“Yaradıcı məktəblər” kitabı haqqında
bəzi qeydlərim
“Heyrətamiz və xoş…bizi həqiqi
məktəbin, tədrisin və
yaradıcılığın nə məna
daşıdığı barədə yenidən
düşünməyə vadar edir”.
Malala Yusufzay,
Nobel mükafatı laureatı
Bu gün təhsil həm klassik maarifçilərin dediyi mənəvi vəzifəni yerinə yetirir, həm də sənaye dövründəki kimi işi bilən mühəndislər yetişdirir, ən başlıcası, bilgi istehsal edir və bu bilgilərlə yeni dövr yaradır. Təhsil sahəsində dünyada çap olunmuş maraqlı kitabların tərcüməsi və çapı müəllimlər, təhsil mütəxəssisləri və geniş oxucu kütləsi üçün olduqca vacibdir. Azərbaycan Respublikası Təhsil Nazirliyinin sifarişi ilə çap olunmuş Ken Robinsonun “Yaradıcı məktəblər” kitabı son dövrlər təhsil sahəsində işıq görmüş kitablar içərisində özünəməxsus yer tutur. Ken Robinson insan potensialının inkişafı sahəsində tanınmış mütəxəssislərdən biridir. O, 40 ildir ki, pedaqogikanın problemləri ilə məşğul olur.
Bu kitabda Ken Robinson dünyaca məşhur “Məktəblər yaradıcılığı öldürürmü?” adlı TED çıxışının dərinliklərinə enir və ölkələr üçün həyati əhəmiyyətli bir məsələyə münasibətdə inqilabi, praktik həll yollarını təqdim edir. 2006-cı ildə Kaliforniyada keçirilən TED konfransında çıxışının mahiyyəti ondan ibarət olmuşdur ki, hamımız anadangəlmə istedadlarla doğuluruq, lakin çoxumuzda var olmuş hansısa ilkin istedad təhsil aldıqdan sonra zəifləməyə başlayır. O, çıxışında demişdir ki, bir çox parlaq istedadlı insanın özünü istedadsız zənn etməyinin səbəbi odur ki, bacarığı nəinki məktəbdə layiqincə qiymətləndirilməyib, hətta əksinə, müəyyən mənada qınanılmasına, tənqid edilməsinə də əsas olmuşdur. Bunun nəticəsi isə cəmiyyətimizin sağlamlığı üçün də, fərdlərin özü üçün də fəlakətdir.
K.Robinsonun
çıxışı TED tarixində ən çox izlənilən
çıxış olub. Bu çıxışa 300 milyon
insan baxıb.
O, kitabın “Giriş”ində kütləvi təhsildən
müasir təhsilə keçidin fəlsəfəsini
açıqlayır. “Kütləvi təhsil nə
qədər insana öz şəxsiyyətini tamamlamaq
üçün vasitə, yoxsulluqdan və əlverişsiz
şəraitdən çıxış yolu olmuşdur.
Bu sistemdə uğur qazananların sayı həddindən
artıq çoxdur. Digər tərəfdən,
sistemdə uğur əldə edənlərin müvəffəqiyyəti
uğur əldə etməyənlərə baha başa gəlir.
Standart hərəkatı böyüdükcə
daha çox şagird uğursuzluğun cəzasını
çəkir”. Kitabda təhsilin
bütün pillələrinin açar sözü olan
“standart hərəkatı” geniş və hərtərəfli
tədqiq olunub.
Finlandiya təhsil mütəxəssisi,
“Fin dərsləri” kitabının müəllifi Pasi Salberqin kitab
haqqında fikri olduqca maraqlıdır: “Bu kitab insan
resursları sahəsində yetişməkdə olan qlobal
böhrana qarşı bir çağırışdır. Dünya üzrə bir çox məktəblərdə
şagirdlər arasında cansıxıcılığın,
dərs buraxmanın və məktəbi tərk etmənin
artması xroniki hala çevrilib. Təhsil sahəsində
yeni bir kurs açılması üçün dəyişikliyin
tənqid olunması, onun gələcəyə baxış və
nəzəriyyəsində maraqlı olan hər bir şəxs
üçün “Yaradıcı məktəblər” kitabı
oxunulması mütləq olan bir kitabdır”.
Ken Robinson kitabın girişində
ondan tez-tez soruşulan sualları təsnifatlandırır: “Təhsilin
əsas problemi nədir və bu çətinliklər nə
üçün yaranır? Əgər təhsil
sistemini yenidən qursaydınız, nə edərdiniz? Məktəblər olardımı? Onların fərqli növləri meydana
çıxardımı? Hansı fənlər
tədris edilərdi? Məktəbə getmək
məcburiyyəti olardımı? Neçə
yaşından məktəbə getmək tələb edilərdi?
İmtahan keçirərdinizmi? Əgər
“Mən təhsildə dəyişiklik etmək istəyirəm”,
– deyirsinizsə, bu iş üçün nədən və
haradan başlamaq lazımdır?”.
Bütün bu suallar Azərbaycan
təhsilinin də qarşısında dayanır. Böyük
alman filosofu Kanta görə, təhsil nizam-intizam və təlimi
ehtiva edir. Robinsonun yuxarıda qoyduğu
suallar anlayışların əhatə dairəsini genişləndirir. Əvvəllər tez-tez bir-biri ilə
qarışdırılan “öyrənmə, “təhsil”, “təlim”
və “məktəb” anlayışlarının təyinatını
verir.
Antik filosof Aristotelin “Metafizika” əsəri
bu cümlə ilə başlayır: “Bütün insanlar təbiət
etibarı ilə öyrənməyə can atırlar”. Bu fikrin üstündən minilliklər keçməsinə
baxmayaraq, hələ də aktualdır. “Yaradıcı
məktəblər”i oxuduqda bəlli olur ki, paradiqma dəyişməyib.
Öyrənmə yeni bilik və
bacarıqların qazanılması prosesidir. İnsanlar
öyrənməyə marağı olan canlı orqanizmlərdir.
Balaca körpələrin dünyaya göz
açdıqları andan güclü öyrənmək
“iştahı” olur. Amma bu maraq məktəbə
getdikcə əksəriyyəti üçün sönməyə
başlayır. Bu səbəbdən də, demək olar
ki, təhsili kökündən dəyişməyin
açarı, ilk növbədə, o “iştaha”nı sağ saxlamaqdır.
Təhsil mütəşəkkil
öyrənmə proqramlarıdır. Formal təhsil gənclərin
öz öhdəsinə buraxılarsa, onların öyrənməyəcəyi,
amma bilməli, qavramalı və bacarmalı olduğu məsələləri
öyrətməkdir. Həmin mövzular
hansılardır və şagirdlərə öyrənməyə
kömək etmək üçün təhsil necə təşkil
olunmalıdır. Bax, əsas məsələ
bunu bilməkdir.
Təlim xüsusi
bacarıqları öyrətməyə hədəflənən
təhsil formasıdır. K.Robinson yazır: “Yaxşı
xatırlayıram, şagird olduğum zamanlarda təhsil və
təlim arasındakı fərqi müəyyənləşdirməyin
necə çətin olduğu barədə ciddi müzakirələr
aparılırdı”. Müəllif
haqlıdır, bu müzakirələr indi də davam edir.
Məktəb dedikdə, mən,
sadəcə, uşaqlar və yeniyetmələr
üçün istifadə etdiyimiz ənənəvi müəssisələri
deyil, birlikdə öyrənməyə gələn
insanların birliyini nəzərdə tuturam. Uşaqlar
ibtidai məktəbdə oxu, yazı və riyaziyyat kimi təməl
bacarıqları öyrənməyə gedir. Bu bacarıqlar orta məktəbdə ikən onlarda
akademik göstəricilərin yaxşı formalaşması
üçün çox vacibdir. Əgər sonradan
yaxşı dərəcə ilə universitetdə təhslil
ala bilsələr, deməli, yaxşı maaşı olan
iş də tapacaqlar. Beləliklə, bu, ölkənin
çiçəklənməsinə kömək edəcək.
Əslində,
anlayışların belə sadə və tutumlu formada verilməsi
həm də geniş oxucu kütləsinin kitaba
marağını artırır.
Kitabın birinci fəsli “Təməldən
başlayaq” adlanır. Bu fəsildə müəllif çox mühüm bir məsələni
– standartlar hərəkatının qlobal xarakterini təhlil
edir. Və haqlı olaraq Şagirdlərin Qiymətləndirilməsi
üzrə Beynəlxalq Proqramı (PISA) standartlar hərəkatını
sürətləndirən faktor kimi dəyərləndirir.
Və ilk dəfə olaraq PISA-nın siyasi təsirindən
danışır: “PISA-nın siyasi təsiri güclənib.
2001-ci ildə nəticələr Avropa mətbuatında az işıqlandırılsa da, 2013-cü ildə
artıq müxtəlif ölkələrdə xəbər
başlığına çevrilmişdi. Və
cəmiyyətə vəlvələ salmışdı”.
Ken Robinson bu fəsildə ABŞ təhsil katibi Arne
Dunkanın bu məsələ ilə bağlı fikrini
işıqlandırmaqla bəzi mətləblərə
işıq salıb: “ABŞ-ın 2012-ci ildəki ümumi
PISA nəticələrinin izahı çox sadə və sərtdir:
bu, təhsildəki mövcud durğunluğun mənzərəsidir.
Bu nəticələr özündənrazılıq
yuxusundan oyanmaq və aşağı gözləntiləri
olan təhsildən qopmaq üçün
çağırış rolunu oynamalıdır. … Nə qədər ki, yerimizdə sayırıq, buna
sərf etdiyimiz zaman ərzində digər yüksək
göstəricili ölkələr bizi geridə qoymaqda davam edəcəklər”.
Bilirik ki, ABŞ Nobel
mükafatları üzrə dünyanın lider dövlətidir. Lakin ölkə
15 yaşlı uşaqların göstəricilərindən
narahatdır. Bunun çözülməsi
üçün Robinson iqtisadi, mədəni, sosial və
şəxsi səbəbləri təhlil edir.
Hamının təkrar edəcəyi “mantra”nı
müəyyənləşdirir. “Standartları yüksəltmək
üçün təməllərdən başlayaq!”.
Sualı isə belə qoyur: “Bəs
məktəblər hansı təməllərdən
başlamalıdır?”
Robinson bunu islahat hərəkatı
ilə bağlayır: “İslahat hərəkatının 4
prioriteti var: “üç R, akademik standartları yüksəltmək,
STEM fənləri və universitetə getmək”.
“Təhsil haqqında” Azərbaycan
Respublikası Qanununda kurikulum anlayışı belə ifadə
olunur. Təhsil proqramı (kurikulum) dövlət təhsil
standartlarına uyğun ayrı-ayrı təhsil pillələri
və səviyyələri üzrə təhsilin məzmununu
və mənimsənilmə qaydalarını müəyyən
edir. “Yaradıcı məktəblər” kitabından:
“Formal təhsil üç əsas elementdən ibarətdir:
kurikulum, tədris və qiymətləndirmə. Əsas strategiya onları mümkün qədər tez
standartlaşdırmaqdır”. Göründüyü
kimi, standartlaşdırmanın tətbiqi tamamilə fərqli
xarakter daşıyır. Kitabda həmçinin əksər
milli kurikulumlardakı oxşarlıqlar önə çəkilir:
“Oxu, yazı, riyaziyyat indi də STEM fənlər arasında
zirvədə durur. Sonra humanitar fənlər gəlir-tarix,
coğrafiya və ictimai fənlər…
Tədrisə gəldikdə
isə standartlar hərəkatı faktlara əsaslanan məlumat
və bacarığın birbaşa və bütün sinfə
eyni vaxtda tədris olunmasını qrup şəklində
işdən daha vacib hesab edir.
Qiymətləndirmədə
isə standartlar hərəkatı rəsmi yazılı
imtahanlara və çox seçimli cavabı olan testlərə
üstünlük verir ki, şagirdlərin cavabı
asanlıqla yoxlanıla bilsin”. Formal təhsilin bu 3
elementi müəllimlər üçün maraq kəsb edə
bilər. Hər bir ölkənin məktəblərində
keçirilən imtahanların nəticələri mütləq
təhlil olunur. İmtahanların məqsədləri
cəmiyyətə çatdırılır.
“Yaradıcı məktəblər” kitabında bu məsələdən
də söhbət açılır: “İmtahanların əsas
məqsədlərindən biri şagirdlər, müəllimlər
və məktəblər arasında rəqabəti
artıraraq standartların yüksəldilməsinə
çalışmaq və bunun belə olacağını
güman etməkdir. Bu yeni mühitdə
şagirdlər bir-birləri ilə yarışır. Müəllimlər öz tələbələrinin
nəticələri əsasında qiymətləndirilir, məktəblər
və təhsil dairələri isə resurslar qazanmaq
uğrunda bir-birləri ilə rəqabətə girir”. Bu maraqlı nüans onu göstərir ki,
imtahanların effektivliyi 3 elementin-kurikulum, tədris və qiymətləndirmənin
vəhdətindən keçir.
Qərb təhsil mütəxəssislərindən
biri tədris planını “sehirli bağça”
adlandırır. Əslində, fənlərin dərindən
mənimsənilməsi bağçanın sehrini şagirdə
göstərir. Kitabın
“Metaforaları dəyişək” fəslində müəllif
təhsilin canlı sistem olduğunu vurğulayır və
insanların müəyyən şəraitdə inkişaf
etdiyini önə çəkməklə 4 prinsipin tətbiq
olunmasını təklif edir: Sağlamlıq, Ekologiya, Ədalətlilik
və Qayğı. “Ən yaxşı məktəblər
həmişə bu prinsiplərə əsaslanıb. Əgər bu prinsip bütün məktəblərdə
tətbiq edilsəydi, ehtiyacımız olan inqilab bizi
çoxdan doğru yola çıxarmışdı”. Metaforanın dəyişməsi yeni paradiqmaları
canlandırır, onların praktikasını gücləndirir.
“Kurikulum nə üçün lazımdır?”
Ölkəmizdə 2009-cu ildən
orta məktəblərdə yeni kurikulumların tətbiqi təhsilin
fəlsəfəsini dəyişdi. “Yaradıcı məktəblər”
kitabında kurikulumun sinergetik təhlili maraq kəsb etməyə
bilməz. Ken Robinson yazır: “Kurikulum şagirdlərin
bilməli, başa düşməli və bacarmalı
olduqlarının ümumi planıdır. Hamıya
aydın olan məqsəd şagirdlərin nə öyrənməli
olduğuna dair xəritənin tərtib edilməsidir. Lakin kurikulumun başqa məqsədi də var. Məktəblər
resurslardan necə istifadə edəcəklərini və hər
kəsin vaxtını, yerini necə
planlaşdıracağını müəyyənləşdirmək
üçün kurikuluma ehtiyac duyur”.
Və şagirdlərə
yardım etmək niyyətində olan məktəblərin təmin
etməli olduğu 8 başlıca məqsəd ortaya qoyulur.
Maraq hissi – Sual vermək və
dünyanın necə olduğunu araşdırmaq
bacarığı;
Yaradıcılıq – Yeni ideyalar
yaratmaq və onları praktikada tətbiq etmək
bacarığı;
Tənqidi düşüncə – Məlumat
və fikirləri təhlil etmək, əsaslandırılmış
arqumentlər və mühakimələr yürütmək
bacarığı;
Ünsiyyət – Fikir və
duyğuları müxtəlif vasitə və formalarla
aydın və özündən əmin şəkildə ifadə
etmək bacarığı;
Əməkdaşlıq –
Başqaları ilə konstruktiv iş bacarığı;
Təəssübkeşlik –
Özünü başqalarının yerinə qoymaq və
buna müvafiq davranış bacarığı;
Özünəhakimlik – Daxili
duyğular aləmimizə nüfuz edə bilmək, şəxsi
müvazinət və tarazlıq hissi formalaşdırmaq
bacarığı;
Vətəndaşlıq – Cəmiyyətlə
konstruktiv bağ qurmaq və bu bağın mövcudluğunu təmin
edən proseslərdə iştirak etmək
bacarığı.
Bütün bu məqsədlər
əsl vətəndaş yetişdirmək niyyətini
gerçəkləşdirmək istəyən təhsil
sistemləri üçün etalon rolunu oynaya bilər. Bizim orta təhsil
sisteminin də əsas məqsədi bundan ibarətdir.
Kitabın “Öyrətmək sənəti” fəslində
maraqlı bir fikir məni çəkdi: “Yaxşı məktəbləri
yaxşı müəllimlər yaradır”. Bunun
üçün məqsədlər də müəyyənləşdirilib: İlham vermək, özünə əminlik,
yaradıcılıq.
Düşünürəm
ki, müəllimlərin işə qəbulu üzrə
keçirilən imtahanların da əsas məqsədi bundan
ibarətdir. Bu imtahanlar “Yaradıcı məktəblər”
kitabının çap olunmasından xeyli əvvəl
başlayıb.
Və kitabın 8-ci fəsli “Məktəb
direktorları üçün prinsiplər” adlanır: “Məktəblərdə
əvəzsiz olan direktorlar işlərinin əsas etibarilə
test nəticələrini yaxşılaşdırmaqdan deyil,
bir sıra ortaq məqsədləri bölüşməli
olan şagirdlər, müəllimlər, valideynlər və
işçi heyəti arasında birlik yaratmaqdan ibarət
olduğunu bilirlər”.
Bu vəsait yeni seçilmiş
müəllimlər və direktorlar üçün də
olduqca faydalı ola bilər.
Kitab köməyimiz olsun…
Etibar ƏLİYEV,
XXI Əsr Təhsil
Mərkəzi
İctimai
Birliyinin sədri,
Fəlsəfə doktoru
Azərbaycan
müəllimi.- 2019.-2 avqust.- S.12.