Azərbaycan təhsili: yaxın keçmişə, bu
günə və gələcəyə bir baxış
(Əvvəli qəzetimizin ötən saylarında)
Hörmətli oxucular, ötən
məqalədə müstəqillik illərində dərslik
yaradıcılığının birinci mərhələsi
barədə məlumat vermişdim, bu məqalədə ikinci
mərhələ üzrə həyata keçirilmiş tədbirləri
diqqətinizə çatdırmaq istərdim.
Təhsil Nazirliyi hər il nəşri
planlaşdırılmış dərsliklərin üzərində
işləmək üçün işçi qrupları
yaradılması ilə yeni bir ənənənin əsasını
qoymuşdur. İşçi qruplarının tərkibinə
ayrı-ayrı fənlər üzrə ən yaxşı
müəllimlər cəlb olunur, işçi qrupu tərəfindən
dərsliklər ciddi təhlil edilir, onların rəy və təklifləri
əsasında müəlliflərlə birlikdə düzəlişlər
aparılır. Eyni zamanda bu prosesdə iştirak edən
müəllimlər rəsmi rəyçilər kimi
çıxış edirlər. Nəşrə hazırlanarkən
dərsliklər bilavasitə onlarla tədris aparan müəllimlərlə
birlikdə müzakirə olunur, müəllimlərin təklifləri
və tövsiyələri dinlənilir. Sonradan həmin təklif
və tövsiyələr də dərsliklərin yeni nəşrlərində
nəzərə alınır.
Təhsil Nazirliyi
bütün bu illər ərzində ümumtəhsil məktəbləri
üçün proqram və dərsliklərin
hazırlanması işinin
yaxşılaşdırılması istiqamətində
mühüm işlər görərək irəliləyişlər
əldə etsə də, bununla kifayətlənməmiş,
paralel olaraq bu sahədə dünyanın inkişaf etmiş
ölkələrinin təcrübəsini öyrənmiş,
təhlil etmiş, düşünülmüş siyasət
hazırlamışdır. Əlbəttə, bu siyasətin
reallaşdırılması üçün kompleks tədbirlərin
həyata keçirilməsi, müəyyən normativ sənədlərin
yaradılması vacib idi. Düşünürəm ki, bu
istiqamətdə görülən işlərə nəzər
salmaq maraqlı olardı.
İlk növbədə, Azərbaycan
Respublikası Nazirlər Kabinetinin 19 mart 2004-cü il tarixli, 56
nömrəli sərəncamına uyğun olaraq dövlət
ümumtəhsil məktəblərinin I-XI sinif şagirdlərinin
dövlət vəsaiti hesabına dərsliklərlə təmin
olunması işini tənzimləmək məqsədilə
hazırlanan "Dərsliklərin nəşri, çapı
və paylanması qaydaları" 8 dekabr 2004-cü il tarixli,
3103 nömrəli Şəhadətnamə ilə Ədliyyə
Nazirliyində qeydiyyata alındı.
2005-ci ildə qeyri-hökumət
təşkilatlarının nümayəndələri də cəlb
olunmaqla "ümumi təhsil sistemində dərslik siyasəti"
sənədi hazırlanaraq Azərbaycan Respublikası Nazirlər
Kabineti ilə razılaşdırıldıqdan sonra nazirliyin
23.01.2006-cı il tarixli, 33 nömrəli əmrilə təsdiq
edildi. Qeyd edək ki, ümumi təhsil sistemində dərslik
siyasəti Azərbaycan hökumətinin fəaliyyətinin
prioritet istiqamətlərindən biridir. "ümumi təhsil
sistemində dərslik siyasəti" sənədində bu
siyasətin əsas prinsipləri, dərsliklərin məzmununa
verilən əsas tələblər, dərsliklərin dili, Dərslikləri
Qiymətləndirmə Şurası, yeni dərsliklərin
yaradılması, təsdiqi və nəşri, müəllif
və nəşriyyatların hüquqları, dərsliklərin
alınması və şagirdlərə
çatdırılması, dərslik fondu, elektron dərsliklər,
dərslik siyasətinin həyata keçirilməsində Təhsil
Nazirliyinin funksiyaları, təhsil orqanları və məktəblərin
vəzifələri ətraflı izah olunur. Əsas yeniliklərdən
biri də budur ki, yeni yaranan dərsliklər yalnız Dərslikləri
Qiymətləndirmə Şurası tərəfindən
ekspertizadan keçirilib müsbət qiymətləndirildiyi
halda, nazirliyin əmri ilə təsdiq olunur. Sənədə əsasən
"Dərslikləri Qiymətləndirmə
Şurasının Əsasnaməsi", "Dərsliklərin
qiymətləndirilməsi meyarları", "Yeni dərsliklərin
yaradılması qaydaları" və "Dərsliklərin
texnoloji və gigiyenik standartları" sənədləri
hazırlanmış, Təhsil Nazirliyinin müvafiq əmrləri
ilə təsdiq edilmişdir.
"Ümumi təhsil
sistemində dərslik siyasəti" sənədinin əsas
müddəalarından biri ondan ibarətdir ki, dərsliklər
əvvəlki kimi subyektiv mülahizələrə əsasən
formal deyil, təsdiq olunmuş konkret meyarlara əsasən qiymətlərdirilir.
Bu mexanizm dərslik müəllifliyi sahəsində
inhisarçılığın aradan qaldırılmasına,
müsabiqəyə təqdim olunan dərsliklərin
seçiminin obyektiv aparılmasına imkan yaratmaqla
yanaşı, onların fənn kurikulumlarına
uyğunluğunu təmin edir.
Digər mühüm məsələ
yeni dərsliklərin komplekt şəklində nəşr
edilməsi idi. Bu, dərslik hazırlığına tamamilə
yeni yanaşma olmaqla bərabər, təhsil prosesinin əsas
iştirakçıları olan şagirdlər, müəllimlər
və valideynlər üçün son dərəcə əhəmiyyətli
bir addımdır. Komplektə daxil olan dərslik şagirdlərin
təlim marağını gücləndirir, onları
axtarışlara, yeni məlumatlar əldə etməyə
sövq edir, məntiqi və yaradıcı təfəkkürü
inkişaf etdirir, tətbiqi xarakter daşımaqla zəruri həyati
bacarıqların formalaşdırılmasına zəmin
yaradır, fəndaxili və fənlərarası inteqrasiya
imkanlarını genişləndirir, fəal təlim şəraitinin
yaradılmasını tələb edir, şagirdlərin fərqli
idraki imkanlarının nəzərə alınmasına şərait
yaradır.
Müəllim
üçün vəsait isə müəllimlərdə
motivasiya yaratmaqla yanaşı, onların yaradıcılıq
və təşəbbüskarlığını
artırır, hər bir dərsə daha fərdi
yanaşmasına imkan verir, tədris prosesini daha səmərəli
və maraqlı qurmasına imkan yaradır.
Yeni dərslik siyasətinə
uyğun olaraq hazırlanmış dərslik komplekti valideynlər
üçün də böyük əhəmiyyətə
malikdir. Belə ki, əgər əvvəllər valideynlər
öz mülahizələrinə əsasən və
bacarıqları çərçivəsində
övladlarının təlimində iştirak edirdilərsə,
indi onların bu prosesdə iştirakı daha ardıcıl, məqsədyönlü
və sistemli olur.
Dərslik siyasəti sənədi
və onun əlavələrinin təsdiqi böyük bir
işin başlanğıcı idi. Əlbəttə, ilk
vaxtlar dərsliklərin qiymətləndirilməsinin şəffaf
və dəqiq aparılması təcrübəsi yox idi və
bu işin öyrənilməsi çox vacib idi. Məhz bu məqsədlə
qabaqcıl dünya ölkələrinin bu istiqamətdə təcrübələri
araşdırıldı. Dərslikləri qiymətləndirmə
mexanizmi və təcrübəsi olan Türkiyə
Respublikasında qiymətləndirilmənin öyrənilməsi
məqsədilə bu ölkəyə tədris səfərləri
təşkil edildi. Onu da qeyd etmək lazımdır ki, tədris
səfərləri dərslikləri qiymətləndirmə
sahəsində praktik bacarıqların əldə edilməsində,
bu sahədə çalışanların səriştələrinin
artırılmasında müstəsna rol oynadı. Məhz bu
təcrübə sonradan Dərslikləri Qiymətləndirmə
Şurasının ciddi qərarlar qəbul etməsinə zəmin
yaratdı.
1999-cu ildən aparılan
islahatlar və dünya təcrübəsi göstərirdi ki,
dərsliklər yeni, daha səmərəli məzmun və
forma tələb edir. Aparılan məqsədyönlü
islahatlar nəticəsində inkişaf etmiş ölkələrin
təcrübəsi Azərbaycana "gəlir", tətbiq
edilir və uğur qazanırdı. Müşahidə və
araşdırmalar göstərirdi ki, biz təhsilin məzmununda
daha ciddi islahatlar aparmalıyıq. Məhz bu məqsədlə
Azərbaycan Respublikası Nazirlər Kabinetinin 30 oktyabr
2006-cı il tarixli, 233 nömrəli qərarı ilə
"Azərbaycan Respublikasında ümumi təhsilin Konsepsiyası
(Milli Kurikulum)" təsdiq edildi və 2008-2009-cu dərs ilindən
ümumtəhsil məktəblərinin I siniflərində həmin
kurikulum əsasında hazırlanmış dərslik komplektlərinin
tətbiqinə başlanılması nəzərdə tutuldu.
Bu məqsədlə mətbuatda açıq tender elanı
verildi. Bütövlükdə 13 adda dərslik, 21 adda müəllim
üçün metodik vəsait və 15 adda şagirdlər
üçün iş dəftərinin hazırlanması
qarşıda dururdu. Yeni qaydalara görə, dərslik və
müəllimlər üçün vəsaitlər dövlət
vəsaiti hesabına nəşr olunaraq məktəblərə
verilməli, iş dəftərləri isə nəşriyyatların
maliyyə vəsaiti hesabına çap olunmaqla satışa
verilməliydi.
Qeyd olunmalıdır ki, I
sinif dərslik komplektlərinin hazırlanması bizim
üçün bir sınaq idi. Kurikulumun yeniliyi, müəllif
və nəşriyyatların yeni və ciddi işbirliyi, qiymətləndirmənin
yeniliyi, qiymətləndiricilərin təcrübəsinin
ilkinliyi, dərslik müəlliflərinin bütün bu məsələlərə
münasibəti və bundan irəli gələn
anlaşılmazlıqlar bizi narahat etməyə bilməzdi.
Lakin nazirliyin bütün bu işlərə bacardıqca ciddi
və bir qədər soyuqqanlı yanaşması, cəmiyyətdə
tamamilə yeni ovqat, yeni münasibət
formalaşdırırdı. Qiymətləndirmənin nəticələri
cəmiyyətə, bir növ, mesaj verdi ki, yeni meyarlar, yeni
yanaşmalar müəlliflərə yox, şagirdlərə,
onların şəxsiyyət kimi yetişmələrinə,
uğurlu nəticələrinə hesablanır. Əlbəttə,
qiymətləndirmənin nəticələrindən narazı
qalanlar da oldu ki, bu da təbiidir və başadüşüləndir.
Məsuliyyətlə deməliyik
ki, ekspert qrupları dərslikləri qiymətləndirərkən
tam obyektiv, müstəqil qərarlar qəbul etmişlər.
Bu prosesdə bacarıqlı müəlliflər meydana
çıxdı. Biz buna, həqiqətən, sevinirik.
çünki artıq dərsliklərimizə yeni nəfəs,
yeni ideya gəlir. Lakin hər bir yenilik, adətən, çətinliklə
qarşılanır. Köhnə metodlar bu gün nə
şagirdin, nə də müəllimlərimizin ehtiyacını
ödəmir. Amma, yeri gəlmişkən qeyd edim ki, biz
keçmiş dərslik müəlliflərinin təcrübəsinə
də hörmətlə yanaşırıq.
Bununla belə, bu gün I
sinif dərsliklərinin uğurları bizim üçün
daha vacibdir. Əlbəttə, həmin dərsliklərin
qüsurlarını da bilirik və bütün zamanlarda
olduğu kimi, gələcəkdə bu qüsurların aradan
qaldırılacağı şübhəsizdir. Həm də,
I sinif dərslik komplektlərinin qiymətləndirilməsindən
və istifadəsindən keçən bir il müddətində
aparılan monitorinq və müzakirələr gələcək
işlərimizə korrektələr edilməsini, təcrübənin
daha da artırılmasının vacibliyini göstərdi. Odur
ki, böyük bir heyətdən ibarət işçi qrupu
yenidən Türkiyə və Litvada olaraq həmin
respublikaların qiymətləndirmə və ümumiyyətlə,
dərslik hazırlığı təcrübəsini öyrəndi,
ekspertlər üçün treninq və seminarlar keçirdi
və onları daha da maarifləndirdi. Bu təcrübə II
sinif dərsliklərinin qiymətləndirilməsində
özünü qabarıq şəkildə göstərdi.
2008-2009-cu dərs ilində
respublikanın ümumtəhsil məktəblərinin I və
III-XI sinifləri üçün 102 adda, 2009-2010-cu tədris
ilində II və V-XI sinifləri üçün 87 adda dərslik
və müəllim üçün vəsait dövlət
hesabına nəşr edilərək şagirdlərin istifadəsinə
verilmişdir.
Onu da qeyd edim ki, yeni dərslik
komplektlərinin tətbiqi vəziyyəti bizi daim
düşündürür. Bununla əlaqədar Təhsil
Nazirliyi müntəzəm monitorinqin aparılması istiqamətində
tədbirlər həyata keçirir. Belə tədbirlərdən
biri də cari ildə "Siqma" İnkişaf və Beynəlxalq
Əməkdaşlıq Tədqiqatlar Mərkəzi tərəfindən
2008-2009-cu tədris ilində I siniflərdə yeni kurikulumların
və dərsliklərin tətbiqi ilə bağlı sosioloji
sorğu keçirilməsi, nəticələrin ictimaiyyətə
təqdim olunmasıdır.
Mərkəzin
apardığı sorğunun əsas məqsədi 2008-2009-cu
tədris ilində I siniflərdə istifadə edilmiş
kurikulumların və dərsliklərin keyfiyyətində müsbət
və ya mənfi cəhətlərin aşkar edilməsi, eyni
zamanda bu sahədə tətbiq edilmiş yeni dərslik siyasətinin
səmərəliliyinin qiymətləndirilməsi və gələcəkdə
reallaşdırılması üçün optimal mexanizmin
işlənilərək sınaqdan keçirilməsi
olmuşdur. Sorğu prosesi müvafiq sənədlərin təhlili
və empirik araşdırma elmi üsullarının tətbiq
olunması ilə həyata keçirilmişdir. Kəmiyyət
cəhətdən qiymətləndirmə üçün iki
əsas hədəf qrupu seçilmişdir: 2008-2009-cu tədris
ilində I siniflərdə işləyən 943 nəfər
müəllim və həmin tədris ilində I siniflərdə
oxuyan şagirdlərin 1380 nəfər valideynləri cəlb
olunmaqla 2323 müsahibə götürülmüşdür.
Keyfiyyət cəhətdən qiymətləndirmədə 2
üsuldan - dərinləşmiş müsahibələr və
fokus qruplarda müzakirələrdən istifadə
edilmişdir.
Sorğunun nəticələrinə
əsasən yeni dərsliklərə müasirlik meyarı
üzrə yüksək qiymət verilmiş, onların əyanilik,
düzgünlük, fəndaxili inteqrasiya və fənlərarası
infeqrasiya kimi xüsusiyyətlərə görə əvvəlki
dərsliklərdən xeyli üstün olması müəyyən
edilmişdir. Müəllimlər belə hesab etmişlər
ki, yeni dərsliklər yalnız iki meyar üzrə - təlim
vaxtına uyğunluq və şagirdin yaş xüsusiyyətlərinin
nəzərə alınmasına görə təkmilləşdirilməlidirlər.
Əlbəttə, nəşriyyatlar və müəlliflər
aparılmış tədqiqatın nəticələrini nəzərə
almalıdırlar.
Ölkənin ümumi təhsil
sistemində dərslik siyasəti, əlbəttə, ilk
növbədə, Təhsil Nazirliyi, onun müvafiq
strukturları, müəlliflər qrupu və nəşriyyatlar
tərəfindən həyata keçirilir. Burada əsas məqsəd
məktəbliləri müasir standartlara uyğun bilik,
bacarıq və vərdişlərə yiyələnən, vətəninə,
xalqına, onun adət-ənənələrinə bələd
olan, milli və ümumbəşəri dəyərlər zəminində
formalaşan, fiziki və mənəvi cəhətdən
sağlam, müstəqil həyata hazır və demokratik
düşüncəli vətəndaşlar kimi yetişdirməkdir.
Bu məqsədlərə nail olmaq üçün dərsliklərlə
yanaşı, digər əlavə vasitələrə - dərs
vəsaitlərinə, əlavə oxu materiallarına, xəritələrə,
digər əyani vəsaitlərə həmişə
olduğu kimi, bu gün də ehtiyac duyulur.
Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin "Azərbaycan dilində latın qrafikası ilə
kütləvi nəşrlərin həyata keçirilməsi
haqqında" 2004-cü il 12
yanvar və "2005-2006-cı illərdə Azərbaycan dilində
latın qrafikası ilə çapı nəzərdə
tutulan əsərlərin siyahısının təsdiq edilməsi
haqqında" 2004-cü il 27 dekabr tarixli sərəncamlarına
uyğun olaraq, son dörd il ərzində klassik və
müasir Azərbaycan və dünya ədəbiyyatının
ümumi sayı 9 milyon nüsxədən artıq ədəbi
nümunələri nəfis şəkildə nəşr
olunmuş, ölkə kitabxanalarına, o cümlədən məktəb
kitabxanalarına hədiyyə edilmişdir. Bu iş bu gün
də müvəffəqiyyətlə davam etdirilir. Məktəb
kitabxanalarına verilmiş bu əsərlər hesabına
hazırda şagirdlərin sinifdənxaric oxu üzrə
ehtiyacları ödənilir.
2006-cı ildə Dünya
Bankının maliyyə yardımı ilə həyata
keçirilən Təhsil Sektorunun İnkişaf Layihəsi
çərçivəsində 18 adda 846 min nüsxə
"Uşaq Ensiklopediyası" çap olunmuş, ümumtəhsil
məktəb kitabxanalarına paylanılmışdır.
Bundan əlavə, ümumtəhsil məktəblərinin ciddi
ehtiyacı nəzərə alınaraq 19 adda 351595 xəritə
çap edilərək məktəblərə verilməklə
tədris xəritələri ilə təminat əsasən
ödənilmişdir.
2008-ci ildə Heydər Əliyev
Fondunun və Təhsil Nazirliyinin birgə layihəsi əsasında
hazırlanmış 15 fənn üzrə 140 adda 1,4 milyon
nüsxə tədris vəsaitləri çap olunmuş,
ümumtəhsil məktəblərinin istifadəsinə
verilmişdir.
Təhsil Nazirliyi ölkəmizdən
kənarda yaşayan soydaşlarımızın təhsili
qayğısına da qalır. Belə ki, xarici ölkələrdə
təhsil alan həmvətənlərimizin ibtidai sinif dərslikləri
və V-XI siniflər üçün "Azərbaycan
dili", "Ədəbiyyat", "Azərbaycan tarixi"
və "Azərbaycan coğrafiyası" dərslikləri
ilə təmin edilməsinə xüsusi diqqət yetirir.
1994-cü ildən etibarən Gürcüstanın təlim Azərbaycan
dilində olan məktəbləri I-XI sinif dərslikləri və
dərs ləvazimatları ilə təmin edilirlər.
1998-2008-ci illər ərzində Gürcüstanın təlim
Azərbaycan dilində olan məktəblərinə Azərbaycan
hökumətinin hədiyyəsi kimi 457128 nüsxə I-XI
sinif dərsliyi göndərilmişdir.
Analoji olaraq Gürcüstan
hökuməti də respublikamızın təlim gürcü
dilində olan məktəblərinin dərslik və digər
təlim vəsaitlərilə təminatına mütəmadi
olaraq yardım göstərir. 1998-2008-ci illər ərzində
Gürcüstanın Təhsil və Elm Nazirliyi tərəfindən
Qax, Balakən və Zaqatala rayonlarının gürcüdilli
məktəblilərinə 57645 nüsxə dərslik və
digər tədris ləvazimatları verilmişdir.
Dağıstanın Azərbaycan
məktəblərinə isə humanitar yardım kimi bu illər
ərzində 71950 nüsxə dərslik göndərilmişdir.
Xarici ölkələrdə yaşayan
soydaşlarımızın səfirliklər vasitəsilə
müraciətlərinə əsasən indi Amerika, Hollandiya,
Macarıstan, İngiltərə, Kanada, Rusiya, Ukrayna, Belarus,
Almaniya və Orta Asiya respublikalarında fəaliyyət
göstərən "Bazar günü" məktəblərinə
də hər il dərslik və dərs vəsaitləri
göndərilir.
Azərbaycan Respublikası
Prezidenti cənab İlham Əliyevin "Azərbaycanda
kitabxanaların fəaliyyətinin yaxşılaşdırılması
haqqında" 20 aprel 2007-ci il tarixli sərəncamına əsasən
məktəb kitabxanalarının maddi-texniki bazasının
möhkəmləndirilməsinə və müasir informasiya
texnologiyaları ilə təchizatına diqqət
artırılmışdır.
Beləliklə, müstəqillik
illərində ümumi təhsilin məzmunca milli və
ümumbəşəri dəyərlər əsasında yeniləşdirilməsi,
ümumtəhsil məktəbləri üçün yeni
proqram və dərsliklərin hazırlanması, nəşri
və təhsil müəssisələrinin onlarla ahəngdar təminatı
ölkədə aparılan təhsil islahatının prioritet
istiqaməti kimi hər zaman dövlətin diqqət mərkəzində
olmuş, mərhələlərlə I-XI sinif şagirdlərinin
dövlət vəsaiti hesabına dərsliklərlə təminatına
keçilmiş və ümumiyyətlə, dərslik
hazırlığı sahəsində əhəmiyyətli
nailiyyətlər qazanılmış, məktəb
kitabxanalarının təminatının
yaxşılaşdırılması istiqamətində
uğurlar əldə edilmişdir.
Ümumi təhsil sistemində
dərslik siyasətinin qəbul olunması və
kurikulumların tələblərinə uyğun yeni nəsil
dərsliklərin hazırlanması prosesinə start verilməsi
ilə, faktiki olaraq, dərslik hazırlığı sahəsində
üçüncü mərhələnin əsası
qoyulmuşdur. Bu mərhələdə ardıcıl olaraq
bütün dərsliklərin Milli Kurikulum əsasında
hazırlığı davam etdiriləcəkdir.
(Ardı var)
Misir MƏRDANOV
Azərbaycan müəllimi.-2009.-4 dekabr.-S.1, 2.