Peşə təhsili
və insan kapitalı
Tarixən texniki-peşə
təhsili bir sistem kimi ölkənin sosial-iqtisadi
inkişafını şərtləndirən mühüm
amillərdən biri hesab olunub və bu gün də həmin
missiya şərəflə yerinə yetirilir. İnkişaf
tarixində mürəkkəb və keşməkeşli bir
yol keçən peşə təhsili fəaliyyəti
dövründə iqtisadiyyatın bütün sferaları
üçün ixtisaslı fəhlə kadrlarının
hazırlanması işini həyata keçirib və bu
sistemin məzunları daima seçilib, gərəkli peşə
bacarıqları ilə cəmiyyətin köməyinə
çatıb. Təəssüflər olsun ki, müxtəlif
dövrlərdə bu sistemin üstünə kölgə
salmaq, onun məzunlarını cəmiyyət içərisində
“aşağılamaq” kimi mənfi yanaşmalar mövcud olsa
da, heç vaxt görülən işlər kölgədə qalmayıb və
bu sistemin ölkənin iqtisadi inkişafındakı rolu həmişə
müsbət qiymətləndirilib. Bütün bunlar mətbuat
vasitəsi ilə geniş kütləyə
çatdırılıb və pedaqoji ictimaiyyət belə vasitələrdən bəhrələnərək maariflənib.
Odur ki, bütün dövrlərdə bu sahədə pedaqoji
mətbuata ehtiyac olub və məsələ bu gün də öz aktuallığını
itirmir.
49 illik tarixi bir yol keçərək
bu missiyanı
çiyinlərində şərəflə
daşıyan “Sənətkar” da belə jurnallardan biri olub. Cəmiyyət
inkişaf etdikcə, onun intellektual səviyyəsi qloballaşan dünyanın tələblərinə
uyğun dəyişdikcə, sözsüz ki, neçə illər
bundan əvvəl ərsəyə gələn və bu
günün tələblərinə tam cavab verməyən
bizi əhatə edənlərin, o cümlədən, “Sənətkar”
jurnalının da forma və məzmunca dəyişikliyə
uğraması normal haldır. Jurnalın hüquqi varisliyi
saxlanılmaqla “Peşə təhsili və insan kapitalı”na çevrilməsi ideyası da, məhz bu
cür yanaşmanın məhsuludur. İdeya
müəllifi Peşə Təhsili üzrə Dövlət
Agentliyi olan və Təhsil Nazirliyinin rəhbərliyinin dəstəyi
ilə reallaşan bu xeyirxah layihə geniş müzakirələrdən
sonra artıq öz həllini tapıb. Redaksiyamıza
ünvanlanan təbriklərdən, bu sahənin mütəxəssisləri
ilə aparılan söhbətlərdən belə aydın
olur ki, təşəbbüs təqdirəlayiqdir və
peşə təhsili sisteminin inkişafına öz töhfəsini
verəcəkdir. Ancaq bunun hansı zərurətdən
irəli gəlməsi məsələsi də sual doğurur
və bu da pedaqoji ictimaiyyətin marağına səbəb
olub. Bütün bunları nəzərə
alaraq bəzi məsələlərə aydınlıq gətirmək
istərdik.
Hər şeydən əvvəl,
jurnalın belə geniş və aktual bir məzmunda adlandırılması
bütün istiqamətlərdə Azərbaycanın
dinamik inkişafı, sosial-iqtisadi sahədə dünyanın
qabaqcıl ölkələri ilə müxtəlif layihələrlə
əməkdaşlıq etməyimiz və təhsil
iqtisadiyyatına tələbatın sürətlə
artması ilə şərtlənir. Lakin bu o demək deyildir
ki, keçən dövr ərzində jurnalın fəaliyyəti səmərəli
olmayıb. Əsla. Bu gün fəxrlə
demək olar ki, “Sənətkar” jurnalı Azərbaycan Respublikası Təhsil
Nazirliyinin elmi-pedaqoji və metodik orqanı kimi gərəkli
bir yol keçmiş və
pedaqoji mətbuat tarixində öz layiqli yerini tutmuşdur. Bu
yola nəzər salaq...
...Ötən əsrin ortalarında
müharibədən çıxan ölkənin xalq təsərrüfatını,
sənayesini inkişaf etdirmək üçün savadlı fəhlə
kadrlarına ehtiyac hiss olunurdu. Odur ki, ölkənin
ayrı-ayrı şəhərlərində, rayon mərkəzlərində,
böyük yaşayış məntəqələrində
onlarla peşə və fabrik-zavod məktəbləri
açılmaqda idi. Eyni zamanda, bu peşə təhsili
müəssisələrini bir mərkəzdən idarə,
onları lazımi metodiki materiallarla təmin etməklə,
ölkənin müxtəlif regionlarında fəaliyyət
göstərən peşə təhsili müəssisələrinin
işi ilə tanış etmək üçün informasiya
ötürücüsü funksiyasını yerinə yetirən
bir mətbu orqana da ehtiyac yaranıb. Bu məqsədlə həmin
dövrdə ölkənin paytaxtı Moskva şəhərində
“Professionalğno-texniçeskoe obrazovanie” jurnalı, eyni
zamanda, müvafiq olaraq müttəfiq respublikalarda da müxtəlif
adlarda qəzet və jurnallar nəşr olunurdu. Belə mətbu
orqanlardan biri də Azərbaycanın texniki-peşə təhsilinin inkişafında
mühüm rol oynayan “Gənc fəhlə” məcmuəsi
olub. Jurnal 1969-cu ildən 1988-ci ilin dekabr
ayınadək Azərbaycan SSR Nazirlər Sovetinin Dövlət
Texniki-Peşə Təhsili Komitəsinin bülleteni kimi
işıq üzü görmüş və fəaliyyətə
başladığı ilk gündən qarşıya qoyulan tələblərin
həllinə çalışıb. Lakin
XX əsrin 80-ci illərinin sonunda ölkədə
yaranmış çətin vəziyyətlə əlaqədar
bir çox nəşrlər kimi bu jurnal da öz fəaliyyətini
dayandırmağa məcbur olub.
Ümummilli lider Heydər Əliyevin
ikinci dəfə hakimiyyətə gəlişi ilə respublikamızın
bütün sahələrində inkişaf olduğu kimi,
peşə təhsili sahəsində də canlanma yarandı.
Eyni zamanda, Azərbaycan Respublikası Təhsil Nazirliyinin
2000-ci il 31 yanvar tarixli, 96 nömrəli əmri ilə peşə
təhsili sistemində informasiya təminatını yaxşılaşdırmaq, bu sahədə
qabaqcıl təcrübəni öyrənib yaymaq, pedaqoji və
elmi-metodiki işlərin səviyyəsini yüksəltmək
məqsədi ilə “Sənətkar” adlı elmi-pedaqoji,
metodik jurnal təsis edildi. Beləliklə, “Gənc
fəhlə” 2000-ci ildən “Sənətkar” jurnalı adı
ilə öz fəaliyyətini davam etdirməyə
başladı. O vaxtdan 18 il
ötüb. Bu dövrdə yaradıcı
kollektiv ilbəil yenilənib, jurnalda gedən yazılar öz
məzmun və qayəsi ilə xeyli zənginləşib.
Son 30-40 il ərzindəki
elmi-texnoloji tərəqqi, innovasiyalar və modernləşmə
nəticəsində praktiki bilik və vərdişlərlə
zənginləşməyən, sırf nəzəri xarakter
daşıyan təhsil öz fundamental əhəmiyyətini
itirməkdədir. Bu baxımdan təhsilin məzmununun
formalaşmasında akademik biliklərlə yanaşı,
praktik bilik və bacarıqların, səriştənin
vacibliyi önə çəkilir. Səriştə
- əldə olunmuş bilik və bacarıqları praktiki fəaliyyətdə
effektiv və səmərəli tətbiq etmək qabiliyyətidir.
O, şəxsin qazandığı bilik və
bacarıqların konkret fəaliyyətin nəticəsinə
çevrilməsini təmin edir. Səriştəyə
əsaslanan təhsil sosial-iqtisadi inkişafa daha effektli xidmət
göstərir.
Hazırda sürətlə
modernləşən Azərbaycan Respublikasında təhsil
sisteminin insan kapitalının inkişafı çağırışlarına
cavab verməsi istiqamətində yeni addımların
atılmasına və peşə təhsilinin keyfiyyət
göstəricilərinin Avropa standartlarına
uyğunlaşdırılmasına ehtiyac vardır. Təhsilin
keyfiyyətinin yaxşılaşdırılması
üçün təhsili idarəetmə sisteminin yenidən qurulması,
bu sahədə insan resurslarının inkişaf etdirilməsi
və müəllim peşəsinin nüfuzunun
artırılması zəruridir.
Cəmiyyətdə
özünü realizə və cəmiyyətin
imkanlarından tam istifadə etmək üçün
insanın biliyinin, bacarığının, əlaqələrinin,
peşəkarlığının cəmi kimi ifadə olunan
insan kapitalı probleminin həlli qlobal səciyyə
daşıyır. Bu, intellekt, sağlamlıq, bilik, keyfiyyətli əmək
və keyfiyyətli həyat şəraiti olub, ilk dəfə termin kimi amerikalı Teodor Şults
tərəfindən işlədilərək, sonradan
davamçısı Heri Bekker tərəfindən inkişaf
etdirilib. İsbat edilib ki, insan fəaliyyətinə
effektli iqtisadi baxış çox vacibdir.
İnsan kapitalı - şəxsin
gələcəkdə peşə fəaliyyəti zamanı gəlir
gətirə biləcək istedad və qabiliyyətlərinə
hazırda qoyulan sərmayələrdir. Kimin elmə həvəsi
vardırsa, o şəxs təhsilini davam etdirməli, ona sərmayə
yatırmalıdır. Hətta onun hər
hansı bir kitaba sərf etdiyi maliyyə də insan
kapitalına yönəldilən sərmayədir.
İlk dövrlər insan
kapitalı dedikdə, insana sərf edilən investisiya başa
düşülürdü. Sonradan anlayış
genişləndirildi, bura insanın istehlak xərcləri - ailəsinə
çəkilən xərc, təhsil, səhiyyə xərcləri,
mədəni tələbləri, eyni zamanda, bu sahəyə
dövlətin də xərcləri aid edildi. Bu gün hamının diqqətini çəkən
məsələlərdən biri də insan kapitalının
necə qazanılmasıdır. İnsan kapitalı
üçün sərmayələr bir gün, bir ay, bir il deyil, illərlə qoyulur və
qazanılır. Nəticə olaraq da həmin
yığılan sərmayələr gələcəkdə gəlir
gətirmək fəaliyyətinə malik olmaqla, insanda peşə
vərdişlərinin, texnika ilə davranmaq
bacarıqlarının yaranmasına səbəb olur. Beləliklə
də, bu gün o
peşə vərdiş və bacarıqları sayəsində
toplanılan, qazanılan sərmayələr gələcəkdə
insan kapitalının yaranmasına, formalaşmasına
çevrilir. Onu da qeyd etmək lazımdır
ki, insan kapitalının inkişafına dövlətin
qayğısı çox vacibdir. Necə
ki, respublikamızda neft sənayesindən gələn gəlirlərin
insan kapitalına yönəldilməsi prosesi baş verməkdədir.
Başqa sözlə
desək, bu gün qazanılan insan kapitalı
dövlətimizin gənclərinin gələcək peşə
fəaliyyətlərində istifadə olunacaqdır. Ümumiyyətlə,
insan kapitalının qazanılması vacib olan ən dəyərli
nailiyyətdir. Çünki bu gün düzgün
istiqamətləndirilmiş bu proses və ölkəmizdə
həyata keçirilən sosial-iqtisadi proseslər hər bir
Azərbaycan vətəndaşının rifahının
yüksəldilməsinə yönəldilib.
Prezident İlham Əliyevin respublika
müşavirələrinin birində proqram sənədi kimi səsləndirdiyi “Azərbaycanda
peşə məktəblərinin yaradılması prosesi daha
da sürətlə getməlidir” fikri yenidən diqqəti
peşə təhsili sahəsindəki proseslərə yönəldib.
Ölkə başçısının peşə təhsilinə
qayğı və diqqətinin bariz nümunəsi kimi onun
2016-cı il 20 aprel tarixli Fərmanı ilə Təhsil
Nazirliyi yanında Peşə Təhsili üzrə Dövlət
Agentliyi yaradılıb və bu, peşə təhsilinin ölkə iqtisadiyyatının inkişafı
üçün nə qədər önəmli olduğundan
xəbər verir. Fəaliyyətində ilk peşə-ixtisas
təhsilinə ölkənin sosial-iqtisadi inkişafına təkan
verən aparıcı sahələrdən biri kimi yanaşan Agentlik
hesab edir ki, dövlət səviyyəsində peşə təhsilinin
inkişafına istiqamətlənən tədbirlər əhalinin
fəal hissəsinin yerli və beynəlxalq əmək
bazarındakı dəyişikliklərə müvafiq reaksiya
verməsinə imkan yaradır. İlk peşə-ixtisas təhsili
sahəsində peşə hazırlığının səmərəliliyini
artırmaq və rəqabətqabiliyyətli ixtisaslı kadrların
hazırlanmasını təmin etmək məqsədi ilə Agentlik fəaliyyətini
bu sahədə dövlət siyasətinin həyata
keçirilməsi və əlaqələndirilməsi istiqamətində
qurur. O cümlədən, əmək bazarının dəyişən
tələblərinə müvafiq ilk peşə-ixtisas təhsili
müəssisələrinin fəaliyyətinin təşkili,
idarəedilməsinin təkmilləşdirilməsi, işəgötürənlərlə
əməkdaşlıq və iqtisadiyyatın yeni inkişaf mərhələsinə
uyğun olaraq kadr hazırlığına nail olunması
istiqamətində işlər görülür.
Bu məqsədlə ölkəmizdə
əmək bazarının tələblərinə uyğun
ixtisaslı kadrlar hazırlayan peşə təhsili sisteminin
inkişaf etdirilməsi sahəsində ölkə Prezidentinin
2016-cı il 6 dekabr tarixli Fərmanı ilə “Azərbaycan
Respublikasında peşə təhsili və təliminin
inkişafına dair Strateji Yol Xəritəsi” təsdiq edilib.
Strateji Yol Xəritəsində qarşıdakı dövrdə
peşə təhsili və təlimi sektoru üzrə hüquqi-normativ, iqtisadi və
informasiya bazasının təmin edilməsi, peşə-ixtisas
təhsilinin yeni pozitiv imicinin formalaşdırılması,
peşə təhsili sisteminin özəl sektor
üçün cəlbediciliyinin artırılması,
müasir infrastruktur, maddi-texniki və tədris bazasına
malik peşə-ixtisas təhsili müəssisələrinin
formalaşdırılması məsələləri yer
alıb. Həmçinin sənəddə
peşə-ixtisas təhsili sistemində əmək
bazarının tələblərinə cavab verə bilən
mühəndis-pedaqoji kadrların hazırlanması, peşə-ixtisas
təhsili müəssisələrinin məzunlarının
işlə təminatının yüksəldilməsi kimi
strateji məqsədlərə nail olunması nəzərdə
tutulub. Eyni zamanda, “Peşə təhsili haqqında” Qanun
hazırlanmış, Milli Məclisdə geniş
müzakirələrdən sonra qəbul edilərək,
ölkə Prezidentinin Fərmanı ilə tətbiqinə
icazə verilmişdir. Bu, peşə təhsili sistemində bu
günədək
problemlərin həlli yolunda atılan ən
böyük addımdır.
Görülən işlərin məntiqi
davamı kimi
ötən tədris ilində ilk dəfə olaraq Bakı və Gəncə
şəhərlərində ilk peşə-ixtisas təhsili
müəssisələrinə şagird qəbulu “ASAN Peşə”
layihəsi çərçivəsində həyata
keçirilib və bu il də uğurla davam etdirilib. “ASAN
Peşə” layihəsinin tətbiqində əsas məqsəd
şagirdlərin qəbulu prosesində şəffaflığın
təmin edilməsi, subyektiv amillərin aradan
qaldırılması,
peşə təhsilinin əlçatanlığının
artırılması və vətəndaşların
rahatlığının təmin olunması olub. Təhsil müəssisələrinin
rasionallaşdırılması və
optimallaşdırılması dövlət ilk peşə-ixtisas
təhsili müəssisələrinin mövcud vəziyyətini
araşdıraraq, onların infrastruktur, maddi-texniki baza, müəllim-pedaqoji
heyətinin potensialını qiymətləndirmək və əldə
olunan nəticələrə istinad etməklə
aparılır. Optimallaşdırma prosesi,
ilk növbədə, böyük sənaye mərkəzləri
olan Bakı və Gəncə şəhərlərində
yerləşən, paralel kadr hazırlığını həyata
keçirən təhsil müəssisələrinin birləşdirilməsi
ilə başlayıb.
Bakı şəhərində 26 təhsil
müəssisəsinin bazasında 11, Gəncə şəhərində
6 təhsil müəssisəsinin bazasında 2 Dövlət
Peşə Təhsil Mərkəzi və Qəbələ
Dövlət Peşə Tədris Mərkəzi
yaradılıb. Ümumilikdə isə cəmi
34 ilk peşə-ixtisas təhsili müəssisəsinin
bazasında 14 Dövlət Peşə Təhsil Mərkəzi
yaradılıb. Yaxın gələcəkdə
regionlarda bu istiqamətdə işlərin davam etdirilməsi nəzərdə
tutulur.
Əmək bazarının tələbatının
daha dolğun təmin edilməsi ilə əlaqədar
2016-2017-ci tədris ilində mövcud ilk peşə-ixtisas təhsili
müəssisələrində ölkə
iqtisadiyyatının prioritet istiqamətlərinə və
işəgötürənlərin sifarişlərinə əsasən,
15 yeni ixtisas üzrə kadr hazırlığı işi aparılıb.
Eyni zamanda, 2016-2017-ci tədris ilindən regionlarda ənənəvi
kənd təsərrüfatı sahələrinin
inkişafı və kənd əhalisinin məşğulluğunun
təmin edilməsi məqsədi ilə uzun illər tədris
olunmayan “pambıqçı”, “baramaçı”, “tütün
ustası” kimi ixtisasların tədrisinə də
başlanılıb. Bütün görülən
bu işlər düzgün istiqamətləndirilmiş
peşə təhsili sisteminin səmərəli fəaliyyəti
nəticəsində insan kapitalının formalaşması və
gələcəyin qurucularından olan ixtisaslı gənc
kadrların hazırlanması yolunda atılan mühüm
addımlardandır. Bundan sonra da görülən işlərin təbliğində
və geniş auditoriyaya çatdırılmasında
respublikanın görkəmli elm adamları və sahə
mütəxəssislərindən formalaşmış təcrübəli
redaksiya heyəti olan “Peşə
təhsili və insan kapitalı” jurnalının böyük
xidmətləri olacağına və peşə təhsili
müəssisələri əməkdaşlarının
stolüstü vəsaitinə çevrilərək,
onların metodiki
ehtiyaclarını ödəyən yeganə dərgi kimi uğur qazanacağına əminəm.
Ümid edirəm ki,
respublikamızda bu sahədə aparılan işlər bundan
sonra da düzgün istiqamətləndiriləcək və əhalinin
peşə təhsili potensialı insan kapitalına çevrilərək,
onların xoş gələcəklərinin təminatçısı
olacaqdır. Bu prosesdə pedaqoji mətbuat olaraq görəcəyimiz
işlərin ən ümdəsi isə peşə təhsili
sisteminin informasiya təminatını
yaxşılaşdırmaqla, SƏNƏTKARLARIMIZI İNSAN
KAPİTALINA aparan yolu operativ və düzgün
işıqlandırmaqdır.
Bu məsuliyyətli və
şərəfli yolda həmkarlarıma uğurlar diləyirəm.
Şahbaz
BALAKİŞİYEV,
“Peşə təhsili
və insan kapitalı” jurnalının baş redaktoru
Azərbaycan
müəllimi.- 2018.- 15 sentyabr.- S. 11.