“Bu işlə xüsusi müəllimlər məşğul
olmalıdır”
Stanford Universitetinin doktorantı Cəfər
Cəfərov: “Orta məktəb müəllimindən
olimpiadaya hazırlıq dərsi keçməsini istəmək
doğru deyil”
Elmin zirvələrinə aparan yol çətin, məsuliyyətlidir. Ən böyük uğurlar gərgin əməyin, zəhmətin məhsuludur. Yalnız bu yolu öz həyatının amalı hesab edən insanlar sonda öz hədəfinə çatmış olurlar. Bu gənclərdən biri də yüksək intellektli, heyrətamiz riyazi təfəkkür sahibi, dünyanın top universitetlərinin beynəlxalq sıralamasında daim ön cərgələrdə yerləşən ABŞ-ın Stanford Universitetinin PHD məzunu, Beynəlxalq Riyaziyyat Olimpiadasının qızıl mükafatçısı, Amerika vaxtı ilə gecə saat 4:06-da Bakıya canlı bağlanaraq azərbaycanlı şagirdlərə “Skype” vasitəsilə beynəlxalq olimpiadalara hazırlıq dərsi keçən, bununla da əsl vətənpərvərlik nümunəsi sərgiləyərək təhsil ictimaiyyətimizin dərin etimadını qazanmış Cəfər Cəfərovdur. Azərbaycana iştirak etdiyi beynəlxalq olimpiadalardan 3 qızıl medal gətirmiş istedadlı gənclə söhbətə başlamazdan əvvəl onunla daha yaxından tanış olaq.
- Bilirsiniz ki, bütün dünyada gənc istedadların yetişdirilməsi məsələsinə xüsusi diqqət var. Bunun səbəbini nə ilə izah edərdiniz?
- Artıq bütün dünya elmin və onun gətirdiyi yeniliklərin öz ölkələri və gələcək nəsilləri üçün necə önəmli olduğunu daha yaxşı anlayır. Buna görə də gənc istedadların yetişdirilməsinə hər yerdə xüsusi diqqət yetirilir. Dövlətlərin gələcəkləri bu istedadlı nəsillərdən və onların dünyaya verəcəyi töhfələrdən asılıdır.
- Ayrı-ayrı ölkələrdə nüfuzlu universitet məzunları orta məktəb şagirdlərinin elmə cəlb edilməsi proqramlarına cəlb olunur. Səhv etmirəmsə, 37 ölkədə bu cür proqramlar var. ABŞ-da universitetlərin orta məktəblərlə buna bənzər əməkdaşlıq proqramları və ya layihələri varmı?
- Amerikada universitet və başqa müstəqil təşkilatlar bu sahələrdə çox iş görürlər. Məsələn, orta məktəbi qurtarmağa yaxın olan məktəblilər universitetdə keçilən dərslərdə iştirak edə və yay tətili dövründə universitet laboratoriyalarında işləyə bilirlər. Bundan əlavə, kiçik yaş qrupları üçün də elmə və incəsənətə maraq yaratmaq məqsədilə müxtəlif proqramlar təşkil olunur. Məsələn, mənim məzunu olduğum Stanford Universiteti də daxil olmaqla bir neçə universitetdə “Math Circles” adlanan proqram var. Bu proqramda hər həftə orta məktəb şagirdlərinə pulsuz olaraq universitetin müəllimlərindən və ya orada oxuyan doktorantura tələbələrindən biri hər hansısa bir riyazi mövzunu əyləncəli şəkildə başa salmağa çalışır. Bu və bunun kimi təşkilatlar gəncləri müxtəlif elm sahələrinə yönləndirməyə çalışırlar.
“Riyaziyyat
olimpiadalarına ən gec
VII sinifdən başlamaq lazımdır”
- Ali məktəblər nəzdində xüsusi istedadlar siniflərinin yaradılması ideyasının olimpiadaçıların hazırlanmasında rolu barədə nə deyə bilərsiniz?
- Ali məktəblərin istedadlı gənclərin yetişməsində belə yaxından iştirak etməsi təqdirəlayiqdir. Düşünürəm ki, gələcəyin elm adamlarının belə elm mərkəzlərində yetişməyindən daha yaxşı heç nə ola bilməz.
- Sizcə, olimpiadaçıların hazırlanması işinə nə vaxtdan, hansı siniflərdən başlamaq lazımdır?
- Məncə, riyaziyyat
olimpiadalarına ciddi şəkildə
hazırlaşmağa ən gec yeddinci sinifdən başlamaq
lazımdır. Səkkizinci sinfə başlayan
bir şagird bütün orta məktəb
materiallarını bitirmiş
olmalıdır ki, ilin
sonunda keçirilən Junior
Balkan kimi daha ciddi olimpiadalara
hazırlaşmağa vaxtı qalsın. Amma
yaxşı olardı ki, olimpiada
ruhu və həyəcanı uşaqlara daha da gənc yaşlardan
aşılansın. Amerikada bunu Mathcounts, Mathleagues ve Math Circles kimi müxtəlif universitet və qeyri-hökumət təşkilatları
edirlər. Bir neçə ildir
Azərbaycanda da aşağı yaş qruplarının da iştirak etdiyi dünyaca məşhur Kenquru olimpiadası keçirilir. Ölkəmizdə
bu və buna bənzər bilik
yarışlarının, müsabiqələrin
keçirilməsi olimpiadalara
marağı təbii
olaraq artırır. Bu da öz növbəsində gələcəkdə
daha güclü şagirdlərin yetişməsinə
kömək edir.
- Beynəlxalq olimpiadaçılarla hansı
müəllimlər məşğul
olmalıdır?
- Olimpiada dərsləri üçün
xüsusi müəllimlər
heyəti olmalıdır.
Bundan ötrü olimpiada proqramını
yaxşı bilən, onları uşaqlara rahat başa sala bilən, olimpiada hərəkatındakı yeniliklərlə
ayaqlaşa bilən müəllimlərə ehtiyac
var. Çünki olimpiadaya
hazırlıq qrupunda
şagirdlər, adətən,
dərs proqramında olmayan, ali məktəb
səviyyəsində tapşırıqlar
üzərində işləyir,
çox çətin
misal və məsələlərin həlli
yollarını tapmağa
çalışırlar.
Bu işlə xüsusi
müəllimlər məşğul
olmalıdır. Normal bir orta
məktəb müəllimindən
olimpiadaya hazırlıq
dərsi keçməsini
istəmək doğru
deyil. Olimpiada proqramı məktəb
proqramlarından tamamilə
fərqlidir. Orta
məktəb müəllimlərindən
sadəcə sagirdləri
olimpiadalara həvəsləndirməyi
xahiş edə bilərik.
- Beynəlxalq olimpiadalar üçün seçim
hansı şərtlər
əsasında aparılmalıdır?
Şagirdlərin daha çox
nəzəri və ya praktik bacarıqlarına
diqqət yönəldilməlidir?
- Olimpiadalara seçimlər şəffaf,
proqramlı və mümkün qədər çox şagirdin iştirak edə biləcəyi şəkildə
aparılmalıdır. Ən yaxşı
şagirdlərin seçilib
yetişdirilməsi çox
çətin və uzun illər tələb edən bir işdir. Bu sahədə Azərbaycanda
son illərdə çox
irəliləyiş olduğunu
düşünürəm. Məsələn, mən orta
məktəbdə oxuyarkən
olimpiadalara dünya standartlarında hazırlıq
aparan sadəcə bir neçə özəl məktəb var idi. İndi isə Təhsil Nazirliyi müxtəlif orta məktəblərdən
seçilmiş şagirdləri
xüsusi hazırlıqdan
keçirdərək olimpiadalara
hazırlaşdırır. Seçimlərin daha çox
şagird arasından aparılması rəqabətin
və keyfiyyətin də artmasına şərait yaradır.
Bunu indi dərs dediyim olimpiada sinfində də açıq şəkildə
görmək mümkündür.
Hazırlıqlar zamanı şagirdin
həm nəzəri, həm praktiki və həm də psixoloji bacarıqlarına diqqət
yetirilməlidir. Şagirdlər olimpiadada dərin nəzəri bilik tələb edən sualları qısa vaxt ərzində həll etməyi bilməli, çətin suallarla qarşılaşdığı
zaman həvəsdən
düşməməli və
ruh yüksəkliyini daim uca tutmalıdır.
- Siz artıq bir neçə ildir ki, riyaziyyat
üzrə Azərbaycan
komandasına olimpiada hazırlıqlarında dəstək
verirsiniz. Şagirdlərimizin
güclü və zəif cəhətlərini görə
bilirsinizmi?
- On ildən çoxdur Azərbaycan, Türkiyə
və Amerikada orta məktəb şagirdlərinə könüllü
olaraq olimpiada dərsi deyirəm. Azərbaycan komandası ilə də bu il yenidən bərabər işləməyə başlamışıq.
Şagirdlərimizin ümumi səviyyəsi
əvvəlki illərlə
müqayisədə çox
yüksəkdir. Nəzəri bilikləri, olimpiada təcrübələri və
çalışma istəklərindən
olduqca razıyam.
Düşünürəm ki, psixoloji hazırlığa daha çox diqqət yetirmək və imtahanda inamlı işləməyin yolları
üzərində daha
çox çalışmaq
lazımdır.
“Valideynlərin olimpiada prosesindəki
rolunu xüsusi qeyd etmək istərdim”
- Siz olimpiada qızılı
sahibisiniz. Sizcə, istedadlı şagirdləri
Beynəlxalq Olimpə
aparan müəllimlər
necə seçilməli,
onlar hansı keyfiyyətlərə malik
olmalıdırlar?
- Yaxşı olardı ki, olimpiada müəllimləri
daha əvvəllər
özləri də olimpiadalarda iştirak etmiş müəllimlərimiz
arasından seçilsin.
Məncə, bu müəllimlər
həm hazırlıq
prosesinin necə aparılmalı olduğunu
daha yaxşı bilirlər, həm də öz təcrübələrinə əsaslanaraq
şagirdlərin olimpiadalarda
nə hiss etdiklərini
daha yaxşı anlayırlar. Amerika komandasının
da həm indiki rəhbəri, həm rəhbər köməkçiləri, həm
də olimpiada düşərgələrində dərs deyən, demək olar ki, bütün müəllimlər əvvəlki
illərdə olimpiadalarda
iştirak etmiş universitet müəllim və tələbələridir.
- Beynəlxalq olimpiadada uğur kimdən daha çox asılıdır: hazırlıqlı
şagirddən, yoxsa hazırlıqlı müəllimdən?
- Məncə, olimpiadada uğur qazanmaq şagird və müəllimin hər ikisindən də asılıdır. Şagirdlər olimpiada həvəsini daim yüksək tutmalı və ciddi şəkildə çalışmalı, müəllimlər
isə onları ən yaxşı şəkildə olimpiadalara
hazırlaşdırmalıdır. Mən bir də valideynlərin
olimpiada prosesindəki
rolunu xüsusi qeyd etmək istərdim. İdman olimpiadalarında medal qazanmış atletlerin valideynlərinin onların
müvəffəqiyyətindəki yeri xüsusi ilə vurğulanır.
Bu, fənn olimpiadalarında
da belədir. Məncə,
valideynlər şagirdə
daim arxa duran, onu həvəsləndirən
və psixoloji hazırlığına kömək
edən ən önəmli amildir və olimpiadada uğurun üçdə
biri də onlardan asılıdır.
“Özümü
başqalarına
baxaraq motivasiya edirəm”
- Siz bir neçə
beynəlxalq olimpiadada
iştirak etmiş və qızıl medal qazanmısınız, yaddaşınızda
daha çox hansı olimpiada qalıb? Çətinlik yarandıqda özünüzü
necə motivasiya edibsiniz?
- Ən çox
yadımda qalan olimpiadalar 2007-ci ildə Yunanıstanda keçirilən
Balkan olimpiadası və
2011-ci ildə Hollandiyada
keçirilən dünya
olimpiadasıdır. Birinci Azərbaycanın
qatıldığı ilk Balkan olimpiadası idi və mən vətənə bu olimpiadadan qızıl medalla qayıtmışdım.
2011-ci ildəki olimpiadaya
isə müəllim olaraq qatılmışdım
və biz o il,
çox təəssüf
ki, qızıl medalı bir bal ilə əldən qaçırtdıq.
Çətinlik anında ən çox özümü başqalarına baxaraq motivasiya edirəm. Düşünürəm ki, başqaları bunu edə bilirsə,
mən də edə bilərəm.
Bir də mən çalışmağın bəhrəsini
nə vaxtsa verəcəyini düşünən
bir insanam və bunu da
şagirdlərimə tez-tez
vurğulayıram. İstənilən qədər, proqramlı və ciddi şəkildə
çalışmısansa, nəticənin gec, ya da tez
vaxtda qabağına çıxacağına inanıram.
- Davamçılarınıza,
Azərbaycanın gənc
istedadlarına nə kimi tövsiyələriniz
var?
- Azərbaycandakı gənclərə
özlərini daim inkişaf etdirməyi və yeniliklərə açıq olmağı
tövsiyə edərdim.
Dünya
çox sürətlə
inkişaf edir və dəyişir.
Buna görə də inamla və ruhdan düşmədən özünüzü
ən yaxşı şəkildə gələcək
üçün yetişdirməyə
çalışın.
Oruc MUSTAFAYEV
Azərbaycan
müəllimi.- 2019.- 18 yanvar.- S.9.