Məhəmməd Hadi
irsinin tədqiqatçısı
İslam Qəribli-65
Ədəbiyyat, mədəniyyət,
mənəviyyat alimin kredosudur
İslam Qəribli - ədəbiyyatşünas,
cənubşünas tədqiqatçı, yazıçı,
pedaqoq, “Azərbaycan romantizmi adlı böyük elmi nəzəri
təsərrüfatın” (Elçin) banilərindən olan Məhəmməd
Hadinin son araşdırıcısı.
Filologiya elmləri doktoru, professor
İslam Qəriblinin fəaliyyətində pedaqoqluğunun
çox çalarlı yaradıcılığının
bir komponenti kimi dilə gətiririk ona görə yox ki, o, uzun
illər orta və ali məktəblərdə dərs deyib,
daha çox ona görə ki, müəllimliyini magistrlərin,
doktorantların bir çoxunun sözün müstəqim mənasında
rəhbəri - yol göstərəni, məsləhətçisi,
bir çox dərsliklərin müəllifidir. Onun
müxtəlif illərdə tərtib etdiyi “Azərbaycan dili”
(2002, 2003, 2006, 2009) adlı dərs vəsaitləri də
pedaqoji aləmdə məmnunluqla qarşılanıb.
Alim həmkarımız klassik irsimizin və çağdaş
ədəbiyyatşünaslığımızın
yorulmadan, bütün günü, saatlarla başını
kompüterdən qaldırmadan işləyən
araşdırıcılarındandır. Bu
yaradıcılıq elmi-nəzəri səviyyəsi,
üslubu, sabitliyi, özünəməxsus dəst-xəttə
malik olması ilə fərqlənir.
Onun həyat yolu çox çətin,
enişli-yoxuşlu olub. “Kənddən gələnlər” siyahısına düşən
müəllim, kənddən dönmə şəhərli
olanlar tərəfindən açıqcasına
sıxma-boğmalara, təqiblərə, süründürməçiliyə
məruz qalıb. Bədxahlarla mübarizə apara-apara
böyük alim insanların xeyirxahlığı sayəsində
(akademiklər Kamal Talıbzadə, Bəkir Nəbiyev,
akademiyanın müxbir üzvü Əziz Mirəhmədov,
professor X.Məmmədov və b.) məqsədinə nail olub,
heç nəyə məhəl qoymadan müəllimliyini,
elmi və bədii yaradıcılığını davam etdirib.
Yubilyarımız arxiv sənədləri üzərində
ciddi işləyən, faktların pozulmasında bildiyini
heç kimə verməyən, müqayisəli təhlillər
aparıb məntiqə əsaslanaraq fikrini bildirən,
polemikaya yol açan tədqiqatçılardandır. İş
otağımızda Məhəmməd Hadi poeziyası üzərində
və ya tərcümələrlə, yaxud da Ömər Xəyyam
rübailərinin M.Hadi, H.Cavid, M.Müşfiq, M.M.Seyidzadə
tərəfindən edilmiş tərcümələri
müqayisə edib yekun qərara gəlməsi gözlərimiz
önündə baş verən işlərdir. Belə məqamlarda gözlərinin sevinclə
dolması, rahat nəfəs alaraq qələmi stolun üstünə
qoyub, eynəyini çıxarıb dərindən nəfəs
alanda məqsədinə nə dərəcədə nail
olduğunu dəfələrlə müşahidə etmişəm.
Öz metodologiyasında daim elmi obyektivliyi əsas
göstərən İ.Qəribli, eyni zamanda, Məhəmməd
Hadini çağdaş ədəbiyyatşünaslıq
gerçəkliyində, dövrünün bütün
ziddiyyyətləri, yaşadığı tarixi
qanunauyğunluqları ilə birlikdə neçə illərdir
ki, araşdırır.
İslam
Qəribli 5 may 1954-cü ildə Lerik rayonunun Mulalan kəndində
anadan olub, orta təhsilini qonşu Şingədulan kənd orta
məktəbində tamamlayıb. 1975-ci ildə
ADPU-nun filologiyi fakültəsini fərqlənmə diplomu ilə
bitirib, 1975-1990-cı illərdə Biləsuvar və Lerik
rayonlarında müəllim, tədris işləri üzrə
direktor müavini və məktəb direktoru vəzifələrində
çalışıb. 1990-cı ilin dekabr ayından
AMEA Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat
İnstitutunun əməkdaşıdır. “M.Hadinin
İnsanların tarixi faciələri, yaxud əlvahi-intibah”
poeması” mövzusunda namizədlik (1990), “M.Hadinin ədəbi-bədii
irsi Azərbaycan dövrü mətbuatında (1905-1920)”
mövzusunda (2013) doktorluq dissertasiyalarını müdafiə
edib.
İslam müəllim bu gün də M.Hadi
yaradıcılığı ilə ciddi məşğul
olur.
Bugünkü demokratik şərait ədəbiyyatşünaslar
qarşısında yeni, ciddi vəzifələr qoymuşdu;
artıq ədəbi irsə marksist-leninçi münasibət
yox, müstəqilliyin tələblərini elmi şəkildə
aydınlaşdırmaq, bu irs - konsepsiyadan
istifadə yollarını göstərmək vəzifələrini
qoyur. Bu illərdə, bütövlükdə ədəbiyyatımızın
inkişafı üçün geniş şərait
yaranıb. Ustadı Əziz Mirəhmədovun M.Hadi
haqqında yazdığı fundamental monoqrafiyaya (1985) həssaslıqla,
elmi səriştə ilə yanaşır, sadəcə zaman
- məkan nöqteyi-nəzərindən mövzunun daha dərindən,
plüralizm işığında, müstəqilliyin bəxş
etdiyi fikir dünyasında ehtiyac duyulduğundan İslam müəllim
alim həmkarım Mətanət Vahid demişkən
“...müxtəlif zamanlarda bu mövzuya təkrar-təkrar
qayıtmış, xüsusən, “Məhəmməd Hadi və
mətbuat (1905-1920)” (2011) və “Məhəmməd Hadinin
publisistikası və poetik tərcümələri”
araşdırmalarını sənətkarın
yaradıcılığının sırf bu sahələri
üzərində aparmışdır”. Sevimli müəllimimiz,
görkəmli tənqidçi - ədəbiyyatşünas,
akademik Bəkir Nəbiyev (qəbri nurla dolsun) İslam müəllimin
“Məhəmməd Hadi və mətbuat (1905-1920)”
monoqrafiyasını “Hadişünaslığa yeni töhfə”
adlandırmış və bildirmişdir ki, “bu əsərdə
hadişünaslıqla yeni bir mərhələ
başlandı”. Bütün dövrlərdə
M.Hadi haqqında çox xəsisliklə
yazılmışdır. Səbəbi aydındır...
Lakin sonrakı illər Hadiyə
ədəbi prosesdə münasibətdə İslam Qəribli
sanki işığa - bir övliya övladına doğru min əzaba
qatlaşaraq irəliləməsi, özünəməxsus
hadişünaslıq xəttini yaratmağa nail olması, onun
romantik şairə vurğunluğundan xəbər verir. Hər
məqalə, kitabında araşdırmalarının yeni məzmun
kəsb etməsi, ən əsası da sonuncu “Məhəmməd
Hadinin publisistikası və poetik tərcümələri” əsəri
Hadi yaradıcılığının qaranlıq səhifələrinə
işıq salır. Həyatda, ədəbiyyatda da bəxti gətirməyən
sənətkarın publisistik yaradıcılığında
şəxsiyyət və mətbuat azadlığı,
qadın azadlığı, din və dil, elm və təhsil, ədəbi
nəzəri düşüncələri və s. məsələlərlə
əlaqədar İ.Qəriblinin gəldiyi nəticə - qənaətləri
ümumilikdə Azərbaycan romantizmi, publisistikası və tərcüməçilik
sahəsinin incəlikləri ilə əlaqədar mülahizələrə
də mətnlərdən çıxış edərək
hasil olan tanışlıq oxucu qarşısında geniş
üfüqlər açır.
İslam Qəribli ədəbiyyatşünas alim kimi
yaradıcılığının bütün dövründə
var qüvvəsini ədəbiyyatın qarşısında
duran mühüm vəzifələrin yerinə yetirilməsinə
həsr etmişdir. Ötən illərdə onun
yaradıcılığında diqqəti cəlb edən
fraqmentlər bunlardır: “XIX əsrin 90-cı illərindəki
realist Azərbaycan nəsri barədə bəzi mülahizələr”,
“Mirzə Məhəmmədtağı Qumru”, “H.Cavid:
İttihad - ən böyük ideal”, “Abbasqulu ağa
Bakıxanov”, “Xurşudbanu Natəvan və onun poetik irsi”,
“H.Cavid və M.Hadi lirikasında
Birinci Dünya müharibəsinə münasibət”, “Didərgin
şairə ədəbi abidə”, “Müdriklik səlahiyyəti”,
“Məsləkim tərcümeyi halımdır”, “Tədqiqlər
və tərcümələr”, “Cabbarşünaslıq yeni
töhfə”, “H.Mirələmovun “Xəcalət” povesti barədə
bəzi mülahizələrim”, “Novruz Nəcəfoğlunun
poeziyası barədə düşündüklərim” və
başqa məqalələrində ədəbiyyatşünas
klassiklər və müasirlərimizin sənətkarlıq
nailiyyətlərini ümumiləşdirir. Ədəbiyyatımızı,
onun ənənələrini dərindən mənimsəmək
məqsədilə oxucuların ideya-bədii cəhətdən
kamilləşməsi üçün ən mühüm, zəruri
şərtləri göstərir. Professor Elman Quliyevin təbirincə
desək “...sadalanan məqalələrdə təxminən 120
illik ədəbi epoxanın yaradıcılıq problemləri
tədqiqata cəlb
edilmişdir”.
İslam müəllim araşdırmalarında öncə
problemlərin kökünə bələd olur, sonra mətndən
çıxış edir. Bu prinsip tədqiqatçı
üçün düzgün yanaşmadır. Portret
xarakterli yazılarında daha çox vurğunu
olduqlarının eskizlərini sanki rəssam
fırçası ilə, qədirşünaslıqla ətə-qana
gətirir. O, akademik Bəkir Nəbiyev, müxbir üzv
Azadə Rüstəmova, professor Xeyrulla Məmmədov kimi elm
fanatlarının həyat və
yaradıcılığının ən zəruri
detallarını fərəhlə, sevinclə belə
yaratmışdır.
İslam müəllim uzun illər Cənubi Azərbaycan
ədəbiyyatı şöbəsində
çalışıb. 2014-cü ildə nəşr olunan “Ədəbiyyat sərhəd
tanımır” kitabına Cənubi Azərbaycan ədəbiyyatı
və mədəniyyəti ilə bağlı 22 məqalə, 1 oçerk
daxil edilmişdir. Kitabla tanışlıq
prosesində elmi-publisistik məqalələr və oçerkdə
gözlərimiz qarşısında XIX-XX yüz illiklərin
Cənubi Azərbaycan ədəbi-mədəni hadisələrinin
mənzərəsi canlanır. Kitabda tədqiqat obyekti
olan şəxsiyyətlər və onların ədəbi təsərrüfatları
haqqında səhih, obyektiv ədəbiyyatşünas
yanaşmasının şahidi olmaqla, alim həm də təkrar
olunan yanlış fikirləri, tarixi faktları dəqiqləşdirməyə
cəhd etmişdir. Professor Teymur Əhmədov yazır:
“İslam Qəriblinin həyatda “tale ulduzu tez parlayıb, tez
sönən” nakam Firudin İbrahimi, Məmmədbağır
Niknam, Məhəmməd Biriya, Əlirza Nabdil Oktay kimi öz əməlləri
və əsərləri ilə əbədiyyətə
qovuşan fədailərin xatirəsinə həsr etdiyi ədəbi
oçerklər kitabın siqlətini daha da
artırmışdır”.
“Ədəbiyyat sərhəd tanımır” kitabında
yer alan “Heyran xanım”, “S.Ə.Nəbati”, “M.Xalxali və onun
“Sələbiyyə” məsnəvisi”, “Məşrutə dövrü ədəbiyyatı”, “Səid Səlmasi”,
M.Möcüz, Ş.M.Xiyabani, Biriya və s. məqalələr
Cənubi Azərbaycan ədəbiyyatı haqqında geniş
təsəvvür yaratmaqla yanaşı tarixi faktların
müqayisəli, mənbələrə istinadən dəqiqləşdirdiyini
də görmək mümkündür.
İslam Qəribli 2013-cü ildə nəşr etdirdiyi
“Mən bir kitab, hər vərəqim min kitabdır” əsərinə
1985-2012-ci illərdə M.Hadidən bəhs olunan 36 məqaləsini
daxil etmişdir. Bu məqalələr “XX əsrin əvvəllərində
öz yaradıcılığı ilə Azərbaycan
poeziyasının romantik qolunun başında duran Məhəmməd
Hadinin” (B.Nəbiyev) çoxşaxəli yaradıcılıq
irsinə yeni ədəbiyyatşünaslıq prizmasına
novator baxış kimi səciyyələndirilməlidir.
İslam Qəribli keçmişi yaşadan alimlərdəndir. Ədəbiyyat,
mədəniyyət, mənəviyyat onun kredosudur. İşgüzarlığından, on illiklərlə
arxiv - kitabxanalarda çalışması nəticəsində
gəldiyi elmi qənaətlərdən ümumiləşdirilmiş
şəkildə bir məqalə həcmində
danışdıq. O, insan kimi təvazökar, səmimi,
qələm dostlarının halına yanan tipik azərbaycanlı
xarakterinə malik bir şəxsdir.
Tədiqqatçı - ədib İ.Qəribli 15
kitabın müəllifdir. Tərtib etdiyi və ön söz
yazdığı 12 kitabı, redaktə etdiyi, əsas redaktoru
olduğu kitabları da
siyahıya daxil etsək ömrü boş yerə xərcləməyən
ziyalı, qeyrətli bir Azərbaycan vətəndaşının
özünə öz əli ilə, ədəbi, qranitdən
bir heykəl ucaltdığının şahidi oluruq.
XX əsr
Azərbaycan ədəbiyyatının böyük romantiklərindən
olan Məhəmməd Hadi yaradıcılığı
professor İslam Qəriblini çox məşğul
etmiş, pərvanə şəmin ətrafından kənarlaşa
bilmədiyi kimi yubilyar dostumuz da Hadi işığının
çevrəsində dolanmaqdadır. Hal-hazırda
alim Hadinin seçilmiş əsərlərini nəşrə
hazırlayır.
1985-2019-cu illər arasında İ.Qəribli M.Hadi
haqqında 5 kitab və 50-dən çox məqalə
yazıb çap etdirmişdir.
Ad
günün mübarək, zəhmətkeş dost!
Bu nə yaşdı ki, hələ yazılası
çox hekayələr qarşıda səni gözləyir.
Yetmişində
mövzuya qayıtmaq arzusu ilə!
Baba BABAYEV,
filologiya elmləri
doktoru, AMEA
Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat
İnstitutunun baş elmi
işçisi
Azərbaycan müəllimi.- 2019.- 24
may.- S.13.