STEM-təhsil evdən başlayır
Və ya bacarıqları erkən yaşlardan uşaqlarda necə inkişaf etdirmək olar?
Müasir dünya çox sürətlə dəyişir
və təhsil sistemi həmişə bu dəyişikliklərlə
ayaqlaşa bilmir.
Gələcək üçün müəyyən biliklər
deyil, uşaqların yeni şəraitə asanlıqla uyğunlaşmasına
imkan verəcək xüsusi bacarıqlar getdikcə daha çox əhəmiyyət
kəsb edir.
STEM məhz bacarıqların inkişafı
haqqındadır. STEM-in açıqlaması aşağıdakı
kimidır: təbii elmlər, texnologiyalar, mühəndislik, riyaziyyat.
STEM yanaşmanın əsas
ideyası texniki problemlərin və onların həllinə yaradıcı
yanaşmanın uyğunluğudur. STEM-i evdə
də tətbiq edə bilərsiniz. Bunu necə edəcəyimizə nəzər
salaq.
Məktəbəqədər yaşda elmin öyrənilməsi ətraf
aləmin müşahidəsi
vasitəsilə təbii
şəkildə baş
verir. Valideynlərin vəzifəsi uşağın
maraqlarını təşviq
etmək və inkişaf etdirməkdir.
STEM yanaşmada
ilk dərslər sadə
birgə gəzintilərdir.
İlin isti vaxtlarından həşəratları,
quşları, təbiəti
müşahidə etmək
üçün istifadə
edilə bilər. Ev mətbəxi də məşğələ üçün
gözəl yerdir.
Orada kiçik bir laboratoriya təşkil edə bilərsiniz. Eksperimentlər üçün xüsusi texnoloji dəstlər ala bilərsiniz
- onlar yaşa və istiqamətə görə bölünür.
Fizika, biologiya, kimya dəstləri var.
Dərslər zamanı ən vacib məqam uşağa tapşırığın
düzgün şəkildə
necə aparılacağını
izah etməyə tələsməməkdir.
Uşağa hipotezlər
irəli sürməyə
və onu yoxlamağa icazə verin,
qoy, prosesdə
səhv etsin və səhvin haradan qaynaqlandığını
özü anlasın.
Axı, elmdə və həyatda səhv də faydalı nəticədir. Səhv etmək, müvəffəqiyyət
və ya uğursuzluq risklərini və imkanlarını qiymətləndirərək hərəkət
etməkdən qorxmamaq STEM-yanaşmanı inkişaf etdirən əsas bacarıqlardan biridir.
Oyun zamanı uşağa kömək etmək lazımdır, lakin prosesə nəzarət
etmək və problemin həllini onun əvəzinə düşünmək olmaz.
Evdə istənilən dərslər
və eksperimentlər
valideynlərin dəstəyi
ilə keçirilməlidir,
lakin sərt nəzarət altında deyil. Uşaq səhv
etməyi, düzgün
kömək istəməyi, bu və ya digər
tapşırığı yerinə yetirərkən uğursuzluq səbəblərini
formalaşdırmağı öyrənməlidir.
Uşaqlara öyrənməni
öyrətmək üçün
texnologiyalardan istifadə
STEM-təhsildə
insanlar tərəfindən
icad edilmiş bütün alətlər texnologiyalar
hesab edilir. Bu alətlər bizim
həyatımızın sadələşdirilməsi
üçün lazımdır.
İndi valideynlərin
çoxu uşaqların qadjetlərə
marağından
narazıdır, uşaqlar smartfonları əldən
vermirlər. Əslində,
bunda pis heç
nə yoxdur, sadəcə, uşağa
yeni biliklərin alınmasında həmin smartfonların necə gərək olacağını
başa salmaq və göstərmək lazımdır.
Yeni texnologiyalar məntiqi düşüncəni yaxşı
inkişaf etdirir. Artıq üç
yaşdan uşaqlar proqramlaşdırmaya yiyələnə
bilər. Bundan ötrü kiçikyaşlı
uşaqlar üçün,
məsələn, LEGO Education Coding Express
kimi konstruktorlar var.
Texnologiya və qadjetlər təhsilin
düşmənləri deyil,
köməkçiləridir. Əsas odur ki, uşağın maraqlarını yönləndirin
və ona sadə bir smartfon
və ya planşetin yeni biliklər əldə etməyə və yeni bacarıqlara sahib olmağa kömək edə biləcəyini izah edin.
Uşağın ixtiralarını
təşviq etmək
Bəşəriyyət ixtiraların
sayəsində inkişaf
edir, uşaqlar
isə, əsas ixtiraçılardır. Valideynlərin
vəzifəsi uşaqlar
üçün elə
bir mühit yaratmaqdır ki, o, öz ideyalarını reallaşdıra bilsin.
Uşaq ideyalarının
təcəssüm etməsi
üçün ən
universal alət LEGO kərpicləri və başqa konstruktorlardır. LEGO-dan Education xəttinə diqqəti yönəltmək məsləhət
görülür. Bu dəstlərdə uşaqlar
təlimata uyğun
model yarada və ya öz şəxsi
modellərini fikirləşə
bilərlər.
Konstrukturlaşdırma uşağa məkan və yaradıcı düşüncəsini inkişaf
etdirməyə kömək
edir. Belə bir fəaliyyət
eyni dərəcədə
həm oğlanların,
həm də qızların xoşuna gəlir. Və əgər yaradılan
modellərə bir azacıq elektronika əlavə edilərsə,
konstruktorla oyun daha maraqlı olacaq.
Uşaqlar ixtiralar düşünməyi
və icad etməyi sevirlər. Valideynlərin vəzifəsi bu marağı dəstəkləmək
və inkişaf etdirməkdir.
Yaradıcılıq üçün
şərait yaratmaq
Yaradıcılıq istənilən yaşda uşaqlarda yaradıcı
düşüncənin inkişafı
üçün fəaliyyətin
ən məhsuldar növüdür. Bütün valideynlərə evdə yaradıcılıq üçün
boş sahə yaratmağı məsləhət
görərdik, deyək
ki,
bütün yaradıcılıq
materialları istənilən
vaxt uşağa əlçatan olsun. Balaca uşaqlar üçün
böyük kağız
vərəqləri uyğun
gələcək - barmaq
rəngləri, yumşaq
plastilin. Daha yaşlı uşaqlar üçün
isə yığma oyuncaqlar və sadə konstruktorlar uyğundur. Bütün bunlar şkaflarda bağlı qutularda gizlədilməməli, uşaqlar
üçün əlçatan
yerdə olmalıdır.
Bütün yaradıcılıq materialları
yaxşı keyfiyyətdə
və uşağın
yaşına uyğun
olmalıdır. Əsas parametr - yaradıcılıq
materialı özünün istifadəsinin
çətinliyi ilə
uşağı yayındırmamalıdır.
Yəni, rənglər
yaxşı çəkilməli,
plastilin yumşaq və
daha yaxşı yapışma qabiliyyətli
olmalıdır.
Yaradıcılıq materiallarının müxtəlifliyinə cəhd
etmək lazım deyil. Əsas odur ki, onlara həmişə giriş olsun.
Yaradıcılıqla məşğuliyyətlər
bəzən valideynlərin otağın
təmizliyi baxımından
qayğısını artırır,
lakin bu işə uşağı
da qoşmaq olar. Uşağa məşğul
olduğu yeri özünə təmizlətməyi öyrətmək
“siz - birlikdə-müstəqil”
prinsipi əsasında
olar. Bu prinsip
əvvəlcə uşağa
təmizlik işlərini
sizinlə birlikdə görməyi təklif etməkdir.
İlk vaxtlarda uşaqlardan sizə kömək az olacaq,
amma sizin vəzifəniz ona nail olmaqdır ki, o, təmizləmə
zamanı yanınızda
olsun. Zamanla o daha çox
prosesə qoşulacaq
və sonra vaxt gələcək, sizin köməyiniz olmadan bu işin
öhdəsindən gəlməyə
başlayacaq.
Uşaq üçün
yaradıcılıq məkanı
nə qədər böyük olarsa, bir o qədər gələcəkdə böyük
yaşlarda istənilən
məsələləri yaradıcılıqla
həll etməyi öyrənəcək
və istənilən
problemlərin həllinin
ən effektiv yollarını tapa bilmək şansı olacaq.
Riyaziyyatı sevməyi
öyrətmək
Riyaziyyatı öyrənmək və riyazi düşüncəni
inkişaf etdirməyə
istənilən uşağın
gücü çatır. Humanitarlar və
riyaziyyatçılar haqqında
şablon çoxdan köhnəlib.
STEM-yanaşma çərçivəsində
riyaziyyatın öyrənilməsi tapşırıq
nümunələri və
darıxdırıcı məsələlərin
həlli vasitəsilə
yox, məhz oyunlar vasitəsilə baş verir.
Valideynlərə riyazi oyunlara dair bir
neçə kitab və riyazi dəstləri almağı
məsləhət görmək
olar. Məsələn,
riyaziyyatın erkən
öyrənilməsi üçün
valideynlərə Jenya
Katsın “Riyaziyyatla piroq” vəsaitini almaq əla seçim olardı. Bu kitabçada
məsələlər 3 yaşdan
7 yaşadək uşaqlar
üçün nəzərdə
tutulub və dərslik üzrə heç də cansıxıcı
məşğuliyyətlər kimi qəbul edilmir.
Erkən yaşda
riyaziyyatla məşğuliyyət oyun ətrafında
qurulmalıdır. Prosesin təşkili üçün
xüsusi kartlar, plakatlar,
qeyri-adi məsələlərlə
təmin olunmuş vəsaitlər məqsədəuyğun olardı.
Evdə STEM - bacarıqlarının
inkişafı üçün
nələr lazım olacaq?
* Tədqiqat dəstləri. Oyun formasında uşağa diqqətli olmağı öyrətmək, sadə fiziki, bioloji və kimyəvi proseslər barədə məlumat vermək üçün tədqiqat
dəstləri çox
əhəmiyyətlidir.
* STEM-konstruktorlar. Sadə məsələləri qeyri-standart
üsulla həll etməyi öyrətmək, modelləşdirmə
və məkan düşüncəsinə dair
bacarıqları mənimsətmək
üçün vacibdir.
* Yaradıcılıq
üçün məhsullar:
plastilin, karton, rənglər, şəkillərin
yaradılması üçün
dəstlər və bir çox başqa əşyalar. Bütün bu materiallar əlçatan yerdə olmalıdır ki, uşaq həmişə
nəsə yeni bir şeyi yaratmaq
həvəsini reallaşdıra
bilsin.
* Valideynlər. Onlar həmişə yaxında və
istənilən oyunda iştirak
etməyə hazır olacaqlar. Öyrənmə
prosesində övladlarına kömək edəcək, lakin prosesə müdaxilə etməyəcəklər.
Oruc Mustafayev
Azərbaycan
müəllimi.- 2019.-26 iyul.- S.1-2.