Riyaziyyat sinifdənxaric
və məktəbdənkənar tədbirlərdə
Şagirdlərin təlim nailiyyətlərinin
yaxşılaşdırılmasında mühüm amil
Riyaziyyat elə bir elmdir ki, hər bir insan gündəlik həyatda, əməli fəaliyyətdə onunla qarşılaşır. Müasir texniki tərəqqi dövründə ixtisas sahələrinin çoxu riyaziyyatla bağlıdır. Odur ki, həm ölkəmizin, həm də inkişaf etmiş dövlətlərin təhsil sistemində riyaziyyatın öyrənilməsinə xüsusi diqqət yetirilir. O, zehni inkişafı, məntiqi təfəkkürü formalaşdıran bir vasitədir.
Yeni kurikulum üzrə təhsil sistemi demokratik, humanist dəyərlərə əsaslanaraq, məktəb və müəllimlərin qarşısında hərtərəfli inkişaf etmiş şəxsiyyət yetişdirmək vəzifəsini qoymuşdur. Məncə, bu sahədə riyaziyyat fənninin imkanları daha böyükdür, çünki o, bütün fənlərlə inteqrasiya oluna bilir.
Şagirdlərlə əməkdaşlıq çərçivəsində yeni təlim üsullarından və interaktiv metodlardan istifadə, İKT bacarığının tətbiqi, qrup işlərinin təşkili, müxtəlif təcrübələr, videoçarxlar, layihələrin təqdimatı- bütün bu vasitələr şagirdin yaradıcılıq qabiliyyətini və fənnə marağını artırır, müstəqil və məntiqi mühakimə yürütmə bacarığını inkişaf etdirir. Lakin gəlin etiraf edək ki, yalnız dərs prosesində müasir dövrün tələblərinə uyğun, yaradıcı, müstəqil, sərbəst fikirli, təşkilatçılıq qabiliyyətinə malik məktəblilər yetişdirmək çətindir.
Öz təcrübəmdən deyə bilərəm ki, şagirdlərin təlim nailiyyətlərinin yaxşılaşdırılmasında sinifdənxaric və məktəbdənkənar tədbirlərin rolu və əhəmiyyəti daha böyükdür.
Sinifdənxaric iş - şagirdlərin marağına uyğun dərsdənkənar tədbir olub, könüllülük prinsipinə əsaslanır və məktəb işinin mühim tərkib hissəsidir. O, həm elmi, həm məqsədəmüvafiq, həm də əyləncəli olmalıdır. Bu iş riyaziyyat dərslərinin köməkçi forması olub, şagirdlərin dərsdən sonrakı vaxtlarının səmərəli təşkil edilməsinə, yaradıcılıq qabiliyyətinin, məntiqi təfəkkürünün inkişafına, proqram materialının dərindən mənimsənilməsinə şərait yaradır, məktəbliləri müstəqil bilik qazanmağa, sərbəst fikir söyləməyə, təşkilatçı, lider olmağa hazırlayır.
Bu iş müxtəlif tərkibdə və formada ola bilər: riyaziyyat saatı (həftəsi, aylığı), ekskursiyalar, viktorina yarışması, breyn - rinqlər, məktəb olimpiadası, şagird elmi cəmiyyətinin işi, riyaziyyat dərnəyinin işi və s. Bu iş tədris ili boyunca planlaşdırılır və təsdiq olunur.
Riyaziyyatdan sinifdənxaric işdə fənlərarası inteqrasiyaya mühüm diqqət verilir ki, bu da şagirdlərin peşə seçimi və fənnin həyatda rolu baxımından çox vacibdir.
Sinifdənxaric iş qrup halında və ya kütləvi aparıla bilər. Qrup halında olan işlərə divar qəzetinin buraxılması, fənn kabinetinin tərtibi, mühazirə işi, sxemlərin, didaktik materialların, müxtəlif həndəsi fiqurların modellərinin düzəldilməsi və s. daxildir.
Məktəbdənkənar işlər şagirdləri daha məsul işlərə cəlb etmək, cəmiyyətə layiqli vətəndaşlar kimi yetişdirmək vəzifəsini daşıyır. Belə ki, onlar digər məktəblərin tədbirlərində və şəhər üzrə fənn olimpiadasında, rayonlararası müsabiqələrdə, breyn- rinqlərdə iştirak edirlər, maraqlı ekskursiyalara cəlb olunurlar. Bütün bu tədbirlər şagirdlərin özlərinə inamını və bacarığını gücləndirir, lider olmaq arzusunu gerçəkləşdirir, gələcək müstəqil həyata stimul verir.
Müxtəlif televiziya yarışmalarında iştirak etmək, turnirlərə qatılmaq da məktəbdənkənar işə aiddir.
Məktəbdə fənn üzrə hər hansı tədbirin keçirilməsi üçün təşkilat komitəsi yaradılmalı, tədbirin planı hazırlanmalı və elan edilməli, ibtidai, orta və yuxarı siniflərdə sinif saatları, nümunəvi dərslər, ekskursiyalar, viktorinalar, bilik yarışları, məntiq saatı və başqa tədbirlər keçirilməlidir.
Maraqlı sinifdənxaric iş formalarından biri riyaziyyat həftəsidir. Bu iş formasından məktəbimizdə tez-tez istifadə olunur. Hər bir işin nəticəsi onun təşkilindən və hazırlıq dərəcəsindən asılıdır. Ona görə də riyaziyyat tədbirlərinin təşkilinə xüsusi hazırlıq görülür, əvvəllər siniflərdə anket sorğuları vasitəsilə şagirdlərin fənnə maraq dərəcəsi müəyyənləşdirilir.
Sorğu üçün aşağıdakı suallar təqdim olunur:
a) Valideyinlərinin riyaziyyata
münasibəti necədir?
b) Ev tapşırığına
nə qədər vaxt sərf edirsən? Sərbəst həll edirsən,
yoxsa köməklə?
c) Riyaziyyata marağın var, yoxsa həvəssiz məşğul olursan?
ç) Səncə,
riyaziyyatın hansı
digər fənlərlə
əlaqəsi var?
d) Hansı klassik riyaziyyatçıları
tanıyırsan? Azərbaycan alimlərindən
kimlərin adı sənə məlumdur?
e) Riyaziyyat həyatımızın hansı
sahələrində lazımlıdır?
ə) Bugünkü
riyaziyyat dərsi səni qane edirmi? Riyaziyyat müəllimini necə
görmək istərdin?
Belə bu sorğu şagirdlərin
fənnə maraq dərəcəsini göstərir
və onları tədqiqata yönəldir.
Bu mərhələdən
sonra fənn müəllimlərinə tapşırıq
verilir ki, hər bir sinif
riyaziyyat bülleteni, riyaziyyat guşəsi və həftənin riyazi emblemlərini hazırlasın, şagirdlərin
hazırladığı həndəsi
fiqurlar foyedə nümayiş etdirilsin.
Riyaziyyat
bülletenlərinin başlıqları
və məzmunu hər bir sinfin
fənn üzrə mövzu dairəsinə uyğun seçilir və bu işdə
şagirdlər əsas
rol oynayır.
Şagirdlər internet vasitəsilə “Riyaziyyatın tarixi”, “Riyaziyyat və riyaziyyatçılar” , “Azərbaycanın
görkəmli riyaziyyatçıları”,
“Riyaziyyat və məntiq”, “Riyaziyyat və informatika”, “Riyaziyyat və şahmat”, “Riyaziyyat və musiqi”, “Riyaziyyat və kainat” mövzuları üzrə
araşdırmalar aparır
və referatlar hazırlayırlar.
“Riyaziyyat həftəsi”nin planı foyedə asılır və həftənin tədbirləri
bazar ertəsindən bazar gününədək
davam edir. Bu günlər “açıq
qapı” günü elan olunur və hər bir sinifdə müxtəlif formada riyaziyyat saatları, nümunəvi
dərslər, viktorinalar,
“riyaziyyatın tarixi” layihə işi “məntiq saatı”, “əyləncəli riyaziyyat”,
“gəlin yarışaq”
məzmunlu tədbirlər
keçirilir. Riyaziyyatın tarixini və riyaziyyatçı alimlərin
həyat və yaradıcılığını öyrənmək şagirdlər
üçün çox
vacib və maraqlıdır. Məsələn, məşhur Pifaqor teoreminin 100-dən çox
isbatının olması
şagirdlərdə böyük
təəccüb doğurur
və onlar dərk edirlər ki, məktəbdə keçilən hər bir teoremin, düsturun
üzərində alimlər
uzun müddət çalışmış və
zəhmət çəkmişlər.
Sinifdənxaric iş zamanı şagirdlər Azərbaycanın görkəmli
alimləri haqqında
da referatlar hazırlayır və təqdim edirlər. Məsələn, məktəbimizdə
XIII əsrdə yaşayıb
- yaratmış və
ensiklopedik biliyə malik olan azərbaycanlı
alim Nəsirəddin Tusi haqqında araşdırılan məlumatlar
“Tusi çırağı”
tədbirində şagirdlər
tərəfindən təqdim
edilir. Tusinin elmi irsi, xidmətləri haqqında
məruzələr edilmiş
və onun rəhbərlik etdiyi Marağa rəsədxanasının
dünya mədəniyyəti
xəzinəsinə verdiyi
töhfələr hamının
böyük marağına
səbəb olmuşdur.
Qeyd olunmuşdur ki, riyaziyyat dərsliyindəki
bir çox teoremlər Şərq alimlərinin məhsuludur.
Şagirdlər həmçinin Əbu
Reyhan Biruni, Ömər Xəyyam haqqında, müasir dövrün alimləri barəsində də internetdən maraqlı faktları əldə edib, təqdim edirlər. Bütün bunlar riyaziyyat
elmini daha dərindən və maraqla öyrənməyə
stimul verir.
Riyaziyyat həftəsinə şənbə
günü yekun vurulur və bu məqsədlə məktəbin akt zalında riyazi bülletenlərin, divar qəzetlərinin, riyaziyyat
saatlarının müsabiqəsinin
nəticələri elan
olunur, qaliblərə
xatirə hədiyyələri
verilir. Sonra yuxarı sinif
şagirdlərinin iştirakı
ilə “Həndəsi
qurultay” keçirilir.
Şagirdlər həndəsi fiqurların
rolunu oynayaraq, əyləncəli şəkildə
və şeirlə bədii bir tamaşa nümayiş etdirirlər. Hər bir
fiqur özünün
vacibliyini təsdiq edir.
Ümumiyyətlə, rollu oyunlar müasir
təlim sistemində ən gözəl üsullardan biridir. Şagirdlərin bütün qabiliyyətləri
burda üzə çıxır. Bəzən
dərsdə tənbəl
hesab etdiyimiz şagird də həvəslə rol
alır və
çox gözəl ifa edir. Riyazi səhnəciklərdə
uşaqların iştirakı
onların dünyagörüşünü,
fənnə olan marağını, nitq qabiliyyətini, sərbəstliyini
inkişaf etdirir və gələcəkdə
peşə seçiminə
istiqamət verir.
İstər sinifdənxaric, istərsə
də məktəbdənkənar
tədbirlərin bir mühim vəzifəsi də şagirdləri milli vətənpərvərlik
ruhunda tərbiyə etmək, onlara milli dəyərlərimizi
öyrənməyi və
qorumağı aşılamaqdır. Məktəbimizdə
Vətənimiz, milli qəhrəmanlarımız haqqında
daim disputlar, məktəbimizin məzunları
olan şəhidlərin
ailələri ilə
görüşlər keçirilir.
Sevindirici
haldır ki, 100 ildən çox tarixi olan məktəbimizdə
vaxtilə Üzeyir Hacıbəyli rus
dili, musiqi, hətta riyaziyyat fənlərindən dərs
demişdir. Onun “Hesab məsələləri”
kitabı o dövrdə məktəblərdə
dərslik kimi istifadə edilmişdir.
Biz müəllimlər və
şagirdlər də
onu həmişə böyük məhəbbətlə
yad edirik və bütün tədbirlərimizdə dahi
Üzeyir bəyin təntənəli
“Uvertüra”sını səsləndiririk.
Ümumiyyətlə, xalqımızın
ziyalıları, alimləri
və musiqi xadimlərinin hər birinin həyatı maraqlı bir sinifdənxaric tədbir üçün mövzu ola bilər.
Bütün bu deyilənlərdən belə bir nəticəyə
gəlmək olar ki, sinifdənxaric işlər və məktəbdənkənar tədbirlər
tam orta təhsilin tərkib hissəsi olub, fənlərin daha dərindən və məzmunlu öyrənilməsinə, şagirdlərin
dünyagörüşünün və yaradıcı qabiliyyətlərinin inkişafına
xidmət edən fəaliyyət növləridir.
Almaz NOVRUZOVA,
Bakıdakı 51 nömrəli məktəbin
riyaziyyat müəllimi
Azərbaycan müəllimi.- 2019.-
1 fevral.- S.8.