Müasir təhsil konsepsiyasının inkişafında
yeni təfəkkür dərslərinin rolu
Təhsilin
modernləşdirilməsinin məqsədi təhsil sisteminin
davamlı inkişaf mexanizminin yaradılmasından ibarətdir. Bu mexanizmin əsas məqsədi
şagirdlərin təbii imkanlarını reallaşdırmaqla
onların idrak fəallığına nail olmaq və təhsilin
fundamentallığını saxlamaqla yetişməkdə olan
gənc nəslin hərtərəfli
formalaşdırılmasını təmin etməkdir.
Ənənəvi
təlim şagirdlərə hazır biliyin verilməsinə əsaslanır,
yerli-yersiz hafizə prosesləri ilə şərtlənirdi. Ənənəvi təlimin
bir düsturu var idi: şagirdlərə hazır bilik vermək.
XX əsrin
60-70-ci illərinin pedaqoji psixologiyasında "oxumağı
öyrətmək" kimi yeni düstur səslənsə də,
bu məsələ sistemli araşdırılmadı.
Müasir təhsil
konsepsiyasının inkişafı "oxumağı öyrətmək"
strategiyasına əsaslanır. "Oxumağı
öyrətmə" strategiyasının əsas komponenti
"öyrətmənin motivləri"dir.
Bilirik ki, təlim
prosesi müəllimin öyrətmə və şagirdin
öyrənmə fəaliyyəti kimi 2 tərəfin dialektik
birliyindən ibarətdir. Təlim prosesinin effekti o zaman
yüksək olur ki, müəllimin öyrətmə fəaliyyəti
öz əksini şagirdlərin öyrənmə fəaliyyətində
tapsın, müəllim özünü şagirdlərində
yaşada bilsin, onları həvəsləndirərək,düşündürərək lazımi nəticəni
şagirdlərin özlərindən alsın.
"Öyrənmənin
motivləri" problemi Uşinskinin, Dobrolyubovun, Pisaryevin və
keçmişin digər pedaqoqlarının vaxtı ilə
böyük qiymət verdikləri mürəkkəb bir
psixoloji-pedaqoji problemdir ki, öyrənmənin nəticəsi
məhz bundan asılıdır.
XXI əsr təhsil
əsridir. Təhsilin modernləşdirilməsi ilə əlaqədar
olaraq yeni (təhsil) pedaqoji təfəkkür bərqərar
olmuşdur. Onun köklü problemlərindən
biri özünəməxsus parametrləri olan fikirləşmək
problemi ilə bağlıdır. Şagirdlərə
fikirləşməyi öyrətmək müasir məktəb
üçün prioritet missiyadır. Müasir
təlim texnologiyaları məhz bu meyarlara əsaslandığı
üçün hər bir müəllimdən xüsusi
metodiki, pedaqoji və psixoloji hazırlıq tələb edir.
Belə ki, əvvəlcə müəllimin
özü fikirləşməyi bacarmalıdır. Əgər müəllim fikirləşə bilirsə,
özünün "fikir dərsləri" ilə
seçilirsə, necə deyərlər, mütəfəkkirdirsə,
bu, XXI əsr məktəbi üçün, bilavasitə
şagird üçün psixoloji sərvətdir.
Təcrübəmə
əsaslanaraq deyə bilərəm ki, bu gün şagirdləri
"nə" deyil, "necə" sualı daha çox
maraqlandırır. Onları məhz "necə"
sualı ilə düşündükdə fikirləri
qol-qanad açır, pərvazlanır, fikri prosesləri
vüsətlə qaynaqlanır.
Mən ədəbiyyatdan
hər hansı bir mövzunu keçərkən şagirdləri
düşündürmək məqsədi ilə Sokrat
üsulundan, yəni evristik müsahibədən istifadə
edirəm. Bir-birindən doğan
düşündürücü suallar mənə mövzunu
şagirdlərin özlərindən almağa kömək
edir.
Sualların qoyuluşu, nəticələrin
çıxarılması, mətni başa düşmək
üçün çətin sözlərin mənasının
izahı, mətni bitkin hissələrə ayıraraq
planın tərtib olunması, materialın sonrakı məzmununun
müəyyənləşdirilməsi, səhv cavabların
izah olunması və onların islah edilməsi, əsərdəki
surətlər aləminin şagirdlər tərəfindən
klaster üsulu ilə göstərilməsi, surətlərin Uenn diaqramı vasitəsi ilə
oxşar və fərqli cəhətlərinin müqayisəli
təhlili, mövzu ilə bağlı esse
yazdırılması və s. Müasir təfəkkür dərslərinin
psixopedaqoji parametrləri təhsil konsepsiyasının
inkişafında mühüm rol oynayır.
Dürdanə ADIGÖZƏLZADƏ
Azərbaycan müəllimi.-2009.-4
dekabr.-S.3.