Hamımız müəllim
olmalıyıq
Uşaqlar
yalnız məktəbdə öyrənməməlidirlər
Nədən uşaqlar məktəbdə deyil,
ondan kənarda daha çox öyrənməyə meyillidirlər?
Nə səbəbdən indinin uşaqları dərslərdə
imtahanlar və qaydaları deyil, azadlığı çox
qiymətləndirirlər? Bu sualların cavabı birdir: sənaye
inqilabının nəticəsi olan hazırkı təhsil
sistemi informasiya əsrinin yetirmələri - yeni nəslin
nümayəndələri üçün maraqlı gəlmir.
Təhsil mütəxəssislərinin yeni sistemə dair
mövqeyi yekdildir: təhsil müəssisəsi şagirdə
və tələbəyə tək nəzəri biliklər
deyil, praktiki bacarıqlar da verməlidir.
İşgüzar
əyləncə
1999-cu ildə Mexikoda meksikalı iş adamı Xavyer Lopes Ankona tərəfindən “məktəb-attraksion”un əsası qoyulur. Bu layihə o qədər populyarlıq qazanır ki, dünyanın müxtəlif ölkələrində də açılır. Hazırda 21 ölkədə fəaliyyət göstərən “KidZania” tam məktəb deyil. Ancaq heç əyləncə də sayılmır. 4-14 yaşında uşaqlar burada işgüzar oyunlarla məşğul olurlar.
Bu qeyri-adi şəhərciyə düşmək üçün uşaq sanki hava limanlarında olduğu kimi böyük bir dəhlizdən keçib şəhərin xəritəsini, özünün bank hesabını, sığortasını və nömrəli bilərziyini alır. Bilərzikdə onun seçdiyi peşə qeyd olunur. Peşəni uşaqlar özləri seçirlər. Ancaq kim çətinlik çəkirsə, “Məşğulluq mərkəzi”ndə testdən keçdikdən sonra peşəsi barədə məsləhətlər də ala bilər. Bu, bir növ peşə seçimidir, uşağa hansı sahədə daha çox uğur qazana biləcəyi, yaxud hansı sənətin ona maraqlı olacağı barədə məsləhətlər verilir. Mütəxəssislərin fikrincə, uşaqların belə peşə seçimləri onların gələcək həyatlarında ciddi rol oynaya bilər, kim bilir, bəlkə kimsə elə sonralar da bu seçiminin arxasınca gedəsi oldu.
“KidZania” müxtəlif dərnəklər və master-klasslardan imtina edir. Şəhərciyin öz qaydaları var: uşağa real istehsal prosesinə daxil olmaq təklif edilir. İşinin müqabilində o, əməkhaqqı da alır. Yerli “valyuta” “kidzo”dur. Ancaq iş pul qazanmaqla bitmir, onu xərcləməyə yer və bacarıq da lazımdır. Uşaq qazandığı pulla nə edə bilər? Sürücülük kurslarına yazılıb avtomobil ala bilər, ekstremal məşğuliyyətləri sevən varsa, alpinistlik edər. Qızlar yerli gözəllik salonlarına getsinlər, rəqs, rəsm sənətinə yiyələnmək istəyən varsa, pulunu bu istiqamətdə xərcləyə bilər və s.
Küçə və meydanlar istənilən
ciddi şəhərdə olduğu kimi, bütün
infrastrukturla təmin olunub: poçt, restoranlar, mağazalar,
gözəllik salonları, teatr və telemərkəz, tibbi
yardım və yanğınsöndürmə xidməti,
işıqforlar və ən vacib olanı - tullantı
qutuları. Şəhərin təmizliyi hər bir sakinin
başlıca məqsədidir! 7 yaşınadək uşaqlar
şəhərciyə mütləq halda valideynlə gəlməlidirlər.
Nə qədər ki, onlar məşğuldurlar, valideynlər
də boş oturmur, alış-veriş dalınca gedə,
yaxud kafelərdən birində oturub övladlarını
gözləyə bilərlər. Yeri gəlmişkən,
valideyn ona verilmiş qadcet vasitəsilə
uşağının fəaliyyətini izləməkdə
azaddır.
Təhsil fərdiləşməlidir
“KidZania” əyləncə və peşə şəbəkələrinin beynəlxalq təhsil proqramları üzrə direktoru Ger Qrausun fikrincə, məktəb həftədə 5 gün səhər saat 8-dən axşam 17-dək işləyir. Təhsil isə daha geniş anlayışdır, o, doğulandan ölənədək yaşadığımız təcrübə və həyəcanların bir növ məcmusudur. Məktəbin əsas vəzifəsi bu təcrübələrdən irəli gələrək uşaqları gələcək həyatlarında rastlaşa biləcəkləri vəziyyətlərə hazırlamaqdır. Ancaq təəssüf ki, zaman keçdikcə, məktəb reallıqdan daha uzaq düşür. Uşaqlara riyaziyyat, coğrafiya, tarix, fizika barədə bilik verilir, ancaq gerçək həyatda tətbiq etməyə şərait yaradılmır. “Mən həmişə uşaqlardan soruşuram ki, niyə məktəbə gedirsiniz? Və həmişə eyni cavabı alıram: Çünki buna məcburam! Məncə, bu, heç də yaxşı cavab deyil” - deyə Qraus təəssüfünü gizlətmir.
Qraus hesab edir ki, hətta uşaqlarla müəllimlər arasındakı ünsiyyət də formal münasibətlər əsasında formalaşır: “Bir dəfə müəllimlərdən soruşdum ki, uşaqları nə qədər yaxşı tanıyırlar? Hamısı cavab verdi ki, hər bir şagirdin fəndən aldığı qiymətləri əzbər bilirlər. Onda soruşdum ki, bəs hansı şagirdləriniz çips yeməyi sevir, yadınızdadırmı? Hamısı bir-birinə baxıb susdular. Biz təəssüf ki, uşaqları daimi test nəzarətində saxlayır, ötən həftə nə öyrəndiklərini və bunu necə yadda saxladıqlarını bilmək istəyirik. Yəni 11 illik təhsilin əsas amalı budur?”. G.Qraus da bu qənaətdədir ki, bizim təhsil sistemi sənaye inqilabına xidmət etmək üçün yaradılıb. Onun əsas məqsədi, misal üçün, 2 min nəfərin hansısa işi həyata keçirməsini təmin etməkdir. İndi isə biz sahibkarlıq və informasiya dövründə yaşayırıq. Uşaqlarımızın uğurlu olmalarını istəyiriksə, təhsili fərdiləşdirməliyik.
Artıq heç kimə sirr deyil ki, uşaqlar məktəbdən kənarda daha yaxşı və daha çox öyrənirlər. Dörd divar arxasındakı siniflər aktuallığını itirib. Savadlı müəllimin əsas məqsədi uşağa elə bir tədris mühiti tapmaq və seçmək olmalıdır ki, orada özünü və ətrafındakı dünyanı daha dərindən və ən əsası, asan dərk edə bilsin. “Uşaqlara azadlıq vermək lazımdır. Uşağın bir dəfə yıxılıb yenidən ayağa durmasında pis heç nə yoxdur. Mənim sevimli futbolçum Yohan Kroyf deyirdi: “Küçələrdə oynamaq məktəb fənni olmalıdır”. Hazırda İngiltərədə bir çox parklarda topla oynamağa icazə vermirlər. Yəqin bu səbəbdən İngiltərə çoxdandır çempion ola bilmir”, - deyə Qraus şikayətlənir.
Mançester
hava limanının yaxınlığında 30 məktəb
var. Burada oxuyan uşaqlar nəqliyyat barədə məlumatı
yalnız kitablardan və müəllimlərin dediklərindən
öyrənirlər. Halbuki hər gün başlarının
üstündən yüzlərlə təyyarə uçur,
yanlarından isə qatarlar o tərəf-bu tərəfə
şütüyür: “Müəllimlərə deyirəm ki,
uşaqları çıxarın küçəyə, qoyun
öz gözləri ilə görsünlər. Mənə
cavab verirlər ki, yağış yağar, islanarlar. Deyirəm,
o halda siz onlara təbiət barədə ətraflı məlumatlar
verə bilərsiniz”. Qrausun sözlərinə görə,
uşaqlar yalnız təsəvvürləri olan şeylər
barədə arzular və fantaziyalar qura bilərlər.
Britaniyada yaşayan uşaqların 13%-nin evdə bir kitabı
belə yoxdur. Onlardan şair, yazıçı, yaxud kitab
mağazasının sahibi çıxarmı? İl ərzində
nəşriyyatlar satılmamış tonlarla kitabı yenidən
kağız istehsalına yönəldirlər. Ancaq heç
kim bu kitabları yük maşınlarına yığıb
uşaqlara paylamaq barədə düşünmür.
Uşaqlara nağıl
danışmayın, şərait yaradın
Qrausun
fikrincə, məktəbin əsas məqsədi hər bir
uşağa savad və bilik almaq üçün bərabər
və ədalətli şərait yaratmaqdan ibarət
olmalıdır. Təəssüf ki, real həyatımızda
həyat seçimimizin genişliyi və rəngarəngliyi
maliyyə amilindən çox asılıdır. Ancaq hər
halda uşaqlara lazımi təcrübəni qazanmaları
üçün mümkün qədər köməklik etmək
lazımdır. Qrausun resepti belədir: “Biz
uşaqlarımıza onların qarşısında gələcəkdə
hansı imkanların açılacağına dair
nağıllar danışmağı
dayandırmalıyıq. Kim həkim olacaq, kim isə veterinar.
Bunun əvəzinə onlara elə bir şərait
yaratmalıyıq ki, gələcəklərinə dair
seçimlərini özləri edə bilsinlər”.
Bu yolda
müasir texnologiyalar bizə çox köməklik edə bilər.
Ancaq elə etmək lazımdır ki, bütün ailələr
və onların övladlarının bu yeniliklərə
çıxışı olsun. Yoxsa varlının
uşağında olacaq, digərində isə yox. Bu isə
bir daha bərabərsizlik deməkdir. “KidZania”da hər bir
uşağa peşə seçimi və pul qazanmaq
üçün bərabər şərait yaradılır.
Onların fəaliyyəti və uğurları isə analiz
edilir.
Statistika
göstərir ki, bir çox stereotiplər uşaqlarda adətən
4 yaşından etibarən möhkəmlənməyə
başlayır. “KidZania”da təyyarəçi peşəsini
seçmiş oğlanların 90%-i pilot olmaq istəyir.
Qızların 90%-i isə xidmət personalı. Yəni bu
stereotip onlara cəmiyyət tərəfindən artıq
aşılanıb. Qrausun fikrincə, cəmiyyət körpələrə
zorla öz mövqeyini qəbul etdirməməlidir:
“Şeffilddə mənim evimin yanında uşaq
meydançası var. Mən həmişə orada eyni mənzərəni
müşahidə edirəm: qız uşağı oyun
kompleksinə yaxınlaşanda, böyüklərin
hamısı bir ağızdan “Ehtiyatlı ol!” deyir. Oğlan
yaxınlaşanda isə “İrəli!”. Əgər biz
uşaqla iki yaşında bunları ediriksə, onların 10
yaşlarında özlərini dəyərləndirmələri
hansı səviyyədə olacaq?”.
Biznes
nümayəndələri şikayətlənirlər ki,
vakansiya axtaranların kifayət qədər savad və
bacarıqları yoxdur. Ancaq onlar uşaqlara, gələcək
işçilərinə müraciət etmirlər. Məktəblərlə
birlikdə daha effektiv təhsil planlarının
hazırlanmasında iştirak edən iş adamlarının
sayı həddindən ziyadə azdır. Qraus hər il
“KidZania”nın 20-30 parkında olur və məktəb
direktorları, pedaqoqlar, valideynlərlə söhbətlər
edir. Onların hər birinə izah etməyə
çalışır ki, hətta cəmiyyətin təzyiqləri
və maliyyə sıxıntıları fonunda belə, hər
bir uşağa öz şəxsi tarixini yazmağa şərait
yaratmaq mümkündür: “Burada məktəbin heç bir dəxli
yoxdur, biz hamımız müəllim olmalıyıq. Hər
bir uşağın gələcəyinə dair məsuliyyəti
böyüklər daşıyır. Biz vergiləri ödəyib
gözləyirik ki, yeni nə baş verəcək, dövlət,
məktəb nə edəcək. Əslində isə
şikayətlənməyi dayandırıb, uşaqların
savadlı gələcəyi üçün
özümüz nələrisə etməliyik”.
Rüstəm
QARAXANLI
Azərbaycan müəllimi.- 2019.-
25 yanvar.- S.1; 7.