Ali təhsilin əlçatanlığı və
əhatəliliyi artırılıb
Ali təhsil
müəssisələrinə tələbə qəbulunun
nəticələri
uzun perspektivdə
nələrə gətirib
çıxaracaq?
Ali təhsil
müəssisələrinə qəbulun, müəllimlərin
işə qəbulu müsabiqəsinin nəticələri
təhlil edilir. Rəqəmlər, sadəcə
mövcud vəziyyəti
göstərmir, həm
də gələcəyi
müəyyənləşdirir, hətta daha böyük gələcəyə
hesablanmış qərarlara
təsir edir. Həmin rəqəmlər
Elm və Təhsil Nazirliyinin tabeliyində olan qurumların nümayəndələrinin
və ali təhsil müəssisələrinin
rəhbərlərinin iştirakı
ilə bu günlərdə təşkil
edilən müzakirələrdə
əsas istinad mənbəyi olub. Toplanma səbəbi isə növbəti tədris ili üçün ali təhsil müəssisələrinə tələbə
qəbulunun proqnozlaşdırılması
idi.
Azərbaycan Texniki Universitetində reallaşan müzakirələr
növbəti tədris
ili üçün bakalavriat, magistratura və doktorantura səviyyələrində ali
təhsil müəssisələrinə
tələbə qəbulu
layihələrinin hazırlanması
məqsədilə artıq
ikinci ildir təşkil edilib. Müzakirələrdə ali
təhsil müəssisələrinin
nümayəndələri fəal
iştirak edərək
öz təkliflərini
səsləndirib, yeni
ilin qəbul planında nəzərə
alınmasını vacib
hesab etdikləri məqamlara diqqət çəkiblər.
Elm və
təhsil nazirinin müşaviri Nicat Məmmədli müzakirələri
açaraq bildirib ki, tədbirin keçirilməsində əsas
məqsəd növbəti
tədris ili üçün qəbul planının hazırlanmasıdır.
Bu prosesdə müşahidə olunan çətinliklərə diqqət
çəkən müşavir
qeyd edib ki, müzakirələr nəticəsində atılması
nəzərdə tutulan
addımların uzun perspektivdə nələrə
gətirib çıxaracağı
ilə bağlı düşüncələr ortaya
çıxır və
bu, görüləcək
tədbirlərin düşünülmüş,
məqsədyönlü olmasını
təmin edir.
Təhlillərin nəticələri növbəti
tədris ili üzrə tələbə
qəbulunun proqnozlaşdırılmasında nəzərə alınır
Elm və
Təhsil Nazirliyinin Elm, ali və
peşə təhsili
şöbəsinin müdiri
Turxan Süleyman ali təhsil müəssisələrinə tələbə
qəbulunun nəticələri:
bakalavriatura, magistratura
və doktorantura səviyyələri üzrə
qəbulun nəticələrinin
statistik təhlilinin əhəmiyyətinə diqqət
çəkib. Təhlillərin
nəticələri növbəti
tədris ili üzrə tələbə
qəbulunun proqnozlaşdırılmasında
nəzərə alınır.
Müzakirələrdə ali təhsil müəssisələrinə bakalavriatura,
magistratura və doktorantura səviyyələri
üzrə qəbulun
nəticələrinin statistik
təhlili təqdim edilib.
Təhlillər nə deyir?
Elm, ali
və peşə təhsili şöbəsinin
aparıcı məsləhətçisi
Ülvi İsmayılov
təqdimatla çıxış
edərək ixtisas təsnifatında dəyişikliklərə
diqqət çəkib.
O, əmək bazarında
aktuallığını itirən
bir çox ixtisasın təsnifatdan çıxarıldığını, bəzi ixtisasların ixtisas qrupunun dəyişdiyini, dövrün
tələbinə uyğun
olaraq yeni ixtisasların təsnifata salındığını qeyd
edib. Beləliklə, bakalavriat səviyyəsi üzrə müəyyən
olunan 153 ixtisasdan 7-si tamamilə yeni ixtisas olub. 2025-2026-cı tədris ilində həmin ixtisaslardan bir neçəsində tələbə qəbulu
planlaşdırılıb. Daha öncə əsas (baza ali) tibb təhsili
səviyyəsində olan
“İctimai səhiyyə”
ixtisası bu təhsil səviyyəsindən
çıxarılaraq bakalavriat səviyyəsinin səhiyyə
ixtisasları qrupuna daxil edilib”.
İxtisasları Nazirlər Kabineti, ixtisaslaşmaları
Elm və
Təhsil Nazirliyi müəyyən edib təsdiqləyir
Ü.İsmayılov bildirib ki, köklü
dəyişikliklər magistratura
səviyyəsində baş
verib. Aktuallığını
itirən təxminən
40-a yaxın ixtisas yeni redaksiyada verilib və ya tamamilə təsnifatdan çıxarılıb.
20 yeni ixtisas təsnifata daxil edilib. Ümumilikdə 129 ixtisas altında 928 ixtisaslaşma müəyyən
edilib.
O qeyd edib
ki, indiyədək ixtisaslar və ixtisaslaşmalar Nazirlər
Kabineti tərəfindən
təsdiq olunub. Artıq yeni təsnifatda ixtisasları Nazirlər Kabineti, ixtisaslaşmaları isə
Elm və Təhsil Nazirliyi təsdiqləyir.
Rezidentura səviyyəsində
44 ixtisas müəyyən
olunub. Onlardan 8-i yeni ixtisasdır.
Ülvi İsmayılov
2025-2026-cı tədris ilinin
statistik göstəricilərindən
danışarkən deyib
ki, bakalavriat və əsas (baza ali) tibb
təhsili səviyyəsi
üzrə 63025 tələbə
qəbulu yeri planlaşdırılıb. Həmin
yerlərin 48 faizinə,
yəni 29962 yerə qəbul dövlət sifarişi əsasında aparılıb: “Ümumilikdə
sosial qrupa aid olanları və xüsusi təyinatlı təhsil müəssisələrini nəzərə
alanda deyə bilərik ki, hər 2 tələbədən
biri dövlət hesabına təhsil alır”.
Son 4 ildə qəbul yerləri 17,
dövlət sifarişli yerlər isə 22 faiz artıb
Ülvi İsmayılov
bakalavriat səviyyəsində
ayrı-ayrı ixtisaslar
üzrə son 4 ildə həm qəbul yerlərinin sayında, həm də dövlət sifarişli yerlərin sayında müsbət dinamika müşahidə olunduğunu deyib: “Son 4 ildə qəbul yerləri 17 faiz, dövlət sifarişli yerlər isə 22 faiz artıb. Ali təhsil müəssisələrinə
tələbə qəbulunun
nəticələri müəssisələr
və ixtisas qrupları üzrə fərqli olsa da, ümumilikdə faktiki qəbulun nəticələri göstərib
ki, plan yerləri 97 faiz dolub”.
Nazirlik əməkdaşı
bakalavriat səviyyəsində
ən çox ixtisasın texniki və texnoloji ixtisas qrupunda formalaşdığını qeyd
edib: “Bu qrupda bakalavriat səviyyəsi üzrə
45 ixtisas müəyyən
olunub. Qəbul planının 24 faizi məhz bu ixtisas
qrupunun payına düşüb. Dövlət
sifarişli yerlərin
payı da burada yüksək həddədir. 29962 dövlət
sifarişli yerin təxminən 40 faizi bu ixtisas qrupunun
payına düşüb.
Sözügedən qrupda
faktiki qəbul 94 faiz təşkil edib”.
Eyni zamanda
digər ixtisas qrupları üzrə də statistik nəticələri diqqətə
çatdıran Ülvi
İsmayılov, xüsusilə
bəzi ixtisas qruplarında tələbə
qəbulu planlaşdırılan
zaman optimallaşdırma
proseslərinin həyata
keçirildiyinə diqqət
çəkib. Onun sözlərinə görə,
təhsil ixtisasları
qrupunda son illərdə bir çox optimallaşdırılma
prosesi həyata keçirilib. Müəllimlərin
işə qəbulu imtahanlarının nəticələri,
ümumi təhsil müəssisələrində mövcud vakansiyalar nəzərə alınmaqla
xüsusilə humanitar
yönümlü müəllimlik
ixtisaslarında qəbul
yerlərinin sayı azaldılıb: “Son illərdə müəllimlik
ixtisaslarında qəbul
yerlərinin sayı təxminən 15 faiz, bəzi ixtisaslar üzrə hətta 30 faizdən çox azaldılıb. Bu daha çox “Azərbaycan dili və ədəbiyyat müəllimliyi”, “İbtidai
sinif müəllimliyi”,
“Tarix müəllimliyi”,
“Xarici dil müəllimliyi” və “Məktəbəqədər təhsil”
ixtisaslarında olub”.
Texnika və
texnoloji ixtisaslar qrupuna aid olan
bir çox ixtisasların aid olduğu sahələr üzrə dövlətin
bir çox strateji sənədlərində
konkret hədəflər
müəyyən olunub.
Bu səbəbdən son illərdə qəbul planlarında da, dövlət sifarişli yerlərin sayında da müsbət dinamika müşhidə olunub.
Kəmiyyətlə yanaşı, keyfiyyət baxımından da optimallaşdırılma müşahidə
olunduğunu vurğulayan
Ü.İsmayılov xüsusilə
“Mühəndislik” ixtisasında
qiyabi təhsil alma formasında tələbə qəbulunun
2 ildir planlaşdırılmadığına
diqqət çəkib.
O, əsas (baza ali) tibb təhsili
səviyyəsi və
bakalavriat səviyyəsinin
səhiyyə ixtisasları
qrupunda qəbul yerlərinin hamsının
yalnız dövlət
sifarişi əsasında
planlaşdırıldığını
və bütün yerlərin dolduğunu bildirib.
Magistratura səviyyəsində 82 faiz
faktiki qəbul qeydə alınıb
2025-2026-cı tədris ili üzrə magistratura səviyyəsində
17558 qəbul yerlərinin
40 faizi, yəni 7094 yer dövlət sifarişi əsasında planlaşdırılıb və
planlanan qəbul yerlərinin 82 faizi dolub.
Rezidentura səviyyəsi
üzrə 2025-2026-cı tədris
ilində bütün
yerlər dövlət
sifarişi əsasında
nəzərdə tutulub.
Faktiki qəbul 75 faiz təşkil edib.
Doktoranturada da bir çox optimallaşdırma tədbirləri həyata keçirilib. Ümumilikdə 1177 tələbə qəbulu planlaşdırılıb. 753 nəfər qəbul olunub. Onların 64 faizi ali təhsil, 36 faizi elmi müəssisələrə qəbul olub.
“Azərbaycan Respublikasının 2022-2026-cı illərdə sosial-iqtisadi
inkişaf Strategiyası”nda qoyulan
hədəflərə nail olunub
Ülvi İsmayılov
əlavə edib ki, ali təhsildə
qoyulan hədəfə
nail olunub: ““Azərbaycan Respublikasının
2022-2026-cı illərdə sosial-iqtisadi inkişaf Strategiyası”nda ali təhsilin əlçatanlığının
və əhatəliliyinin,
o cümlədən dövlət
sifarişli yerlərinin
sayının artırılması
və dövrün sonunda ali təhsil
müəssisələrinə qəbul olanların sayının 75 min nəfərə çatdırılması
hədəf olaraq müəyyən edilib. Biz deyə bilərik
ki, artıq ali təhsil müəssisələrinə qəbulda
75 min nəfərin qəbul olunması ilə bağlı hədəfə çatmışıq”.
Yaşlanma problemi: elmi kadrların
63 faizi 50 yaşından
yuxarı olanlardır
Elm, ali
və peşə təhsili şöbəsinin
aparıcı mütəxəssisi
İlkin Məmmədovun
ali təhsil müəssisələrində elm istiqaməti üzrə təqdim etdiyi təhlillərdə
ölkədə 38 ali
təhsil müəssisəsindən
daxil olan və həmçinin beynəlxalq elmi bazaların açıq məlumatlarına istinad olunub. Kadr hazırlığının
təkmilləşdirilməsi məqsədilə aparılan
bu təhlillər 2 əsas istiqaməti əhatə edib. Ali təhsil müəssisələrinin fəaliyyətinin
2 əsas sütunu - elmi kadr potensialı
və elmi məhsuldarlıq göstəriciləri
təhlil edilib. Ali təhsil müəssisələrində çalışanların elmi
dərəcələri, yaşı
təhlil edilib. Məlum olub ki, elmi dərəcə
tələbinə baxmayaraq,
ali təhsil müəssisələrində elmi dərəcəsi olmayan kifayət qədər kadr çalışır. Ali
təhsil müəssisələrində
çalışanların 37 faizi 50 yaşdan aşağı yaş kateqoriyasında olanlar, böyük əksəriyyəti,
63 faizi 50 yaşından
yuxarı olanlardır:
“Buradan belə bir nəticə çıxarmaq olar ki, ali təhsil
müəssisələrində elmi-pedaqoji kadrlarla bağlı yaşlanma problemi var. Bu,
ali təhsil müəssisələrinin diqqət
etməli olduğu məsələlərdən biridir”.
Elmi məhsuldarlıq
göstəriciləri daha
geniş məfhum olduğundan təhlillərdə
elmi nəşrlər
əsas götürülüb.
Burada isə xüsusilə “Scopus” elmmetrik bazasının məlumatlarından istifadə
edilib. Son 3 ilin nəticələri göstərib ki, bu sahədə müsbət dinamika müşahidə olunub.
2024-cü ildə nəşr
sayı 2022-ci illə
müqayisədə 2 dəfədən
çox artaraq 2087-dən
5251-ə çatıb. Eyni
zamanda elmmetrik bazadan əldə olunan məlumatlara əsasən Q1 və Q2 kateqoriyalı nəşrlərdə
də 2022-2024-cü illərdə
müsbət dinamika müşahidə olunub və bu kateqoriyalı
nəşrlərin ümumi
nəşrlərin içərisindəki
payı davamlı olaraq artıb. Müvafiq kateqoriya üzrə nəşrlərin
payı 2024-cü ildə
55 faiz təşkil edib.
Doktorantura səviyyəsində daha doğru
və real tələbə qəbulu planı ortaya çıxacaq
Elm, ali
və peşə təhsili şöbəsinin
müdiri Turxan Süleyman “Azərbaycan müəllimi”nə müsahibəsində
müzakirələrin nəticələrindən
danışıb: “İlkin
proqnoz layihələri
hazırlanmadan öncə
müzakirələr zəruridir.
Bu tədbirdə məqsəd ali təhsil müəssisələrinə
proqnozlaşdırılan tələbə
qəbulu layihələrinin
hazırlanmasına hazırlıq
xarakteri daşıyır.
Məqsəd ali təhsil müəssisələrinin
növbəti tədris
ili üçün tələbə qəbulu
proqnozlaşdırılmasında düzgün və məqsədəuyğun layihələr
təqdim edilməsidir”.
Şöbə müdiri keçən il keçirilən tədbirin müsbət təsiri olduğunu vurğulayıb: “Ötən
il keçirilən müzakirələr hesabatlarda
effektiv oldu. Əvvəlcədən ali
təhsil müəssisələrinə
verilmiş təlimat əsasında qəbul planının formalaşdırılmasının
şahidi olduq. Düşünürük ki,
bu davam etdirilməlidir”.
Bu il həm də elmi hesabatların təhlili aparılıb:
“Elmi müəssisələrdən
nazirliyə təqdim edilən elmi hesabatları da təhlil etmişik. Təhlillər əsasında
ilkin hesabat hazırlayıb təqdim etdik. Doktorantura səviyyəsində daha doğru və real tələbə qəbulu planlarının
ortaya çıxacağına
ümid edirik”.
Ruhiyyə Daşsalahlı
Azərbaycan
müəllimi.- 2025.- 1 noyabr, ¹41.- S.1; 6.