İnklüziv təhsilin
Skandinaviya modeli
Sosial rifah yüksəldikcə,
problemə diqqət də artır
Dünyanın müxtəlif ölkələrində
mövcud olan müasir təhsil sistemləri təhsil və
onun strukturunun variativliyi, konkret problemlərin çeşidli həlli
yolları baxımından fərqlənirlər. Bir də
ümumi tendensiyalar var ki, onlara yanaşma adətən eyni fəlsəfəyə
malikdir. Müasir təhsilin ümumi
tendensiyalarından danışarkən toxunulan ilk problemlərdən
biri inklüziv təhsildir. İnsan
haqlarının inkişafı, təhsil prosesinin müasirləşməsi,
qloballaşma kimi kütləvi proseslər hər bir dövlətin
inklüziv təhsil anlayışına daha həssas
yanaşmasını tələb edir. Hazırda bu məsələ
ilə ilgilənməyən az ölkənin
adını çəkmək olar ki, bu da əsas etibarilə
onların ağır sosial-iqtisadi durumu, qeyri-sabit siyasi
quruluşu və s. səbəblərlə izah oluna bilər. İnklüziv təhsil kimi qayəsində humanizm
elementləri duran problemlərin həllinə sosial rifahı
yüksək olan ölkələrdə xüsusi diqqətlə
yanaşılır. Bu baxımdan,
yazımızın mövzusu Skandinaviya dövlətlərində
inklüziv təhsilin strukturu və fəaliyyətidir.
FİNLANDİYAda inklüziv təhsil
qanunvericilik səviyyədə öz əksini tapıb. Yerli qanunlara
görə, sağlamlığında məhdudiyyəti olan
şəxslərin təhsili üçün
diferensiallaşmış mühitin formalaşdırılması
başlıca şərtdir. Milli tədris
proqramına edilmiş xüsusi dəyişikliklərə əsasən,
belə məhdudiyyəti olan uşaqlar da digərləri kimi
kütləvi məktəblərdə təhsil ala bilərlər.
Bundan əlavə, dövlət tədris-məsləhət
mərkəzləri fəaliyyət göstərir ki, onlar da
fiziki qabiliyyətləri məhdud olan uşaqlara, onların
valideynləri və pedaqoqlarına təhsil prosesində
yardım edir. Mərkəzdə təşkil edilən
uzunmüddətli kurslarla yanaşı, mütəxəssislərin
məktəblərdə daha qısamüddətli treninqlər
vasitəsilə prosesə müdaxilə halları tez-tez müşahidə
olunur. Pedaqoqları hər növ
fiziki məhdudiyyəti olan uşaqlarla işləmək
üçün ciddi hazırlaşdırırlar. Bu baxımdan müəllimin tək təhsildən
deyil, tibb və psixologiyadan da hazırlıqlı olması
başlıca şərtdir. Finlandiyanın
bu sahədə mütərəqqi dövlətlərdən
biri olmasına baxmayaraq, ölkədə fəaliyyət
göstərən 7 mərkəzə müraciətlər
sabit xarakter daşımır. Valideynlər
reabilitasiya mərkəzlərinə gec müraciət edirlər.
Bu da onunla əlaqədardır ki, ölkədə
sağlamlıqlarında məhdudiyyət olan uşaqlara dair vahid
milli baza yoxdur.
Ölkədə inklüziv təhsilin reallaşması
üçün pedaqoq hazırlığı ilə dövlət
məşğuldur. Məsələn, Laplandiya Unversitetində
“Məllimlərin tədrisi” adlı proqram fəaliyyət
göstərir. “Elm və təhsilin
müasir problemləri” elektron elmi jurnalının verdiyi məlumata
görə, bu proqramdan müəllim olmaq istəyən hər
bir mütəxəssis yararlana bilər. Bələdiyyələr
səviyyəsində isə iş bu formada təşkil
olunub: bir sinifdə iki qrup formalaşdırılır - adi
uşaqlar və fiziki məhdudiyyəti olan uşaqlar
üçün. Dərsi iki müxtəlif
müəllim aparır. Ehtiyacdan irəli gələrək
bu müəllimlərə xüsusi pedaqoq və köməkçi
də qoşula bilər. Belə siniflərdə
uşaqların sayı təqribən 25 nəfərdən
ibarət olur. Adətən uşaqların
valideynləri yaşadıqları ünvan üzrə məktəblərə
müraciət edirlər. Məktəbdə
direktordan tutmuş, müəllim, xüsusi pedaqoq, onun köməkçisi
və tibb bacılarınadək hər kəs
uşağın təhsili ilə yaxından məşğul
olur. Bu qrup mütəmadi olaraq
toplaşıb hər bir uşağın durumu ilə
bağlı məsləhətləşmələr
aparır. Əgər daha ciddi problem
yaranarsa, psixoloqa müraciət edilir.
Bununla yanaşı, məktəblərdə fəaliyyət
göstərən ayrıca siniflər də var ki, sırf
fiziki məhdudiyyətli uşaqların tədris problemləri
ilə məşğuldurlar. Bu siniflərin
ayrıca mövcudluğu həmin uşaqlardakı məhdudiyyətlərin
daha dərin xarakterli olması ilə əlaqədardır.
Belə siniflərdə iki xüsusi pedaqoq və
köməkçiləri tədris proqramının həyata
keçirilməsinə cavabdehdirlər.
İSVEÇdə də
sağlamlığında məhdudiyyət olan
uşaqların kütləvi məktəblərdə təhsil
alma hüquqları qanunla təsbit edilir. Bu məktəblərin maliyyə və sosial dəstəyini
dövlət göstərir. Müəllim
hazırlayan universitetlərin hamısında xüsus tədrisə
dair kurslar mövcuddur. İnklüziv
düşüncə tərzinin əsaslarını öyrənmək
hər bir fənn müəllimi üçün mütləqdir.
İsveçdə inklüziv təhsilin təşkili
prosesindəki əsas çağırış tədris
proqramına və onun reallaşdırılması
yollarına dair vahid yanaşmaya nail olunmasıdır.
Yerli idarəetmə orqanları səviyyəsindəki təcrübəyə
əsasən, qüsurlu uşaqlar da adi məktəblərdə
təhsil alırlar. Ancaq həftədə bir neçə
saat onlara xüsusi pedaqoq tərəfindən ayrıca sinifdə
dərs keçilir. Xüsusi
pedaqoqların qarşısında duran məqsəd məhdudiyyəti
olan uşağı adi uşaqların təhsil
aldıqları siniflərdə oxumağa hazırlamaqdır.
Uşağın məktəbdə hər
hansı problemi yaranarsa, Pedaqoji Şura toplaşır və qərar
verir. Verilən qərar vəziyyətin
müxtəlifliyindən asılı olur. Ola
bilər ki, uşaq hətta məktəbdən birbaşa xəstəxanaya
da göndərilsin.
NORVEÇdə xüsusi təhsil ehtiyacları
olan şəxslərin təhsil alma hüquqlarına
dair qanun fəaliyyət göstərir. Paralel
olaraq fərqli kateqoriyalı məhdudiyyətli uşaqlara
yardım mərkəzləri də mövcuddur. Məsələn, erkən autizm, görmə və
eşitmə qabiliyyəti zəif olan uşaqlar belə mərkəzlərdə
hər növ yardım görürlər. İnklüziv təhsilin həyata keçirilməsi
üçün lazım olan pedaqoqlar isə universitetlərdə
hazırlanır. Gələcək
pedaqoqların keçdikləri xüsusi pedaqoji kurs var ki,
burada inklüziv təhsilə geniş yer ayrılır.
Pedaqoji təhsil alan tələbələr
eyni zamanda, Avropa Birliyi ölkələrində bu istiqamətdə
müxtəlif təcrübələr keçmək
imkanına da malikdirlər.
Sağlamlığında məhdudiyyət olan uşaq
ümumi məktəblərdə digər həmyaşıdları
ilə birlikdə təhsil alır. Norveçdə adətən
hər məktəbdə bir neçə belə uşaq olur
və onlar bütün uşaqlarla eyni sinifdə oxuyurlar.
Belə siniflərdə müəllimin köməkçisi
də dərslərdə iştirak edir. Onun
bütün diqqəti yalnız fiziki imkanları məhdud olan
uşağa yönəlir. Norveç məktəblərində
belə uşaqlar məktəbdə daimi müşayiətdədirlər.
Müşahidə edən şəxsin kimliyini
məktəb özü müəyyən edir. İnklüziv təhsil bələdiyyələrin səlahiyyətləri
çərçivələrinə daxildir. Məktəbləri maliyyə və avadanlıq
baxımından da məhz yerli idarəetmə orqanları təmin
edirlər.
Daha bir Skandinav ölkəsi olan DANİMARKAda inklüziv təhsil hüququ nəinki
qanuniləşdirilib, paralel olaraq inklüziv təhsilin
reallaşdırılması üçün milli strategiya da
hazırlanıb. Milli Resurs Mərkəzi bu prosesə nəzarət
edir. İnklüziv təhsil sahəsində
araşdırmalar aparan universitetlərin əməkdaşları
tərəfindən formalaşdırılmış xüsusi
qrup isə bələdiyyələrin bu sahədəki fəaliyyəti
ilə maraqlanır və hesabatlar hazırlayır.
Pedaqoqların hazırlanması bakalavr və magistr
sistemi ilə həyata keçirilir. İnklüziv təhsil
sahəsində işləyəcək gənc pedaqoqları
hazırlayarkən onların konkret pedaqoji situasiyaya necə
reaksiya verəcəklərinə ağırlıq
salınır, bu istiqamətdə müxtəlif pedaqoji məsləhətlər
işlənib hazırlanır. Tədris
proqramına əsasən, tələbələrin
hamısı xüsusi kurs keçməlidirlər. Əgər onlardan hər hansı biliklərini daha
da dərinləşdirmək istəyirsə, inklüziv təhsil
sahəsində əlavə ixtisaslaşmaya nail olur.
Danimarkada valideyn uşağını istədiyi təhsil
müəssisəsinə yollaya bilər. Həmin məktəb
isə uşağa təhsil verməyə borcludur. Xüsusi qrup psixoloqlar, loqopedlər və pedaqoqlar var
ki, onlar konkret məktəbə, konkret uşağa, yaxud
uşaqlar qrupuna yardım etmək üçün ezam
olunurlar. İnklüziv təhsildə
“diferensiallaşmış yanaşma” tətbiq olunur, yəni məhdudiyyəti
olan uşaqlar da digərləri ilə yanaşı adi
kütləvi məktəblərdə təhsil ala bilərlər.
Pedaqoji elmin müasir problemləri sırasında ən
sosial əhəmiyyətlisi fiziki məhdudiyyətləri olan
uşaqların təhsili məsələsidir. İnklüziv
təhsilin ümumi təhsil sisteminin tərkibində
aktuallığı və inkişafı ölkədəki
sosial durumun mühüm göstəricilərindən biri hesab
olunur. Belə ki, söhbət adi vətəndaş
kimi sağlamlığında məhdudiyyəti olan, ancaq digərləritək
yaşamaq və təhsil hüquqları olan şəxslərin
cəmiyyətə inteqrasiyasından gedir. Təəssüf ki, bu problem tarix qədər
yaşlı olsa da, yalnız son 30-40 ildə aktuallıq
qazanıb və onun həlli istiqamətində həm
qanunvericilik, həm də praktiki sahədə real addımlar
atılıb. Güman ki, dünya
qloballaşdıqca, insan haqları probleminin müxtəlif
aspektləri həm ölkələrin öz daxilində, həm
də beynəlxalq səviyyədə daha çox ictimailəşdikcə,
inklüziv təhsilə diqqət də artacaq. Fiziki məhdudiyyətləri olan şəxslərin
təhsil hüquqlarına dair məsələnin artıq beynəlxalq
hüquqi aktların predmetinə çevrilməsi belə qənaətə
gəlməyə əsas verir.
Rüstəm QARAXANLI
Azərbaycan müəllimi.- 2018.-
20 aprel.- S.13.