Əzəli və bəşəri
bayram
Azərbaycan
xalqı, ümumilikdə türk xalqları üçün
bu bayram xəlqi-milli Yeni il olub, yazın
bayram edildiyi sistemli ictimai-iqtisadi hadisələr toplusu kimi cəmiyyət
miqyasında qeyd edilib. 12 min ildən artıq
yaşı olduğu təsdiqlənən Novruz tarixən əkinçilik
bayramı, əkin-səpin, əmək bayramı kimi
yaranmış, xalqımızın mövsüm bayramı
olmuşdur.
Yazın
gəlişi yaxınlaşdıqca ulu çağlardan azərbaycanlılar
sinilərdə, məcməilərdə buğda, arpa, noxud, mərci
və digər taxıl məhsullarından səməni göyərdər,
ona baxıb sevinər, fərəhlənərdilər:
Səməni, al məni,
Hər yazda sən yada
sal məni.
Səməni göyərtmək Novruzun ən müqəddəs
mərasimidir.
Səməni həm
yaşıllığın, həm də əkinçiliyin rəmzidir.
Səməninin varlığı da, həyat verəni
də, mənası da taxıldır. Əkinçilərimiz
səməni göyərtməklə növbəti təsərrüfat
ilinə bolluq, bərəkət arzulamışlar.
Novruzu başqa bayram və tədbirlərdən fərqləndirən
tərəflər çoxdur.
Novruzla
bağlı ictimai-iqtisadi əhəmiyyətli iməciliklər
təşkil olunur, abadlıq işləri aparılır...
İnsanların arzu və istəklərini, təbiətin
oyanması ilə bağlı düşüncə və
etiqadlarını əks etdirən Novruz aydınlıq,
duruluq, yeni əhvali-ruhiyyə bayramı kimi səciyyələndirilir. Bahar fəsillər
karvanında yaşıllıq və işıq yüklü
bir dövrdür. Bahar fəslinin ən
gözəl, ən nurlu, ən xoş əhvali-ruhiyyəli, ən
müqəddəs bir məqamı Novruz bayramıdır.
Novruz bayramına qədər 4 çərşənbə
olur. Və bu çərşənbələrin hər
birinin öz adı, özünəməxsus inancları var.
Boz ayın dörd müqəddəs çərşənbəsindən
birincisi Su çərşənbəsi, "Sular Novruzu"
ilə başlayır. Əzəl çərşənbədə
qarşıdan təzə ilin gəlməsi ilə
bağlı ən əvvəl su təmizlənir. Hamı gün doğmamış su üstünə
gedir, təzə suda əl-üzünü yuyur, bir-birinin
üzərinə su çiləyir, sü üstündən
atlanır. Əski inamlarda su
sağlamlığın başlıca rəhni idi.
Su çərşənbəsi günü "təzə
su"dan keçənlər, azarını-bezarını ona
verənlər ilboyu xəstəliklərdən uzaq
olardılar. Elə həmin gün su üstündə bir
sıra ayinlər icra edilərdi. Bütün
günü su axarlarını təmizləyər, arxları
qaydaya salar, abadlıq işləri aparar, su ilə
bağlı müxtəlif şənliklər keçirərdilər.
Su
ilə bağlı deyimlər:
* Su olan yerdə dirilik olar.
* Yuxuda su görmək
aydınlıqdır.
* Od üstə su
atmazlar.
* Su süfrəyə dağılanda evdə
aydınlıq olar.
* Su axarında salınan el-oba barlı-bəhərli
olar.
* Su gözəllik, su şirinlik, su təmizlik,
su ülvilik deməkdir.
çərşənbələrdən biri Od çərşənbəsidir.
Babalarımız
4 ünsirdən biri olan odla, ocaqla bağlı atalar
sözü, müxtəlif deyim və yozumlar, alqış və
qarğışlar düzüb-qoşublar:
* Ocağın yanar olsun.
* Ocağın odlu, süfrən
dadlı olsun.
* Səni od
aparsın.
* Odda yanmaz, suda batmaz ol.
* Oda söyməzlər.
* Oddan pay verməzlər.
* Al yel baba, yel baba,
* Qurban sənə, gəl baba.
Yel əsməyə başlayır, kürreyi-ərzi
dolaşıb gəzən Yel yatmış hər şeyi tərpədib
oyadır. Yel əsəndə söyməzlər, deyinməzlər.
Xeyirliyə əs, deyərlər. Deyərlər ki, Yel çərşənbəsi
gecəsində söyüd ağacının altına gedib
niyyət edir, Yel babanı çağırırsan. Əgər Yel baba səsini eşidib əssə,
söyüdün budaqları torpağa toxunsa, deməli,
bütün diləklərinə çatacaqsan.
Yel
çərşənbəsi xalq arasında "külək
oyadan çərşənbə", "külək
çərşənbəsi", "yelli çərşənbə",
"küləkli çərşənbə" adları
ilə də işlənir. Əski etiqadlara görə bu
çərşənbədə oyanan Yel və ya Külək
ərzi gəzir, oyanmış suyu, odu hərəkətə
gətirir, yatmış torpağı qızdırır... Yel çərşənbəsində əsasən
isti külək yazın gəlişindən xəbər
verir. Gün ərzində külək bir
neçə dəfə dəyişir. Bu
dəyişmələr Yelin özünün təmizlənməsi
kimi qəbul edilir. çünki əski
etiqada görə, "qara nəhrdə" yatmış
külək Yer üzünə çıxaraq əvvəlcə
özü təmizlənir.
Əski inamlarda Yel ya özü Tanrıdır, ya da vahid
Allah tərəfindən göndərilib, insanları əzizləyir,
onlara kömək edir, bəzən də qəzəblənir,
yeri gələndə isə cəzalandırır. "İncil"də
və "Zəbur"da Yel Allahın qüdrəti kimi vəsf
olunur. "Tövrat"da dörd növ
Yel ilahəsinin hər birinin özünəməxsus
xüsusiyyətlərindən bəhs edilir.
"Quran"da isə yelin Allah tərəfindən
göndərildiyi, onun Allahın əlində mərhəmət
və cəza antropomorfu olduğu göstərilir.
Zərdüştilər də küləyi müqəddəs
hesab etmiş, ona tanrılıq vermişlər. "Avesta"da deyilir ki,
Yelin gücü qüdrətli Hörmüzdün
gücüdür... Hörmüzdən güc
alıb dünyaya ayaq açmışdır.
Dördüncü çərşənbə Torpaq
çərşənbəsidir. Torpaq elin ən
böyük sərvətidir. Torpaq
insanın ən böyük nemətidir. Torpaq
insanın dayağıdır. Torpaq
oyanır, martın 20-21-də artıq ana torpaq isidir
yatmış ağacların köklərini, sular
duyğulanır və əkilən bitir, bitmişlər
yarpaqlanıb çiçəklənməyə
başlayır.
Novruz günü ana torpağın naz-neməti ilə bəzənmiş
ev-eşikdə süfrəyə neçə-neçə
meyvə, yeməli şeylər düzülür. Və bir də
onda görürsən ki, qapı döyülür,
açırsan və kiminsə torbasını görürsən.
Torbanı boş qaytarmazlar...
Bağrını
eşib sinəsində büsat qurduğumuz, evlər
ucaldıb bağ-bağat saldığımız ana torpaq... Torpaqla
bağlı babalarımız nələr
düzüb-qoşublar... Nələr yozublar nənələrimiz:
* Torpağın həmişə gül
bitirsin.
* Torpağın yada qismət olmasın.
* Torpağında qara yellər əsməsin.
* Torpaq ovuclayan qızıl ovuclar.
* Yaz kasıbın yorğan-döşəyidi.
* Yazda tərləməyən,
qışda titrəyər.
Axır
çərşənbə axşamı kim
su üstündə söyüd ağacının
başını yerə qoyan görsə, hər arzusu yerinə
yetər.
* Axır çərşənbə
axşamı tez yatmazlar.
* Axır çərşənbə
axşamı evdə qazan asarlar.
* Axır çərşənbə
günü küsülülər barışar, insan insana
can deyib, can eşidər, hörmət, məhəbbət,
ehtiram göstərərlər.
Axır çərşənbə günündə bir
yerə yumurta, bir yerə cövhər, bir yerə
kömür basdırar və niyyət edərlər. Yumurta
kömür ilə yazılarsa, niyyət yaxşı gələr.
Sonra onları yerdən çıxarıb, ərik
ağacının dibində basdırarlar.
Gur
işıqlandırılan evdə süfrəyə yeddi təam
qoyulmalıdır: səməni, sarımsaq,
Novruz bayramı xalqın bütün mənəvi həyatını,
mədəniyyətini əks etdirir. Novruz bayramında
bütövlükdə yaşlı nəslin, habelə gənc
nəslin sağlığına, fiziki kamilliyinə xüsusi
diqqət yetirilir. Novruz bayramına
hazırlıq və onun təşkili zamanı yallı
oynanılır. Gənc nəslin fiziki tərbiyəsinə
xidmət edən aşağıdakı amilləri müəyyən
etmək olar: təmizlik işləri, tonqal
yandırılması; tonqalla əlaqədar müxtəlif hərəkətlərin
icrası; rəngarəng oyunların nümayiş etdirilməsi;
Xalqımızın neçə-neçə əsrlərdən
bəri yaratdığı, düzüb-qoşduğu nadir sənət
inciləri nəsildən-nəslə keçərək
yaşamış, qəhrəmanlıqlarla dolu olan tariximizin
bir parçasına, onun zənginləşməsinə səbəb
olmuşdur. Folklor nümunələr - holavarlar və
sayaçı sözləri, bayatılar, nağıllar, eləcə
də müxtəlif oyunlar Azərbaycan xalqının qədim
tarixi həyat tərzi, mədəniyyəti, adət-ənənələri,
istək və arzuları haqqında dolğun təsəvvür
yaradır.
Novruz
adətlərində xalqımızın insanpərvərliyi,
qayğıkeş təbiəti, xalq gigiyenasının əhəmiyyəti,
yaxşılıq, xeyirxahlıq, Vətən sevgisi və s. əxlaqi
keyfiyyətləri əks olunur.
Geniş coğrafi məkanda qeyd olunan bu dünyəvi
bayram türk xalqlarının, o cümlədən Azərbaycan
xalqının zəngin mənəviyyatı, qədim tarixi, təbiəti
və dünya duyumu haqqında özündə zəngin məlumatları
yaşadıb nəsilləri öyrədərək
yaşayacaq.
Yeni gün, Novruz bayramı ömrünüzü bəzəsin. Ruzunuz bol,
işiniz avand olsun, əzizlərimiz. Axar
sularınız bulanmasın. Arzularınız
bənövşə kimi ətir saçsın. İstəkləriniz başa çatsın.
Ş.MƏMMƏDOV
Azərbaycan müəllimi.-2009.-20
mart.-S.3.