Təhsildə xeyriyyəçilik
Özəl sektor
dövlətə yardım etməlidir
Dekabrın əvvəlində Estoniyanın “Taxify” və “TransferWise” şirkətlərinin sahibləri “Heateo Haridusfond” təhsil fondunu təsis etdiklərini bildirdilər. Fondun əsas məqsədi təhsil sahəsində innovativ layihələrə başlanğıc kapitalı ilə bağlı yardım etmək olacaq. Bu kapital hesabına həmin “rüşeym” layihələr pilot mərhələsinədək inkişaf etdiriləcək. Yaxın üç il ərzində “Heateo Haridusfond” bu istiqamətdə bir milyon avro xərcləmək niyyətindədir.
Estoniyanın “İşgüzar xəbərlər”
agentliyinin məlumatına görə, təhsil fondunun
yaradılması ideyası estoniyalı iş adamları Martin
Villiq və Taavet Hinrikusa məxsusdur. Tezliklə bu təşəbbüsə
ölkənin dünyaca məşhur olan digər şirkətləri
də qoşulub. Bunların
sırasında “Civitta”, “Contriber”, “Eften”, “Helmes”, “Lingvist”,
“Monese”, “Pipedrive”, “Superangel” kimi şirkətlər var. Fondu
idarə edəcək “Heateo Sihtasutus”un icraçı direktoru
Pirkko Valge deyir ki, layihələri bir neçə il
ardıcıl olaraq dəstəkləyə, yaxud birdəfəlik
maddi köməklik göstərə bilərlər: “Biz
sözün yaxşı mənasında təhsil sistemini silkələyə
biləcək ambisiyalı təşəbbüslər
gözləyirik”.
Fondun təsisçiləri
Estoniyanın təhsil sistemindəki problemləri əsasən
belə ümumiləşdirirlər: müəllim heyətinin
yaşlanması, məktəb müəlliminin nüfuzunun
aşağı olması, gənclərin orta məktəbi
bitirdikdən sonra təhsillərini davam etdirmək niyyətində
olmamaları. Fond məhz bu qüsurların
aradan qaldırılmasına vəsait ayıracaq. Eyni zamanda, fond STEAN sisteminə (təbiət elmləri
və riyaziyyat, yaradıcı və komanda işi) də diqqət
ayırmaq niyyətindədir.
Üç fincan çay
Amerikalı sadə alpinist Qreq Mortenson barədə kitab
işıq üzü görəndən sonra bütün
proqressiv dünya bu sadə insanın nə qədər
böyük ürək və möhkəm əzm sahibi
olduğunun şahidinə çevrildi. Təsadüfi
deyil ki, Mortensonun adı təhsilə ən effektiv yardım
edən təşkilatlardan birinin yaradıcısı kimi 2009
və 2010-cu illərdə Nobel mükafatına namizəd
olaraq irəli sürülüb. Hərçənd
özü deyir ki, “Mənim heç vaxt dünyanı dəyişmək
planlarım olmayıb”. Mortenson “dünya”
deyərkən Pakistanın ucqar dağlıq bölgələrindəki
kasıb kəndləri nəzərdə tutur. 1993-cü ildən etibarən buralar Mortensonun
dünyasıdır.
Hindistanla mübahisəli bölgə olan Kəşmirin
bir qismi Pakistan ərazisində yerləşir. Burada ekstremal
alpinistlərin marağına səbəb olan 60-dan çox
dağ zirvəsi var ki, onları fəth etmək nəinki
çətindir, hətta bir çox hallarda ölümlə
nəticələnir. Real faktlar əsasında lentə
alınmış “Everest” filminə baxanlar xatırlayar: hər
il bu yüksəkliklərdə ya qəza,
ya oksigen çatışmazlığından ölüm
hadisələri baş verir və indinin özünədək
bu yerlərdə yüzlərlə insanın cəsədi
qalır.
Onları vaxtilə nə xilas etmək mümkün olub,
nə də indi cəsədlərini götürmək olur.
Şimali Pakistanın Karakorum bölgəsində yerləşən
K2 yüksəkliyi də belə təhlükəli yerlərdən
biridir. Qreq Mortenson buraya sadə alpinist kimi gəlir, zədələnir
və Korum kəndinə gətirilir. Buranın
sakinləri amerikalıya yardım edib sağaldırlar. Bu hörmətin müqabilində Mortenson kəndə
nəsə bir yaxşılıq etmək fikrinə
düşür. Belə dağlıq, ölkənin mərkəzi
hissəsi ilə təcrid olunmuş, kasıb bölgələrdəki
kəndlərin sakinlərinin istəyi nə ola
bilər? Təbii ki, infrastruktur! Ancaq Mortenson fərqli yol
seçir - təhsil! Təqribən 10 ilə amerikalı
alpinist Pakistanın şimalında 53 məktəbin
açılmasına nail olur. Hər bir məktəb
Qreqin vətənində toplanan ianələr hesabına
başa gəlir.
Mortensonun inadkarlığı, iradə və əzmi
Amerikanın varlı şəxslərini uzaq müsəlman
ölkəsi olan Pakistanda savadsız uşaqlar, əsas etibarilə
qızlar üçün təhsil ocaqlarının tikintisinə
vəsait ayırmağa məcbur edir. Bu yolda Mortenson
böyük itkilər verir, ailəsi ondan üz döndərir,
dəfələrlə əhalinin radikal qismi tərəfindən
təzyiqlərə məruz qalır. Yerli hökumətin
bürokratik dolanbacları, hətta tikinti materialı satan işbazların fırıldaqları...
Pakistanın bu bölgəsi “Taliban” hərəkatının
güclü olduğu Əfqanıstanla həmsərhəddir. Burada məktəb
açıb qızları təhsilə cəlb etmək
olduqca çətindir. Mortenson
“Üç fincan çay” kitabında yazır ki, onun hər
yeni məktəbinin açılışına bölgədə
aktiv olan və əsas etibarilə xaricdən maliyyələşən
radikal dini dairələr 10 mədrəsənın əsasını
qoymaqla cavab verirdilər. Kitabın həmmüəllifi
olan Devid Oliver Relinin dediyinə görə, xüsusilə
2001-ci ilin 11 sentyabr terror olayından sonra Amerikanın
terrorçu təşkilatlara qarşı apardığı
mübarizənin effektivsizliyi fonunda Mortensonun fəaliyyəti
daha aktual görünür. Çünki
savadsız gəncləri həmin terrorçuların təbliğatı
və təsirindən qurtarmağın ən təsirli yolu
onlara təhsil almalarında köməklik göstərməkdir.
Paralel mənbələr
Mərkəzi Asiya
İnstitutunun təsisçisi Qreq Mortensonun səyləri nəticəsində
Pakistanda onminlərlə uşaq peşə sahibinə
çevrilməyə müvəffəq olub.
Müxtəlif qurumlar vasitəsilə təhsil problemlərinin
həlli, təhsilə yardım Qərbdə geniş
yayılmış təcrübədir. Bizim
dünyanın ən nüfuzlu universitetləri kimi
tanıdığımız təhsil ocaqlarının əksəriyyəti
toplanan ianələr hesabına fəaliyyət göstərir.
Qərbdə təhsil probleminin öhdəsindən
gəlmək üçün dövlətin səyləri yetərli
deyil. Bu səbəbdəndir ki, imkanlı
şəxslər yaratdıqları fondlar, yaxud
köçürdükləri birdəfəlik və ya
davamlı maliyyə yardımları hesabına gənc nəslin
təhsil prosesi, elm və təhsil sahəsindəki innovativ
layihələri maliyyələşdirirlər. Amerika və Avropada saysız-hesabsız belə fondlar
fəaliyyət göstərir. Eyni zamanda,
ayrı-ayrı dövlətlər özləri də
istedadlı gənclərin təhsilini öz üzərlərinə
götürürlər. Məsələn,
İsveç hökumətin “Visby” proqramı əsasında
hər il dünyanın müxtəlif
istiqamətlərindən 200 ən istedadlı gənc
seçilir və ölkə universitetlərində təhsil
almaları üçün onlara şərait
yaradılır. Hökumət bu gənclərin
təhsilini maliyyələşdirir, hətta magistrlərə
hər ay 1000 avro məbləğində yardım edir. Təhsil ingiliscədir, ancaq ölkədə rahat
yaşamaq üçün İsveç dilinin öyrənilməsinə
də köməklik göstərilir.
Müasir dünyada təhsil və xeyriyyəçiliyi
bir-birindən ayrı təsəvvür etmək mümkün
deyil. Bill
Geyts, Mark Sukerberq kimi dövrümüzün ən varlı qəhrəmanları
hər il dünyanın müxtəlif
guşələrində təhsil problemlərinin həllinə
milyonlarla vəsait ayırırlar. Geyts bu sahədə ən
qabaqcılıdır, onun həyat yoldaşı və
atası ilə birlikdə yaratdığı “Bill&Melinda
Gates Foundation” hər il təhsilin
inkişafına 2 milyard dollara yaxın yardım edir. Fondun aktivləri təqribən 30 milyarda bərabərdir.
Ümumiyyətlə, təhsil, səhiyyə və digər
sahələrə yardım edən xeyriyyə
fondlarının ən çox olduğu ölkə
ABŞ-dır.
Hesablamalara görə, hər il bu yolla
xeyriyyə aksiyalarına 30 milyard dollar vəsait yönəldilir.
Ancaq avropalı filantroplar da geri qalmırlar.
2010-cu ilin statistikasına görə, “qoca qitə”də
110 min xeyriyyə təşkilatı fəaliyyət göstərib.
Bu təşkilatların 1 milyonadək əməkdaşı
olub. İl ərzində xeyriyyə tədbirlərinə
100 milyard avrodan çox vəsait ayrılıb.
Avropanın ən iri xeyriyyə təşkilatları
“Stichting INGKA Foundation” və “Wellcome Trust”dır. Birinci qurum İsveçin
İKEA şirkətinin sahibi, iş
adamı İnqvard Kamprad tərəfindən yaradılıb. Aktivləri təqribən 36 milyard dollardır.
Dünya üzrə 200-dən çox
filialı fəaliyyət göstərir. Britaniyanın
“Wellcome Trust” xeyriyyə təşkilatının əsası
isə 1936-cı ildə qoyulub, 22 milyardlıq aktivlərə
sahibdir. Əsas etibarilə tibb sahəsindəki
layihələrə pul ayırır. Peşəkar
tibb işçilərinin tibbi təhsili və elmi
araşdırmalarına qrantlar verilir.
1969-cu ildə Almaniyada yaradılmış “Robert Bosch
Foundation” təhsilə ən çox vəsait ayıran
fondlardan biridir. Özünün 7 milyardlıq büdcəsi
ilə bu təşkilat təhsilin səviyyəsinin
artırılması, tarixi abidələrin qorunması, tibbi təhsilə
ciddi yardım göstərir.
Avropanın xeyriyyə qurumları elmdən tutmuş tibbədək
ən müxtəlif sahələrin maliyyələşdirilməsi
ilə məşğuldurlar. Bu istiqamətdə
liderlik mövqeyi Almaniyaya məxsusdur. Avropada
filantrop hərəkatının fərqləndirici xüsusiyyəti
onların kooperasiya şəklində işləməsidir.
Bu imkan verir ki, təşkilatlar arasında fikir
mübadiləsi, səylərin birləşdirilməsi, biznes
dairələri və dövlətlə əməkdaşlıqda
qarşılıqlı yardım əlaqələri genişlənmiş
olsun.
Xeyriyyəçiliklə məşğul olan təşkilatların
mövcudluğu tək müxtəlif sahələrdə, o
cümlədən təhsildə mövcud olan problemlərin
effektiv həlli demək deyil. Bu, həm də
dövlətin bu sahələrdəki siyasətinə təsir
etməkdir. Qərbdə dəfələrlə
belə qurumların müxtəlif qanun layihələrinin
hazırlanmasında təşəbbüsçü və
lobbist mövqedən çıxış etmələri
hallarına rast gəlinib.
Xeyriyyəçi hökumətlər
Avropanın
ən iri təqaüd proqramlarından biri “Erasmus Mundus
Scholarships”dir. Layihə qitənin ali məktəbləri
tərəfindən yaradılmış geniş spektrli
proqramları əhatə edir ki, onları qazanan şəxslərin
təhsil haqları ödənir və əlavə aylıq 1000
avroluq təqaüd kəsilir. Bundan əlavə, təhsili
maliyyələşdirən daha bir “avropalı” qurum Çexiya, Polşa, Slovakiya və
Macarıstan hökumətləri tərəfindən
yaradılmış “Beynəlxalq Vışeqrad Fondu”dur. Bu fondun təqaüdünü qazanan tələbəyə
semestr ərzində 2300 avroyadək yardım edilir.
Əlavə olaraq oxuduğu ali məktəbə
də tələbənin təhsil haqqı kimi 1500 avro ödənilir.
Fransa hökuməti də tələbələrə
müxtəlif təqaüdlər verir, ancaq burada fərqli tələb
ondan ibarətdir ki, fransız dilini bilmək mütləq
xarakter daşıyır. Təklif olunan təqaüd
hər ay üçün 620 avrodur. Nəzərə
alsaq ki, Fransada təhsil proqramlarının əksəriyyəti
pulsuzdur, bu məbləğ təhsil prosesinin maliyyələşdirilməsinə
yetərli hesab oluna bilər.
Norveçdə də təhsil pulsuzdur. Ölkədə rifah
halının yüksək olması hökumətlərə imkan verir ki, əcnəbi tələbələrin
təhsili prosesinə yatırımlar etsinlər. Məsələn, “Quota Scheme” proqramına əsasən,
xarici tələbənin təhsili üçün tələb
olunan vəsaitin 70%-i kredit verilir. Əgər
tələbə təhsilini başa vurduqdan sonra qalıb
Norveçdə yaşamaq və işləmək istəsə,
krediti qaytarmalı olacaq. Yox, qayıdıb
vətəninə getsə, qaytarmaya da bilər.
Britaniya hökuməti “Çivinq təqaüdü” təklif
edir. Bu təqaüdlə təhsil haqqını ödəmək
və hər ay təqaüd almaq olar. Hər il proqram çərçivəsində təhsilin
prioritet istiqamətləri müəyyənləşir. İldən-ilə prioritetlər dəyişə
bilər.
İtaliya hökuməti də xarici tələbələr
üçün təqaüd proqramı həyata
keçirir. Proqramın adı “Courses Grant”dır. Burada da Fransada olduğu kimi, yerli dili yüksək səviyyədə
bilmək mütləqdir.
Rusiyada da çoxlu sayda fond fəaliyyət göstərir. 2017-ci ildə
hökumətin təklifi ilə təhsilə yardım edən
şirkətlərdən tutulan gəlir vergisinə güzəşt
tətbiq olunur. Biznesə bu yolla təhsil
ocaqlarındakı avadanlıqların yenilənməsi və
yüksək ixtisaslı kadrların hazırlanması prosesində
aktiv iştirak təklif edilir.
Təhsil sahəsində xeyriyyəçiliklə məşğul
olan fondların mövcudluğu həm də ona görə
lazımdır ki, onların innovasiya, yenilik, novatorluğa
reaksiyası dövlətin yanaşmasından cəld və
operativ olur. Qərbin elmi sıçrayışının səbəblərindən
biri də məhz budur. Aydındır ki,
dövlətin kəşflərə, yeniliklərə dəstəyi
dərhal mümkün olmur. Dövlət
büdcə ilə işləyir. Büdcə
isə plan deməkdir. Tarixə müraciət
etsək görərik ki, misal üçün, SSRİ-nin
dünyanın sürətlə dəyişməsinə tab gətirə
bilməməsinin başlıca səbəblərindən biri
də məhz ləngliyi, yeniliklərə çevik
olmaması idi. Qərbdə isə fondlar və xeyriyyə
təşkilatları vasitəsilə problemləri həll etmək
və məntiqlə dövlətə yardımçı
olmaq təcrübəsi geniş yayıldığından elm
və təhsil sahəsində hər bir yeniliyin həyatda tətbiqi
az vaxt tələb edir. Bu gün
dünyanın tanınmış iş və elm adamları
dövlətlərə təhsil sahəsində islahatlar həyata
keçirmək üçün yardım təklif edirlər.
Söhbət həm əqli yardımdan gedir, həm
də maddi. Bu baxımdan, biznesin də təhsil
problemlərinin həllində aktiv rol oynaması ilə
dövlətə kömək etməsi arzuolunandır.
Rüstəm QARAXANLI
Azərbaycan müəllimi.- 2018.-
21 dekabr.- S.1; 7.