Yazıçılıqla uğur əldə etməyin
fəndlərini bilən hüquqşünas
Mohsin Hamid və
“Könülsüz radikal” romanı
Belə bir deyim var. Çox
gəzən çox bilər. Təsəvvür
edin, gözünüzü açandan fərqli ölkələrdə,
fərqli mədəniyyətlərin qucağında
boya-başa çatırsınız. Təxəyyülünüz
rəngarəng olur. Bir çox ölkəni
hətta qoxusundan tanıyırsınız. Pakistanlı Mohsin Hamid məhz belə yazıçılardandır.
O, 1971-ci ildə Pakistanın ikinci
böyük şəhəri olan Lahorda doğulub. Mohsinin
üç yaşı olanda atası Stenford Universitetinin
doktoranturasına qəbul olunur və ailəsini də
özü ilə ABŞ-a aparır. Altı illik Amerika həyatından sonra ata Hamid yenidən
Lahora qayıdır. Əlbəttə,
yüksək mədəni və müasir səviyyəli
mühitdən mühafizəkar Pakistan cəmiyyətinə
dönüş balaca Mohsinə əməlli-başlı mədəniyyət
şoku yaşadır. Ailəsi bunu nəzərə
alaraq övladını Lahordakı Amerika məktəbinə
yazdırır. Mohsin həyatının bu keçid
dövrünü xatirələrində belə təsvir edir:
“1980-ci ildə sosial şəbəkələr, elektron
poçt ünvanı yox idi. Beynəlxalq telefon
danışıqlarını isə əvvəldən
sifariş etməli və qarşılığında
böyük sərvət ödəməli olurdun. Bu səbədən də heç bir dostumu sonralar nə
görə, nə də onlarla danışa bildim”.
Yeni
dünyanın atlasını çəkən balaca
pakistanlı
Ancaq kompüterin, internetin əvəzinə
Mohsinin macəra və fantastik mövzulu nağıllarla zəngin
kitabxanası vardı. Deməli, ya küçədə tamamilə
başqa tərbiyədə, dünyagörüşdə olan
uşaqlarla mənasız oyunlar oynamalı, ya da kitablarla
dostluq etməli idi. Mohsin ikincini seçir.
Xüsusən, ingilis yazıçısı
Klive Stapliş Luisin yeddi kitab seriyasından biri “Narniya günləri”
onun darıxdırıcı Lahor həyatına rəng
qatır. Digər məşhur ingilis
yazıçısı Con Ronald Tolkinin müxtəlif adət-ənənələrə
malik tayfalar və nəsillərin tarixini özündə əks
etdirən əsərləri də Mohsinə müsbət təsir
edir. Bu kitabları oxumaq Kaliforniyadan
Pakistana köç etmiş balaca oğlan üçün zəngin
dünyagörüş qazanmağın ən faydalı
üsulu olur. Artıq o özü də
qeyri-adi xəyallar qurmağa başlayır. Maraqlı məşğuliyyət icad edir. Xəritələrin üzünü
köçürərək, fərqli rənglərdə
yenidən boyayıb arzuladığı dünyanın
atlasını çəkir. Yəqin ki,
Mohsin bu dünyanın içinə
sığdırdığı, hələ
tanımadığı ölkələrdə bir vaxt məşhur
ədəbi imzaya çevriləcəyini ağlına gətirməzdi.
ABŞ təhsili,
xəyal qırıqlığı, London həyatı
18 yaşına çatanda
bu dəfə Mohsin atası kimi təhsil almaq
üçün Amerikaya yollanır. Ümumiyyətlə,
onun çox uğurlu və yüksək nailiyyətlərlə
dolu təhsil gündəliyi var. Belə ki, tələbəlik
illərində məşhur yazıçılar Coys Kerol Outs
və Toni Morrisondan ədəbiyyat dərsləri alır.
Hətta Mohsin ilk romanının əvvəlki
variantını Toni Morrisonun rəhbərliyi ilə ədəbi
müzakirələrin təşkil olunduğu elmalatxanada
yazır. Bu əlyazmanı yarıda
saxlayan Hamid vətəninə qayıtmalı olur. Lakin
çox az müddət ərzində o,
ikinci təhsil almaqdan ötrü yenidən ABŞ-a gedir.
Özü də bu dəfə tələbə təqaüdü
proqramı əsasında daha bir məşhur ali
təhsil ocağına qəbul olunur. Harvard
Universitetinin hüquq fakültəsinin tələbəsi
adını qazanır. Amma məzun olduqdan
sonra hüquq sahəsində işləmək ona çox
darıxdırıcı görünürdü. Bəxtini sınayıb Nyu-Yorkda tanınmış
şirkətlərin birinə idarəetmə məsləhətçisi
vakansiyasına müraciət göndərir. Təbii ki, şirkət belə yüksək təhsil
göstəriciləri olan namizədi geri çevirə bilməzdi.
Hətta digər işçilərdən fərqli
olaraq Hamidin yazıçılıq qabiliyyətini nəzərə
alıb, ona ildə üç ay məzuniyyət verirdilər.
Əlbəttə, yazmaq üçün bundan əlverişli
fürsəti arzulamaq ağılsızlıq olardı. Yüksək məvacib Mohsini məişət
qayğılarından uzaqlaşdırmaqla yanaşı,
bütün diqqətini və istedadını
yaradıcılığına yönəltməyə imkan
yaradırdı. Elə ona ilk şöhrəti
qazandıran da bu müddətdə yazdığı “Pərvanə
dumanı” (Moth Smoke) romanı olur.
Ədəbi mühitə
yenicə addım atan Hamid yaşayış yerini dəyişmək
qərarına gəlir. 2011-ci ilin yayında Londona
köçür. Səkkiz il orada
yaşamalı olur və İngiltərə vətəndaşlığını
alır. Yazıçı mənəvi
rahatlığına burada qovuşur. Mohsin Hamid Londona yerləşdiyi
ilk illəri haqda təəssüratları belə ifadə
edir: “Buraya gələndə çox az müddətdə
qalacağımı düşünürdüm. Yenidən Nyu-Yorka qayıdacaqdım. Ancaq mən burada miqrantlara, söz
azadlığına, yaradıcılığa daha çox
diqqət və qayğı gördüm. Ona
görə də İngiltərənin vətəndaşlığını
qəbul etdim. Ev aldım, həyat yoldaşımı
tapdım, övladım doğuldu və uğurlu biznes sahəsində
iş qurdum. Bunlarla yanaşı,
romanlarımı yazdım. Əlbəttə,
bu üstünlüklər mənim nəzərimdə
İngiltərəni yaşamaq üçün daha rahat və
kosmopolit məkana çevirir”.
Beləcə, Mohsin bundan sonrakı
iş fəaliyyəti və həyatının prioritet
peşəsi kimi yazıçılığı seçir. Bu səbəbdən brend markaların
tanıtımı və biznes strategiyası ilə məşğul
olan şirkətlə əməkdaşlıq müqaviləsində
müəyyən güzəştlər tələb edir.
Həftənin üç günü işləməli,
qalan günlərini yazıya həsr etməlidir. Şirkət Mohsinin bu şərtini heç bir
narazılıq bildirmədən qəbul edir. Üstəlik, növbəti illərdə peşəkar
mütəxəssis kimi qiymətləndirilərək rəhbər
vəzifələrdən biri ona həvalə olunur.
Amerikanın
mübarizə üsulu bombalardır
Yazıçı
köşələrində heç çəkinmədən
Amerikaya antoqonist münasibətini açıq-aşkar sərgiləyir. O, yazılarında daha irəli
gedərək bütün amerikalıları miqrant
adlandırır. Hətta etiraf edir ki, baxmayaraq
mükəmməl təhsil aldığına görə Amerikaya
borcludur, elə ən dərin təəssüf hissini də
ona bu dövlət yaşadıb. ABŞ-ın
digər ölkələrin siyasətinə
qarışmağı, üstəlik, bu müdaxilə
zamanı bombaları mübarizə üsulu kimi tətbiq etməsi
onda ikrah yaradır. Mohsin Hamid məhz ikinci
səs-küylü romanı “Könülsüz radikal”ı
(The reluctant Fundamentalist) dünyanın ən güclü
ölkəsinə əks mövqeyi, düşüncələri
fonunda ərsəyə gətirib. 2007-ci
ildə çap edilən roman çox sürətlə 25 dilə
tərcümə olundu, “Nyu-York Tayms”ın ən çox
satılan əsərlər siyahısında 4-cü yeri tutdu.
Eyni vaxtda “Beynəlxalq Man Buker Mükafatı” və
digər nüfuzlu ədəbi təşkilatların
mükafatlarını qazandı.
Mohsin Hamid
yazıçılıqla uğur əldə etməyin fəndlərini
bilənlərdəndir. Çünki növbəti romanları da
müəllifə bolluca şan-şöhrət gətirməkdə
davam edir. Yazıçı 2017-ci ilin
sonuncu nəşri “Qərbdən çıxış” (Exit
West) romanı ilə yenidən oxucularının rəğbətini
qazanmağı bacarıb.
“Könülsüz
radikal”
Rubrikamızın bu
sayında Mohsin Hamidin “Könülsüz radikal” əsəri
haqqında danışacağıq.
Tənqidçilər bu
romanı insan beyninə təsir edə biləcək 10 ən
yaxşı ədəbi nümunələrdən biri kimi qiymətləndirirlər. Əsər həm
də yazıçının həyatındakı bənzərliklə
yadda qalır.
Maraqlananlar rejissoru Mira Nair,
ssenarisi müəlliflə birgə Uilyam Viler, Ami Boqhaniyə
aid olan eyniadlı filmi də izləyə bilərlər.
“Üzrlü hesab edin, cənab. Sizə necə
kömək edə bilərəm? Deyəsən,
sizi qorxutdum. Saqqalımdan qorxmaq lazım
deyil. Mən Amerikanı sevən biriyəm”.
Əsər müəllifin
rasizm, millətlərarası ziddiyyətlərə ironik
müasibətini əks etdirən bu cümlələrlə
başlayır. Baş obrazın adı Çingizdir.
İlk sözlərdən oxucu sanki onun amerikalı bir kişi ilə danışdığını
zənn edir. Amma bu cənab sona qədər
Çingizi sakitcə dinləyir. Həmsöhbətinin
düşüncələrini əsər boyu yalnız
Çingizin vasitəsilə oxuya bilirik. Elə
ona görə də əsərin məğzinə dərindən
varsaq, onun danışdığı adamın məhz
Amerikanın ümumiləşmiş obrazı olduğunu
görə bilərik.
Gələcəyə
böyük ümid və arzularla Pakistandan ABŞ-a təhsil
almağa gedən Çingiz gənc yaşda
çoxlarının həsəd aparacağı uğurlar əldə
edir. Prinston Universitetini yüksək nəticələrlə
bitirir. O, universitetin bir qrup məzunu ilə Afinaya gəzintiyə
gedəndə Erika adlı gözəl, sarışın
amerikalı xanımla tanış olur. Erika keçmiş sevgilisinin ölümündən
sonra depressiv sarsıntılarla mübarizə aparırdı.
Çingizin onun həyatına daxil olması
Erikanı tərəddüdlərə sürükləyir.
Gənc qız Çingizin bütün sevgi və
qayğılarına baxmayaraq, bu hisslərdən qurtula bilmir.
Ailəsi tərəfindən psixiatrik klinikaya
yatızdırılan Erika günlərin birində buradan
qaçır və itkin düşür.
Çingiz sevgi
uğursuzluğunu soyuqqanlı yaşayır. O, intellekti və
hazırcavablığı sayəsində rəqiblərini
geridə qoyaraq, böyük layihələrə investisiya məsləhəti
verən bir firmaya işə qəbul olunur. Bəxti
gətirir. El dili ilə desək, əlini
vurduğu hər işi yarıdır. Tezliklə,
rəhbərinin sevimli və güvənli işçisinə
çevrilir.
Hətta şirkət
Çingizin iqtisadi uzaqgörənliyinə o qədər əmin
olur ki, xarici ölkələrdə əməkdaşlıq
etdiyi layihələrin idarəçiliyini məhz ona həvalə
edir. Amma 2001-ci ilin sentyabrında Nyu-Yorkdakı məşhur
Dünya Ticarət Mərkəzinin terrorçular tərəfindən
dağıdılmasından sonra Çingizin həyatı
alt-üst olur. Müsəlmanlardan
sui-istifadə edilməsi, güclü dövlətlərin
siyasi oyuncağına çevrilən kasıb ölkələr,
Pakistanın Hindistan tərəfindən təhdidi
Çingizin mənəvi ağrılarını üzə
çıxarır. O, bütün
çaxnaşmaların günahını Amerikada
görürdü. Özünü də bu tələnin
qurbanı hesab edirdi. Çingiz
düşünürdü ki, ABŞ digər xalqları
öz köləsinə çevirməyin planlarını
çox ustalıqla qurur. Və bunu məhz
təhsilin gücü ilə etməsi, vətəninin bu
imkanlardan geri qalması onu daha çox
qıcıqlandırırdı.
“Biz həmişə borc
yükü altında xarici dövlətlərin yardım və
sədəqələrinə bağlı bir ölkə
olmadıq. Televiziya kanallarında göstərdiyiniz səfil və
qəzəbli radikallardan çox övliyaların, şairlərin,
fəthləri ilə yadda qalan xaqanların ölkəsi
olduğumuzu xatırladım sizə. Padşah
Məscidi və Şalamar Bağlarını biz inşa etdik.
Və biz bütün bunları edərkən,
sizin ölkəniz qitənin ucunda əziyyət içində
yaşayan 13 koloniyadan ibarət idi”.
Təbii ki, geridə qalmış
xalqların bu cür özünümüdafiə taktikası
keçmişdə deyil, indi kim
olmağın önəmini xatırladır. Ona
görə də yazıçının tarixə belə
münasibətini gülməli və əhəmiyyətsiz
emosional etiraz kimi dəyərləndirmək yerinə
düşər.
Yazıçı əsər
boyu tez-tez həmsöhbətini ehtiyatlı davranan, təhlükələrə
qarşı açıqgözlü və tamahkar biri kimi təqdim
edir. O,
Amerikada başına gələnləri axıra qədər
danışır.
Sonuncu layihə ilə
bağlı getdiyi Çilinin paytaxtı Santyaqoda Çingiz onu
tutub saxlayan zəncirlərdən qurtulmaq qərarına gəlir. Öhdəliyində
olan layihənin sifarişçisi Jan Batista ziyana uğrasa da,
bu əcnəbi gənci anlayırdı. Çünki
adi bir şirkət qurmaq üçün Amerikadan yardım
istəmişdi. Peşəkar mütəxəssisləri
oradan dəvət etməli olmuşdu. Axı,
nəyə görə hamı ABŞ-a möhtac idi? Bu
sualın cavabını Çingizlə söhbətində
görürük: “Osmanlı imperiyasının ordusunda xidmət
edən yeniçərilər barədə eşitmisən? Bax, onlar xristian oğlan uşaqlarından ibarət
idi. Uşaqlıqdan müsəlman orduda
xidmətə hazırlıq təlimləri keçirdilər.
Çox erkən yaşdan təlimə cəlb
edildikləri üçün unudulacaq xatirələri olmurdu.
Ona görə sadiq əsgərlər kimi
yetişirdilər. Axı, unutmasalar imperiya
uğrunda döyüşə bilməzdilər”.
Bu söhbət sanki
Çingizi oyadır. İndi Amerikanın məqsədlərini
daha aydın görə bilirdi. Çünki
o da hələ 18 yaşında təhsil almaq
üçün buranı seçmişdi. Özünə etirafı isə Çingizi daha
çox sarsıdırdı. Doğmaları,
yaşıdları ilə özünü müqayisə edəndə
nə qədər irəlidə olduğunu görürdü.
Bəs, bu yüksək təhsili, dünyagörüşünü
ona kim qazandırmışdı. Əfsuslar olsun, Amerika.
Əsərin sonuna
yaxın əcnəbini evinə qədər ötürən
Çingiz ürəyindəki ən təsirli iradını
ona bildirir. “Pakistanlıları potensial terrorçu kimi
görmək doğru deyil. Necə ki, biz amerikalıların
hamısını gizli sui-qəsdçi olaraq
görmürük”.
Gülnarə
İLHAM
Azərbaycan
müəllimi.- 2017.- 22 sentyabr.- S.13.