Şərq ədəbiyyatında
ideal ana obrazı
Hüseyn Cavidin əsərlərindəqadınların
mənəvi təkamülü
Bütün
yaradıcılığı boyu xeyirlə şərin
mübarizəsini təsvir edən Hüseyn Cavid müxtəlif
mövzularda məhəbbət və fəlsəfi məzmunlu
əsərlər yazan, sənət, fikir və amalını
geniş oxucu kütləsinə sevdirməyi bacaran sənətkardır.
Məzlum və zalımları, əzilən
və əzənləri, haqlı və
haqsızlıqları, öz təbiəti ilə real həyata
və gerçək zamana uyğun gəlməyən cəfakeş
insanların çıxılmaz vəziyyətini təsvir etməkdən
ötrü H.Cavid ilk növbədə ailə və məişət
mövzusuna üz tutmuş, 26 illik ədəbi fəaliyyətində,
xüsusən, yaradıcılığının ilk dövrlərində
bir çox əsərlərində bu mövzunu ön plana gətirmişdir.
H.Cavid sənəti ləyaqətli
analara, qadınlara, qızlara həmdəm olan, onların bakir
və saf duyğularına öz qoynunda geniş yer verən,
onlara himnlər bəstələyən, şərqilər
qoşan, analıq adını hər şeydən uca tutan məğrur
sənətdir.H.Cavid lirik şeirlərində olduğu kimi,
dram əsərlərində də bir sıra orijinal qadın
surətləri yaratmışdır. Qadınların taleyi ilə
daha çox maraqlanan dramaturq ayrı-ayrı surətləri dərindən
səciyyələndirmiş, onların daxili aləmini
açmışdır. “Ana”, “Afət”, “Maral”, “Uçurum”,
“Şeyx Sənan”, “Şeyda” və “Xəyyam” əsərlərindəki
qadın surətləri səciyyələri etibarilə
bir-birlərindən fərqlənirlər. Hərənin
özünəməxsus tale yolu vardır. İsmət öz
sevgisində sabit, sözündən dönməz, düşmənə
qarşı amansız bir qadındırsa, Səlma bir ana kimi
nə qədər mərhəmətlidirsə, bir insan kimi
sözünə sadiqdirsə, bir o qədər də möhkəm
iradəlidir. Onun köksündə gəzdirdiyi həyat
eşqi, yaşayıb-yaratmaq həvəsi tükənməzdir.
Bala cənazəsi önündə Səlma mənliyini itirməyib,
verdiyi vədə xilaf çıxmır, bir insan kimi
özünü alçatmır və oğlunun qatilinə
münasibətində də bir insan kimi hərəkət
edir.
“Ana”
dramında Hüseyn Cavid türk qadınının mərdanə
hərəkətini əks etdirməyə
çalışıb. Ana evinə qəbul etdiyi
qonağın oğlunun qatili olduğunu bilincə nə qədər
sarsılsa da “Qonaq Allah qonağıdır”, “Qonağa zaval
yoxdur” düşüncəsində bulunaraq dözümlük
və mətanət göstərir; - “amandasan” - deyərək
verdiyi sözün arxasında durduğunu nümayiş
etdirir. Əsər faciəvi bir sonluqla bitsə də, Səlma
ananın möhtəşəm obrazı milli xarakterik
xüsusiyyətləri ilə yaddaşlarda dərin iz
salır.
Dramaturq Səlma
ana obrazı ilə nəinki Azərbaycan ədəbiyyatında,
ümumiyyətlə, bütün Şərq ədəbiyyatında
ideal ana obrazı yaratmışdır.
İsmət
özünə gəldikdə qardaşı Səlimi köməyə
çağırıb qatili cəzalandırmaq istəyirsə
də, Səlma ananın öyüd-nəsihətlərinə
qulaq asaraq onu bağışlayır. İsmətin ürəyi
intiqam hissi ilə alışıb yansa da, ədəb-ərkana,
el adətinə əməl etmək lazım olduğunu
başa düşür.
Bütün insanlığa bir
nümunə
Əslində,
Hüseyn Cavid bu əsəri ilə türk
qadınının bəşəri hisslərlə
yaşadığını təsvir etməklə bərabər,
bütün insanlığa bir nümunə göstərib.
“Ana”
H.Cavidin yeganə pyesidir ki, klassik faciənin zaman, məkan və
hərəkət vəhdəti tələblərinə cavab
verir. Əsərdə məkan və zaman dəyişmədiyi
üçün hərəkət, dinamika və dramatizm daha
güclüdür. Buradakı surətlər iki qütbə
ayrılır: harınlaşmış varlılar və
onların təcavüzündən özünü qoruyan,
namus, şərəf və ismətini hər şeydən
üstün tutan yoxsullar.
Ana
Tanrıya yalvarır, ancaq bir şeyi xəyalına gətirə
bilmir ki, Allah bəxt, tale işinə müdaxilə etmir.
Əsərin
bu hissəsi S.Rüstəmin “Ana və poçtalyon”
şeirindəki ananın iztirablarını xatırladır.
Hər iki əsərdə oğlundan böyük həsrətlə
məktub gözləyib, gözlərini yola dikən nigaran ana
təsvir olunmuşdur. Əsərdə ərsiz,
qardaşsız, qohum-əqrəbasız ümidini yeganə
oğluna bağlayan və onu tez bir zaman kəsiyində
itirdiyini hələ bilməyən ananın xoş istək və
arzuları, bununla bahəm, böyük bir
nigarançılığı göstərilir. Onun İsmətlə
görüşü, oğlundan məktub gəldiyini eşidərək
dərin fərəh və şadlıq hissi keçirməsi,
bütün bunlar əsərin fabulasını təşkil
edir.
Həmçinin
Səməd Vurğunun dramaturgiyasında ən böyük
ana obrazı “Xanlar” dramındadır. Xanlar Qızyetər
ananın yeganə oğludur. Xanlar və Mehriban bir-birlərini
saf məhəbbətlə sevirlər. Səlma ana kimi,
Qızyetər ananın da bircə arzusu oğluna toy etməkdir.
Ancaq düşmənlər həyatını azadlıq
uğrunda mübarizəyə həsr etmiş Xanları xaincəsinə
öldürürlər.
Beləliklə,
“hər iki ananın arzusu gözündə qalır, ancaq onlar
heç də düşmən qarşısında əyilmir,
səhnəni qalib kimi tərk edirlər. Hər iki ana - Səlma
və Qızyetər onların evinə pənah gətirmiş
qonaqları ələ vermirlər”.
Lakin
H.Cavidin “Ana” dramındakı Səlma ana M.Qorkinin “Ana”
romanındakı inqilabçı Pelegiya Nilovna kimi mübariz
deyil. Pelegiya Nilovna kütləni ayağa qaldırmaqla
oğlunu arxalı, dayaqlı, əyilməz edir. Səlma ana
isə oğlu Qanpoladın sonuncu vəsiyyətinə əməl
etməklə onun ruhuna dinclik bəxş etmək istəyir.
“Ana” mənzum
dramında Hüseyn Cavid ana obrazı vasitəsilə, müəyyən
zaman və məkan çərçivəsində öz bədii
təxəyyülünün inikasını əyaniləşdirməyə
nail olmuşdur. Çünki Səlma ananın sadə təbiətinin
fövqündə barışmaz mübarizə ruhu var. Bu ruh
lazım gələrsə, ona geniş bir jest etmək
imkanı verir. Bu jest o qədər genişdir ki, onun
hüdudları nəhayətsizlikdən itir. Oğlunun qatilini
bağışlamaq anında Səlma ana məhz belə bir
ömrü yaşayır. “Tanrının verdiyi həyatı Səlma
almaq fikrindən çox-çox uzaqdır. Amma bu həyata
ana yeni bir məna vermək əzmindədir. Ananın sərt
və qəti addımı bəlkə də nə vaxtsa,
cinayətə qatlanan birinin həyatını dəyişməyə
qadirdir”. Qeyd etməliyik ki, məhz ana obrazının alicənablığı,
nuru da elə buradadır. Ananın atdığı addım,
müdhiş mühitin əxlaqının doğurduğu əməllərə
qarşı bir etirazdır.
Bu səbəbdən
M.Hadi, H.Cavid və A.Şaiq kimi romantik sənətkarlar “Allah
adildirsə, biz niyə zalım olub qan tökək?”
ideyası ilə çıxış edirdilər.
Biz buna
oxşar halla A.Şaiqin 1908-ci ildə yazdığı
“Ədhəm” poemasında rast gəlirik. Burada Ədhəm
oğlunun qatilini öz evində tapır, cəza vermək əvəzinə,
mərhəmət göstərib, yaralarını müalicə
edir. Onun bu alicənablığı qatil Ədili mənən
sarsıdır və daxilən saflaşdırır. Vicdan əzablarına
dözə bilməyən Ədil intihar edir. “Ana” pyesindəki
Murad da Səlmanın alicənablığı
qarşısında duruş gətirə bilməyərək
özünü öldürmək istəyir, lakin qan
tökülməsinin qəti əleyhdarı olan H.Cavid
A.Şaiqdən fərqli olaraq əsərində ananı bir
az da romantikləşdirib, onun əli ilə imkan vermir ki, qatil
özünü öldürsün, onu öz vicdanının
mühakiməsinə buraxır”.
Ailə-məişət mövzusu
Hüseyn
Cavidin ailə-məişət mövzusunda yazılmış
ikinci pyesi “Maral” faciəsidir.
Akademik
M.Cəfərin qeyd etdiyi kimi, “Maral” faciəsində H.Cavid irəli
getmiş, onun həyat müşahidələri daha da zənginləşmişdir.
Şair mühitin daha yaxşı xüsusiyyətlərini,
adamlarını dərk etmiş, ictimai konfliktləri ilk
dramına nisbətən daha aydın göstərə
bilmişdir.
H.Cavid
Maral obrazı vasitəsilə insan taleyini fəlakətlər
qucağına atan bir cəhəti də açıb göstərmişdir:
pul hökmranlığı və feodal dərəbəyliyi!
Maral obrazında dramaturq Şərq qızlarına məxsus
xarakterik xüsusiyyətləri çox yüksək bədiiliklə
cəmləşdirə bilmişdir. Maral azadlığı, sərbəstliyi
dünyanın bütün nemətlərindən üstün
tutan, təmiz qəlbli, azad ruhlu, sevməyi, duymağı
bacaran bir gəncdir.
Nə
üçün Maral bu qədər iztirablar keçirir? Nə
üçün dünyanın bütün nazi-nemətləri
ona çirkin görünür, onu həyəcanlandırır,
onun qəlbini sıxır. Nə üçün
Nazlının “Allah eşqinə, heç böylə
padişah sarayında yaşayan bir xanım da taleyindən
şikayət edərmi?!” sualına Maral: “Haqqın var,
Nazlı bacı!.. Lakin bu geniş dairə, bu müzəyyən
və gözəl obalar, mana dar, qaranlıq məzarlardan daha
sıxıntılı gəliyor. Uff, bəxtiyarlıq
içində ölmək, kədərlər,
üzüntülər içində yaşamaqdan min qat
xeyirli imiş”, - deyə cavab verir. Nəhayət, nə
üçün xoşbəxtliyə, səadətə
haqları olan Marallar (“Maral”), Səadətlər,
Gülbaharlar (“Müsibəti-Fəxrəddin”), Sonalar
(“Dağılan tifaq”), Zöhrələr, (“Eşq və
intiqam”) və başqa Azərbaycan qızları xoşbəxt
ola bilmirlər.
Bir
sosioloji problem və millətin faciəsi kimi, bütün bu məsələlər
hələ H.Cavidə qədər M.F.Axundzadə, C.Məmmədquluzadə,
M.Ə.Sabir və başqa görkəmli ədiblərimizi də
dərindən düşündürmüş və narahat
etmişdir. Təsadüfi deyil ki, N.Vəzirovun qadın qəhrəmanlarından
biri olan Səadət xanım mövcud ictimai quruluşdan,
feodal qayda - qanunlarından zinhara gələrək “Bu xaraba
vilayətdə insaf qalmayıb, mürüvvət qalmayıb”,
- deyə şikayətlənir.
Yaxud
ölməz satirik şairimiz M.Ə.Sabirin “Qoyma gəldi!”
şeirində qoca bir kişiyə zorla ərə verilmiş
gənc bir qızın ahı-fəryadı, heç bir
hüququ olmayan Şərq qadınlarının ahı-fəryadı
kimi eşidilir.
M.Ə.Sabirin
qəhrəmanı kimi, Maral da öz ərinə nifrət
edir və işgəncələr içində boğulur.
Onun aşağıdakı sözlərində biz bunu daha
aydın hiss edə bilirik: “Maral (Turxan bəyin
çıxdığı qapıya yaxınlaşaraq) Get!
Get! Allahın iki ayaqlı bəlası!”.
Təsadüfi
deyildir ki, Hüseyn Cavidin qəhrəmanı Maral bu mənfur
həyata gəlməsinə belə nifrət edir. “Feodal
dünyası Maralların, Səadətlərin, Zöhrələrin
səmimi duyğularını, nəcib arzularını, saf, təmiz
eşqlərini məhbus etmişdir. Onlar xoşbəxt olmaq
istəyirlər, hətta mənfur mühitə qarşı
müəyyən dərəcədə etiraz edirlər”.
Akademik Məmməd
Cəfərin sözləri ilə desək: “Gənc azərbaycanlı
qızı Maralın faciəli ölümünə səbəb
mühafizəkar mülkədar əxlaqı, mülkədar
zülmüdür. Başqa sözlə, bu faciə də
burjua-feodal cəmiyyətinin ailələrdə
doğurduğu ümumi faciələrdən biridir”.
Qadınlar öz taleyinə üsyan etdikdə, etiraz və
qürurla ayağa qalxdıqda isə bu, müsibət faciəyə
çevrilirdi. “Üsyana” hazırlaşan
qadınlığın böhranlı vəziyyəti ilə
biz hələ Gülbaharın (N.Vəzirov “Müsibəti-Fəxrəddin”)
və Sona xanımın (Ə.Haqverdiyev “Dağılan tifaq”)
timsalında tanış olmuşduq.
Gövərçin
də Humaydan fərqlənir. O, kimsəsiz və
yalqızdır. Çətinliyə düşəndə o
da Maral kimi ümidini göz yaşlarına bağlayır.
Lakin buna baxmayaraq, Gövərçində gələcəyə
bir ümid var. O, taleyinin bir də üzünə güləcəyinə
inanır.
Buradan bizə
məlum olur ki, H.Cavidin əsərlərindəki qadın surətləri
eyni səviyyədə dünyagörüşə malik
deyildilər. Bu qadınlar apardıqları mübarizədə
də fərqlənirlər. Humay öz amalı uğrunda
çarpışmalarda nə qədər inadkar və
ardıcıldırsa, Maral səciyyəli qadınlar isə
bir o qədər aciz və kimsəsizdirlər. Bir də
dramaturq əsərlərindəki qadınları
ardıcıl olaraq inkişafda verməmişdir. Əgər
İsmət məhdud da olsa, öz sevgisi uğrunda mübarizə
aparırsa, Maral haqsızlığın önündə diz
çökür, zamanın qara qüvvələrinə təslim
olur və mənən qalib gəlir. O, vicdanını,
namusunu, diləyini qurban vermir. Əksinə, “səadətini”,
“xoşbəxtliyini” namusunun qorunması üçün
alınmaz bir qalaya çevirir. Eləcə də Gövərçin
fəryadlar içində acı göz yaşları
töküb ömrünü başa vurur. Humay daha irəli
gedir, Şərq qadınlarının həyatında bir
inqilab yaradır, çadranı atır və təhsil
alır.
İctimai ziddiyyətlərdən
doğan ümumbəşəri faciə
Ümumiyyətlə,
H.Cavid əsərlərində qadınlığın faciələrlə
dolu olan taleyini ictimai ziddiyyətlərdən doğan ümumbəşəri
bir faciə kimi qiymətləndirmişdir. Gövərçinlə
Anjel təxminən eyni yaşlı gənclərdir. Anjel mənfi
planda götürülmüş, əxlaqsız, mənəviyyatsız,
hiyləgər və müəyyən mənada yazıq, bədbəxt
bir qadın obrazıdır. Həyatın acı qanunları
onun bir çox arzularını tar-mar etmiş və mənəviyyatını
pozmuşdur. Anjel üçün həyatda heç bir ideal
yoxdur. O, hər addımda öz varlığını,
qadınlıq ismətini var-dövlətə, daş-qaşa
qurban verməyə hazırdır. Onu gövərçinlərin
taleyi əsla narahat etmir. Anjel Edmondan qaçmaq xatirinə vətəni
Fransanı da tərk etməyə məcbur olur.
Anjel
üçün bir əvəzolunmaz məfhum vardır. O, bu
duyğu ilə son həddə qədər getsə də yenə
bədbəxtdir. Rəqqasə Anjeli də əxlaqsız edən
Edmondur. Əvvəllər sevsə də indi isə müxtəlif
səbəblərdən onu sevmir və ona görə də bədbəxt
olmuşdur.
XII əsrin
dahi şairi Nizami Gəncəvi də yaratdığı
Şirin, Fitnə, Nüşabə kimi qadın obrazları ilə
türk əxlaqını digər bir xalqın əxlaqı
ilə qarşılaşdırmış və
üstünlüyü haqlı olaraq türkə vermişdir.
H.Cavidin qadın qəhrəmanları milliyyətindən,
yaşından və ictimai mövqeyindən asılı
olmayaraq ləyaqət və mənliyini qorumaq
üçün hər cür fədakarlığa gedirlər.
Onlar nə ədalətsiz dövlət
başçılarından, nə əliqanlı cəlladlardan,
nə özlərini oda-alova atmaqdan qorxurlar, nə də zəhər
içməkdən, intiqam almaqdan.
Hüseyn
Cavid sənəti qadını - qızı insan yerinə
qoymayan, onu bəzən diri-diri məzara quylayan mürtəce
adətləri, cəmiyyətləri humanizm mövqeyindən
qətiyyətlə rədd edir. Bu sənət
bütünlükdə oxucu qarşısında belə bir təbii
sual qoyur ki, bütün həyatı gözəlləşdirən,
mənalandıran qadın olduğu halda, o, nə
üçün bu qədər qiymətsiz olsun?! Bu
dünyamız, cahan qadın əli ilə bəxtiyar olmurmu?
Şakir CƏFƏROV,
filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru
Azərbaycan müəllimi.- 2017.-
29 dekabr.- S.11.