"Azərbaycan Respublikası təhsil
islahatının yeni layihəsi - müasir
kurikulumların hazırlanmasında yeni addımlar"
Azərbaycanda gedən təhsil islahatları, xüsusən də Təhsil Sektorunun İnkişaf Layihəsi çərçivəsində Milli Kurikulumun hazırlanması və tətbiqi istiqamətində görülən işlər Amerika Təhsil Departamentinin marağına səbəb olmuş və Nebraska ştatı Linkoln Universitetinin "Beynəlxalq Xəbərlər" adlı elmi-publisistik jurnalı Kurikulum Mərkəzinin xarici dillər bölməsinin böyük elmi işçisi Fəridə Hüseynovanın Azərbaycan təhsilində olan uğurlar barədə geniş məqaləsini dərc etmişdir. Həmin məqaləni oxuculara təqdim edirik.
Azərbaycan Respublikasında həyata keçirilən islahatlar təhsilin inkişafına, onun müasir Avropa təhsil məkanında inteqrasiya olunmasına və orta məktəblərdə təlimin səmərəli təşkilinə yönəlmişdir.
Bir gənc müstəqil ölkə kimi Azərbaycanın da müasir təhsilin yaradılması sahəsində bəzi problemləri vardır. 1999-cu ildən bu problemlərin həlli yolunda Azərbaycan Respublikası yeni Təhsil Sektorunun İnkişaf Layihəsini qəbul etmiş və ölkənin təhsil sistemini inkişaf etdirmək üçün Dünya Bankı ilə 10-illik Təhsil Sektorunun İnkişaf Layihəsi (2003-2013) sazişi imzalamışdır.
Propqramın əsas məqsədi müxtəlif sahələri ehtiva edən inteqrativ təhsil sistemini formalaşdırmaq idi. Həmin sahələr məktəblərin texnoloji gücünün artırılmasını, pulsuz dərsliklər, yeni texnoloji avadanlıqlar, kompüterlərlə təmin edilməsini və xüsusilə müəllimlərin inkişafını gücləndirmək məsələlərini əhatə edirdi. Bu islahat çərçivəsində həmin məsələlərə diqqət yetirildi, məzmun islahatlarının əsasını təşkil edən Milli Kurikulum sənədi hazırlandı və müasir standartlar əsasında məktəblər üçün yeni qiymətləndirmə sistemi yaradıldı.
Bu məqsədlə Təhsil Problemləri İnstitutunda Kurikulum Mərkəzi yaradıldı və hazırda layihənin əsas məqsədləri bu mərkəz tərəfindən geniş şəkildə həyata keçirilir.Mərkəzin bütün heyəti bu layihənin hazırlanmasına cəlb olunmuşdur. Artıq ibtidai siniflər üçün fənn kurikulumları, o cümlədən təlim standartları hazırlanmış, həmin standartlar əsasında fəal təlimin tətbiqinə başlanılmışdır. Bu gün bu layihənin komponentlərini necə tətbiq etmək təhsildə aktual bir problemə çevrilmişdir. Bunun üçün kurikulum islahatını tətbiq etmək və eləcə də bu sahədə peşəkarlığımızı artırmaq üçün beynəlxalq təşkilatlarla əlaqələr yaratmağa, yerli və beynəlxalq məsləhətçilər, professorlar və təlimçilərin məsləhətinə və dəstəyinə böyük ehtiyacımız yaranmışdır. Kurikulum İslahatı təhsilimizdə yeni bir konseptual modelə çevrilmişdir.
Həyat dəyişikliklərdən ibarətdir və bu dəyişikliklər müxtəlifliklər yaradır.Bu gün məktəblərimiz və şagirdlərimiz təlimdə yeni ideyalara, problemlərin axtarılması və onların həllində yeni yanaşmaya böyük ehtiyacı hiss edir. Şagird fəaliyyətinə və yaradıcılığına təlim prosesində ehtiyac duyulur.Təlim fəaliyyəti bu gün real həyatla praktik şəkildə balanslaşmalı və şagirdlərin əldə etdikləri biliklər praktikada idraki bacarıqlar şəklində əks olunmalıdır. Bir praktik müəllim kimi mən bu barədə çox düşünürdüm, fikirləşdim ki, şagirdlər həyatda sərbəst qərar qəbul edən bir şəxsiyyət kimi yetişmək, öz yaradıcılıq qabiliyyətlərini inkişaf etdirmək üçün nə etməlidirlər, hansı vərdişlər qazanmalıdırlar.
Nə qədər yeni təlimdə standartlarımız, yeni texnologiyalarımız, mənbələrimiz, müasir sinif otaqlarımız olsa da, əgər müəllim hazırlığında, yeni fikir mübadiləsi təcrübəsində, təlimin müasir formada təşkilində yeniliklərimiz yoxdursa, biz heç bir müvəffəqiyyət əldə edə bilmərik. Bunun üçün mən beynəlxalq mübadilə proqramlarına müraciət etdim.
"Əgər sən dünyanı dəyişmək istəsən, əvvəlcə özünü dəyişməlisən!" - Mahatma Qandi.
İlk dəfə IREX Təşkilatının TEA proqramında müsahibə vaxtı mənə verilən sual belə oldu:
"Əgər sən bu proqrama seçilsən, öz ölkənin təhsilinə nə kimi xeyir və yenilikər gətirəcəksən?".
Bu sual məni
öz ölkəmin gələcək təhsili barədə
düşünməyə vadar etdi. Bir çox təcrübələr
əsasında mən həmişə təlimin müasir
kurikulumlar, standartlar, yeni texnologiyalar əsasında
aparılmasını arzu edirdim. Cavabım müxtəlif sahələri
əhatə etdi:
"Əlbəttə,
beynəlxalq məktəblərin təcrübəsi, yeni məktəb
və fənn kurikulumları, şagirdlərin dinləyib-anlama,
oxu, yazı və danışma fəaliyyətləri üzrə
yeni təlim bacarıqları, təhsildə müəllim və
şagird liderliyi, məktəbdə şagirdin
hüquqları, məktəbin inkişafı planı, icma əlaqələrinin
yaranması və valideynlərin məktəbə cəlb
olunması yolları. Məktəbin yeni dizaynı, quruluşu
müəllim və şagirdlərin təlimə fəal cəlbinə
çox böyük təsir edir. Mən bütün
bunların hansı yolla tapılmasını bilmək istəyirəm".
Cavabım onları qane etdi və bu problemlərin həlli mənə
ABŞ-ın Nebraska ştatı Linkoln Universitetinin təhsil və
humanitar fənlər fakültəsində təhsil almaq və
orta məktəblərdə təcrübə əldə etmək
imkanı qazandırdı.
Azərbaycandan
gedən 8 müəllim bütün lazım olan təhsil və
yerləşmə imkanları ilə təmin olunduq.İlk təlimçilərimiz
məşhur təhsil işçiləri olan professor Joe
McNulty, Jenin Teyler, konstitusiya və məktəb idarəolunması
üzrə professor Larry Dluqoş bizə müxtəlif dərslər
verərək müəllimlik və əsl təlimçi
bacarıqları qazandırdılar. Bu təlimlər
kurikulumun inkişafı üzrə məktəb və fənn
kurikulumlarının, standartların hazırlanması, təlimdə
liderlik və sinfin ələ alınması yolları, yeni dərs
plan nümunələrinin hazırlanması, qiymətləndirmə
vasitələri, film çəkilişlərinin təlimdə
öyrədilməsi, mikrotəlim, kompüter
bacarıqları, müxtəlif insanlar və müəllimlər
arasında ünsiyyətin yaranmasını öyrədərək
öz ölkəsi üçün əsl qərar qəbul
edən, problemlərinin həlli yollarını bilən
bacarıqlı kadrlar yetişdirdi. Proqram IREX Təşkilatı
və ABŞ Dövlət Departamenti Təhsil və Mədəni
Əlaqələr Bürosu tərəfindən maliyyələşdirilmişdi.
Təcrübə
zamanı mən ibtidai sinif kurikulumu üzrə təlim
prosesində uğurların necə əldə olunması
yollarını aşkar etdim.Eyni zamanda müəyyən etdim
ki, təlim nəticələrinin uğurlu alınması
şagirdlərin idraki fəaliyyətinin və
seçilmiş dərsliyin səviyyəsindən
asılı olur.Aşağı səviyyəli mərhələdən
yuxarı səviyyəyə qədər standartlar bir-birini sadədən
mürəkkəbə doğru izləməlidir. Dərs
ilinin əvvəlində 1-ci sinif şagirdləri heç bir
problemin həllinə cəlb olunmamalı, ilkin mərhələ
şagirdlərin ideyalar toplaması mərhələsi kimi
bir-iki ay davam etməlidir. Bu, səmərəlilik
baxımından əhəmiyyətlidir. Onlar istənilən
mövzu ətrafında şəkillərin, real obyektlərin,
cizgi filmlərinin, rəngli kartların nümayişi əsasında
ideyalar toplayaraq, dinləyib-anlama vərdişləri
qazanır, bir-biriləri ilə ünsiyyətə girirlər."Mikrotəlim"-
şagirdlərin fiziki yorğunluğunu nəzərə
almaqla 10-15 dəqiqə davam edir. Sözlərin əyaniliklərlə
müşayiət olunması, hərəkətlərlə
nümayiş etdirilməsi, təqdimat xarakterli hərəkətlərlə
izlənməsi uşaqların müxtəlif ideyalar
toplamasına çox kömək edir. Bəzən belə dərslər
sinifdə parta arxasında yox, xalça üzərində sərbəst
şəkildə bir-biriləri ilə əl-ələ tutaraq
birgə mahnı ifa edən şagirdlərin fəallığı
şəraitində qurulur. Bu, əsl mənada
stimullaşdırıcı vasitə kimi rol oynayır.
"Meyvə
səbəti", "Göy qurşağı", "Əşyanı
tap"oyunları, "Ayaqqabı ipinin bağlanması",
"Məktəb çantanı yığ" kimi layihələr
ibtidai siniflərdə işlətmək üçün ən
maraqlı təlim texnologiyalarıdır.
Bu
gün mən fəxrlə deyə bilərəm ki, bir müəllim,
təlimçi və tədqiqatçı kimi ibtidai sinif mərhələsi
üçün hazırlanmış standartlar əsasında
yeni dərs plan nümunələri hazırlamağı
bacarıram.
Tədqiqatlara
əsaslanaraq onu da deyə bilərəm ki, ibtidai sinif
kurikulumu əsasında dövlətin tələblərinə
uyğun, şagirdlərin maraqları, yeni təlim nəticələri
əsasında qiymətləndirməsi üzrə yeni ibtidai
məktəbin inkişaf planını hazırlamaq
lazımdır. Mən onu belə təsvir edərdim:
1.
İbtidai Fənn Kurikulumu standartları ( 1- 4 siniflər
üzrə, dil, riyaziyyat, həyat bilgisi, musiqi, texnologiya, təsviri
incəsənət və idman).
2. Məktəb nizam-intizam standartları (davranış qaydaları).
3. Şagirdlərə göstərilən xidmətlər üzrə standartlar (şagirdlərin həyatı, təhlükəsizliyi, maraq ehtiyacları).
4. Şagirdlərin təlim nəticələri üzrə standartlar (fəaliyyətləri, nəticələri, xüsusi layihələrdə iştirakı, qiymətləndirilməsi).
5. Valideynin təhsilə cəlbi üzrə standarlar (VMA, sinifdənxaric işin təşkili).
6. Məktəb Məsləhət Şurası fəaliyyəti standartları (məsləhət otaqlarında görüşlərin təşkili, klub,müsiqi və rəqs dərnəkləri).
7. Müəllim Mənbələri Mərkəzi (kitabxana, müəllim saytlarının hazırlanması).
8. Müəllim İnkişafı Mərkəzi standartları (treninq, onlayn və məktəb kurslarının, tədqiqat işlərinin təşkili).
9. Xüsusi tədbirlər və qrantlar üzrə standartlar (mükafatlar, dəstək proqramları, yay düşərgələrinin təşkili).
10. Maliyyə və agentliklərin yaradılması üzrə icma ilə əlaqənin yaradılması standartları.
Məncə, bu kurikulum modelini biz də ibtidai məktəblərimizdə tətbiq etsək, təlimdə səmərəli nəticələr əldə edə bilərik. Mən bu gün respublikamızda Təhsil Nazirliyi tərəfindən yeni təhsil islahatı - kurikulum islahatını həyata keçirən Kurikulum Mərkəzinə, IREX Təşkilatı TEA proqramı menecerlərinə və Nebraska ştatı Linkoln Universitetinin professor və müəllim heyətinə kurikulum layihəsi üzrə bizə qazandırdıqları bilik və məktəb təcrübələrinə görə dərin təşəkkürümü bildirirəm.
Fəridə
HüSEYNOVA
Azərbaycan müəllimi.-2009.-24
iyul.-S.3.