayüllü
siniflərə seçərkən onların bilik səviyyələri
və test nəticələri nəzərə alınır”
- deyən Lehtinenə görə, xüsusi siniflərdə
oxuyan uşaqların əksəriyyəti sosial rifahı
yüksək olan ailələrdən olanlardır.
Təhsildə diferensiallaşma istedadlı uşaqların
bilik və bacarıqlarının daha da inkişaf etdirilməsi
məqsədini daşıyır. Finlandiyada isə bu proses ortaya
başqa problem çıxarıb. Professor Lehtinen:
“Araşdırmalar göstərir ki, siniflər üzrə
qeyri-rəsmi paylaşmalar “quyruq”da qalan uşaqların
göstəricilərini daha da zəiflədib. Beləliklə
də bütün Finlandiya üzrə şagirdlərin
hamısının orta göstəriciləri aşağı
düşüb”. Lehtinenə görə,
Finlandiya təhsil sisteminin əsas problemi ümumi orta göstəricilərin
aşağı düşməsi və sosial-iqtisadi səbəblərdən
uşaqların təhsil göstəricilərində
yaranmış fərqlərdir. Yəni
faktiki olaraq Finlandiyanı əvvəl güclü edən amil
indi əks nəticələrə səbəb olur. Lehtinen bu müstəvidə bələdiyyələrin
hədsiz müstəqilliyini də qeyd edir. Onun fikrincə, yerli idarəetmə
orqanlarının səlahiyyətlərinin genişlənməsi,
hətta təhsil sahəsində belə qərar qəbul etmə
imkanları təhsilin ümumölkə səviyyəsində
mərkəzləşdirilmiş məqsədlərə xidmət
etməsinə əngəl törədir.
4. 25
uğursuz il.
Təhsil
məsələləri üzrə müşavir Marti
Hellströmun fikrincə, Finlandiya təhsil sisteminin son 45 ilini
iki mərhələyə ayırmaq olar: 1972-ci ildə start
verilmiş və 1990-cı ilin iqtisadi böhranı ilə
başa çatmış “qızıl əsr” və
sonrakı 25 il. “Büdcə
vəsaitlərində qənaət əhalinin rifah halı ilə
yanaşı, təhsilin səviyyəsinə də təsirsiz
ötüşmədi” - deyə müşavir
düşünür. 1990-cı ilin maliyyə
böhranı ilə məktəblərdə uşaqlara
keyfiyyətli pulsuz təhsilin verilməsi, müasir tədris
materialları və yeni ləvazimatlarla təminata son qoyuldu.
Finlandiya ilk ölkələrdən idi ki, məzuniyyətə
çıxan müəllimləri əvəzləyənlərə
zəhmət haqqı ödəmək praktikası
yığışdırıldı. Fin məktəblərində
istifadə olunan kitablar və dərs vəsaitləri o qədər
köhnəlmişdilər ki, tam yararsız hala
düşmüşdülər. 2000-ci illərdə təhsilalanların
müavinət alma haqları təsdiqlənsə
də, bunun üçün lazımi vəsait
ayrılmırdı. Hellström deyir: “Bunların əvəzinə
hökumət istənilən məsələyə dair ətraflı
hesabatlar tələb edirdi ki, bu da təhsil işçilərini
tam yorurdu, sənədlərlə iş absurd səviyyəyə
çatmışdı”.
5. Təhsildə
iki milli region.
Universitet müəllimi Venla Berneliusun sözlərinə görə, Finlandiya təhsil sistemində iki region formalaşıb: ucqar rayonlar və şəhərlər. “Müasir aztəminatlı ailələr az inkişaf etmiş rayonlarda cəmləşiblər. Şagirdin təhsil yerini bir rayondan digərinə dəyişməsi ailə rifahı ilə bağlı məsələdir. Hərdən bu proses o qədər çətinləşir ki, məsələnin miqyası Finlandiyanın kommunaları arasındakı köç əməliyyatları səviyyəsinə qalxır” - deyə Bernelius qeyd edir. Onun sözlərinə görə, rifah halı yaxşı olan ailə yaşayış rayonunu dəyişərkən uşağın məktəbini də dəyişir: “Bu yerdəyişmələr nəticəsində uşağın müəyyən ətrafı formalaşır. Əlbəttə, məktəb seçimində azadlıq olmalıdır. Əgər uşaq yalnız bir rayonun daxilindəki məktəblərdə oxuyacaqsa, bu, ümumən rayonun səviyyəsində özünü göstərəcək”. Yəni kasıb rayonlarda təhsil zəifdirsə və uşaq daha yaxşı təhsil verilən rayondakı məktəbdə oxuya bilmirsə, səviyyə artımı da mümkün olmayacaq. Berneliusun fikrincə, bu problemin ən asan yolu da məhz yaşayış yerini dəyişməkdir. Əlavə edək ki, Finlandiyada “Ən yaxşı məktəb yaxındakı məktəbdir” prinsipi əsas götürülür.
Daha bir təhsil eksperti Ulla Layne də bu qənaətlə razıdır. Onun sözlərinə görə, yaxşı şagirdlər yaxşı oxuyur, çatdırmayan uşaqlar isə daha da pis. Aztəminatlı ailələrin uşaqlarının savad göstəricisi aşağı enir, imkanlı ailələrin uşaqlarında isə yerində qalır.
Hazırda Finlandiyada ümumölkə səviyyəsində təhsilə dair mənzərənin ən mühüm xüsusiyyəti budur: təhsil göstəricilərinə görə ölkə ikiyə bölünüb. Şimal və qərb bölgələri ilə paytaxtın da yerləşdiyi cənub və şərq hissə arasında ciddi fərq yaranıb. Nə az nə çox - düz birillik tədris proqramı qədər.
(Davamı
növbəti sayımızda)
Rüstəm QARAXANLI
Azərbaycan müəllimi.- 2017.-
29 dekabr.- S.1; 7.