Elm və biznesin “dostluğu”
Dünyada
özəl sferanın yatırımları dövlət dəstəyini
üstələyir
XV əsrin sonlarından etibarən yeni qitələrin və dəniz yollarının kəşfi nəticəsində dünyanın siyasi və iqtisadi siması köklü dəyişikliklərə uğradı. Yeni torpaqlar uğrunda müharibələr insan fəaliyyətinin bütün sferalarına ciddi təsir göstərmiş oldu. Dünya dəyişirdi. Güclü olmaq üçün hərbi qüdrət başlıca və tək amil statusunu yavaş-yavaş itirməyə başladı. Ön plana elm çıxdı. Elmi ixtiralara daha çox vəsait ayıran dövlətlər güclü iqtisadi, məntiqlə həm də hərbi sıçrayışa nail oldular.
Təqribən elə bu dövrdən etibarən əksər hərbi ekspedisiyalarda hərbçilərlə yanaşı, elm adamlarının iştirakı adi hal almağa başlayır. Amerika, Asiya və Afrikada iri ərazilər zəbt edən Avropa dövlətləri burada yaşayan xalqlarla yanaşı, yerli flora və faunanı, ən əsası isə iqtisadi dividend gətirəcək müxtəlif təyinatlı xammal imkanlarını öyrənirdilər. Bu işdə elmsiz keçinmək mümkünsüz idi. Bu səbəbdən hər hərbi-iqtisadi kampaniyada elm nümayəndələri olmalı idi. Deyilənə görə, Napoleon Misiri işğal edərkən səfərə özü ilə 150-dək alim götürübmüş.
Bu ekspedisiyalarda elmin iştirakı da kor-koranə olmayıb. Məsələn, dəniz səfərlərində gəmilərin göyərtəsinə alimlərin götürülməsi Britaniya Kral Akademiyasının xeyir-duası olmadan çətin mümkün idi. Belə kampaniyalardan biri - Cənubi Amerikaya, Qalapaqos adalarına səfərdə alimlərin iştirakı məqsədəuyğun sayılmamışdı. Ancaq gəmi kapitanı özü gənc alim Çarlz Darvini göyərtəyə almış və nəticədə dünya elmini dəyişən “Təkamül nəzəriyyəsi”nin əsası qoyulmuşdu.
Dövlətlə elm arasında yaranmış
bu izdivac hər iki tərəfə qazanc gətirdi. Elm
dövlətə yeni ərazilər tutmaqda və varlanmaqda
kömək edir, dövlətin əks yatırımları nəticəsində
isə özü inkişafa nail olurdu. XX əsrin ikinci
yarısından etibarən elmə yatırımı tək
dövlət deyil, özəl biznes də etməyə
başladı. Qərbin sosialist düşərgəsini
sürətlə geridə qoymasının bəlkə də
başlıca səbəbi bu idi. Yaşadığımız
günlərdə özəl sferanın elmi yenilikləri
stimullaşdırma aksiyalarında iştirakı daha da
genişlənir. Son bir
neçə ilin inqilabi kəşflərinin əsasında məhz
bu faktor durur.
Yeni üfüqlər
Elə
elm sahələri var ki, texnoloji nəticəni dərhal əldə
etmək olur. Məsələn, götürək aktiv
inkişaf edən kvant texnologiyalarını. Son 10 ildə
insanın qocalması və ömrünün uzanması
problemləri ilə məşğul olan elm sahələri
ciddi irəliləyşə nail olublar.
Söhbət
insan beynini öyrənən sferalardan gedir. “Computer science”nin fərqli
istiqamətləri - süni intellekt və obyektlərin
tanınması texnologiyaları sahələrinə maraq
getdikcə artır.
Daha bir
mövzu yeni nəsil kompüterlərdir. Məlumdur ki,
hazırda istifadəmizdə olan kompüterlər fon Neyman
arxitekturasına malikdirlər: prosessor, yaddaş, sərt disk və
s. Bu kompüterlər mövcud vəziyyətdəkindən
artıq sürəti yığa bilmirlər. Ona görə də
yeni arxitekturalara ehtiyac var.
Həm
fundamental, həm də tətbiqi elmin rolu getdikcə artır.
Dövlət üçün elmə yatırımlar etmək
olduqca sərfəli prosesdir. Elm bilik yaradır, o isə öz
növbəsində strateji və iqtisadi nailiyyətlərə
çevrilir. Strateji nailiyyət deyərkən, misal
üçün, hərbi potensialı qeyd edə bilərik.
İqtisadi dividend isə adambaşına düşən
ÜDM payı. Son bir neçə onillikdə bu gerçəklik
daha aktual mahiyyət kəsb etməyə başlayıb. Bank
işi üzrə məşhur ekspert, bir neçə
bestsellerin müəllifi Kris Skinner sonuncu kitabında - “Rəqəmsal
insan”da informasiya texnologiyalarının iqtisadi potensial, daha
konkret desək, bank sferasına müsbət təsirindən bəhs
edir. Bu gün, misal üçün, “Microsoft” bu sferanın nəhənglərindən
biridir. Onun sahibi Bill Geyts hər il elmi nailiyyətlərə və
təhsil problemlərinə on milyonlarla vəsait
ayırır. Ancaq vaxtilə “Microsoft”u bu səviyyəyə
qaldıran Amerika banklarından birinin risk edib ona yatırım
etməsi olub.
Minillər
boyu təbiət elmləri, fəlsəfə həyatdan təcrid
şəkildə inkişaf edib. Asta sürətlə. Elmi
axtarışlar və primitiv tapıntılar sadəcə hədsiz
maraqdan doğan nəticələr idi. Alimlər indinin
özündə də tez-tez deyirlər ki, gördükləri
iş şəxsi maraqlarının doğurduğu nəticədir.
Bir
çox elm adamları hətta elmi və texnoloji nəticə
üçün deyil, sırf proses üçün
çalışırlar. Son 50, əsasən də 20 ildə
elmlə həyat arasındakı bu məsafə sürətlə
qısalıb. Nə fundamental, nə də tətbiqi elm
artıq əvvəllər təsəvvür edildiyi kimi sadəcə
romantika deyil. Sadələşdirilmiş formada bu formulu belə
təsvir edə bilərik: elmdən innovasiyalar doğulur,
onlar proses nəticəsində qabaqcıl məhsullara
çevrilir, məhsullar öz növbəsində
iqtisadiyyatı hərəkətə gətirir, sonuncu isə,
təbii ki, dövləti irəliyə aparır.
Elmi
araşdırmalar və innovasiyalar üzrə avrokomissar
olmuş Karlos Moedas bu mexanizmi belə izah edir: “Fundamental elm
innovasiyaları tətbiqiyə ötürür, tətbiqi elm
isə kommersiya məhsullarına. Fundamental elmin unudulması gələcək
innovasiyaların tükənməsi deməkdir”.
Dövlətin
inkişafı ilə elmin səviyyəsi və ona dövlət
yatırımları arasında birbaşa bağlılıq
mövcuddur. ABŞ-da özündə 50-dək universiteti, o
cümlədən Harvard, Prinston, Stenford ali məktəblərini
birləşdirən “Science Coalition” adlı assosiasiya fəaliyyət
göstərir. Assosiasiya Konqresə göndərdiyi 9 bəndlik
məktubda dövlətin elmi necə və nə
üçün maliyyələşdirməsi barədə məsləhətlər
verilir: “Əgər Amerika innovativ texnologiyalar sahəsində
dünya liderliyini qorumaq, yeni iş yerlərinin
yaradılması və iqtisadi artımı davam etdirmək istəyirsə,
biz elmi araşdırmaların maliyyələşdirilməsi
prosesini özümüzün milli prioritetimiz elan etməliyik”.
Hazırda
dünyada təqribən 700 min nəfər kvant
mexanikasının nə olduğunu bilir. 7 milyona yaxın insan
isə bu barədə cüzi məlumata malikdir.
Dünyanın əhalisi 7 milyarddır. Bu, o deməkdir ki, bəşəriyyətin
yalnız kiçik bir qismi dünyanın mövcudluğu
şərtləri barədə ümumi təsəvvürlərə
malikdir. Belə bir mütənasiblik təbii ki, ürəkaçan
deyil, çünki dünyanın problemləri və
ehtiyacları barədə daha çox məlumatlı olan
şəxs onların həlli və təmin edilməsində
daha yaxından iştirak edə bilər. “Sonsuzluğun əvvəli”
kitabının müəllifi Devid Koyç əmindir ki,
insanlar savadlandıqca, elm inkişaf edəcək və məntiqlə
onu maliyyələşdirmək də sadələşəcək.
Yəqin bu reallıq heç kim tərəfindən
danılmayan faktdır ki, bu gün dünyada elm və təhsilin
maliyyələşdirilməsi qərarını qəbul edən
şəxslərin əhəmiyyətli
bir qisminin elmin detalları barədə heç bir təsəvvürü
yoxdur. Bu mexanizmi mürəkkəbləşdirən daha bir
nüans ondan ibarətdir ki, qərar qəbul edən şəxslərin
problemə yanaşmaları əhalinin savad səviyyəsindən
birbaşa asılıdır. Əgər əhalinin yalnız
kiçik bir qismi elmlidirsə, elmə maddi yatırımı
əks etdirən qərarlar da çətinliklə ərsəyə
gəlir.
Maliyyə və investisiyalar
Elmi
araşdırmaların özəl şirkətlər və
investorlar tərəfindən maliyyələşdirilməsi
vacib trendlərdən birinə çevrilir. Yəni özəl
sferanın dövlətlə müqayisədə payı
getdikcə artır. Sadə bir misal, - götürək
İlon Maskın ixtiralarını: elektrik enerjisi ilə
işləyən avtomobil, iri meqapolisləri birləşdirəcək
vakuum qatarlarının hərəkət edəcəyi
yeraltı tunellər, yaxud kosmosa göndəriləcək
özəl kosmik gəmilər. Bütün bunlar şəxsi
vəsait hesabına başa gəlir, ancaq ümumən tərəqqiyə
xidmət edirlər.
Elm və
təhsili dövlət və özəl sektorun maliyyələşdirməsi
prosesləri fərqlidir. Burada ayrıca olaraq baxılacaq
başlıca detal qoyulan xərclərdən gələcək
gəlir və onun nə vaxt əldə ediləcəyi
tarixdir. Prinsiplər fərqlidir. Özəl investor qoyduğu
pulu tez götürmək istəyir, özü də gəlirlə.
“Google” kvant araşdırmalarına külli miqdarda vəsait
yatırır. Tətbiqi əşyalar məhz elm nəticəsində
meydana gəlir. Nüvə energetikası, lazer, tranzistorlar,
maqnit-rezonans tomoqrafiya və s. “Google” və “İntel” kimi
ağıllı biznes təmsilçiləri, xüsusilə
monopoliyalar bu prosesi olduqca yaxşı əxz və dərk
ediblər.
Dövlət
yatırımlarında isə vəziyyət fərqlidir.
Qoyulan xərc dərhal geri qayıtmır. Yaxud istifadə
olunan sahədən deyil, digərindən qayıdır. Bu
baxımdan, elmin maliyyələşdirilməsi ilə elmə
yatırım etmək bir növ fərqli anlayışlara
çevrilir. Dövlət yatırdığı vəsaiti
necə geri qaytarır? Mexanizm belədir: pul qoyuluşu nəticəsində
elmi biliklər formalaşır, onlar isə dövlətin
strateji və iqtisadi qüdrətini möhkəmlədir. Sadə
dildə desək, hər bir layihədə “pay”ı olan
dövlət yatırdığı maliyyəni vergilər, məhsuldarlığın
artımı və yeni iş yerlərinin açılması
ilə geri qaytarır. Başqa sözlə, elmin maliyyələşdirilməsi
pul üstünə pul gətirir.
Daha bir
istiqamət xeyriyyəçilikdir. Ötən
saylarımızdan birində təhsildə xeyriyyəçilik
mövzusuna toxunmuşduq. Elmin inkişafına heç bir gəlir
götürməmək məqsədilə yatırım etmək
praktikası da geniş yayılıb. Bu prosesi “maliyyələşdirmə”
deyil, daha çox “yarımxeyriyyəçilik”, yaxud elə
xeyriyyəçilik kimi qələmə vermək olar. Bu, necə
baş verir? Məsələn, xeyriyyəçi hər
hansı elmi sahəyə vəsait ayırır, tutaq ki,
öz marağı naminə dünyadan köçənədək
elmi nəticənin şahidi olsun. Elə də olur ki, o, bunu tək
öz şəxsi marağı (maliyyə marağı nəzərdə
tutulmur) üçün deyil, bütöv bəşəriyyət
naminə edir. Bir çox varlı və uğur
qazanmış şəxslər ali məktəblərə,
elmi mərkəzlərə, təhsillə məşğul
olan qurumlara məhz bu düstürla yardımlar edirlər. Təsadüfi
deyil ki, bir çox inkişaf etmiş ölkələrdə,
məsələn, ABŞ-da şəxsi ianə və
yatırımlar hesabına dövlət dəstəyinin faizi
azalmaqdadır. 60 il əvvəl Amerikada bu göstərici
üçdəiki həddində idi. Hazırda elmə dəstəyin
50%-dən çoxu özəl şirkətlərdən və
filantroplardan gəlir.
Belə
bir sual ola bilər ki, niyə inkişaf etmiş ölkələrdə
imkanlı şəxslər və şirkətlər elm və
təhsilə yardım edirlər, dünyanın digər
qismində isə əsas etibarilə ya etmirlər, ya da bu
göstəricinin səviyyəsi aşağıdır?
Rusiyanın “Acronis” şirkətinin təsisçisi və
baş direktoru Sergey Belousov hesab edir ki, inkişaf etməkdə
olan və ya inkişafdan qalmış dövlətlərdə
imkanlı şəxslər “yenicə varlanıblar”, vəsaitlərindən
bir qismini digərinə vermək mədəniyyəti hələ
tam inkişaf etməyib. Qərbdə isə filantropların
var-dövləti çoxdandır, iki əsrə
yaxındır nəsildən-nəslə ötürülən
kapital mövcuddur. Xalq deyimi ilə desək, pul gəlir də,
gedir də. Və bu reallığı tarixə malik kapital
çoxdan əxz edib.
Görüş yeri
Elmlə
biznes “dostlaşıb”lar. Bu “dostlar”ın görüş yeri
isə universitetdir. Elə elm adamları var ki, özlərini
sırf fundamental sahədə görürlər. Elələri
də var ki, investisiyaların ilkin mərhələsində.
Universitet bu iki sahəni bir növ birləşdirir, fundamental
elmdən investisiyalara və geriyə. Bu səbəbdəndir
ki, vençur sistemi əsas etibarilə baza universitetlərinin
ətrafında formalaşıb. Məsələn, Berkli və
ya Stenfordda, “Silikon vadi”də, Harvard və ya Bostonda. Bir
sıra digər ölkələrdə də belə təcrübə
mövcuddur: alimlər əvvəlcə elmdə, sonra özəl
şirkətdə çalışır, ardınca yenidən
geriyə dönürlər və ya əksinə.
Ağıllı biznes yaxşı anlayır ki, elmə
ehtiyacı var. Bu səbəbdən onu maliyyələşdirir.
Sadə bir misal: bu gün kvant hesablamaları və
kommunikasiyalarına ən çox pulu “Google”, “Intel”, IBM və
“Microsoft”, Koreyadan ST TELEKOM və Çindən BAİDU və
“AliBaba” şirkətləri ayırırlar.
Elm və təhsil biznesə həm də ona görə yaxınlaşır ki, keyfiyyətli və dəqiq idarəetmə anlayışı və problemi də mövcuddur. Bu gün elmi kəşflərlə onların həyatda tətbiqi, həmçinin texnologiyanın ərsəyə gəlməsi ilə onun istifadəsi arasındakı məsafə çox kiçikdir. Elm dinamik idarəetmə tələb edir. Lazımi idarəetmə sistemlərini haradan əxz etmək olar? Təbii ki, uğurlu biznesdən. Ən əsası isə texnoloji biznesdən. Bu qarşılıqlı asılılıq və ehtiyacın bir bəndi natamam olarsa, dövlətin rəqəmsallaşan dünyanın diqtə etdiyi sürətdən geri qalacağı şübhə doğurmur.
Rüstəm
QARAXANLI
Azərbaycan müəllimi.- 2019.-
11 yanvar.- S.1; 9.