Azərbaycan təhsili: yaxın keçmişə, bu günə
və gələcəyə bir baxış
(Əvvəli qəzetimizin ötən saylarında)
Azərbaycanın
təhsil sistemində 10 ildən artıq bir müddətdə
davamlı və məqsədyönlü şəkildə aparılan
islahatlar dövlət müstəqilliyinin mühüm əlamətlərindən
biridir. Müstəqillik yeni dövlətçilik ənənələrinin
yaranmasına, bütün sahələrdə uzun illər boyu kök
salmış stereotiplərə və fəaliyyət
standartlarına, işin forma, məzmun və mahiyyətinə
müasir mövqedən yanaşmağa, indiyədək mövcud
olanların yeni ideyalar əsasında təkmilləşdirilməsi
və dəyişdirilməsinə geniş imkanlar açır.
Ölkəmizdə
təhsil sahəsində həyata keçirilən islahatlar tarixi zərurətdən,
zamanın tələbindən irəli gəlmişdir. Ən diqqətçəkən
cəhət ondan ibarətdir ki, islahatlar başlanarkən
inqilabçılıq, köhnəni tamamilə inkar etmək yolu
tutulmamış, yeniliklərin mütərəqqi ənənələr
üzərində qurulması diqqət mərkəzində
saxlanmışdır. Bununla belə,
islahatlar o zaman məqbul sayılır ki, dünənə qədər
yararlı hesab edilənlərin artıq bu gün tələblərə
uyğun gəlmədiyi barədə cəmiyyətdə
obyektiv fikir formalaşsın.
Təhsil sahəsində
islahatların əsas istiqamətlərindən biri də dərslik
siyasəti ilə bağlıdır. Bu məqalə ümumtəhsil
məktəblərinin dərslik problemlərinə həsr
olunmuş əvvəlki iki məqalənin davamı kimi nəzərdə
tutulub. Həmin məqalələrdə
daha çox dərslik yaradıcılığı tarixi, dərslik
hazırlığı sahəsində həyata keçirilən tədbirlər
işıqlandırılmışdısa, bu yazıda müasir
dövrün tələblərinə uyğun yeni nəsil dərsliklərinin
səciyyəvi xüsusiyyətlərini, onlara verilən tələbləri
diqqətə çatdırmağı qarşıya məqsəd
qoymuşuq.
Əgər desək
ki, dərslik hər bir insanın həyatda ilk dəfə
oxuduğu kitabdır, heç də yanılmarıq. "Kitab bilik
şəhərinin nurudur" (Ə.Cami, XV əsr). İnsanları öyrənməyə, məlumatlanmağa,
biliklərə, bacarıq və vərdişlər
qazanmağa aparan yol da məhz belə kitablardan - dərsliklərdən
başlanır.
Bir dərslik
yazmağın əziyyəti cild-cild roman yazmağın zəhmətindən
daha çoxdur. Buna görə də bütün həyatını,
yaradıcılığını bir və ya bir neçə dərsliyə
həsr etmiş alim və mütəxəssislərin təhsil
tariximizdə şərəfli yer tutması hamıya
yaxşı məlumdur. Elə dərsliklər
var ki, bunlar onilliklər ərzində davamlı surətdə
təkmilləşdirilmiş, yenidən işlənmiş, hətta
ayrı-ayrı müəlliflər qrupu tərəfindən müxtəlif
variantlarda hazırlanmışdır. Bununla
belə, dərsliklər daim ictimaiyyətin diqqətində
olduğundan onlara həmişə tələbkarlıqla
yanaşılmış, tənqidi münasibət bəslənilmişdir.
Bu da təbiidir, çünki yaranan kitabların ən
vaciblərindən hesab edilən dərsliklər cəmiyyətdə
uşaq və gənclərin təhsillənməsi yolunda
başlıca vasitə kimi qəbul olunmaqdadır.
Bu yerdə
indiyədək ciddi diqqət yetirilməyən bir məqama
toxunmaq istərdim. Məsələ bundadır ki, dərsliklərin
müvafiq tədris proqramları əsasında yazılmasına
baxmayaraq, son nəticədə məhz dərsliklər tənqid
hədəfinə çevrilir. Halbuki hər bir
fənnin məzmunu bilavasitə tədris proqramlarında müəyyənləşdirilir.
Ona görə də dərsliklərə münasibət
göstərilərkən, ilk növbədə, tədris
proqramlarının hansı səviyyədə
hazırlanmasına, mövcud tələbatları ödəyib ödəməməsinə
xüsusi diqqət yetirilməlidir. Əlbəttə,
keyfiyyətli tərtib olunmuş tədris proqramı əsasında
zəif dərslik də yazıla bilər, bu, müəllifin
peşəkarlığından birbaşa asılıdır.
Lakin məzmun baxımından real tələblərə
cavab verməyən proqram əsasında yaxşı dərslik
hazırlamaq sağlam məntiqə heç cür uyğun gəlmir.
Fikrimcə, sovet dönəmində yaranan, müstəqillik
illərində də eyni prinsiplər əsasında
hazırlanan dərsliklərdəki nöqsan və
çatışmazlıqların mənbəyini ümumi təhsilin məzmununun
fənyönümlü olmasında, daha çox faktların, məlumatların,
nəzəri materialların mənimsədilməsinə yönəlməsində
axtarmaq daha düzgün olardı. O vaxtlar əksər dərsliklərin
mərkəzdə hazırlanıb yerlərdə tərcümə
edilərək istifadə olunması səbəbindən müttəfiq
respublikalarda, o cümlədən Azərbaycanda dərslik
yaradıcılığı sahəsində mütəxəssislərin
kifayət qədər formalaşmaması da dərsliklərin
keyfiyyətinə mənfi təsir göstərən amillərdən
biri idi.
İslahatların nəticəsi
olaraq mütərəqqi dünya təcrübəsi nəzərə
alınmaqla ümumi təhsilin məzmununda təklifyönümlülükdən
tələbyönümlülüyə keçilməsi, şəxsiyyətyönümlülük,
inteqrativlik istiqamətlərinin gücləndirilməsi, məzmunun
əvvəlcədən müəyyən edilmiş nəticələrin
(standartların) reallaşdırılmasına yönəldilməsi
və bunlarla əlaqədar təlim prosesində "müəllim-şagird"
münasibətlərinin, təlim strategiyalarının mahiyyətcə
dəyişməsi dərslik hazırlığı məsələlərinə
də yeni yanaşma formalaşdırmışdır. Bütün bunlar dərslik yaradıcılığı sahəsində
III mərhələni şərtləndirən əsas amillərdir.
Məlumdur ki,
yeni yanaşmaları əks etdirən fənn kurikulumları əsasında
hələlik I və II siniflər üçün dərsliklər
hazırlanıb istifadəyə verilmişdir. Digər siniflərdə
isə ənənəvi tədris proqramları üzrə
yazılmış dərsliklər tətbiq olunur.
Aparılmış
təhlil göstərir ki, ənənəvi qaydada hazırlanmış
dərsliklərdə tədris proqramlarına uyğun olaraq,
daha çox müvafiq elm sahəsi üzrə anlayışların, məlumatların
əks olunmasına üstünlük verilir. Ona görə də dərsliklərin
ümumi quruluşu müəyyən edilərkən elmi-nəzəri
materialların ardıcıllıqla mənimsədilməsi üstün
prinsip kimi əsas tutulur.
Dərsliklərin
bu qaydada tərtibi onların əlavə materiallarla yüklənməsinə,
təkrarlara, həcminin artmasına gətirib çıxarır. Proqram və dərslik
müəlliflərinin bir çoxuna elə gəlir ki, məsələn,
Azərbaycan dili fənni daxilində şagirdlər dilin bütün
bölmələri üzrə nəzəri bilikləri, qaydaları
bilməli, əzbər yadında saxlamalıdırlar. Yaxud riyaziyyatdan natural ədədlərə, kəsrlərə,
cəbri ifadələrə, funksiyalara, inteqrallara, həndəsəyə
aid nə varsa şagird mənimsəməli və onların tətbiqi
ilə bağlı məsələləri, misalları, habelə
digər tapşırıqları yerinə yetirməlidir.
Bu fikirləri əsaslandırmaq
üçün nümunələrə nəzər salaq. Məsələn,
III sinfin ana dili proqramında nitq hissələrindən isimin
öyrədilməsinə 28, sifətə 14, felə 30 saat vaxt
ayrılmışdır. IV sinifdə isə
yenə də isimə 35, sifətə 20, felə 45 saat
verilmişdir. Təsəvvür etmək çətin deyil ki, əgər
III-IV siniflərdə təkcə fel bəhsinə 75 saat
ayrılırsa, onda bu nitq hissəsi üzrə şagird səviyyəsində
öyrənilməmiş heç nə qalmır. Bu zaman haqlı bir
sual meydana çıxır: ibtidai sinif şagirdinə təkcə
bir nitq hissəsinə aid bu qədər bilik, məlumat həcmi
nəyə lazımdır?!
Şübhə
yoxdur ki, dərslik hazırlığında elmilik prinsipinin
gözlənilməsi vacib şərtlərdən biridir. Dərsliklərdə
müvafiq elm sahəsinin nailiyyətləri şagirdlərin
yaş, qavrama səviyyəsinə uyğun öz əksini
tapmalıdır. Lakin bu, heç də dərslikləri
nəzəri məlumatlarla yükləməyə əsas vermir.
O elmi materiallar faydalı hesab olunur ki, bunlar bilavasitə
şagirdlərdə idraki bacarıqların, xüsusilə də
tətbiqi bacarıqların formalaşmasına xidmət edir.
Ənənəvi
tədris proqramlarında və bunlara uyğun
yazılmış dərsliklərdə yuxarıda qeyd edilən
nöqsan və çatışmazlıqların yaranmasının
başlıca səbəbi yaxın illərədək təhsil
sistemində nəticələrə əsaslanan dövlət
standartlarının müəyyənləşdirilib tətbiq
edilməməsi olmuşdur. Məhz dövlət tələbini
əks etdirən təlim standartları etibarlı sipər
rolunu oynayaraq dərslikləri artıq materiallardan,
informasiyalardan, məqsədlə uyuşmayan mövzulardan, kənaraçıxma
hallarından qorumağa yönəlmişdir.
Aşağıdakı nümunəyə diqqət yetirək:
Riyaziyyatdan II sinif üçün fənn
kurikulumunda "Cəbr və funksiyalar" məzmun xəttinin
"Riyazi ifadələr" hissəsində əsas standart
"Şagird riyazi ifadələr haqqında təsəvvürə
malik olduğunu nümayiş etdirir" formasında müəyyən
edilmişdir. Bu əsas standart aşağıdakı nəticə
alt-standartları vasitəsilə reallaşdırılır:
Şagird:
- mötərizəli
və mötərizəsiz ədədi ifadələri oxuyur və
yazır;
- mötərizəli
və mötərizəsiz ədədi ifadələrin qiymətini
hesablayır;
- sözlərlə
verilmiş müvafiq fikri riyazi ifadə edir və riyazi ifadələri
sözlərlə oxuyur;
- məsələyə
uyğun riyazi ifadə, riyazi ifadəyə uyğun məsələ
qurur.
Başqa sözlə,
əgər şagird həmin alt-standartlarda qeyd olunan tələbləri
yerinə yetirirsə, demək o, riyazi ifadələrin mahiyyətini
mənimsəmiş və müvafiq tətbiqi bacarıqlara yiyələnmişdir. Analoji olaraq dərslikdə
də yalnız alt-standartlarda ifadə olunmuş məzmun və
fəaliyyətlərin reallaşdırılması yolları
öz əksini tapmalı, bütün diqqət buna yönəlməlidir.
Göründüyü kimi, standartların təbiəti elədir
ki, reallaşma prosesində dərsliklərə hər
hansı bir artıq materialın, məlumatın daxil
olmasını yolverilməz edir.
Yaxud ədəbiyyat
fənnini götürək. Azərbaycan hökuməti tərəfindən təsdiq
olunmuş Milli Kurikulum sənədində, məsələn, əsas
təhsil pilləsində bu fənn üzrə ümumi nəticələr
şifahi və yazılı ədəbiyyat nümunələri,
bədii mətnlər, poeziya, nəsr, dramaturji materiallar əsasında
şagirdlərdə təhlil, müqayisə, tətbiq, müstəqil
fikir yürütmə, planlaşdırma, münasibət bildirmə,
izahetmə, əməkdaşlıq bacarıqlarının
formalaşdırılmasını nəzərdə tutur,
onlarda obrazlı təfəkkürün, sözə və söz sənətinə
həssas, emosional münasibət yaradılmasına, ədəbiyyat
nəzəriyyəsi, ədəbiyyat tarixi, ədəbi simalar
haqqında ümumi məlumatların mənimsədilməsinə
xidmət edir.
Müqayisə üçün
deyək ki, indiki fənn proqramının tələbinə
görə hazırda istifadə edilən ədəbiyyat dərsliklərində,
bir qayda olaraq, şifahi xalq ədəbiyyatı nümunələri,
müxtəlif bədii əsərlərdən parçalar,
yazıçıların həyat və
yaradıcılığı, onların bəzi əsərlərindən
nümunələr daha geniş yer tutur. Həm də yazıçılar dərsliklərdə
tarixi-xronoloji ardıcıllıqla
sıralandığından şagirdlər xeyli ərəb və
fars sözləri olan klassik ədəbiyyat nümunələrini 14-15
yaşlarında, daha müasir əsərləri isə 16-17
yaşlarında öyrənirlər ki, bu da müəyyən
uyğunsuzluqlar əmələ gətirir. Eyni
zamanda tədris olunan bədii əsərlərin dərsliklərdə
təhlilinin verilməsi şagirdləri düşünmək, fikir
söyləmək, müstəqil təhlil aparmaq imkanından məhrum
edir. Elə ədəbiyyat dərslikləri
də var ki, bunlara ədəbiyyat yox, ədəbiyyat tarixi dərslikləri
demək daha düzgün olardı. Yaxud 235 səhifəlik dərsliyin
42 səhifəsi yazıçıların həyatına sərf
edilirsə, bu qədər məlumatın şagirdlər tərəfindən
öyrənilib yadda saxlanılacağına kim
zəmanət verə bilər və bu, nə dərəcədə
əhəmiyyətlidir?!
Həm də dərsliklərə
daxil edilmiş poeziya, nəsr və dramaturgiya nümunələrinin
az qala standart səviyyəsində qəbul
olunması qətiyyən düzgün deyildir, bunların hansı məqsədlə
seçilməsi əsaslandırılmalıdır. çünki
təhlil göstərir ki, eyni əsərlər uzun illərdən
bəri dərsliklərə salınır və dəyişdirilmir.
Məgər məqsəd həmin əsəri
öyrətməkdir, yoxsa əsərlər vasitəsilə
qarşıya qoyulmuş digər vacib məsələni yerinə
yetirmək?! Təbii ki, şagirddə, məsələn,
təhlil, müqayisə və sair bu kimi bacarıqları möhkəmləndirmək
nəzərdə tutulursa, bu məqsədə hər hansı
bir əsər xidmət göstərə bilər.
Fikrimcə,
yeni fənn kurikulumları ədəbiyyat dərsliklərini
"yazıçının həyatı,
yaradıcılığı və əsərlərindən
bir nümunə; ənənəvi sual və tapşırıqlar..."
şablonundan xilas edərək, şagirdlərə bədii ədəbiyyat
vasitəsilə zəruri həyati bacarıqların, insan
şəxsiyyətini şərtləndirən mənəvi-əxlaqi
keyfiyyətlərin formalaşdırılmasına real zəmin
yaradacaqdır.
Bütün bu açıqlamalardan sonra (əlbəttə,
bu fikirlər diskussiya obyekti də ola bilər)
belə bir sual meydana çıxır: Müasir dərslikləri səciyyələndirən
hansı cəhətlərdir? Bunları, əsasən,
aşağıdakı kimi qruplaşdırmaq olar:
- şagirdlərin
təlim marağının gücləndirilməsi, onları tədqiqatçılığa,
axtarışlara, yeni məlumatlar əldə etməyə
istiqamətləndirməsi;
- məntiqi
və yaradıcı təfəkkürün inkişafını təmin
etməsi;
- tətbiqi
xarakter daşıması, şagirdlərdə zəruri həyati
bacarıqların formalaşdırılmasına zəmin
yaratması;
- fəndaxili
və fənlərarası inteqrasiya imkanlarını təmin
etməsi
- fəal
təlim metodlarının tətbiqinə şərait
yaratması;
- fərqli
idraki imkanlara malik şagirdlərin təlim prosesində nəzərə
alınması;
- müəllimlərin
müstəqil və yaradıcı fəaliyyətinə əlverişli
imkanlar yaratması və s.
Yeni kurikulumlar əsasında
tərtib edilən dərsliklərin müəllim üçün metodik vəsait
və şagirdlər üçün iş dəftəri ilə birlikdə
komplekt şəklində qəbul edilməsi sayəsində dərsliyin
yeni bir funksiyası - əlaqələndirici funksiyası
meydana çıxır. Bu funksiya müəllim-şagird-valideyn
pedaqoji əməkdaşlığının, birliyinin təmin
olunmasında başlıca rol oynayır.
Daha bir vacib məqam. Ənənəvi
dərsliklər öz xarakterinə görə daha çox informasiya mənbəyi
kimi qəbul edilir, bu xususiyyət onların əsas mahiyyəti
hesab olunur. Əlbəttə, dərsliklərdə
informasiyalar, məlumatlar olmalıdır, bunsuz keçinmək
mümkün deyildir. Lakin bugünkü informasiya
bolluğu şəraitində dərsliklər, təbii ki,
onları əks etdirmək ağırlığını öz
üzərinə götürə bilməz. İndiki
şəraitdə dərsliklər müxtəlif çeşidli
informasiyalardan ən zərurilərini seçmək və səmərəli
istifadə etmək, onların əsasında meyil və
marağa görə yeni məlumatlar əldə etmək sahəsində
şagirdlər üçün istiqamətverici vəsaitə çevrilməlidir.
Belə olduğu halda, şagirdin təlimə
marağı yüksəlir, tədris prosesində onun fəaliyyətinin
motivləşdirilməsi (fəallığı təmin edən
halların nəzərdə tutulması) və
stimullaşdırılması təmin olunur. Heç şübhəsiz, təlim zamanı şagirdlərin
fəaliyyətini motivləşdirmədən və
stimullaşdırmadan yüksək keyfiyyətə nail olmaq
qeyri-mümkündür.
Müasir dünya təcrübəsi
göstərir ki, dərslik yaradıcılığında iki
mühüm cəhətə xüsusi diqqət yetirilir. Bunlardan
birincisi, dərsliklərdəki təlim
tapşırıqlarının şagirdlərin yaş səviyyəsinə
uyğun daha çox oyun elementləri, maraqlı fakt və hadisələr
üzərində qurulması, ikincisi isə bu
tapşırıqların şagirdlərin idrak fəallığının,
təfəkkürlərinin, dünyagörüşlərinin gücləndirilməsinə
yönəldilməsidir. Məsələn, mətn üzərində
iş prosesində məqsəd əsas məzmunu müəyyənləşdirmək
və ya məzmunu qüvvətləndirən ifadələri təsnif
etməkdirsə, bu zaman elə mətn seçilməlidir ki, həm
tapşırığa uyğun gəlsin, həm də
şagird bu mətn vasitəsilə yeni maraqlı məlumat əldə
edə bilsin. Yaxud şagird təsviri xarakter
daşıyan mətn üzərində qurulmuş riyazi məsələyə
nisbətən yeni informasiyaya əsaslanan əyləncə
tipli məsələnin həllinə daha həvəslə
yanaşar. Heç şübhəsiz, hər
hansı bir tarixi hadisəni lüzumsuz rəqəmlərlə
akademik dildə təsvir etməkdənsə, onu nəqli
formada, hekayə üslubunda yazmaq şagird üçün xeyli maraqlı və
yaddaqalan olar.
Məşhur
bir ifadə var ki, kəşf etmək hamının gördüyünü
görmək, lakin hələ heç kimin düşünmədiyini düşünmək
deməkdir. Görkəmli maarifçi-filosof R.Dekart düşünməyi mövcud
olmaq adlandırırdı. Bu mənada təlim
prosesində şagirdləri düşünməyə, düşünməklə
axtarışlar aparıb qərarlar qəbul etməyə
istiqamətləndirmək ən vacib vəzifələrdəndir.
Bu işdə dərsliklər, şübhəsiz,
mühüm rol oynamalıdır. Xüsusilə, əsas
və orta təhsil pilləsi üçün nəzərdə tutulan dərsliklərdə
şagirdləri problemlərlə üzləşdirən, tədqiqatçılığa
sövq edən materiallara geniş yer verilməlidir. "Nə üçün", "hansı səbəblərə
görə", "hansı yolu seçməli" və sair bu kimi
suallar şagirdlərin təfəkkürünü durğunluqdan
dinamikliyə yönəltməlidir.
Məlumdur ki,
təhsil iki əsas təməl üzərində -
inkişafetdirici və tərbiyəedici təlim prinsipləri
üzərində qurulur. Onlar bir-biri ilə üzvi şəkildə
bağlıdır, biri digərini məntiqi cəhətdən
tamamlayır. Bu prinsiplər birlikdə təhsilalanın
şəxsiyyətini formalaşdıran mühüm amil kimi meydana
çıxır. Şəxsiyyətin
formalaşmasında isə idraki, informativ-kommunikativ və
psixomotor bacarıqlar aparıcı rol oynayır. Yeni kurikulumlarda bu cəhət əsas istiqamət
olaraq nəzərdə tutulmuşdur. Bunlar, bir qayda
olaraq, aşağıdakı kimi təsnif edilir:
Fənn
kurikulumlarında nəticə standartları formasında ifadə
olunan bu bacarıqların dərsliklərdə
reallaşdırılması təqdim edilən sxemdəki
vasitələrlə təmin oluna bilər.
Göründüyü kimi, hər
bir tədris vahidi (bəhs, fəsil), onu əhatə edən
bölmə və mövzular standartın tələbindən
yaranır və nəzərdə tutulan məqsədlərin
həyata keçirilməsi göstərilən vasitələrlə təmin
olunur.
Yeni nəsil dərsliklərin
fənn kurikulumları əsasında hazırlanması üçün bir
sıra zəruri pedaqoji prinsiplərin gözlənilməsi mühüm əhəmiyyətə
malikdir. Həmin
prinsipləri diqqətə çatdıraq
- düzgünlük
(təlim standartlarına uyğunluq, faktların dəqiqliyi,
mübahisəli faktların olmaması, orfoqrafiya, durğu işarələri
və qrammatik qaydaların gözlənilməsi);
- əyanilik
(şəkil, foto, sxem, qrafik, xəritə, cədvəl və
illüstrasiyaların olması);
- müasirlik
(müvafiq elm sahəsində və sosial-iqtisadi sahələrdəki
nailiyyətlərin şagirdlərin yaş səviyyəsinə
uyğun əks olunması, təlim materiallarının müasir
dünyagörüşü formalaşdırılmasına istiqamətlənməsi)
- tamlıq
(nəzəri, praktik, təsviri, qiymətləndirmə
materiallarının olması, onların üzvi şəkildə
əlaqələndirilməsi);
- ardıcıllıq
(psixoloji, məzmun, təqvim-tematik və məntiqi
baxımdan).
Psixoloji
baxımdan ardıcıllıq təlim materiallarının
maraqlılıq səviyyəsinə görə düzülməsidir. Bu, hafizə,
təfəkkür və təxəyyül proseslərinin formalaşmasında
başlıca şərtlərdən biridir.
Məzmun
baxımından ardıcıllıq təlim
materiallarının sadədən mürəkkəbə doğru
sıralanmasını tələb edir.
Təqvim -
tematik baxımından ardıcıllıq təlim
materialları düzülərkən tarixi günlərin, əlamətdar
hadisələrin diqqətdə saxlanmasını nəzərdə
tutur.
Məntiqi
baxımdan ardıcıllıq əvvəlki təlim
materialları vasitəsilə növbəti materialların mənimsənilməsinə
zəmin yaradılmasını tələb edir.
- yaş
səviyyəsinə uyğunluq (dərsliyin poliqrafiya, dizayn cəhətdən
şagirdlərin estetik tələbatına cavab verməsi, təlim
materiallarının məzmun və həcm baxımından
onların ehtiyaclarına uyğun müəyyənləşdirilməsi);
- təlim
vaxtına uyğunluq (təlim materiallarının həcmi müəyyən
edilərkən tədrisə ayrılan vaxtın dəqiq nəzərə
alınması);
- oxunaqlılıq
(təlim materiallarının maraqlı və yığcam
olması, onların aydın üslubda, sadə dildə ifadə
edilməsi);
- inklüzivlik
(potensial imkanlardan, qavrama səviyyəsindən asılı
olmayaraq, bütün şagirdlərə diferensial yanaşmanın təmin
edilməsi və onların təlim maraqlarının ödənilməsi).
Bunlarla
yanaşı, müasir dərsliklər müəyyən olunmuş
gigeyenik tələblərə uyğun hazırlanmalı, fəal
təlim üçün əlverişli imkanlar yaratmalıdır.
Vacib cəhətlərdən
biri yeni nəsil dərsliklərinin inteqrativ xarakterdə
hazırlanmasının təmin olunmasıdır. İnteqrativlik
təhsilin məzmun komponentlərinin bir-biri ilə və həyatla
sistemli şəkildə üzvi əlaqələndirilməsidir.
İnteqrasiya konkret bir hadisə, anlayış və məfhum
haqqında şagirdlərdə daha geniş təsəvvürlər
yaradılmasına, onların mahiyyətinin dərindən dərk
edilməsinə və möhkəmləndirilməsinə, bilik və
bacarıqların sistemli mənimsədilməsinə hərtərəfli
imkanlar açır, şagirdlərdə müqayisələr aparmaqla
ümumiləşdirmə bacarıqlarının
formalaşmasına, tədqiqatçılıq meyillərinin güclənməsinə
əhəmiyyətli dərəcədə müsbət təsir
göstərir. Hər hansı bacarıq yalnız
bir fənn vasitəsilə aşılana bilməz. Konkret bacarığın mənimsədilməsində
hər bir fənn öz məzmun imkanları daxilində
iştirak edir. Bu fikri əsaslandırmaq
üçün diqqətə çatdırım ki, müasir kurikulumlarda standartlar
elə müəyyən olunmuşdur ki, onların hamısı əsas
məqsədləri ilə yanaşı, bu və ya digər dərəcədə
şagirdlərdə nitq mədəniyyətinin
formalaşdırılmasına da lazımi səviyyədə
xidmət göstərir. çünki bütün fənn kurikulumlarında
şagirdlərin "izahetmə", "şərhetmə",
"təqdimetmə" bacarıqlarının
inkişafını nəzərdə tutan standartlar vardır.
Fənlərarası
inteqrasiya nümunəsində digər bir fakta nəzər salaq. Aşağıdakı
cədvəldə I sinifdə tədris olunan müxtəlif fənlər
üzrə "fərqləndirmə" bacarığı əhatə
edilən alt-standartlar ifadə olunmuşdur.
Təlim prosesində dərsliklər
əsas vəsait kimi nəzərdə tutulsa da, tək bir dərslik,
eləcə də müəllim üçün metodik vəsait müəllimlərin
fəaliyyətinin istiqamətləndirilməsi sahəsində
yeganə mənbə ola bilməz. Təlim çoxcəhətli, psixoloji-pedaqoji məqamlarla
zəngin bir prosesdir. Bu prosesin səmərəli,
şagirdlərin mənafeyinə yönəldilmiş formada təşkili
üçün müəllimlərin paralel olaraq müxtəlif vəsaitlər və
metodik tövsiyələrlə təminatı bu günümüzün vacib məsələlərindəndir.
Təəssüf ki, bizim bu sahədə fəaliyyət
göstərən mütəxəssislərimizin əksəriyyəti
daha çox dərslik hazırlanmasına diqqət yetirir, əlavə
vəsaitlərin tərtibinə həvəslə
yanaşmırlar. Yəqin belə vəziyyət
ondan irəli gəlir ki, əlavə vəsaitlər dövlət
hesabına nəşr olunmur. Lakin fikrimcə,
müəllimlər müasir tələblər səviyyəsində
hazırlanan, ehtiyacı ödəyən təlim
materiallarının daim axtarışındadırlar. İnkişaf etmiş bir sıra ölkələrin təcrübəsi
göstərir ki, əlavə vəsaitlərin tərtibinə dərsliklərlə
bərabər səviyyədə yanaşılır. Ona görə də dərslik
yaradıcılığı sahəsində
tamlığı, əhatəliliyi təmin etmək məqsədilə
hər bir fənn üzrə əlavə təlim
materiallarının hazırlanması diqqət mərkəzində
saxlanmalı, mütəxəssislər bu işə geniş cəlb
olunmalıdırlar.
Ölkəmizdə
yeni nəsil dərsliklərin hazırlanması istiqamətində
hələlik ilk addımlar atılır. Ədalət
naminə demək lazımdır ki, uğurlu nəticələrin
olması gələcəyə nikbinlik hissi oyadır. Bununla belə, müasir tələblər səviyyəsində
dərslik hazırlanması üçün hələ çox mərhələlər
keçilməli, dünya təcrübəsində mütərəqqi nə
varsa öyrənilib tətbiq edilməlidir. Xüsusilə,
müvafiq fənn kurikulumları əsasında inteqrativ dərsliklərin
tərtibi üzrə mütəxəssislərin hazırlanması,
bu sahədə ilk nümunələrin yaradılması ümdə vəzifələrdən
hesab olunur.
Bu məqalə
xarakterinə görə konseptual səciyyə daşımaqla
yanaşı, həm də güman edirəm ki, düşünmək,
araşdırmalar aparmaq, yeni ideyalar irəli sürmək üçün əsas
götürülə bilər. Hər bir pedaqoq-alimin, mütəxəssisin,
müəllimin, eləcə də valideynlərin dərslik
yaradıcılığı barədə rəy və mülahizələri
bu sahənin inkişafına təkan verəcəyi birmənalı
qəbul olunmalıdır.
(Ardı var)
Misir Mərdanov
Azərbaycan müəllimi.-2009.-11
dekabr.-S.3.