Tam Fiziki Cavab metodu ibtidai siniflərin ingilis dili dərslərində
Xarici dil vahidləri öyrədilərkən
fiziki hərəkətlərlə əlaqələndirilməsi
mənimsəməni daha səmərəli
edir
Artıq bir neçə ildir ki, ibtidai siniflərdə İngilis dilinin əyləncəli tədris metodlarından biri olan Tam fiziki cavab və ya Total Physical Response (TPR)-dan istifadə edirəm. Azyaşlı şagirdlərimin dərsi həvəslə gözlədiklərinin şahidi oluram. Tam fiziki cavab və ya TPR metodu ötən əsrin 60-70-ci illərində amerikalı psixoloq Ceymz Aşer tərəfindən əsası qoyulmuş bir metoddur. Bu metodun xarici dili öyrənməyə ilkin başlayanlar üçün olduqca səmərəli nəticə verdiyi sübut olunmuşdur. Müəllim şifahi əmrlərdən istifadə edir, şagirdlərsə onu dinləyərək həmin hərəkətləri icra edirlər. Bu metod öyrənənin danışması üzərində deyil, dinləyib anlaması üzərində cəmləşir, dinləyib anlamanın bütün digər dil bacarıqlarından daha ilkin və əhəmiyyətli olduğunu vurğulayır. Çox qısa müddətdə şagirdlər eşitdikləri ifadələri fiziki hərəkətlərlə kombinasiya edərək mənimsəyirlər. Bu metod çoxhərəkətli və kinestetik xüsusiyyətli azyaşlılar üçün olduqca müvafiqdir. Onlar müəllimi dinləyərək hərəkətləri həvəslə edir, nəticədə xeyli hədəf dil lüğəti mənimsəmiş olurlar. TPR metodunun öyrənənlərdə özünə inam hissinin formalaşmasına, hədəf dilə marağın və sevginin artmasına səbəb olduğunun şahidiyəm. Bu metoddan istifadə edərkən ilkin olaraq sadə əmrlərdən istifadə edirəm.
open your book smile
raise your right hand frown
touch your head shake hands
show your shoulders with your partner
close your eyes spin
chop an onion sleep / wake up
make some soup pour tea
add same salt fly
add some pepper swim
stir the soup jump
taste your soup clap
point to the door stand up
walk to the desk sit down
take the book ride a bike
hold the book open the door
shake the book close the door
Hər yeni dərsdə öyrədiləcək lüğət
əvvəlcədən hazırlanır
və hərəkətlər
şagirdlərlə bərabər
müəllim tərəfindən
də yerinə yetirilir, bu zaman
şagirdlərin bəzilərində
olan utancaqlıq hissi aradan qalxmış
olur. Şagirdlərimi dairə formasında
düzürəm və
verilən əmrləri
necə yerinə yetirdiklərinə nəzarət
edirəm. TPR hədəf dilin stressiz və əyləncəli öyrənmə
metodlarından biridir və ibtidai sinif şagirdləri, bağçayaşlı uşaqlar
üçün ideal öyrətmə
metodu hesab oluna bilər. Bədən orqanlarının
adlarını çox
asanlıqla - “Touch your nose”, “Touch your right
leg”, “Touch your head” və s. kimi əmrlərlə mənimsətmişəm. Düşünürəm
ki, şagirdlər 45 dəqiqə ərzində
həm hədəf dillə təmasda olur, parta arxasından
qalxaraq həm də fiziki fəallıq edirlər ki, bu da
onların sağlamlıqları
üçün faydalıdır,
bu, dil dərsində
stresin aradan qalxmasına səbəb olur və hətta
ən tənbəl və zəif öyrənən şagirdlərin
belə hərəkətləri
düzgün etməyə
can atdıqlarını və
hədəf dildə sadə əmrləri eşidərək anladıqlarını
müşahidə edirəm.
Öyrədilən lüğət hər
dərs hərəkətlərlə
əlaqələndirilmiş şəkildə təkrarlanır,
beləliklə də,
möhkəmləndirilir.
Fikrimcə, Tam Fiziki Cavab metodunu
bir qədər irəliləmiş öyrənənlərə
də tətbiq etmək olar. Bu zaman seçilən lüğət bir qədər genişləndirilə
bilər. Tam Fiziki Cavab metodu
xarici dilin öyrədilməsinin bütün
problemlərini həll
etməsə də yeni başlayan dil öyrənənlərdə
qısa müddətə
qənaətbəxş nəticə
əldə olunmasında,
şagirdlərdə dil
təliminə pozitiv münasibət formalaşdırılmasında
əvəzsiz rol oynayır. Total Physical
Response metodu əsasən
hərəki feillərin
rahat və əyləncəli yolla mənimsədilməsində misilsiz
bir üsul hesab olunur. Öyrənənlərdə stresi aradan qaldıraraq xarici dil dərsinə əyləncəli bir xarakter verir, onlarda öyrənmə motivasiyasını və özünə güvən
hissini yüksəldir.
Total Physical Response metodu körpələrin öz
ana dillərini mənimsəmə prinsipini
təqlid edir. Valideynlər, yaxın adamlar, böyük bacı-qardaşlar azyaşlılara
“belə et”, “belə etmə” formasında müraciət edirlər, onlar da bu
müraciətlərə sözlə
deyil, fiziki hərəkətlər etməklə
cavab verirlər. Dil vahidlərinin fiziki hərəkətlərlə kombinə
edilməsi prosesi körpələrdə aylarla
davam edir, bu müddət ərzində onlar ana dilini öyrənirlər
və nəhayət, yığdıqları lüğət
bazasıyla danışıq
vərdişləri formalaşdıraraq
nümayiş etdirirlər.
Tam Fiziki Cavab
metodu xarici dilin öyrədilməsinə
də belə yanaşır və müəllim sinifdə sanki valideyn rolunu oynayaraq şagirdlərə hədəf
dildə əmrlər
verir, bu müraciətlərə fiziki
şəkildə, lakin
sözlərdən istifadə
etmədən cavab verən şagirdlər
hiss olunmadan dili mənimsəyir və danışma prosesinə hazırlanırlar. Qrupda öyrənənlərin
sayından və hətta dilgötürmə
qabiliyyətlərinin güclü
və ya zəif olmasından asılı olmayaraq dil təlimçisi bu metoddan yararlana
bilər. Dərs
üçün əvvəlcədən
çox materialların
hazırlanmasına ehtiyac
qalmır, müəllim
sinifdəki əşyalardan,
onları gostərmək,
onlara tərəf getmək və s. formasında istifadə edə bilər. Lakin öyrədiləcək lüğət
əvvəlcədən götür-qoy
edilməli və fiziki hərəkətlərlə
əlaqələndirilməlidir. Bu metoddan istifadə
zamanı dil vahidləri öyrənənlər
tərəfindən tamamilə
əziyyətsiz və
qeyri-ixtiyari olaraq mənimsənilir. Onlar dili
əylənərək öyrənirlər.
Müəllimin ifadələri təkrar-təkrar
söyləməsi və
hərəkətlərlə əlaqələndirməsi çox
zərurudir. Metodun yaradıcısı
Ceymz Aşer qeyd edir ki,
xarici dil vahidləri öyrənilərkən
fiziki hərəkətlərlə
əlaqələndirilərsə, mənimsəmə daha səmərəli və uzunmüddətli olur.
Metod, dinləyib-anlama bacarığının
danışma bacarığından
daha öncə baş verməsinin zəruriliyini və dil vahidlərinin öyrənənin bədən
hərəkətləri ilə
sinxronizasiya olunmasını
nəzərdə tutur.
C.Aşerin fikrincə, dil
öyrənmə prosesi
stressiz olmalıdır,
stres və mənfi emosiyalar təbii dil məmimsəmə prosesinə
əngəl törədir.
Stressiz və əyləncəli olması Total Physical Response metodunun
üstün cəhətlərindən
biridir. Əlli ildən artıq
müddətdir ki, xarici dil siniflərində
istifadə olunan və sınaqlardan keçirilən TPR metodu öyrənmənin ilkin mərhələsində şifahi
danışıq bacarıqlarının
deyil, dinləyib anlama bacarığının
daha mühüm əhəmiyyət kəsb
etdiyini vurğulayır.
Bu metodda dil
öyrənən danışmağa
məcbur edilmir, dil təlimatçısı
öyrənənlərin danışmazdan
əvvəl kifayət
qədər dil materialı bazası toplamalarını gözləyir,
lakin son məqsəd,
dil öyrənənin
mənimsədiyi materialları
uğurla istifadə etməsidir. TPR nəzərdə tutur ki, xarici dilin
öyrənilməsinin ilkin
addımı eşidib
anlamaqdır, şifahi
produksiya deyil, TPR metodunun arxasında “Dinlə və hərəkətlə cavab
ver” prinsipi durur. Bu metod,
hərəkətli və
kinestetik xüsusiyyətləri
üstün olan azyaşlı öyrənənləri
öyrənmə prosesində
məşğul etmək,
diqqətlərini bir yerə toplamaq və təlimə maraq oyatmaq üçün
ideal bir vasitədir, görərək və göstərərək öyrənmədir.
Təlimdə humanist prinsiplərin möhkəmlənməsinə xidmət edir.
Tam Fiziki
Cavab metodundan yararlanaraq dərslərimin
daha canlı və öyrənənlərimin
daha fəal olmasına nail oluram. Azyaşlı şagirdlərlə
işləyən bütün xarici dil müəllimlərini
bu metodla tanış olmağa və ondan faydalanmağa dəvət edirəm.
Ellada MİRZƏYEVA,
Sabirabad şəhər
Nizami Gəncəvi adına
5 nömrəli
tam orta məktəbin
ingilis dili müəllimi,
“Ən
yaxşı müəllim”
müsabiqəsinin qalibi
Azərbaycan müəllimi.- 2018.- 26 yanvar.- S.8.