Dünyada hər 3 tələbədən
biri
özəl universitetdə oxuyur
Özəl ali məktəb sisteminin təhlilinə dair hesabat açıqlanıb
Dünyada hər 3 tələbədən
biri özəl ali məktəbdə
oxuyur. Bu barədə
özəl ali məktəb sisteminin təhlilinə həsr
olunmuş hesabatda qeyd olunur. Sənədin annotasiya hissəsində qeyd olunur ki,
dövlət və özəl sahədə xidmətlərdən istifadə
cəmiyyətlər üçün dəyişməz
və əhəmiyyətli elmi və siyasi maraq daşıyan məsələdir. Lakin ali təhsil almaq
üçün
indiyə qədər
hərtərəfli məlumat
bazası və müvafiq olaraq onların etibarlı analizi yoxdur. Bu məqalə hər iki sahəyə
aid məlumatları özündə
əks etdirir, qlobal özəl ali təhsilin forma və coğrafiyasını müəyyən
etməyə imkan verir. Son 10 il ərzində özəl sektor kəskin surətdə inkişaf edib, bu sektorda
oxuyanların sayı dünya üzrə tələbələrin üçdəbirini
(32,9%) təşkil edir.
Hesabat müəllifləri
qeyd edirlər ki, sənəd bütün dünya üzrə tələbələrin
özəl sektorda cəmləşməsinin geniş
miqyas almasını üzə çıxarıb.
Ali məktəb sistemində
özəl sektorun
təhlilinə həsr
olunmuş
ilk sənəd beynəlxalq səviyyədə özəl
ali təhsilin forma və özlçüləri
barədə müfəssəl
məlumatları əks
etdirir. Hesabatda qeyd olunur ki, dünyada
özəl ali təhsil sistemində 55,7 milyon tələbə
təhsil alır, bu isə bütün
dünya üzrə ümumi tələbə sayının 32,9 faizi deməkdir.
Amerika ənənəvi olaraq dünyada özəl ali təhsil sektorunun miqyasına görə lider mövqedə olsa da,
bu ölkənin
özəl sektorunda oxuyan tələbələr 27,5 faiz təşkil edir. Bu isə dünya
üzrə orta göstəricidən aşağıdır,
hazırda özəl
sektora qəbul sayının ondabir hssəsinə bərabərdir.
Özəl ali məktəblərdə
tələbə payının
ən yüksək səviyyəsi
Latın Amerikasında
48,8, Asiyada isə 42,1
faizdir. Lakin bu sektorun
inkişaf etdiyi
ölkələrin sayı
az deyil. Hesabata əsasən, ali təhsilə cəlb olunmuş tələbələrin
97,6 faizi “ikili sektor vəziyyəti”ndədir,
bütün regionlarda
tələbələrin ən
azı 10 faizi özəl sektorda cəmləşib.
Ali təhsildə özəl
sektorun tədqiqinə
həsr olunmuş hesabat ABŞ-ın Nyu-York ştat Olbani Universitetinin
fəxri professoru Daniel Levi tərəfindən
hazırlanıb.
192 səhifəlik sənəddə
əksini tapmış
göstəricilər BMT-nin
təhsil statistikası
institutundan və digər milli təşkilatlardan əldə
olunub.
“Highers Education” jurnalında
dərc olunmuş “Qlobal özəl ali təhsil: onun ölçüsünün empirik
profili və coğrafi forması” adlı sənəddə qeyd olunur ki, əvvəllər
ali təhsil dedikdə,
ABŞ və eləcə
də onun hüdudlarından kənarda
əksəriyyət tərəfindən
əsasən dövlət sektoru (çox cüzi şəkildə qismən
özəl) nəzərdə
tutulub. Buna baxmayaraq, artıq təhsilin dövlət və özəl forması bütün dünyada müəyyən
mənada ikili
sektorun fenomenidir. Bu, ona görə baş verib ki, əhalinin
sayının artması
ilə əlaqədar
olaraq bir çox ölkələr
dövlət universitet
komplekslərinin yaradılması
yolu ilə ali təhsilə
artmaqda olan ehtiyacı tam ödəyə
bilməyib.
Tədqiqatın nəticələrinə əsasən, 179 ölkədən
yalnız 10-da heç
bir özəl ali təhsil
müəssisəsi yoxdur. Özəl ali təhsilin
dünya üzrə geniş dispersiyasına baxmayaraq bu sektora
qəbul əsasən
inkişaf etməkdə
olan ölkələrdə
cəmləşib. Özəl sektorda qəbul səviyyəsinə görə
yüksək göstəriciyə malik Latın Amerikası və Asiya ilə
müqayisədə Kanada,
Avstraliyada özəl sektorun payı 6 faizdən az, Yeni Zelandiyada
10,1, Avropada 14,9 faizdir.
Professor
Daniel Levinin tədqiqatları göstərir ki, özəl ali təhsil sektorunun 25,2 fazi inkişaf etmiş, 69,8 faizi isə inkişaf etməkdə olan ölkələrin payına düşür. Başqa sözlə desək, inkişaf etmiş ölkələrdə tələbələrin
25,2 faizi özəl ali təhsil sistemində cəmləşib. İnkişaf
etməkdə olan ölkələrdə isə
bu rəqəm 37,8 faiz təşkil
edir.
Ən böyük özəl ali təhsil
sektoruna malik ölkə Hindistandır. Bütün dünya
üzrə özəl
sektorda təhsil alan tələbələrin
ümumi sayının
21,9 faizi (12 milyondan artıq) bu ölkədə yaşayır. Bu, ABŞ -da özəl
sektorda oxuyanların sayından 2 dəfə artıqdır.
Hesabatda
qeyd olunur ki,
özəl ali
təhsil əsasən
daha böyük təhsil sistemlərinə
malik ölkələrdə cəmləşmək
tendensiyasına malikdir. 10 ən böyük ali
təhsil sisteminə malik ölkələr Çin, Hindistan, ABŞ, Rusiya, Braziliya, İndoneziya, Yaponiya, İran, Türkiyə, Cənibi Koreyadır. Dünya üzrə ali təhsilə cəlb olunmuş universitet tələbələrinin
ümumi sayının
58,3 faizi bu ölkələrin payına düşür. Özəl ali təhsil sektoruna gəldikdə isə, rəqəm bir
qədər də artıqdır - 69,2 faiz.
Hesabatdan
hasil olan maraqlı məqamlardan biri də odur
ki, özəl ali təhsil sistemində daha çox tələbə sayına
malik olan ölkələr,
bir qayda olaraq, kiçik ali təhsil sisteminə malikdir.
Professor Daniel
Levi “Times Higher Education” jurnalına bildirib ki, onun
gözləntilərinə əsasən hər iki sektor üzrə
(dövlət və özəl) tələbə
sayı bərabərləşənə
qədər
özəl sektora
tələbə qəbulu artmaqda davam edəcək. Onun sözlərinə görə,
bu, qismən ona görə baş verir ki,
özəl sektor
daha da böyüdükcə, “tələbə
payının artırılması
vəzifəsi çətinləşir”.
Ali təhsil üzrə müstəqil məsləhətçi, Boston Kollecinin Beynəlxalq Ali Təhsil Mərkəzinin
elmi əməkdaşı
Liz Reysberqin sözlərinə
görə, özəl
ali təhsil “mütləq və zəruridir”, çünki dövlət sektorunun qlobal çağırışların
tələb və müxtəlifliyinin
miqyasını qarşılamaq
üçün resursları
heç də həmişə olmayacaq. Ancaq o, əlavə edib ki, özəl sektorun keyfiyyəti “fövqəladə
dərəcədə narahatlıq
doğurur”.
Məsələn, Latın
Amerikasında, demək
olar ki, regiondakı hər bir ölkədə
indi akkreditasiya üzrə agentliklər var, lakin onlardan heç birinin istər özəl, istərsə də dövlət sektorunda təhsilin aşağı
keyfiyyəti ilə bağlı problemlərin həllində kifayət qədər potensialı yoxdur.
Azərbaycan müəllimi.-
2018.- 16 mart.- S.6.