Cümhuriyyət qurucularının təhsil
siyasəti
1918-1919-cu tədris
ilində Gəncə gimnaziyasında cəmi 4 azərbaycanlı
qız oxuyurdusa, 1919-1920-ci tədris ilində onların
sayı 296 nəfərə çatmışdı
1917-ci ilin fevralında Rusiyada Romanovlar mütləqiyyəti
devrildi. Ölkədə demokratik respublika tipli dövlət
forması yaratmaq üçün Müəssislər Məclisinə
seçkilər keçirilməsi qərara alındı.
Monarxiya rejimi aradan qaldırıldıqdan sonra
hakimiyyətə gələn Müvəqqəti hökumət
Cənubi Qafqazın idarəçiliyi üzrə Xüsusi
Komitə yaratdı. Lakin Müvəqqəti
hökumət uzun müddət hakimiyyətdə qala bilmədi.
1917-ci ilin oktyabrındakı hakimiyyət
çevrilişi nəticəsində Cənubi Qafqazdan
Rusiyanın Müəssislər Məclisinə seçilən
deputatlar Petroqrada və Moskvaya gedə bilmədilər.
Bolşeviklər Müəssislər Məclisini buraxdıqdan
sonra, onlar 1918-ci il fevralın 23-də
Tiflisdə Cənubi Qafqazın ali hakimiyyət orqanı olan
Zaqafqaziya Seymini yaratdılar. Lakin istər daxili,
istərsə də xarici siyasət sahəsində kəskin
milli mənafe ziddiyyətlərinin olması Zaqafqaziya Seyminin zəruri
addımlar atmasına imkan vermədi. Nəticədə,
gürcü nümayəndələri Seymdən
çıxdılar və 1918-ci il
mayın 26-da Gürcüstanın müstəqilliyini elan etdilər
(bax: Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti Ensiklopediyası. I cild. Bakı, 2004, səh.,28). Zaqafqaziya Seymi
dağıldıqdan bir gün sonra, mayın 27-də Azərbaycanın
istiqlaliyyətini elan etmək və ilk Azərbaycan hökuməti
yaratmaq üçün Seymin bütün müsəlman
nümayəndələri Tiflisdə toplandı. Hərtərəfli müzakirədən sonra onlar
belə ağır bir zamanda Azərbaycanın idarə
olunmasını öz üzərlərinə götürmək
qərarına gələrək özlərini Azərbaycanın
Milli Şurası elan etdilər. Bu iclasda
Milli Şuranın rəyasət heyəti seçildi. Rəyasət heyətinə M.Hacınski, N.Yusifbəyov,
X.Xasməmmədov, M.Y.Cəfərov, X.Məlik Aslanov,
C.Hacınski, Ə.Şeyxülislamov, X.Sultanov daxil oldular.
Gizli səsvermə yolu ilə M.Ə.Rəsulzadə
Azərbaycan Milli Şurasının sədri seçildi.
(bax: Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
(1918-1920) Parlament (stenoqrafik hesabatlar). I cild, səh.4).
İlk Xalq Maarif Nazirliyi
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti yarandığı
gündən xalq maarifinin inkişafına xüsusi diqqət
yetirirdi. Çünki çar hakimiyyəti Rusiyanın
müstəmləkə əsarəti altında olan
xalqlarının milli-siyasi mənlik şüurunun
oyanmasına hər vasitə ilə mane olmuşdu. Hökumət, bir tərəfdən, xalq təhsilinin
inkişafı ilə razılaşmağa məcbur olurdu.
Çünki dünyada elm və texnikanın
sürətlə inkişafı Rusiyada da maarifin və xalq təhsilinin
tamamilə yenidən qurulmasını tələb edirdi.
Digər tərəfdən, çarizm xalqın
oyanmaqda olan şüurunun qarşısını almaq
üçün xalq maarifi işini məhdud çərçivədə
saxlamaq istəyirdi. Çar Rusiyasında
xalq maarifi və onun əsas daşıyıcısı olan
müəllimlər hökumət tərəfindən hər
cür həqarət və təqiblərə məruz
qalırdı. Ucqarlarda, o cümlədən
Şimali Azərbaycanda, vəziyyət daha dözülməz
idi. Burada zorla ruslaşdırma siyasət
yeridilir, təhsil əsasən, rus dilində aparılır,
milli dil və mədəniyyətin inkişafına hər
cür əngəllər törədilirdi. 1918-ci il mayın 28-də Azərbaycanın müstəqilliyi
elan edildiyi gün Fətəli xan Xoyskinin sədrliyi ilə
yaradılmış birinci hökumət kabinetində Xalq
Maarif Nazirliyi də təsis olundu. Nəsib bəy
Yusifbəylinin başçılıq etdiyi nazirlik öz fəaliyyətinə
Azərbaycan xalq maarifinin vəziyyətinin və bu sahədə
həyata keçiriləcək vəzifələrin müəyyənləşdirilməsi
ilə başladı.
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti hökuməti Tiflisdən
Gəncəyə köçdükdən sonra - iyunun 30-da
hökumətin qərarı ilə XMN-nə nazirliyin ştat
cədvəlini müəyyənləşdirmək və
Əsasnaməsini hazırlayıb hökumətə təqdim
etmək tapşırıldı. 1918-ci il avqustun
2-də xalq maarif naziri tərəfindən
hazırlanmış Əsasnamə baxılmaq və təsdiq
üçün hökumətə təqdim olundu. Əsasnaməyə
görə, XMN-nin ştatı nazirdən, nazir müavinindən,
naziryanı şuradan, məktəbləri idarə etmək
üçün ali və orta təhsil,
ixtisas təhsili sahələri üzrə üç
şöbədən ibarət təsdiq olundu (bax: Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti Ensiklopediyası. II cild.
Bakı, 2005, səh.11).
Dövlət dili və milliləşdirmə
Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin təhsil sahəsində həyata
keçirdiyi ilk tədbirlərdən biri də hökumətin
1918-ci il 27 iyun tarixli qərarı ilə
Azərbaycan (türk) dilinin dövlət dili elan edilməsi
idi. Azərbaycan hökuməti ilk günlərdən
başlayaraq, milli kadrların hazırlanması, bu sahədə
təhsilin tamamilə yenidən qurulmasına xüsusi əhəmiyyət
verirdi. Nazirliyin təhsil sahəsində həyata
keçirdiyi ilk və ən mühüm tədbirlərdən
biri də məktəblərin milliləşdirilməsi oldu.
Azərbaycan
Cümhuriyyəti hökumətinin 1918-ci il 28 avqust tarixli qərarına
əsasən, bütün ibtidai tədris müəssisələrində
təhsil şagirdlərin ana dilində aparılmalı,
dövlət dili olan Azərbaycan dilinin tədrisi isə məcburi
surətdə həyata keçirilməli, ali, ibtidai və
orta tədris müəssisələrində isə dərslər
dövlət dilində aparılmalı idi. Azərbaycan dilini
bilməyən şagirdlər üçün 3-cü və
4-cü siniflərdə Azərbaycan dili şöbələri
açılmalı və burada Azərbaycan dili elə intensiv
tədris olunmalı idi ki, iki ildən sonra həmin şagirdlər
artıq bu dildə təhsillərini davam etdirə bilsinlər
(bax: Rəhman Salmanlı. AXC-nin dil siyasəti.
“Azərbaycan” qəzeti, 2016, 27 may).
Maarif nazirinin qubernatorlara məktubu
Xalq maarif
naziri N.Yusifbəyli 1918-ci il dekabrın 31-də
Azərbaycan qubernatorlarına göndərdiyi məktubda
göstərirdi ki, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətində
maarif sahəsində qarşıda çox böyük və
çətin vəzifələr durur. Nazirlik
yeni məktəblər, müəllim kursları açmaqla,
təhsil sahəsində ölkəni mümkün qədər
qısa müddətdə lazımi səviyyəyə
qaldırmaq üçün bütün qüvvələri səfərbərliyə
aldı. Məktubda qeyd edilirdi ki, indiki
zamanda yalnız yüksək maarifə malik olan xalq tərəqqi
edə bilər.
Cümhuriyyət Hökumətinin həyata keçirdiyi
tədbirlər nəticəsində artıq 1919-cu ilin əvvəllərində
Azərbaycanda dövlət hesabına 23 orta ixtisas təhsili məktəbi
və 637 ibtidai məktəb fəaliyyət göstərirdi. 1918-ci ildə
Zaqafqaziya dairəsində 25 ibtidai məktəbin
açılması üçün nazirlik 199 min manat pul
ayırmışdı.
Qadınların təhsilinə xüsusi diqqət
yetirilirdi. Orta təhsil müəssisələrində azərbaycanlı
qızların sayı artırdı. Məsələn, əgər
1918-1919-cu tədris ilində Gəncə gimnaziyasında cəmisi
4 azərbaycanlı qız oxuyurdusa, 1919-1920-ci tədris ilində
onların sayı 296 nəfərə
çatmışdır (bax: Azərbaycan tarixi. Yeddi cildlik. V cild. Bakı,
2008, səh., 527).
Pedaqoji kursların 150 müdavimi
Müəllimlər
seminariyaları istisna olmaqla, 1919-1920-ci tədris ilində Azərbaycanın
orta məktəblərində 9611 şagird təhsil
alırdı ki, onların da 3115 nəfəri azərbaycanlı
idi.
Xalq təhsilini milli zəmin üzərində yenidən
qurmaq üçün ixtisaslı müəllim kadrlarına və
dərs vəsaitlərinə böyük ehtiyac var idi. O dövrdə Azərbaycanda
mövcud müəllim kadrları və dərs vəsaiti
heç də kifayət qədər deyildi. Vəziyyətdən
başlıca çıxış yolu Türkiyədən
müəllim kadrları dəvət etmək və dərs vəsaitləri
gətirmək, habelə qısamüddətli kurslarda Azərbaycan
dilini bilən savadlı şəxslərdən müəllim
kadrları hazırlamaq idi. Müəllimlərə
olan ehtiyacı ödəmək üçün 1918-ci ildə
Gəncə, Şəki və Zaqatalada qısamüddətli
pedaqoji kurslar təşkil edildi və bu kurslarda 150 nəfər
oxumağa başladı. Lakin Gəncədə
fəaliyyət göstərən müəllim seminariyası
kadrlara olan ehtiyacı ödəyə bilmirdi. Odur ki, Maarif Nazirliyi Qori
Müəllimlər Seminariyasının Azərbaycan
şöbəsinin müstəqil seminariya kimi Qazaxa
köçürülməsi haqqında qərar qəbul
etdilər. (bax: Elman Mirzəyev, Səma
Babayeva. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti və
təhsil. “Xalq qəzeti”, 2018-ci il, 13
fevral).
Müəllim
seminariyasından başqa, xalq maarif sistemi üçün
kadrlar hazırlayan müəssisələrdən biri də ali ibtidai məktəblər olmalı idi. Bu məqsədlə
respublikanın Maarif Nazirliyi 1918-ci ildə bir sıra işlər
görmüşdü: Göyçayda məktəb
açılmış, Ağdamda, Nuxa (Şəki) qəzasının
Qutqaşen kəndində belə məktəblərin
açılması haqqında qərar qəbul edilmişdi.
AXC hökuməti Türkiyədən
dərsliklərin
alınmasına 1 milyon manat ayırmışdı
XMN məktəbləri dərs vəsaitləri ilə təmin
etmək məqsədilə xüsusi komissiya
yaratmışdı. Həmin komissiyanın fəaliyyətinə o
dövrün görkəmli pedaqoqları Hüseyn Cavid, Mahmud
bəy Mahmudbəyov, Abdulla Şaiq, Cəmo Cəbrayılbəyli,
Səməd bəy Acalov, Fərhad Ağazadə, Abdulla bəy
Əfəndizadə və b. cəlb edilmişdilər. 1919-cu
ildə “Türk əlifbası”, “Təzə elmi-hesab”,
“İkinci il”, “Yeni məktəb”, “Ədəbiyyat dərsləri”,
“Müntəxəbat”, “Türk çələngi”, “Tarixi-təbii”,
“Rəhbər cəbr” dərslikləri nəşr olundu.
1919-cu il sentyabrın 18-də Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti Parlamentinin qərarı ilə xalq məktəbləri
üçün Türkiyədən dərs kitabları almaq
məqsədilə Xalq Maarif Nazirliyinə bir milyon manat vəsait
ayrılmışdı.
BDU - açılması nəzərdə
tutulan
3 ali təhsil
müəssisəsindən biri
Azərbaycan
Cümhuriyyəti Hökumətinin və Xalq Maarif Nazirliyinin təhsil
sahəsində qarşısında duran ən ümdə vəzifələrdən
biri də ölkədə ali təhsilin təşkili
və ali təhsilli kadrların hazırlanması idi.
Cümhuriyyət Hökumətinin fəaliyyət göstərdiyi
qısa müddətdə Azərbaycanda üç ali təhsil ocağının - Bakı
Dövlət Universitetinin, Əkinçilik İnstitutunun və
Dövlət Konservatoriyasının təsis edilməsi barədə
məsələ qaldırılmışdı. Onlardan yalnız birini - Bakı Dövlət
Universitetinin açılmasını reallaşdırmaq
mümkün oldu. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
Parlamenti 1919-cu il sentyabrın 1-də
“Bakı Dövlət Universitetinin təsisi haqqında” qanun qəbul
etdi. 1919-cu il noyabrın 15-də Bakı
Dövlət Universitetinin auditoriyalarında ilk mühazirələr
oxundu.
Parlamentin
1919-cu il 1 sentyabr tarixli qərarı əsasında XMN-nin xətti
ilə 100 nəfər azərbaycanlı gənc dövlət
hesabına xarici ölkələrə - İngiltərə,
İtaliya, Fransa və Türkiyəyə yola
salınmışdı. Bir neçə tələbənin
Rusiyanın təhsil müəssisələrinə göndərilməsi
də qərara alınmışdı. Lakin
xarici hərbi müdaxilə və vətəndaş
müharibəsi getdiyinə görə, bu tədbir baş
tutmamışdı. Xarici ölkələrə gedən
cavanlar ali təhsil alıb Vətənə
qayıtdıqdan sonra 4 il müddətində Azərbaycan
hökumətinin təyinatı ilə işləməli idilər.
Dövlət hesabına xaricə ali təhsil almağa
göndərilən tələbələrdən başqa,
Parlament komissiyası tərəfindən 31 nəfər əlavə
abituriyent də seçilmişdi ki, onların da öz
hesabına, yaxud mesenatların maliyyə dəstəyi ilə
Qərbi Avropa ölkələrinin ali məktəblərində
təhsil alması nəzərdə tutulmuşdu.
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti hökumətinin xalq
maarifi sahəsində həyata keçirdiyi mühüm tədbirlərdən
biri də ibtidai təhsil müəssisələri şəbəkəsinin
genişləndirilməsi idi. Təkcə 1919-cu ildə Azərbaycanda
dövlət hesabına 15 ali ibtidai məktəb
fəaliyyət göstərirdi. Cümhuriyyət
hökuməti eyni zamanda yaşlıların
savadlandırılması qayğısına da qalırdı.
Bu məqsədlə 1919-cu il sentyabrın 15-dən Bakı, Gəncə,
Şuşa, Nuxa (Şəki), Zaqatala və Qazaxda
yaşlılar üçün Azərbaycan dilini öyrədən
xüsusi kurslar, 1919-cu ilin noyabrından isə Bakıda azərbaycanlı
fəhlələr üçün texniki axşam kursları
açılmışdı. Bu kurslarda 200 nəfərə
yaxın azərbaycanlı fəhlə peşə təhsilini
artırırdı. Xalq Maarif Nazirliyi bu
kursların işinə yaxından kömək göstərirdi.
Azərbaycan
Cümhuriyyəti Xalq Maarif Nazirliyi ölkədə maarifin
inkişafi üçün geniş tədbirlər planı
hazırlamış, həmin plan Azərbaycan hökuməti tərəfindən
bəyənilmiş və onun həyata keçirilməsinə
razılıq verilmişdi. Lakin aprel
işğalı (1920) bu planların gerçəkləşdirilməsini
yarımçıq qoydu. Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin cəmi 23 aylıq fəaliyyəti
dövründə təhsil sahəsində həyata
keçirdiyi tədbirlər sonralar Azərbaycanda xalq maarifinin
təşkili və inkişafına mühüm kömək
göstərdi.
1998-ci il müstəqilliyimizin bərpasından sonra
AXC-nin təhsil sahəsindəki ideyalarının ölkəmizdə
ardıcıl gerçəkləşdirilməsinə
başlandı.
Təhsil sahəsində ümummilli lider Heydər Əliyevin və Prezident İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə həyata keçirilən islahatlar nəticəsində hazırda Azərbaycan təhsili xeyli inkişaf etmişdir. Ulu öndər Heydər Əliyev Azərbaycan Respublikasının təhsil sahəsində islahatlar üzrə Dövlət Komissiyasının iclasındakı nitqində bu məsələni xüsusi açıqlamışdır: “İndi təhsil sistemində islahatların əsas məqsədi ondan ibarətdir ki, Azərbaycanın təhsil sistemi dünya təhsil sisteminin standartlarına uyğunlaşsın. Təbii ki, belə bir şəraitdə Azərbaycan özünün təhsil nailiyyətləri ilə inkişaf etmiş ölkələrin səviyyəsinə çatmaqla daha böyük uğurların sahibi ola bilər”.
Nüşabə
EYVAZOVA,
Bakı şəhər
195 nömrəli tam orta məktəbin tarix müəllimi
Azərbaycan
müəllimi.- 2018.- 6 iyul.- S.5.