“Uşaqları zərərli informasiyalardan
qorumaq
üçün provayderlərin
üzərinə
çox böyük məsuliyyət düşür”
Osman Gündüz:
“Gündəlik efirə baxaraq qanuna zidd olan
onlarla veriliş tapa bilərəm”
Azərbaycanda “Uşaqların zərərli informasiyalardan qorunması haqqında” Qanunun qüvvəyə minməsi ilə internet və teleradio məkanında
bir çox qaydalar dəyişəcək. Azərbaycan İnternet Forumunun prezidenti Osman Gündüz “Azərbaycan müəllimi” qəzetinə
2020-ci ildən qüvvəyə minəcək qanunla
bağlı gözlənilən dəyişikliklərdən
danışıb.
- “Uşaqların zərərli informasiyalardan qorunması haqqında” Qanunun qəbulunu zərurətə çevirən səbəblər çoxdurmu?
- İnternet, xüsusən də yüksək sürətli internet kifayət qədər kütləviləşib. Uşaqlarla bağlı informasiya məhsullarının çoxalması, efirdə uşaqlara birbaşa ziyan vuran verilişlərin artması qanunun hazırlanması və qəbulunu sürətləndirdi. Açıq etiraf etmək lazımdır ki, bu sahədə böyük problemlər var. İnkişaf etmiş ölkələrdə bu problem təxminən 10 il öncə aktual olub. Artıq onlar bu problemləri həll ediblər. Yəni uşaqların zərərli informasiyadan qorunması ilə bağlı həmin ölkələrdə qanunvericilik bazası da, təcrübə də var. Həmin ölkələrdə qanunvericilik olduqca sərtdir. Onlar uşaqların informasiya təhlükəsizliyini təmin etmək, internetlə gələn zərərlərdən onları qorumaq üçün kifayət qədər sərt cəzalar müəyyənləşdiriblər.
-“Sərt” qiymətləndirdiyiniz qanunlar hansı ölkələrdədir?
- Amerika, Avropa ölkələrinin əksəriyyətində kifayət qədər mühafizəkar yanaşma var.
- Nədə ifadə olunur bu sərtlik?
- Uşaqların sağlamlığına,
psixologiyasına təsir
edə biləcək informasiyaların siyahısında.
Təsnifatlaşdırmaya da xüsusi
nəzarət olunur.
“Zərərli informasiyalar” siyahısından
hər hansı biri ilə bağlı
məlumat yayılırsa,
təsnifatlaşdırılmasına xüsusi diqqət yetirilir. Həmin ölkələrdə qanunlardan başqa, ictimai qurumlar, fondların da öz qayda-qanunları, qəti tələbləri
var.
Tutaq ki, Böyük Britaniyada uşaqları qoruyan bir fond valideynlərə tövsiyə
edir ki, uşaqların yataq otağında kompüter,
internet ola bilməz. Deməliyəm ki, belə qurumlar valideynlər arasında çox böyük nüfuza malikdir. Həmin ölkələrdə provayderlərə qarşı
da sərt tədbirlər görülür.
Çünki uşaqları
zərərli informasiyalardan
qorumaq üçün
provayderlərin üzərinə
çox böyük iş, məsuliyyət düşür.
- Bu məsələdə Azərbaycan
qanunvericiliyini beynəlxalq
təcrübə ilə
müqayisə etsək,
necə qiymətləndirirsiniz?
- Bizim qanunda tamamilə
yeni şərtlər
müəyyən olunub.
Qanunun qüvvəyə
minməsi üçün
1 il vaxt
verilib. Çünki
2020-ci ildən qüvvəyə
minəcək sözügedən
bu qanunla bağlı xeyli iş görülməlidir.
Bu vaxt ona
görə verilib ki, şirkətlər qanunun tələblərini
yerinə yetirə bilmək üçün
böyük hazırlıq
keçməlidirlər. O cümlədən televiziyalar
buna hazırlaşmalıdır.
Hazırda, tutaq ki, bir veriliş gedir. 1 il sonra həmin verilişi təsnifatlaşdırmadan
efirə buraxa bilməyəcəklər. Hətta
verilişin təkrarının
üzərinə “6+”, “12+” və s. yazmadan efirə buraxmaq mümkün olmayacaq. Odur ki, bunlar indidən
oturub işləməlidir.
Təsnifatlaşdırmaq üçün nə etmək lazım olduğunu artıq düşünməyə
başlamalıdırlar.
Bizim qanunda diqqət çəkən
məqamlardan biri məhz televiziyalardakı verilişlərlə bağlıdır. Onların təsnifatlaşdırılması
ilə bağlı qanunda tələb qoyulub. Bunun üçün xüsusi ekspert qrupları fəaliyyətə
başlayacaq. Ekspert qrupları
xüsusi rəy verən bir qurum olacaq. Hər adama da ekspertlik
verilməyəcək. Başqa bir tərəfdən də qaydalar müəyyənləşməlidir və həmin qaydaları ekspertlər yaxşı bilməlidir.
Hansı
informasiyanın hansı
yaş qrupuna uyğun olduğu düzgün müəyyənləşməlidir.
Ona görə də həm dövlət qurumlarının
üzərinə çox
iş düşür,
həm də uşaqlar üçün
informasiya hazırlayanların.
Tutaq ki, hamıya gedən internet evində uşaq böyüdən ailəyə gedə bilməz. Odur ki, provayderlər
buna hazırlaşmalıdırlar.
Valideyn ona müraciət etsə ki, evimə
“halal” internet lazımdır,
o, həmin müştəriyə
çeşidlənmiş məlumatı
ötürməyə hazır
olmalıdır. Qanun imkan
verir ki, müştəri bunu provayderdən tələb
etsin. Provayder də qanuna
görə, bu tələbi yerinə yetirməyə borcludur.
Onun üçün də ona vaxt lazımdır.
Çünki hamıya eyni
interneti verə bilməz. Məsələn, hər hansı
kütləvi informasiya
vasitəsinə internet məhdudiyyətsiz,
çeşidlənmədən daxil olmalıdır.
Burada jurnalist pornoqrafiya, yaxud terrorizmlə bağlı yazı yazacaqsa, bunu araşdırma aparmadan edə bilməz. Deməli, redaksiyaya gələn
internet çeşidlənməməlidir.
Bu məsələlər provayderin ofisində elə qurulmalıdır ki, internet ancaq uşaqlar üçün
təmizlənib getsin,
başqaları üçün
yox.
- Bu, indi tənzimlənmir? Məsələn, məktəblərə indi verilən internet çeşidlənmir?
- Əksinə, hazırda
ölkəmizdəki məktəblərə
məhz çeşidlənmiş
internet gedir. Amma internet klublarında belə bir süzgəc yoxdur.
- Provayderlərə arzulayan
hər abonentinə çeşidlənmiş internet verməyə nə mane olur?
- Bunun üçün onlara həm zaman, həm də vəsait lazımdır. Bu müddət ərzində
provayderlər öz sistemini, infrastrukturunu buna hazırlamalıdır.
Bu isə böyük
xərc tələb edəcək. Bilmirəm, bu
vəsait necə, kimin tərəfindən həll ediləcək.
Provayderin bu xərcini kim
ödəyəcək, özü,
yoxsa dövlət. Ehtiyat edirəm ki, xərclər provayderlərin
öz üzərinə
düşdüyü təqdirdə
bunu internetin qiymətini artırmaqla tənzimləsinlər. Hansı ki,
biz bunu yolverilməz hesab edirik. Fikrimcə, aidiyyəti qurumlar bunu diqqətdə saxlamalıdır.
- Ekspertlərin və ekspert təşkilatlarının
reyestrinin aparılmasını,
onların fəaliyyətinə
nəzarəti müvafiq
icra hakimiyyəti orqanının həyata keçirməsi icra orqanlarından asılılıq
yarada bilərmi?
- Əlbəttə, informasiya
istehsalçıları üçün
ciddi başağrıları
yarana bilər. Bu, bir az həssas
mövzudur. Ölkə qanunvericiliyində uşaqlar üçün
qadağan olunan mövzular var. Tutaq ki, pornoqrafiya, erotika, terrorizm, ekstremizm həmin siyahıda yer alıb. İnformasiya hansısa bir
məsuliyyətsiz, yaxud
başqa məqsəd
güdən məmurun
əlinə keçərsə,
problemlər yaşana
bilər. Ancaq ümid
edirəm ki, müvafiq icra qurumları ekspert şuraları, əsasnamələr
yaradacaq. Həmin əsasnamələrin
qəbulundan çox şey asılı olacaq. Çərçivələr necə müəyyən
olunacaq? Ekspertlərə status necə veriləcək?
Bunlar cavabından çox şey asılı olan əsas məsələlərdir. Tutaq ki, kim
“6+”, kim “12+”, yaxud
“18+” vermək səlahiyyətinə
malik olacaq? Hesab edirəm ki, aidiyyəti qurumlar komissiya yaratmalı olacaqlar. Məsələn,
Ailə, Qadın və Uşaq Hüquqları üzrə
Dövlət Komitəsi,
Nəqliyyat, Rabitə
və Yüksək Texnologiyalar Nazirliyi bunu edə bilər.
Yaxud səhiyyə ilə bağlı, texniki-texnoloji məsələlər
ola bilər...
Bu baxımdan, ixtiyarı
bir quruma vermək, düşünürəm
ki, riskli ola bilər.
İlk növbədə qaydaları,
əsasnaməni, ekspertlərə
verilən şərtləri
müəyyən etmək
lazımdır. Ekspert
dəqiq bilməlidir ki, hazırlanan material, tutaq ki, 6 yaşından
yuxarı olan uşaqlar üçündür
və ona 6 yaşından aşağı
uşaqlar baxarsa, onlara hansı ziyan gələ bilər?
- Onun necə müəyyənləşdiriləcəyi bəllidirmi?
- Uşaq hüquqları ilə bağlı Konvensiyada, “Uşaqların
zərərli informasiyalardan
qorunması haqqında”
Qanunda, digər hüquqi aktlarda bu məsələlər müəyyən qədər
tənzimlənib. Məsələn, pornoqrafiya və erotika hüquqda tam fərqli anlayışlardır.
Bu, həssas məsələdir
və düşünürəm
ki, ekspertlərin statusunun müəyyən
olunması ilə bağlı məqamlar üzərində ciddi işləmək lazım
gələcək. Çünki
televiziyalarda mütəmadi
olaraq istifadə olunan nəhəng informasiya resursları var. Gündəlik efirə baxaraq “Uşaqların zərərli informasiyalardan
qorunması haqqında”
Qanunun tələblərini
pozan, bu qanuna birbaşa zidd olan onlarla
veriliş tapa bilərəm. Həmin verilişlər bir il sonra
da davam edərsə, sərt cəzalar tətbiq ediləcək, hətta verilişləri saxlanacaq.
- Dünya təcrübəsində
bununla bağlı cəzalar böyükdür?
- Dünya təcrübəsində çox böyük məbləğlər nəzərdə tutulub. Bununla bağlı Azərbaycanda da İnzibati Xətalar Məcəlləsinə dəyişikliklər ediləcək.
Ruhiyyə
DAŞSALAHLI
Azərbaycan müəllimi.- 2019.-
11 yanvar.- S.5.