“Akademik yazı
bacarığı ali
məktəblərdə öyrədilməlidir”
Aygün Babazadə: “Tədqiqat universitetlərinin yaradılması ali məktəblərimizin beynəlxalq nüfuzunun möhkəmlənməsinə kömək edəcək”
Müasir dövrün reallıqları ölkənin elmi potensialını öz çiyinlərində daşıyan alimlərin, tədqiqatçıların mühüm rolunu əvvəlkindən daha çox qabardır. Məhz intellektual potensialın daşıyıcıları olan alimlər bilik iqtisadiyyatının formalaşması, ölkənin rəqabət qabiliyyətinin gücləndirilməsində xüsusi çəkiyə malikdir. Bu mənada ölkəmizin ali təhsil müəssisələrində çalışan alim-tədqiqatçıların da üzərinə məsuliyyət düşür.
Ötən tədris ili alimlərimizin fəaliyyəti baxımından nə ilə yadda qalıb? Alimlərimizin dünya elm aləmində yüksək səviyyəli məqalələrlə çıxış etməsi üçün hansı işlər görülür? “Clarivate Analytics” şirkətinin Azərbaycan üzrə rəsmi nümayəndəsi Aygün Babazadə ilə söhbətimizin ikinci hissəsini təqdim edirik.
- Alimlərimizin beynəlxalq jurnallarda publikasiya aktivliyini artırmaq və mümkün baryerləri aşmaq üçün biz hansı işləri görməliyik?
- Məlumdur ki, indiki dövrdə digər sahələrdə olduğu kimi, elmin dili də ingilis dilidir. De-fakto biz “Web of Science” və digər bu kimi elmi bazalarda indekslənən jurnallarda dərc olunmaq istəyiriksə, alimlərimiz ingilis dilində yazmalıdırlar. Düzdür, bu, hüquqi şərt deyil, ancaq fakt bundan ibarətdir ki, hazırda elmin dili ingilis dilidir. Biz elmi tədqiqat işlərimizin qlobal miqyasda tanınmasını və akademik ictimaiyyət tərəfindən qəbul olunmasını istəyiriksə, ingilis dilində yazmalıyıq. Bu baxımdan, mən universitetlərdə olduqca alimlərimizin problemlərinin olduğunu görürəm. Fundamental və dəqiq elmlər sahəsində yazanlar öz məqalələrinin məzmununu qrafiklər və ya formullar vasitəsilə üzə çıxara bilirlər, ancaq humanitar elmlərdə əsas kommunikasiya vasitəsi canlı dil olduğu üçün onlara bazaya düşmək çətindir. Yəni, dil məsələsi vacibdir. Məsələn, Rusiyada bu problemin həlli üçün universitetlərin nəzdində xüsusi akademik yazı mərkəzləri yaradılır. Alimlər öz işlərini bu mərkəzə təqdim edirlər, onlara tərcümə xidmətləri göstərilir, elmi iş ilkin mərhələdə gözdən keçirilir və daha sonra ayrı-ayrı jurnallarla kommunikasiya qurulur. Bundan başqa, problemin həlli yolu kimi türkdilli xalqların regional indeksinin yaradılmasını təklif etmək olar. Bu o deməkdir ki, alimlərimiz Azərbaycan dilində yazmağı davam etdirirlər, ancaq daha böyük bir coğrafiyaya çıxırlar. Yəqin ki, bütün türkdilli xalqlar bu regional indeksə daxil olmaq istəyərlər. Bu regional indeks daha çox humanitar və sosial elmlərə fokuslanmalı, sözügedən istiqamətdə yüksək keyfiyyətli türkdilli jurnalları əhatə etməlidir. Nəzərə alsaq ki, ingilis dili baryerinə görə mədəniyyət-incəsənət və sosial elmlər sahəsində yazan alimlərimizə bu bazalara düşmək kifayət qədər çətindir, o zaman bu, uğurlu bir həll ola bilər. Təbii ki, biz Azərbaycan hökuməti və akademik ictimaiyyəti ilə bu məsələ ilə bağlı mövcud ekspertizamızı, təcrübəmizi böyük məmnuniyyətlə paylaşmağa və onlara hər cür dəstək göstərməyə hazırıq.
Yadda saxlamaq lazımdır ki, keyfiyyətli tədqiqat işi həm də beynəlxalq jurnalların tələblərinə uyğun formada yazılmalı və tərtib olunmalıdır. Bu özu də bir elmdir - akademik yazı elmi. Universitetlərimizdə bunu kurikulumun tərkib hissəsinə salmaq lazımdır. Alimlərimizə akademik yazı bacarığı öyrədilməlidir. Akademik yazı dedikdə, yazı metodologiyası, plagiarizm, sitatgətirmə, ədəbiyyat siyahısını necə hazırlamaq kimi məsələlər nəzərdə tutulur. Bütün bu məsələlər ali məktəblərdə xüsusi dərslərdə öyrədilməlidir. Amma, təəssüflər olsun ki, Azərbaycanda çox az sayda universitet var ki, bu sahədə kifayət qədər irəliləmiş olsun. Universitetlərimizin 90 faizində bu problem qalmaqdadır. Məsələn, bizim apardığımız vebinarların, onlayn təhsil təlimlərinin ən çox baxılan hissəsi məhz akademik yazıdır, yəni yüksək indeksli jurnallarda məqalələrə olan şərtlər və tələblərdir.
- İndi tədqiqat universitetlərinin yaradılması gündəmdədir. Ali məktəblərimizin tədqiqat universitetinə çevrilməsi, təbii ki, onların beynəlxalq reytinqini də yüksəldəcək...
- Birmənalı olaraq elədir. Bu, çox vaxtında verilmiş, düzgün bir qərardır. Təbii ki, dünyada tədqiqatın birinci mərkəzi universitetlərdir, tədqiqatlar universitetlərdə aparılır. Universitetlər tədqiqat mərkəzləri olduqca, yeni biliklər yaratdıqca innovasiya tsiklində daha aktiv rol oynamağa başlayacaq və ölkəmizin bilik iqtisadiyyatına keçidinin təmin olunmasında əsas dayaqlardan birinə çevriləcəklər. Eyni zamanda, düşünürəm ki, ali məktəblərə bu status verildikdən və müvafiq normativ-hüquqi baza yaradıldıqdan sonra onlar istər hökumət, istərsə də sənaye və biznes ilə kommunikasiyanın qurulmasında daha çevik və qətiyyətli olacaqlar.
- Reytinqlərdə yüksək yerləri daha çox tədqiqat universitetləri tutur?
- Bəli, dünyanın aparıcı reytinqlərində ilk pillələri məhz tədqiqat yönümlü universitetlər tutur. Tədqiqat universitetlərinin yaradılması ali məktəblərimizin beynəlxalq nüfuzunun möhkəmlənməsinə kömək edəcək. Universitetlərin mövqeyi yüksəldikcə, onlar daha da rəqabət qabiliyyətli olmağa başlayacaqlar. Belə olan təqdirdə xarici tələbələrin universitetlərə cəlb olunması və qəbulu artacaq. Bu, sonda universitetlərin maliyyə vəziyyətini yaxşılaşdıracaq, ali məktəblərdə tədqiqat yönümlü maddi-texniki bazanın və infrastrukturun yaradılmasını təmin edəcək. Eyni zamanda, ali məktəblərə tədris prosesinə xaricdən daha nüfuzlu alimlərin cəlb olunmasına imkan verəcək.
- Ötən tədris ilində alimlərimiz ən
çox hansı jurnallarda
dərc olunub? Onların adlarını çəkə
bilərsinizmi?
- Jurnallar “Web of Science” bazasında
olan nəşrlərdir.
Azərbaycanda ən çox
tədqiqat aparılan
sahələrə uyğun
olaraq alimlərimiz riyaziyyat, materialşünaslıq,
fizika, kimya sahələri üzrə
dərc olunurlar.
Bu jurnallara “Inorganic materials”, “Russian journal
of Applied Chemistry”, “Semiconductors”, “Petrolium
chemistry”, “Differential Equations”, “Physical Review” aiddir.
Bu jurnallar sırf
yuxarıda adları çəkilən elm sahələrini
əhatə edən
top nəşrlərdir.
- Bizdə “Web of Science” bazasına
daxil olan neçə elmi jurnal var?
- Hazırda Azərbaycandan
bu bazaya 8 jurnal və bir konfrans materialı
daxildir. Jurnallardan
4-ü AMEA-nın institutları
(kimya və riyaziyyat üzrə), 2-si Bakı Dövlət Universitetinin Tətbiqi Riyaziyyat İnstitutu, 1-i Xəzər Universiteti (humanitar və sosial elmlər üzrə), 1-i SOCAR tərəfindən
təsis olunub. Konfrans materialı (Conference Proceedings Citation İndex) kimi bazada indekslənən ilk beynəlxalq elmi konfrans isə BDU-nun “Fizikada müasir trendlərə dair” materialıdır. “Web of Science” elmimetrik
bazasında açar kolleksiyada indekslənən
jurnallar üçün
impakt faktor ölçülür. İmpakt faktor
jurnalın birmənalı
prestij göstəricisi
olub, onun nüfuzunun istinadlarda olan ifadəsidir.
Hazırda elmi bazada impakt
faktora malik cəmi bir jurnalımız
var ki, o da akademik Fikrət
Əliyevin redaktoru olduğu BDU-nun “Tətbiqi
və hesablama riyaziyyatı” (“Applied and Computational Mathematics”)
jurnalıdır. Bu jurnal
kifayət qədər
yüksək impakt faktora (2.36) malikdir. Digər nəşrlər də var ki, onlar
“yeni yaranmaqda olan jurnallar” (ESCİ) kateqoriyasına daxil olan jurnallardır. Onların hələ ki,
impakt-faktoru yoxdur.
Biz onlara 3-5 il
vaxt qoyuruq. Onlara imkan verilir ki,
uğurla fəaliyyət
göstərsinlər, bu
müddət ərzində
kifayət qədər
istinad qazansınlar.
Məndə olan məlumata görə,
BDU-nun ikinci jurnalı
artıq kifayət qədər istinad toplayıb və o, “Web of Science”nin əsas
kolleksiyasına keçmək
ərəfəsindədir. Bu, akademik
Fikrət Əliyevin ikinci riyaziyyat jurnalıdır.
- Müasir dünyada elmi nəşrlərdə çap
olunmaq marafonu var. Bəzən alimlər yüksək indeksi olmayan “yırtıcı” jurnallarda dərc olunur. Necə etməli ki, bizim
alimlər bu yola düşməsinlər?
- Düzdür. Mən tam razıyam ki,
hazırda bütün dünyada sanki bu istiqamətdə
xüsusi bir pressinq var. Artıq
son illərdə böyük universitetlərdə, mən ad
da çəkə bilərəm, BDU, UNEC, ADNSU, Xəzər
Universitetində sırf akademik müəllim heyətinin fəaliyyətinin
illik qiymətləndirilməsi aparılır. Onlarda
bu qiymətləndirmələrin (reytinqlərdə olduğu
kimi) əsasən 30 faizi, yəni müəllimlərin
topladığı balların 30 faizi məhz elmi tədqiqat
işlərinə əsaslanır. Bunlar
nüfuzlu jurnallarda çıxan elmi məqalələrdir.
Yəni bu tipli qiymətləndirmələr və
onların nəticələrinə müvafiq olaraq alimlər
stimullaşdırılır. Söhbət
maddi və qeyri-maddi motivasiyadan gedir. Bu kimi motivasiya
proqramları, stimullaşdırma, təbii ki, alimlər
arasında rəqabət mühiti yaradır. Eyni zamanda da medalın iki üzü olduğu kimi,
özünün gətirdiyi neqativ məsələni də
ortaya qoymuş olur. Alimlər bu prosesdən
kənar qalmamaq üçün istənilən yola əl
atır, harada olur-olsun dərc olunmağa
çalışırlar. Eyni zamanda,
akademik dərəcə almaq ərəfəsində tədqiqatçılar
üçün yüksək indeksli jurnallarda çap olunmaq
məsələsi aktuallaşır. Bu
pressinq onları daha tez, daha çox çap olunmağa
aparır. “Yırtıcı” jurnallar isə
akademik bazarda bu ehtiyacı görür və özlərinin
pullu xidmətlərini təklif edirlər. Yəni elmi fırıldaqçılıqla məşğul
olurlar. Onların bu fəaliyyətini biz
elmi fırıldaqçılıq, qeyri-etik davranış
adlandırırıq. Yəni onlar alimin
işini qiymətləndirmirlər. Onların
əsas və yeganə məqsədi alimlərdən pul
qoparmaq, onların işini dünyanın görmədiyi və
dünya akademik ictimaiyyətinin əlinin
çatmadığı qondarma jurnallarda çap etdirməkdir.
Yəni bu
jurnalların heç biri akademik dairələrdə
oxunmur, izlənilmir.
- Yaxşı ki, oxunmur, qəbul
olunmur...
- Məncə, bu bir təkamül prosesidir. Akademik
bazarda güclü rəqabət hökm sürür. Əvvəllər belə
bir yanaşma var idi ki, tədqiqatçı elmi işini
yazır, dissertasiya müdafiə edir, sonra elmi dərəcə
alırdı. Bundan sonra o, azad fəaliyyət
göstərir, tam toxunulmazlıq qazanırdı. Bu, sovet psixologiyası idi. Qərbdə isə
akademik bazarda o
qədər rəqabət mühiti hökm sürür ki... Hətta
orada belə bir obrazlı ifadə var: “ya nəşr et, ya məhv ol”. Orada alim nəşr
olunmursa, öz sahəsində ildə heç olmasa bir
neçə məqalə çap etdirmirsə, onda həmin
alimin universitetdə qalması və alim, akademik kimi çalışması
sual altına alınır. Onlar universitetdən
xaric olunurlar. Universitetin İdarə Heyəti tərəfindən
onların üzərində bu dərəcədə təzyiq
var. Düşünmürəm
ki, onlar yalançı nəşrlərdə çap
olunmurlar. Sadəcə, onlar bu mərhələni
keçiblər. Biz də artıq bu mərhələdəyik,
nəzarət mexanizmləri get-gedə güclənir. Əsasən də bu elmi bazanın ölkəmizə
gəlişindən sonra. Artıq sadəcə
nəşr yox, həm də elmi məqalənin harada,
hansı jurnalda nəşr olunması şərtdir. Bu, öz-özlüyündə pozitiv bir
tendensiyadır.
“Yırtıcı” jurnallar
da artıq
reallığın bir parçasıdır və biz təbii
ki, onlarla mübarizə aparırıq. Biz hər zaman öz
seminarlarımızda da alimlərimizə sırf “yırtıcı” jurnallarla mübarizə və
onların tilovuna düşməmək üçün xüsusi texnika
öyrədirik. Onlara “yırtıcı” jurnalları
əsl jurnallardan ayırd etməyi öyrədirik. Bu da bizim işin bir parçasıdır. Biz Azərbaycan alimlərinin dünyanın
nüfuzlu jurnallarında çap olunmasında
maraqlıyıq. Bu da, təbii ki, elmimizin
qlobal səviyyədə mövqeyinin güclənməsinə gətirib
çıxaracaq.
- Bizdə “yırtıcı” jurnallarda
dərc olunanlar
varmı?
- Düşünürəm ki,
bu məsələ hazırda inkişaf
etməkdə olan bütün ölkələrin üzləşdiyi
ən kəskin problemlərdən biridir. Mən
sizə hətta bir misal çəkə bilərəm. Çin dünyada
elmə ən çox maliyyə ayıran ikinci ən böyük ölkədir.
Birinci olmaq hədəfləri də var.
Çində son vaxtlar belə bir araşdırma
aparılıb. Məlum olub ki, hökumətin elmə
ayırdığı büdcənin demək olar ki, 50 faizdən
yuxarısı, belə demək mümkünsə,
yalançı elmə xərclənir. Onların
alimləri hökumət tərəfindən maliyyələşən
fondlardan (onların böyük hissəsi elmlə
bağlıdır) əldə etdikləri pulları
“yırtıcı” jurnallarda nəşr olunmağa xərcləyirlər.
Bu vəsaitlər isə həm elmi tədqiqatların
aparılması, həm də elmi məqalələrin nəşrini
əhatə edir. Çin hökumətinin qəti
mövqeyi belədir ki, əgər alimlər bu vəsaitləri
“yırtıcı”
jurnallarda çap olunmağa sərf edəcəklərsə,
bu, onların akademik karyerasına son qoyacaq. Müəyyən
xüsusi xəbərdarlıqdan sonra alim universitetdən qovula
bilər. Bundan əlavə, alimlər beynəlxalq və
yerli layihələrdə iştirakdan məhrum ola
bilərlər ki, bu da istənilən tədqiqatçı
üçün çox neqativ haldır.
- Biz “yırtıcı”larla necə
mübarizə apara bilərik?
- Bizim ölkədə universitet alimlərimizin “yırtıcı” jurnallarda
nəşrinin qarşısını
alacaq hələ də sərt tədbir yoxdur. Bu, hələlik məlumatlılıq
səviyyəsindədir. Mən belə deyərdim ki, alimlərimizin çox zaman “yırtıcı” jurnallara
düşməsi məlumatsızlığın
nəticəsidir. Onlar özləri
də bilmədən həmin jurnalların tələsinə düşürlər.
Çünki elmi rəhbərin basqısı
altındadırlar: “Tez
bir zamanda çap olunmaq lazımdır”, “müdafiə
vaxtı yaxınlaşır”
və s. Buna görə
də onlarda stress olur və bilmədən,
məlumatsızlıq ucbatından
hansısa bir məbləğ müqabilində
əllərinə düşən
ilk jurnalda çap olunmaq istəyirlər. Mənə universitetlərdə
alimlərimiz yaxınlaşıb
deyirlər, “Aygün xanım, mən bu jurnalda çap
olunmuşam, görün
o jurnal “Web of Science”dədir
, ya yox”. Mən də baxıb görürəm ki, təəssüflər olsun
ki, deyil. Ancaq alimlərimiz çap olunmaq üçün bu jurnallara nə
qədər pul veriblər! Nəticə
belədir ki, onların vəsaitləri
də gedir, müəyyən mənada
karyeraları da pozulur. Çünki nüfuzlu jurnalların
redaktorları elmi işləri qəbul edən zaman müəlliflərin akademik
fəaliyyətlərinə baxırlar ki, bunlar harada çap
olunublar. Və məlum
olanda ki, müəlliflər “yırtıcı”
jurnalda çap ediliblər, bu onların akademik imicinə çox pis təsir edir. Onlar işdən qovulur
və qrantlara müraciət edə bilmirlər. Yəni bir
alim kimi ölkənin elmi proseslərindən kənarda
qala bilərlər.
Bəzi ölkələrdə bu məsələyə liberal yanaşma
mövcuddur. Universitetlərə
sərbəstlik verilir
ki,
tədqiqatçının yalançı jurnalda çap olunub-olunmadığını
müəyyən etsin.
Məsələn, Çində bu,
mümkün olmadı.
Hökumət bu vəzifəni universitetlərdən
alaraq Təhsil və Elm Nazirliyinə verdi. Çünki gördülər ki, son
20 ildə vəsaitlər
düzgün xərclənməyib.
Bizdə isə bu proses, yəni
elmi tədqiqat işlərinin ekspertizası
Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti yanında Ali
Attestasiya Komissiyası
tərəfindən həyata
keçirilir. Lakin komissiya
qiymətləndirmə və
ekspertizanı məhz
elmi dərəcələrin
və elmi adların verilməsi çərçivəsində aparır.
Elmi fəaliyyətin
qiymətləndirilməsi davamlı,
dayanıqlı bir proses olmalıdır. Düşünürəm ki, universitetlərimizdə
elmi fəaliyyətə
nəzarət mexanizmi
müntəzəm tətbiq
edilsə və ya digər ölkələrdə
olduğu kimi, ayrıca bir qurum tərəfindən aparılsa, şəffaflıq
və qərəzsizlik
daha yüksək səviyyədə təmin
olunar.
Oruc MUSTAFAYEV
Azərbaycan müəllimi.- 2018.-
20 iyul.- S.1; 5.