Azərbaycan təhsili: yaxın
keçmişə, bu
günə və gələcəyə bir baxış
(Əvvəli qəzetimizin
ötən saylarında)
XX əsrin ortalarından etibarən aparıcı dünya dövlətlərinin ən mühüm prioritetləri sırasında təhsilin inkişafına əsaslanan "bilik iqtisadiyyatı"nın formalaşdırılması, insan kapitalının yaradılması və beləliklə, davamlı inkişafın təmin olunması amilləri xüsusi yer tutmağa başladı.
İnsan kapitalı nəzəriyyəsi
ötən əsrin
50-60-cı illərində Amerika
iqtisadçılarının tədqiqatları nəticəsində
yaradılmışdır. İşçi qüvvəsinin formalaşdırılması
problemləri, insanın
yaradıcılıq və
faydalılıq imkanlarının
artırılması bu
nəzəriyyənin əsas
hədəfləri kimi
müəyyənləşdirilmişdir.
Həmin
dövrdən başlayaraq
təhsil və səhiyyə sahələrinə
yönəldilən vəsaitlər
ictimai-iqtisadi proseslərin
qaçılmaz məsrəfləri
kimi deyil, əksinə, davamlı inkişafın təmin edilməsi üçün
mühüm investisiyalar
kimi qəbul edilməyə başlanmışdır.
Təsadüfi deyil ki, müasir
dövrdə təbii sərvətlərin bolluğu dövlətin
inkişafının əsas göstəricisi sayılmır, bu
sərvətlərin cəmiyyətin hərəkətverici
qüvvəsi olan insan kapitalına çevrilməsinin təmin
edilməsi daha vacib amil kimi qəbul edilir. ABŞ, Yaponiya, Cənubi
Koreya, Finlandiya və digər inkişaf etmiş ölkələr
malik olduqları maddi resurslardan daha çox təhsil sisteminin
yetişdirdiyi insan kapitalından böyük gəlirlər əldə
etmişlər və bu gün də etməkdədirlər. Təhlillər
sübut edir ki, bu ölkələrdə inkişafa təsir
göstərən amillər içərisində təhsilin
çəkisi hiss olunacaq dərəcədə yüksəkdir
və təxminən 70 faiz təşkil edir.
Dünya
Bankının apardığı tədqiqatların nəticələri
göstərir ki, ABŞ-ın milli sərvətinin 76 faizini
insan kapitalı, 19 faizini istehsal, 5 faizini təbii resurslar təşkil
edir. Avropa ölkələrində insan kapitalı 74, istehsal
24, təbii resurslar yalnız 2 faiz təşkil edir. Rusiyada isə
insan kapitalı 50, istehsal 10, təbii resurslar 40 faiz səviyyəsindədir.
Təəssüf ki, Azərbaycanla bağlı belə təhlillər
aparılmamışdır. Bununla yanaşı, postsovet
ölkələrinin ümumi inkişaf tendensiyaları nəzərə
alınarsa, ölkəmizdə də bu göstəricilərin
Rusiyadakı vəziyyətə yaxın olması qənaətinə
gəlmək olar.
Davamlı inkişaf konsepsiyası
da XX əsrin son onilliyində irəli
sürülmüşdür və hazırda dünyada ən
mühüm prioritetə çevrilmişdir. Təsadüfi
deyildir ki, davamlı inkişaf qlobal məqsədlərdən
biri kimi BMT tərəfindən Minilliyin Bəyannaməsinə
daxil edilmiş, 2005-2014-cü illər isə davamlı
inkişaf sahəsində tədris onilliyi elan edilmişdir. Davamlı
inkişaf konsepsiyasına görə hər bir şəxsə
onun fərdi qabiliyyətlərini, potensial imkanlarını
davamlı şəkildə inkişaf etdirmək
üçün iqtisadi, sosial, mədəni, siyasi sahələrdə
əlverişli mühit yaradılmalıdır. Bu konsepsiya nəzərdə
tutur ki, insanların layiqli həyat sürməsi, sağlam
olması, təhsil və bilikdən bəhrələnməsi
davamlı olmalı, cəmiyyətin inkişaf prosesində həm
çağdaş, həm də gələcək nəsillərin
layiqli həyat sürmək imkanları təmin edilməlidir.
Bu səbəbdən heç bir fərd öz milli, dini, cinsi
və digər mənsubiyyətinə görə uzun,
dolğun və ləyaqətli həyat sürmək
imkanlarından məhrum edilə bilməz. Məhz buna görə
də dünya təcrübəsində davamlı
inkişafın əsas göstəricilərindən biri təhsil
səviyyəsidir.
Dünya Bankı ekspertlərinin
araşdırmalarına əsasən, davamlı
inkişafın təmin olunması və bilik iqtisadiyyatına
keçiddə universitetlər həlledici rol oynayırlar. YUNESKO-nun
ekspertləri isə daha irəli gedərək müəyyən
ediblər ki, hər bir ölkədə güclü kadr
ehtiyatlarının yaradılmasında orta təhsildən
sonrakı təhsilin əhəmiyyəti çox
böyükdür. Məhz orta təhsildən sonrakı təhsil
yüksək məhsuldarlığı və çevikliyi ilə
fərqlənən ixtisaslı işçi qüvvəsinin
hazırlanması, habelə yeni texnologiyaların
yaradılması, onların tətbiq edilməsi və
yayılması hesabına ölkələrin
iqtisadiyyatının dünya miqyasında rəqabət
qabiliyyətini təmin edir.
Orta təhsildən sonrakı təhsil
pillələrində yeni biliklər və texnologiyalar yaradan
mütəxəssislərin, alimlərin və tədqiqatçıların
hazırlanması baxımından elmi-tədqiqat işləri
ilə məşğul olan universitetlərin fəaliyyəti
həddən artıq vacibdir. Bu gün universitetlər qlobal
iqtisadiyyatın mühüm tərkib hissəsinə
çevrilən təhsil xidmətləri bazarında ən
qabaqcıl biliklərə malik zəka sahibləri
hazırlamaq uğrunda dünya miqyaslı rəqabətin əsas
"oyunçularına" çevriliblər. Bu mənada
bir çox ölkələrin hökumətləri öz
universitetlərinin dünyanın yaxşı universitetləri
cərgəsində olması zərurətini getdikcə daha dərindən
dərk edərək bu istiqamətdə məqsədyönlü
iş aparırlar.
Dünyada ali təhsilin
inkişafı sahəsində davam edən bu tendensiya, eyni
zamanda Azərbaycan ali təhsil sisteminin Avropa təhsil məkanına
inteqrasiyası zərurəti ölkəmizdə də
dünya səviyyəli universitetlər yaradılması
istiqamətində səylərin artırılmasını tələb
edir. Bununla əlaqədar dünya təcrübəsi öyrənilir,
bu sahədə tanınmış mütəxəssislər,
beynəlxalq və yerli ekspertlərlə müzakirələr
aparılır və əhəmiyyətli təkliflər irəli
sürülür. Hörmətli oxuculara təqdim etdiyim bu
silsilə yazılar da məhz həmin təkliflərin,
mülahizələrin, ideya və fikirlərin ictimaiyyətə
çatdırılması zərurətindən irəli gəlmişdir.
Son 10 il ərzində "dünya
miqyaslı universitet" məfhumu orta təhsildən
sonrakı təhsil pillələrində tədris və elmi fəaliyyətin
yüksək keyfiyyəti ilə yanaşı, həm də
bundan az əhəmiyyətə malik olmayan peşə-ixtisas təhsili
bazarında, habelə yeni biliklərin yaradılması və
yayılması sahəsində uğurlu rəqabət aparmaq
üçün geniş imkanları özündə ehtiva
edir.
Müasir
dövrdə gənclər universitetlərin ən
yaxşılarına daxil olmağa can atır, hökumətlər
isə universitetlərə qoyduqları sərmayədən
daha yüksək gəlir əldə etməyə maraq
göstərirlər. Bu və ya digər səbəblərdən
ali məktəbin dünya miqyasında tanınması
bütün universitetlər üçün getdikcə daha
böyük əhəmiyyət kəsb edir.
Bu baxımdan son illərdə
dünyanın aparıcı universitetlərinin müəyyən
olunması, bu siyahının dünya ictimaiyyətinə
çatdırılması böyük marağa səbəb
olmuşdur. Müxtəlif ölkələrin ali təhsil
müəssisələri ilə bağlı aparılan qərəzsiz
və ədalətli təhlil əsasında müəyyənləşdirilmiş
iki ən nüfuzlu beynəlxalq reytinq dünyada daha çox
tanınır. Birinci məqalədə qeyd etdiyim kimi, bunlardan
biri dünyanın nüfuzlu "Tayms" jurnalı tərəfindən
müəyyənləşdirilən və həmin
jurnalın "Ali təhsil" adlı əlavəsində dərc
edilən, digəri isə Şanxay Universitetinin dərc etdiyi
reytinq siyahısıdır. Bu reytinq siyahıları
universitetlərin özlərindən və hamı
üçün açıq olan mənbələrdən əldə
edilmiş məlumatlar əsasında tərtib edilir. "Tayms"
jurnalı dünyanın 200 ən yaxşı universitetini
seçir və onların reytinqini müəyyən edir. İlk
dəfə bu reytinq siyahısı 2004-cü ildə təqdim
edilmişdi. Hələlik beynəlxalq reytinq qiymətləndirmələrinin
necə aparıldığı barədə məlumat vermədən,
"Tayms" jurnalı tərəfindən müəyyənləşdirilmiş
2008-ci ilin reytinq cədvəlində 200 universitet arasında ən
yaxşı 20 universitetin siyahısını oxucuların diqqətinə
çatdırıram.
Düşünürəm ki, 2008-ci
ildə Şanxay Universiteti tərəfindən müəyyənləşdirilmiş
reytinq siyahısında 500 universitet arasında ilk 20 yeri tutan
universitetlər də oxucular üçün maraqlı
olardı.
Göründüyü
kimi, birinci reytinq cədvəlində ilk 20 universitetdən
13-ü, ikinci siyahıda isə 17-si ABŞ-a məxsusdur. Fikrimizcə,
ali təhsil tədqiqatçılarının ABŞ ali məktəblərinin
səviyyəsi ilə bağlı fikirləri məhz bu
reytinq cədvəllərinə əsaslanır.
Bir neçə il bundan əvvəl
hər il universitetlərimizin səviyyəsini qiymətləndirmək
və ictimaiyyətə bu barədə məlumat vermək
istiqamətində təhlillər aparmağa başladıq. Belə
bir işi aparmaq üçün hər hansı bir
düsturun, təcrübənin olmaması və
bütövlükdə universitetlərin səviyyəsinin
qiymətləndirilməsinin kifayət qədər mürəkkəbliyi
səbəbindən bu sahədə hələlik bizi razı
salan uğurlu addımlar ata bilməmişik. Bununla
yanaşı, düşünürəm ki, hər il ali məktəblərimizin
fəaliyyətinin qiymətləndirilib ictimaiyyətə təqdim
olunması ölkəmizdə ali təhsilin inkişafına təkan
verməklə yanaşı, universitetlər arasında
sağlam rəqabət yaradan əsas amillərdən biri ola
bilərdi. Bu gün Azərbaycanda ali məktəblərə
tələbə qəbulunun yekunlarına əsasən
TQDK-nın hazırladığı reytinq cədvəli bu sahədə
yeganə mənbə kimi qəbul edilir və həmin cədvəli
oxucuların diqqətinə çatdırmaqla kifayətlənirəm.
Beynəlxalq reytinq
siyahılarının təhlili göstərir ki,
dünyanın ən yaxşı universitetləri bir neçə
ümumi cəhətlərə malikdir:
1.Universitetdə
istedadlı müəllim və tələbələrin
ümumi saya görə böyük faiz nisbəti.
2.Tədris fəaliyyəti və
müasir elmi-tədqiqatların həyata keçirilməsi
üçün zəruri şəraiti yaratmağa imkan verən
maliyyə vəsaitləri ilə təmin olunma.
3.Universitetlərdə
müasir və çevik yanaşmaları tətbiq etmək,
qərar qəbul etmək və vəsaitləri sərbəst
idarəetməyə imkan yaradan idarəetmə sisteminin
olması.
İndi isə bu amillərin hər
biri üzərində bir qədər ətraflı dayanmaq istərdim.
Birinci amil - istedadlı müəllim və tələbələrin
ümumi saya nisbətdə çoxluğu -buna bəzən
istedad "qatılığı" da deyirlər.
Dünya miqyaslı universitetlərin
əsas fərqli cəhəti ondan ibarətdir ki, onlar tələbə
və müəllimi seçərkən həddən
artıq tələbkar olurlar, xüsusi ehtiyac olmadan onların
sayını artırmırlar. Belə universitetlərdə tələbələrin
sayı bir qayda olaraq 20-30 mindən artıq olmur. Məsələn,
dünyanın ən yaxşı universitetləri
sırasına daxil olan Pekin Universitetində tələbələrin
sayı 2000-ci ilə qədər 20 mindən az idi və onlar
çox ciddi müsabiqə yolu ilə universitetə qəbul
olunurdular. Dünya miqyaslı universitetlərin əksəriyyəti
üçün tələbələrin ümumi sayına
görə magistratura və doktoranturada təhsil alanların
payının çox olması səciyyəvi haldır və
bu həmin universitetlərin güclü elmi potensiala, ali təhsilin
daha yüksək pillələrinə ən yaxşı tələbələri
seçmək qabiliyyətinə malik olduqlarını
sübut edir. Aşağıdakı cədvəldə
dünyanın bir sıra aparıcı universitetlərində
qeyd olunan amillə bağlı məlumat verilmişdir.
Dünyanın aparıcı
universitetlərinə xas olan digər bir maraqlı cəhəti
də qeyd etmək istərdim. Belə universitetlər ən
yaxşı tələbə və müəllim axtararkən,
digər universitetlərin müəllim və məzunlarına
üstünlük verməyə çalışırlar. ABŞ-ın
aparıcı universitetlərində ştatda olan əməkdaşların
əksəriyyəti magistr və doktor dərəcələrini
başqa universitetlərdə qazanmışlar.
Bir çox hallarda dünya
miqyaslı universitetlərin tələbələri və
müəllimləri həmin ölkənin daimi sakinləri
olmurlar. "Tayms" jurnalı 2006-cı ildə
dünyanın ən yaxşı universitetlərinin
siyahısını tərtib edərkən, geniş beynəlxalq
fəaliyyəti universitetin üstün cəhətlərindən
biri hesab edirdi. Misal üçün, Harvard Universitetində tələbələrin
19%-i, müəllimlərin 30%-i, Stenford Universitetində müəllimlərin
21%-i, Kolumbiya Universitetində tələbələrin 23%-i,
Kembric Universitetində tələbələrin 18%-i, müəllimlərin
33%-i, Oksford Universitetində müəllimlərin 36%-i həmin
ölkələrin vətəndaşları deyillər. Əcnəbi
tələbələr əlavə maliyyə mənbəyi
olmaqla yanaşı, universitetlərdə mədəniyyətlərin
rəngarəngliyi ilə fərqlənən intellektual
mühitin və kollektivlərin yaranmasına kömək edir,
bu isə bütün dünyada inkişaf, yaradıcı və
yenilikçi fəaliyyət üçün çox vacibdir.
İkinci amil - maliyyə vəsaitləri
ilə təminat. Dünya miqyaslı universitetlərin əksəriyyətinə
xas olan ikinci səciyyəvi cəhət onların vəsaitlərlə
yüksək səviyyədə təmin olunmasıdır. Bunun
zəruriliyi isə başqa xərclərlə yanaşı,
elm tutumlu universitet komplekslərinin saxlanılmasına və
istismarına böyük xərc çəkilməsindən
irəli gəlir. Bu tipli universitetlərin üç əsas
maliyyə mənbəyi olur: dövlət büdcəsindən
ayrılan vəsaitlər, təhsil haqqı hesabına gələn
gəlirlər, universitetlərə ianə edilən və
onların cəlb etdikləri digər özəl vəsaitlər.
Böyük
Britaniya istisna olmaqla, Avropa universitetlərinin əsas maliyyə
mənbəyi dövlət vəsaitləridir. ABŞ,
Böyük Britaniya, Yaponiya və bir sıra digər ölkələrdə
isə vəziyyət tamamilə fərqlidir. Məsələn,
2006-cı ildə özəl korporasiyaya çevrilmiş
Sinqapur Milli Universiteti 774 milyon ABŞ dolları məbləğində
cəlb etdiyi özəl kapital əsasında öz fondunu
yaratdı və hazırda Kembric və Oksford universitetləri
istisna olmaqla, istənilən Britaniya universitetindən
varlıdır. Onu da qeyd etmək lazımdır ki, Beynəlxalq
Universitet Cəmiyyətləri cədvəlində ilk yerləri
tutan Kanada universitetləri elmi-tədqiqat fəaliyyətindən
əldə edilən gəlirlər üzrə birincidirlər.
Əlbəttə, böyük həcmli
vəsaitlər, nəticə
etibarilə, universitetin
inkişafına təkan
verir, ən yaxşı müəllimləri
və alimləri cəlb etmək üçün daha geniş imkanlar yaradır. Xüsusi qeyd edilməlidir
ki, ABŞ universitetlərində
özəl vəsaitlər
daha çox bu məqsədə sərf olunur. Eyni zamanda ABŞ-da 20 ən yaxşı universitetin yalnız ikisi (Miçiqan və Berkli universitetləri) dövlətə
məxsusdur və özəl universitetlərdə
professor-müəllim heyətinin
əməkhaqqı dövlət
universitetləri ilə
müqayisədə 30% yüksəkdir.
Nəhayət,
üçüncü amil - səmərəli idarəetmə
barədə. Dünya miqyaslı universitetlərin
üçüncü səciyyəvi cəhəti onların
müstəqil elm və tədris fəaliyyətləri ilə
əlaqədardır. Tədqiqatlara əsasən, ABŞ ali təhsil
sisteminin uğuru yalnız özünümaliyyələşdirmə
qabiliyyəti ilə deyil, həm də universitetlərin tam
müstəqil olması, burada sağlam rəqabət
mühitinin formalaşması, elm-tədris fəaliyyətinin
və bu fəaliyyətin nəticələrinin cəmiyyət
üçün əhəmiyyətliliyi ilə izah edilir. Həmin
tədqiqatlarda göstərilir ki, universitetlərdə
mövcud olan iş və təlim şəraiti tədqiqata
marağın, tənqidi təfəkkürün,
yenilikçi fəaliyyətin və
yaradıcılığın inkişafına kömək
edir. Bundan əlavə, belə universitetlər yüksək səviyyəli,
səmərəli və çevik idarəetmə ilə fərqlənirlər.
Məhz bu səbəbdən onlar sürətlə dəyişən
və qloballaşan dünya bazarının tələbatına
çevik uyğunlaşmağı bacarır, yeni tədris
plan və proqramlarını asanlıqla tətbiq edir, yeni
kafedralar və mərkəzlər yaradır, köhnə və
səmərəsiz strukturları ləğv edə bilirlər.
Bütün bunlarla yanaşı, dünyanın aparıcı
universitetlərində yüksək dərəcəli müstəqillik,
yəni cəmiyyətin müxtəlif təbəqələrinin
nümayəndələrindən ibarət güclü idarəetmə
orqanının fəaliyyəti, fəaliyyətin bütün
növlərinin tam şəffaflığı və
universitetlər daxilində qarşı tərəfin rəyinin
nəzərə alınması məsələləri
müasir hesabatvermə sistemi ilə səmərəli şəkildə
əlaqələndirilir. Onu da qeyd etmək lazımdır ki,
universitetlərin inkişafı üçün müstəqillik
amilləri zəruri olsa da, kafi deyil, dünya səviyyəli
universitet yaratmaq üçün idarəetmənin digər
parametrləri - yeni fikirli, müasir düşüncəli,
vaxtında qətiyyətli qərar qəbul etməyə
hazır olan, universitetlərin inkişaf strategiyası və
tendensiyalarına yaxından bələd olan, müasir idarəetmə
mədəniyyətinə malik liderlərin olması da
vacibdir.
Dünya miqyaslı rəqabət
baxımından Almaniya və Fransanın nümunələri
maraqlıdır. Son illərdə bu ölkələrin
iqtisadiyyatının çiçəklənməsinə
baxmayaraq, onların ən yaxşı universitetləri 2008-ci
il Şanxay reytinq cədvəlində müvafiq olaraq 55 və
42-ci yerləri tutmuşlar. Yuxarıda qeyd olunan üç
amil əsasında aparılan təhlillər göstərir
ki, əsas səbəb həmin ölkələrin universitetlərinə
tələbələrin daha sadə meyarlar əsasında qəbul
edilməsidir. Əslində Almaniya və Fransada universitetlərə
qəbul orta təhsil haqqında sənədə əsasən
aparılır. Bundan əlavə, hər iki ölkədə
bir tələbənin payına düşən dövlət
xərcləri ABŞ universitetləri ilə müqayisədə
iki dəfə aşağıdır. Nəhayət, hər
iki ölkədə universitetlər dövlət müəssisələridir,
onların fəaliyyəti dövlət
qulluqçularının işə götürülməsi
və əmək fəaliyyəti qaydalarına əsaslanan sərt
nəzarət üsulları ilə məhdudlaşdırılır.
Bu o deməkdir ki, daha məhsuldar fəaliyyət göstərən
müəllimlərin və alimlərin əməkhaqlarını
artırmaq və ya dünya səviyyəli alimləri işə
götürmək və qabaqcıl elm mərkəzlərinin
yaradılmasına sərmayə qoymaq imkanları
azdır.
Təhlil
göstərir ki, qeyd edilən üç amil
arasındakı nisbət də böyük əhəmiyyətə
malikdir. Reytinq siyahılarında yüksək yerləri tutan
universitetlərin fərqli cəhətləri, keyfiyyət səviyyəsi
həmin amillər arasında fəal qarşılıqlı
təsirin mövcud olması ilə bağlıdır. Dünya
miqyaslı universitet yaratmaq üçün böyük həcmdə
sərmayə qoymaq və ya tələbələri ciddi
qaydalar əsasında seçmək kifayət etmir. Məsələn,
Braziliyanın San-Paulo Universiteti buna əyani sübutdur.
1934-cü ildə həmin universitet yaradılarkən buraya
Avropanın yalnız məşhur professorlarını işə
götürürdülər. Hazırda o, Braziliyanın ən
tələbkar universitetidir, hər il ABŞ-ın istənilən
universiteti ilə müqayisədə daha çox elmlər
doktoru yetişdirir, dünyanın ən zəngin universiteti
olsa da, öz vəsaitlərindən səmərəli istifadə
edə bilmir, beynəlxalq elmi işçilər birliyi ilə
az əməkdaşlıq edir, tələbələrinin
yalnız 3%-i əcnəbilərdir, fəaliyyəti əsasən
ölkənin daxili tələbatının ödənilməsinə
yönəlmişdir, tələbələrinin əksəriyyəti
San-Paulo ştatının sakinləridir, müəllimlərinin
əksəriyyəti isə həmin universitetin məzunlarıdır,
əcnəbilərə burada müəllimlik etmək və
xarici dildə doktorluq dissertasiyası müdafiə etmək
qadağan edilmişdir.
Əvvəlki
dövrlərdə dünya səviyyəli universitetlərin
yaradılmasında dövlətin iştirakı həlledici
amil hesab edilmirdi. Məsələn, ABŞ-ın bəzi
universitetlərinin, Oksford və Kembric universitetlərinin
inkişaf tarixi göstərir ki, onlar dövlət tərəfindən
maliyyələşdirilsələr də, əsasən,
özlərinin fəaliyyəti, iradə və səyləri
sayəsində indiki yüksək səviyyəyə nail
olublar. Müasir dövrdə isə dövlətin məqsədli
proqramı və yardımı olmadan dünya səviyyəli
universitet yaratmaq mümkün hesab edilmir, ən azı ona
görə ki, bu işləri görmək üçün
böyük həcmdə vəsait və müəyyən
zaman lazımdır.
Hər
bir dövlət istəyir ki, onun dünya səviyyəli
universiteti olsun. Eyni zamanda bu, heç də o demək deyil ki,
ölkənin bütün universitetləri dünya səviyyəli
olmalıdır. Məsələn, 2008-ci ildə ABŞ kimi
bir dövlətin 5 minə yaxın ali məktəbindən
"Tayms" reytinqində birinci 50 universitet sırasına
20, Böyük Britaniyada 8, Yaponiyada isə 3 universitet daxil
edilmişdir. Beynəlxalq təcrübədə
dünya səviyyəli universitet yaratmağın üç əsas
yolu müəyyən edilmişdir. Birincisi, dövlət
qabaqcıl təhsil müəssisəsinə çevrilmək
imkanına malik olan bir neçə mövcud universitetin səviyyəsini
yüksəltmək istiqamətində tədbirlər görə
bilər. İkincisi, bir neçə yüksək səviyyəli
ali təhsil müəssisəsini birləşdirə bilər.
üçüncüsü, yeni universitet yaratmağı nəzərdə
tuta bilər. Qeyd etmək lazımdır ki, hər üç
yanaşma müəyyən üstün və
çatışmayan cəhətlərə malikdir.
Əvvəlcə birinci yanaşma
barədə. Bu yanaşmanın əsas
üstünlüyü ondan ibarətdir ki, ona çəkilən
xərc yeni yaradılacaq universitetə çəkiləcək
xərcdən xeyli az ola bilər. Məsələn, çin
1980-cı illərdən başlayaraq bu yanaşmaya
üstünlük verir. 1993-cü ildə hökumət keyfiyyətli
təhsil verən 100 aparıcı ali məktəbin
imkanlarını genişləndirmək haqqında qərar qəbul
etdi və 1998-ci ildə dünya səviyyəli universitet yaratmaq
niyyətini elan etdi. Həmin vaxtdan hökumətin orta təhsildən
sonrakı təhsilə ayırdığı maliyyə vəsaitinin
həcmi iki dəfədən çox artırıldı və
ÜDM-in 1%-ni təşkil etdi.
Hazırda Çin universitetləri
beynəlxalq səviyyədə tanınmış, xaricdə
təhsil almış çinli, çinli-amerikalı müəllimlərin
və alimlərin işə götürülməsinə, tətbiqi
tədqiqatlara, o cümlədən müasir laboratoriyaların
yaradılmasına böyük həcmdə vəsait sərf
edirlər. Həmin universitetlərin strategiyası ondan ibarətdir
ki, "ulduz" müəllimlər ən istedadlı tələbələrlə
əhatə olunsunlar, müəllimlərə elmi fəaliyyət
sərbəstliyi, layiqli əməkhaqqı verilsin və digər
həvəsləndirici amillər tətbiq edilsin. Nəticədə,
2008-ci il "Tayms" reytinq cədvəlində ilk 50
universitet sırasına Pekin Universiteti daxil edilmişdir.
Dünya səviyyəli universitetlərlə
bağlı fikirlərimizi növbəti yazılarda davam etdirəcəyik.
Hörmətli
oxucuların diqqətinə onu da çatdırmağı
vacib hesab edirəm ki, Azərbaycan təhsili cəmiyyətin
ayrılmaz tərkib hissəsi kimi inkişaf etməkdədir,
xüsusən son 5 ildə təhsilin ayrı-ayrı problemlərinin
həlli ilə bağlı əldə olunmuş nailiyyətlər
göz qabağındadır. Bununla yanaşı, bu günə
mövcud olan problemlərimizi də yaxşı bilirik və fəaliyyətimizə
tənqidi yanaşaraq onların mövcudluğunu heç
zaman inkar etməmişik.
(Ardı var)
Misir MƏRDANOV
Azərbaycan
müəllimi.-2009.-1 may.-S.3.