Rusiyada məktəb yaratmış
azərbaycanlı müəllimin həyat
yolu
45 il əvvəl
İsmayıl Əliyevin əsasını qoyduğu təhsil
ocağının şagirdləri olimpiadalarda lider mövqelərini
saxlayırlar
Ötən əsrin
60-cı illərində SSRİ Nazirlər Sovetinin
“Fizika-riyaziyyat və kimya-biologiya profilli
ixtisaslaşdırılmış internat-məktəblərinin
yaradılması barədə” 905 nömrəli qətnaməsinə
müvafiq olaraq Moskva, Leninqrad, Novosibirsk, Kiyev və Tbilisi
Dövlət universitetləri nəzdində xüsusi
istedadlı uşaqlar üçün bir neçə
ixtisaslaşdırılmış fizika-riyaziyyat internat-məktəbləri
təşkil olunub. Bu tipdən olan 6-cı fizika-riyaziyyat məktəbi
isə 1972-ci ildə Yakutiya Dövlət Universiteti nəzdində
yaradılıb. Bu məktəb Yakutiya (Saxa Respublikası) ərazisində
açılmış ilk profil məktəb olub. Çoxları
bəlkə də bilmir ki, 6-cı məktəbin
yaradıcısı azərbaycanlı alim, qeyri-adi təşkilatçılıq
qabiliyyətinə malik olan İsmayıl Şahbaz oğlu
Əliyev olub. Budəfəki məqaləmiz Saxa
Respublikasında adı hörmətlə çəkilən
azərbaycanlı alim barədədir. Həmsöhbətimiz
isə 1987-ci ildə həyatdan köçmüş təhsil
fədaisi İsmayıl Əliyevin qızı, Rusiya Jurnalistlər
Birliyinin üzvü Emiliya Əliyevadır.
Tanıtım.
İsmayıl Şahbaz oğlu
Əliyev 1931-ci ildə Füzuli şəhərində anadan
olub. Keçmiş H.Zərdabi
adına Kirovabad Pedaqoji İnstitutunu bitirib. Bir neçə il
orta məktəblərdə müəllim işlədikdən
sonra SSRİ Elmlər Akademiyası Riyaziyyat İnstitutunun
aspiranturasında oxuyub. 1971-1984-cü illərdə Yakutiya
Dövlət Universitetinin riyaziyyat fakültəsinin cəbr və
həndəsə
kafedrasının müdiri
işləyib. 1972-ci ildə
Yakutiya Dövlət Universiteti nəzdində Respublika
fizika-riyaziyyat məktəbini yaradıb və onun ilk direktoru
olub. Fizika-riyaziyyat elmləri namizədi elmi dərəcəsini
və professor elmi adını alıb.
- Yakutiyada belə bir məktəbi
açmaqda atanızın məqsədi nə idi?
- Mən bilirəm ki, atam dəqiq elmlərin böyük vurğunu idi. Demək olar ki, o, bütün həyatını tədris etdiyi fənlərə, əsasən də riyaziyyata həsr etmişdi. Sovet İttifaqında cəmi bir neçə belə məktəb var idi - Moskvada, Kiyevdə, Novosibirskdə, Tiflisdə, Leninqradda. Altıncı fizika-riyaziyyat məktəbi isə azərbaycanlı İsmayıl Əliyev tərəfindən Yakutiyada açılmışdı.
Bir insan həm universitetdə kafedra müdiri və
yaratdığı məktəbin direktoru, müəllimi kimi
necə eyni keyfiyyətdə işləyə bilər.
Universitetdə işlədiyi müddətdə atam 3
fizika-riyaziyyat elmləri doktoru və 14 elmlər namizədi
hazırlamışdı. Onlardan bəziləri atamın işlədiyi
Şimal-Şərq Federal Universitetində indi professor, dosent
işləyir. Yetirmələrindən biri hətta Biysk
Dövlət Pedaqoji Universitetinin rektoru olub. Novosibirsk Dövlət
Universiteti (NDU) nəzdində fizika-riyaziyyat məktəbinə
istedadlı şagirdlərin cəlb olunması işi bu ali məktəbin
cəbr və həndəsə kafedrasının dosenti olaraq
İsmayıl Əliyevə həvalə olunmuşdu. Bu məqsədlə
o, bu ali məktəbin nümayəndəsi olaraq Yakutiyada respublika riyaziyyat
olimpiadasında iştirak edən şagirdlərin seçiminə
başlamışdı. Atam qeyd edirdi ki, yakut məktəblilərində
qeyri-adi düşüncə tərzi var. Bu, özünü
riyaziyyat məsələlərinin həllində göstərirdi.
Tapşırıqları ənənəvi üsullarla həll
etmək mümkün idi, amma yakut məktəbliləri
başqa orijinal fikirləri əldə rəhbər tuturdular.
Bütün bunlar İsmayıl Əliyevdə dərin elmi
yaradıcılıq həvəsi yaradırdı. Nəticədə
o, NDU nəzdində olan analoji məktəbin Yakutiyada
açılışı ideyası ilə
yaşayırdı. Gözlənilmədən Yakutiya Dövlət
Universitetinin rektoru İ.Popov onun təşəbbüsünə
dəstək verərək, İsmayıl Əliyevi rəhbərlik
etdiyi universitetə işləməyə dəvət etdi.
Baxmayaraq ki, atam artıq aspiranturanı müvəffəqiyyətlə
bitirərək, Novosibirsk Dövlət Universitetində dosent vəzifəsində
çalışırdı.
Respublika
fizika-riyaziyyat məktəbinin şagirdləri ilk günlərdən
riyaziyyat və fizika üzrə respublika və şəhər
olimpiadalarında liderlik mövqeləri tutdular. İndi təkcə
rəqəmlər səslənir, mən hazır nəticələr
haqqında danışıram, amma bütün bu gözəl
hekayətin arxasında atamın, elmə ürəkdən
bağlı olan bir insanın gördüyü böyük
işlər durur.
Onun
şagirdləri, universitet tələbələri bizim evimizdə
doğma uşaqlar kimi qarşılanırdı. Anamın sözlərinə
görə, məşğələlərin bir qismi bizim
evimizdə keçirdi. Atam materialı şagirdlərinə
izah edən vaxtı anam uşaqlar üçün nahar və
şam yeməyi hazırlayırdı, yəni atamın
bütün işlərində ona dəstək verirdi. Əminəm ki, məhz belə
bir etibarlı ailə mühitində atam tamamilə öz
işlərinə yüklənə bilirdi.
- Sovet dövründə belə bir
məktəbi açmaq çox çətin idi. Kimlər
atanızı dəstəkləyirdi? Məktəb necə
açıldı?
- Siz
haqlısınız, sovet dövründə hər şey
heç də asan deyildi, hər bir ideyaya “lupa”nın
gözü ilə baxırdılar. Atam sadə, mədəni
ailədən idi. Onun nə zəngin valideynləri, nə də
hansısa nüfuzlu insanların şəxsində himayəçiləri
var idi. Mən indi sıxılmadan deyə bilərəm ki, o,
gənclik illərində yay tətillərində dincəlmirdi, məktəbə lazım olan ləvazimatları
- dəftər, qələm və s. əldə etmək
üçün işləyirdi. O, biliklərə o qədər
aludə olmuşdu ki, hər hansı maneə
qarşısında dayanmırdı. Elmə olan marağı
onu SSRİ Elmlər Akademiyasının Riyaziyyat İnstitutunun
aspiranturasına gətirmişdi, onun elmi rəhbəri
tanınmış akademik Anatoli İvanoviç Maltsev olub.
Respublika fizika-riyaziyyat məktəbi atamın qətiyyəti,
inadkarlığı və
özünə olan inamı, belə bir məktəbin
yaradılmasına ehtiyacın olmasına sarsılmaz əminliyi
sayəsində açıldı.
Məsələ
ondadır ki, yakutlar riyaziyyata çox meyillidir, bunu atam hələ
Novosibirskdə işləyərlən hiss etmişdi, onun tələbələri
arasında dəqiq fənlərə meyilliliyi olan yakut gənclər
az deyildi. Mümkündür kü, o, öz müşahidələri
nəticəsində Yakutiyaya gəlməyə razılıq
vermişdi. Yakutiya Dövlət Universitetinin rəhbərliyi Novosibirskdən dəvət
olunmuş İsmayıl Əliyevin fizika-riyaziyyat məktəbinin
açılması barədə ideyasını dəstəkləmişdi.
Universitetin tədris korpusuna aid olan ikimərtəbəli bina və
respublikanın ayrı-ayrı rayon və kəndlərindən
gəlmiş uşaqların yaşadığı yataqxana da
yeni məktəbə verilmişdi. Atama dəstək həm də
Moskvadan Maarif Nazirliyindən gəlmişdi.
Razılaşın ki, indiki vaxtda belə bir şeyi təsəvvür
etmək belə çətindir.
- Atanızın rəhbər
tutduğu əsas pedaqoji prinsipləri nələr idi?
-
Atamın əsaslandığı prinsiplər çox idi.
Onların hamısı dəqiq və konkret idi. Onlardan bəziləri barədə
danışacağam. Birincisi, bu və ya digər müəllimi
işə qəbul edərkən, hökmən onun ilk dərsində
işirak edər, sinifdə birinci partada oturar və diqqətlə
dərsin necə keçilməsinə qulaq asardı. Əgər
bu müəllimin pedaqoji bacarıqları onu qane etməzdisə,
onda bu pedaqoqla
vidalaşırdı. Atam öz fənnini sevməyən müəllimi
işdə saxlamağı mənasız
hesab edirdi.
İkincisi,
o, müəllimlərə məktəbə pis əhvali-ruhiyyədə
gəlməyi qadağan edirdi. Bir dəfə dəhlizdə
müqavilə ilə həm də universitetdə
çalışan tarix müəllimilə
rastlaşmışdı. Bu müəllim dəhlizdə
qaşqabaqlı tərzdə əldə portfel gedirdi. Atam dərhal
onu öz kabinetinə dəvət etdi və dedi: “Burada
bütün respublikadan istedadlı uşaqlar oxuyurlar, onlar indi
öz əzizlərindən uzaq yaşayırlar.
Siz
anlamalısınız ki, biz
uşaqları yalnız öyrətməli deyil, həm də
onlara valideyn istiliyi, nəvazişi hədiyyə etməliyik.
Əgər sizin əhvali-ruhiyyəniz pisdirsə, onda
yaxşı olar ki, işə heç gəlməyəsiniz,
riyaziyyat dərsinizi mən keçərəm”. Atam müəllimlər
iclasında tez- tez deyərdi ki, müəllim məktəbə
sanki bayrama getdiyi kimi getməlidir, əks halda bu, iş deyil.
Onun əqidəsinə görə, uşaqları heç nə
narahat etməməli və həyəcan
yaratmamalıdır, belə olan
halda onlar məmnuniyyətlə oxuyacaq və nəticələr
olacaq.
Üçüncüsü,
o, həmişə bir məsələdə tam əmin idi -
pis şagird olmur. Pis müəllimlər var ki, uşaqlara az
diqqət ayırırlar. Atam üçün uşaqların
hansı ailədən olmaları qətiyyən əhəmiyyətli
deyildi. O, uşaqların təhsilə can atmalarına diqqət
yetirərdi. Belə hallar olurdu ki, dərslərdən 2 alan
şagirdlə şəxsən məşğul olurdu və
bu uşaq özünü düzəldirdi.
- Atanızın yaratdığı məktəbi
digər təhsil ocaqlarından fərqləndirən əsas
xüsusiyyətlər nələr idi?
-
Respublika fizika-riyaziyyat məktəbi - rəsmən bu adla
yaradılıb və indi Respublika liseyi kimi tanınır.
Zaman keçdikcə adı istedadlı uşaqlar
üçün məktəb kimi adlanmağa başlayıb.
Məktəbdə aztəminatlı çoxuşaqlı ailələrdən
olan şagirdlər təhsil alırdı. Bu, universitet nəzdində
fəaliyyət göstərən yeganə məktəb idi.
Burada məktəb yaşlı
uşaqlara universitet proqramı əsasında dərslər
keçilirdi. Məktəbdə dərsin vaxtı tələbələrin universitetdə
keçdiyi məşğələlərin vaxtı qədər
idi. Bu günə kimi məktəbin respublikanın ən ucqar
guşələrindən oxumağa gələn şagirdləri
üçün öz yataqxanası var.
- Məktəb mühiti necə idi
və uşaqlara hansı keyfiyyətlər
aşılanırdı?
- Fizika-riyaziyyat məktəbində
təkcə tədrisə deyil, həm də mədəni
proqramlara böyük diqqət ayrılırdı. Məktəbə
qəbul olan uşaqlar öz təqdimatlarını edirdilər: kimsə mahnı oxuyur, kimsə
milli yakut alətində (xomus) ifa edir, kimsə səhnəciklər
göstərirdi… Sonra isə birlikdə müəllifi
uşaqların özlərinin olduğu himni ifa edirdilər. Onlar məktəbi
bu qədər sevirdilər. İndi bu uşaqlar
böyüyüblər, atam yaşına çatıblar,
baba-nənə olublar, onlar bu gün də ünsiyyət
saxlamaqda davam edir, bir-birlərini dəstəkləyirlər -
bütün bunlar təhsil müəssisəsinin onlara verdiyi
tərbiyə və onlar üçün yaratdığı
mühit sayəsində mümkün olub.
45 il əvvəl
atamın yaratdığı respublika fizika-riyaziyyat məktəbi
bu günə kimi yaşayır, çiçəklənir və
ən əhəmiyyətli məqam da odur ki, təhsil
ocağının şagirdləri olimpiadalarda lider mövqeləri
saxlamaqda davam edirlər. Mən özüm də bir jurnalist olaraq məktəblilərin
beynəlxalq olimpiadalarda qalib gəlməsi və medallara layiq
görülməsi barədə dəfələrlə məqalə
yazmışam. Səmimi etiraf edirəm ki, mən bu
materialları qürurla
yazırdım. Hər il məktəbin məzunları
buraxılış imtahanlarında riyaziyyat üzrə ən
yüksək - 100 ballıq nəticə göstərirlər.
Qeyd etmək
lazımdır ki, məktəbdə əsas fənləri
indiyə qədər atamın işə qəbul etdiyi
pedaqoqlar tədris edir. Onlar artıq yaşlı insanlardır,
amma həminki həyəcan və
sevgiylə sevimli işləri ilə məşğul olurlar.
Bundan başqa, iki il əvvəl məktəb
üçün inşa olunmuş ayrıca binanın
açılışı oldu, təhsil ocağı eyni yerdə,
universitetin ərazisində yerləşir. Məktəb
binasının açılışında respublikanın
birinci şəxsləri iştirak edib. Qırmızı lenti
anam, Yakutiyanın başçısı Yeqor Borisov və məktəbin
indiki direktoru İvan Şamayev
birlikdə kəsiblər. Məktəbin yeni binasında onun
yaradıcısı olan azərbaycanlı İsmayıl
Əliyevin adını daşıyan böyül akt zalı
var. Məktəbin yubiley tədbirlərində
atamın xatirəsi xoş, səmimi sözlərlə
xatırlanır, gecələr keçirilir, atamın yetirmələri olan alimlər,
həmkarları dəvət olunur. Onlar böyük səmimiyyət və
hörmətlə öz müəllimlərini
yada salır, məktəbin həyatından
qəribə hadisələr danışırlar. Bizim ailəmiz
də kənarda qalmır. Atamızın xatirəsini
anırıq, ailəmizin qərarı ilə məktəbin
qurucusu İsmayıl Əliyevin adına mükafat təsis
edilib. Hər tədris ilinin
sonunda yekun tədbirdə məktəbin pedaqoji
şurasının təqdimatı ilə biz mükafatı fərqlənən
şagirdlərə təqdim edirik. Mükafatı beynəlxalq
olimpiadalarda layiqincə iştirak edən uşaqlar alır.
Bütün bunlar atamın xatirəsinə çəkmək
niyyətində olduğum sənədli filmin əsasını
təşkil edəcək.
- Atanızı necə
xatırlayırsınız? Bir insan, ata, müəllim kimi o
sizin yaddaşınızda necə qalıb?
- Mən
onu yaddaşımda ən xeyirxah, ən həssas və ən
qayğıkeş valideyn kimi
saxladım. Həqiqətən, bu gün müəllimlərdən
kiminsə öz həyat yoldaşının əynindən
kürkünü çıxararaq, onu ucqar rayondan,
çoxuşaqlı ailədən oxumağa gəlmiş,
valideynlərinin isti paltar almağa imkanı çatmayan
qıza geyindirməsini təsəvvür etmək çox
çətindir. Atam belə etdi, çünki hər bir
şagirdi üçün öz övladı kimi
narahatçılıq keçirirdi. Bu cür nümunələr
onun həyatında saysız-hesabsız idi. Mən və böyük bacım
Zibaxanım professor atamızın izi ilə getmədik, iş
elə gətirdi ki, mən jurnalistikanı, bacım tibbi
seçdi. Bacım beynəlxalq dərəcəli həkim
osteopat, onun həyat yoldaşı tibb elmləri doktoru,
professordur və respublika xəstəxanasında cərrah
işləyir.
Tələbələri
deyir ki, İsmayıl müəllim M.V.Lomonosovun bu sözlərini
rəhbər tuturdu: “Universitet nəzdində gimnaziyalar
olmalıdır, universitet onlarsız toxumlarsız əkin yeri
kimidir. Burada məktəb fənlərini tədris etmək
lazımdır ki, məzunlar universitetlərin ən yüksək
məşğələlərinə başlamaqda bacarıqlı
olsunlar”. O, bu işin dövlət
əhəmiyyətli olması barədə özünə
hesabat verir və yuxarı siniflərdə uşaqların təlimində
diferensasiya prinsiplərinin təcrübədə
reallaşdırılması vacibliyini dərk edirdi. Ən
vacib məqam o idi ki, İsmayıl müəllimin məktəbində
şagirdlərə müstəqil düşünməyi və
işləməyi, oxuduqlarından və eşitdiklərindən
şəxsi nəticələr çıxarmağı
öyrədirdilər. Məktəbin riyaziyyat üzrə tədris
proqramına universitetdə
öyrənilən kurslar daxil edilmişdi: “Ədədlər
nəzəriyyəsi”, “Qalua nəzəriyyəsi”, “Qraflar nəzəriyyəsi”,
“Kombinatorika” və başqaları.
Şagirdlər arasında məsələlərin həlli üzrə daimi yarışlar gedirdi. Hər gün
internatın dəhlizində asılmış xüsusi cədvəldə
kimin nə qədər riyazi tapşırıq həll etməsinə
dair məlumat yerləşdirilirdi.
Məktəbin
şagirdləri qarşısında duran əsas tapşırıqlar bunlar
idi: riyazi mədəniyyətə sahib olmaq; daim öz bilik
ehtiyatını artırmaq; zəruri bilikləri müstəqil
şəkildə əldə etməyi öyrənmək;
elmi-tədqiqat işi aparmaq; mühazirəyə qulaq asa bilmək,
mühazirəçinin çatdırmaq istədiyi əsas
fikri tutmaq, düzgün konspekt yazmaq.
İsmayıl
Əliyev şagirdlərinə
“Lazımsız informasiyanı qəbul etməməyi
öyrənin, başınızı zibilləməyin,
özünüzü qoruyun”, - deyə məsləhət
görürdü. Axşam saat 10-dan sonra heç kəsə
işləməyə icazə vermirdi, deyirdi ki, beyin gecə ərzində
dincəlməlidir. Şagirdlərindən yuxu rejiminə dəqiq
əməl etmələrini tələb edirdi.
İsmayıl
Əliyevin tələbəsi, Qalina Moxnaçevskaya (Saxa Respublikası):
- O,
öz ürəyini uşaqlara, sevdiyi işə həsr
etmiş, adı böyük hərflərlə yazılan
İnsan idi. Novosibirskdə
universitetdə oxuduğu illərdə onu çox parlaq gələcək
gözləyirdi. O, riyaziyyat elminin ulduzu sayılan akademik
Maltsevin sevimli tələbəsi
idi. İsmayıl Şahbazoviç Azərbaycana, vətənə
gedə və ya Novosibirskdə qala, çox gözəl
karyera əldə edə bilərdi. Amma o, hamını təəccübləndirərək
bizim respublikanı seçdi. Öz seçimini edərkən
əmin idi: azərbaycanlılar və yakutları ümumi
türk qanı birləşdirir. Keçdiyi məşğələ
və məktəb tədbirlərində bunu təkrarlamağı
sevərdi.
Oruc MUSTAFAYEV
Azərbaycan müəllimi.- 2019.- 1
fevral.- S.16.