Azərbaycan
təhsili: yaxın keçmişə, bu günə və gələcəyə
bir baxış
(Əvvəli qəzetimizin ötən
saylarında)
Məlumdur
ki, müvəffəqiyyətli inkişafın əsasını
bilik təşkil edir, onun yaradıcısı,
daşıyıcısı və tətbiq edəni isə
insandır. Bu səbəbdən biliklərin əldə edilməsi
və fəaliyyətdə tətbiqi üçün ən
vacib amil yalnız təhsil, o cümlədən ali təhsil
hesab edilir. Məhz ali təhsil intellektual potensialın
formalaşdırılmasında, maddi sərvətlərin
insan kapitalına çevrilməsində müstəsna əhəmiyyət
daşıyır. Digər tərəfdən, "biliklər
cəmiyyəti"nin formalaşmasında da ən
başlıca amil ali təhsildir. "Biliklər cəmiyyəti"
elə bir cəmiyyətdir ki, onun əksər üzvləri
yeni biliklər əldə edir, daha çox sayda insanlar isə
bu biliklərdən faydalanır, istifadə edirlər. Faktiki
olaraq, biliklər insanın yaşadığı və
inkişaf etdiyi cəmiyyətdə əlverişli və
inkişafetdirici mühit formalaşdırır.
Təhlil
göstərir ki, inkişafda və yüksək nailiyyətlərin
əldə edilməsində insan potensialı həlledici rol
oynayır. Biliyə əsaslanan inkişafı qiymətləndirmək
üçün BMT XXI əsrin əvvəllərində yeni
göstərici olan Texniki Nailiyyətlər Əmsalını
(TNƏ) təklif etmişdir. Bu əmsalın hesablanmasında
bir sıra göstəricilər, o cümlədən yeni
ixtiralar və onların xaricdə istifadəsinə görə
ölkəyə daxil olan gəlirlər, yüksək ixtisaslı
mütəxəssislərin sayı, təbiət və texniki
ixtisaslar üzrə təhsil alan tələbələrin
ictimai elmləri öyrənən tələbələrə
nisbəti və sair amillər nəzərə alınır.
Hazırkı dövrdə yeni biliklərin yaradılması,
bu biliklərin bacarıqlara çevrilməsi və onların
əsasında yaradılmış yeni texnologiya və məhsulların
müxtəlif ölkələrə ixrac edilməsi
iqtisadiyyatın çox gəlirli bir istiqamətinə
çevrilmişdir. Artıq bir sıra ölkələr
öz iqtisadiyyatını bu yolla inkişaf etdirməklə əhəmiyyətli
nailiyyətlər əldə etmişlər.
BMT
hesablamalarına əsasən, TNƏ göstəricilərinə
görə dünya ölkələri dörd qrupa
bölünürlər: bu sahənin liderləri, potensial
liderlər, yeni texnologiyalardan və biliklərdən geniş
istifadə edən ölkələr və bu sahədə
geridə qalan ölkələr. Beynəlxalq təşkilatların
qiymətləndirmələrinə görə dünyanın
18 ölkəsi bu sahədə lider hesab edilə bilər ki,
onların arasında ABŞ, Yaponiya, Böyük Britaniya,
Norveç, İsveç ən qabaqcıl yerləri tuturlar.
BMT-nin təsnifatına görə Azərbaycan ikinci qrupa,
potensial liderlər qrupuna aiddir. Şübhəsiz, ölkəmizin
potensial liderlər siyahısında olması ali təhsilin
inkişafı ilə bilavasitə bağlıdır. Bunun
üçün, ilk növbədə, təbiət və
texniki elmlərə diqqət artırılmalı, bu istiqamətdə
yüksək ixtisaslı mütəxəssislər
hazırlayaraq insan potensialı yüksəldilməli, eyni
zamanda ölkədə yüksək texnoloji məhsulların
istehsalı və ixracdakı payının
artırılması istiqamətində daha ciddi addımlar
atılmalıdır.
Ali təhsil
sadəcə yüksək səviyyəli mütəxəssis
yetişdirmir, o, həm də ölkənin insan
kapitalını artırır. İnsan kapitalı dedikdə
isə, insanın malik olduğu qabiliyyət,
qazandığı bilik, bacarıq, vərdiş və
motivasiya ehtiyatı başa düşülür. Bu
kapitalın xüsusiyyətləri kifayət qədər
özünəməxsusdur, o, bir insana məxsus olsa da, eyni
zamanda cəmiyyətin mülkiyyətidir. Dövlət, cəmiyyət
öz üzvlərini təhsillə təmin etmək
üçün sərmayə qoyur, lakin bu xərclər sayəsində
onun kapitalı da artır. Beləliklə, təhsil xərcləri
nəinki humanist yanaşmanı əks etdirir, həm də istənilən
digər xərclərdən daha effektivdir.
Ötən məqalələrdən birində qeyd etdiyim kimi, sübut olunmuşdur ki, müasir dövrdə hər hansı bir dövlətin inkişafını şərtləndirən əsas amil onun təbii sərvətləri deyil, bu sərvətlərin yüksək səviyyədə insan kapitalına çevrilməsidir. Bu da bir həqiqətdir ki, öz maddi resurslarını ən
səmərəli üsulla və qısa müddətdə
insan kapitalına çevirməyə nail olan ölkələr
daha çox uğurlar qazanmışlar. Təsadüfi deyil
ki, ABŞ, Yaponiya, Cənubi Koreya, Finlandiya və digər
ölkələr məhz insan kapitalından böyük gəlirlər
əldə etməklə bugünkü inkişaf səviyyəsinə
çatmışlar.
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevin
uzaqgörənliklə söylədiyi "Biz maddi dəyərlərimizi,
iqtisadi potensialımızı insan kapitalına çevirməliyik.
çünki insanın savadı, biliyi onun gələcək
həyatını müəyyən edir, ölkənin hərtərəfli
inkişafına xidmət edir", "Neft, qaz Tanrıdan
verilən böyük nemətdir, biz bundan uğurla və məharətlə
istifadə edirik. Amma gec-tez bu təbii sərvətlər
tükənəcək və bilik, zəka, səviyyə isə
ölkəmizin dayanıqlı inkişafını uzun illər
bundan sonra təmin edəcəkdir. Ən inkişaf etmiş
ölkələrin təcrübəsinə baxsaq görərik
ki, o ölkənin inkişafında ən aparıcı rol
oynayan neft, qaz deyil, bilikdir, elmi-texniki tərəqqidir, yeni
texnologiyalardır" kimi konseptual müddəaların əsasında
da məhz həmin yanaşma dayanır.
Təhsil
elə bir sahədir ki, ona nə qədər büdcə vəsaiti
sərf edilməsini hesablamaq çox asandır. Bu səbəbdən
də bəziləri təhsilə qoyulan investisiyaları
faydasız, təhsil prosesinin
iştirakçılarını, tələbələri və
müəllimləri isə az qala "havayıyeyən"
hesab edirlər. Əfsuslar olsun ki, bir çox hallarda bu sahəyə
yatırılan sərmayələrin iqtisadi effektini əvvəlcədən
hesablaya bilmirik, bəzən isə sadəcə istəmirik və
nəticədə təhsil qalıq prinsipi əsasında
maliyyələşir.
Dünyada
isə bu yanaşmadan çoxdan imtina edilmişdir. Tədqiqatlar
onu da göstərir ki, insanın inkişafına erkən
yaşlardan qoyulan investisiyalar sonradan daha çox gəlir gətirir.
Bu mənada biz də öz iqtisadi təfəkkürümüzü
dəyişməliyik. Dərk etməliyik ki, təhsilə vəsait
qoyuluşundan keyfiyyət əldə olunmaqla yanaşı, həm
də iqtisadi səmərə əldə olunur, gələcək
inkişaf təmin edilir. Eyni zamanda həmin iqtisadi səmərəni
qiymətləndirməyi də bacarmalıyıq.
Bu
gün tez-tez ölkəmizdə ali təhsilli insanların
çox olması fikri səslənir. Əslində bu, belə
deyildir. ötən məqalələrdə qeyd etdiyim kimi, bu
sahədə Azərbaycan həm region, həm də digər
postsovet ölkələrindən geridə qalır.
İnkişaf etmiş ölkələrlə müqayisədə
isə bu gerilik daha kəskin müşahidə olunur. Qeyd etmək
vacibdir ki, ölkədə ali təhsillilərin sayı insan
inkişafının əsas indekslərindən biridir və
dünya ölkələri daim bu indeksi yüksəltməyə
can atırlar. Digər tərəfdən ali təhsilli
olmağın nəyi pisdir ki? Nə üçün bu məziyyət
üstünlük deyil, zəiflik hesab olunmalıdır? Bir
şərtlə ki, ali təhsilli dedikdə, cəmiyyətimizdə
yanlış yanaşma olan diplomluları nəzərdə
tutmamalıyıq. Təəssüf ki, bir çox hallarda həqiqətən
ali təhsil almaq, mütəxəssis olmaq əvəzinə,
diploma sahib olmaq, "qonşudan geri qalmamaq" stereotipləri
daha çox üstünlük təşkil edir.
Əfsuslar
olsun ki, bəzən hətta yüksək vəzifəli şəxslər
ali təhsil müəssisələrini bitirən məzunların
iş tapa bilməməsini problem kimi ortaya atır, bu səbəbdən
ali məktəblərə qəbul planının
azaldılmasını təklif edirlər. Lakin qəbul etmək
lazımdır ki, əmək bazarı
qloballaşdığından artıq bu arqumentlər də
öz əhəmiyyətini itirmişdir. Belə ki, hər
hansı bir sahə üzrə bacarıqlı və səriştəli
mütəxəssis üçün beynəlxalq əmək
bazarı açıqdır və o, istədiyi yer uğrunda
rəqabət apara bilər.
Əlbəttə,
ali təhsilli olmaq ideyası özü - özlüyündə
mütərəqqi və anlaşılandır. Birdən-birə
ölkədə ali təhsillilərin sayının
artırılması da mümkün deyildir. Bunun
üçün imkanlar və zaman lazımdır. Biz bu
gün insanın tələb edəcəyi hər bir şeyi
vermək üçün kifayət qədər varlı da
deyilik. Lakin ali təhsilli insanların iş yerlərinin
sayından çox olması nəinki insaflı və ədalətli
haldır, həmçinin özünün mədəni nəticələrinə
görə də perspektivlidir.
Düşünürəm
ki, yüksək təhsilli insan artıq böyük sərvətdir!
Öz qarşısına məqsəd
qoyub ən təhsilli əhalisi olan ölkəyə
çevrilmək milli ideya olmağa layiqdir! Çünki biliklər kultu dirçəldikcə
xalqın özünəhörməti də artır. Mənə
belə gəlir ki, ölkəmizdə vətəndaşların
daha keyfiyyətli ali təhsil almasının əhəmiyyəti
getdikcə artacaq.
Bəs nə
üçün hamı rəqabətqabiliyyətli ali təhsil
sistemi qurmaq istəyir? Nə üçün Hindistan və Çin kimi yoxsul ölkələr tədqiqat
universitetləri və dünya səviyyəli elmi mərkəzlərin
yaradılmasına böyük vəsaitlər yatırır,
öz həmyerlilərini ABŞ-dan qaytarmaq üçün
çox yüksək məvaciblər ödəyir? Səbəb
çox sadədir, ali təhsil xüsusi sahədir. Müasir
iqtisadiyyatda ölkənin dinamik rəqabətqabiliyyəti
üçün istedadlar kütləsini məhz universitetlər
yaradır.
Dünya
sürətlə dəyişir və biz də sadəcə
öz iqtisadiyyatımızı yenidən qurmaq
üçün deyil, həm də dəyişikliklərin
ön sırasında olmaq üçün kifayət qədər
mobil olmalıyıq. Beləliklə, müasir iqtisadiyyatda ali
təhsil sistemi ölkənin başlıca inkişaf amili kimi
çıxış edir.
İqtisadi
inkişaf üçün təbii və istehsalat
ehtiyatlarının mühüm olduğu ötən onilliklərdən
fərqli olaraq, hazırda ən əsas amil insan
kapitalıdır. İstedadlı və ixtisaslı kadrlar
varsa, qalan hər şey özü düzələcək. Bu
fikir böyük bir alimin məşhur əsərində dəqiq
ifadə olunub: "İstənilən cəmiyyətin taleyi,
ilk növbədə, onun üzvlərinin xüsusiyyətlərindən
asılıdır. Bacarıqsız insanlardan ibarət cəmiyyət
heç zaman inkişaf edən cəmiyyətə çevrilməyəcək.
Savadsızlar qrupuna isə əla konstitusiya verin, yenə də
ondan gözəl cəmiyyət yarada bilməyəcəksiniz.
Əksinə, istedadlı və yüksək təhsilli, iradəli
şəxslərdən ibarət cəmiyyət mütləq
daha mükəmməl ümumi yaşayış formaları
yaradacaq və inkişaf edəcək".
Hazırda
belə bir tendensiya yaranıb ki, qlobal bazar mütəhərrik
olduğundan kapital daha çox gəlir gətirə biləcəyi
ölkələri axtarır. Buna görə də daha
yüksək keyfiyyətli işçi qüvvəsinə
malik ölkələr resursları cəlb edir və daha
sürətlə inkişaf edir. Bu səbəbdən təhsil
və elmdə kritik kütlə effekti vacibdir: bir yerdə nə
qədər çox istedad toplanarsa, onlardan hər birinin məhsuldarlığı
və bunun sayəsində ölkənin rəqabətqabiliyyəti
bir o qədər yüksək olar.
Ali təhsil
sahəsində qloballaşmanın ən nəzərəçarpan
təzahürlərindən biri vahid Avropa təhsil məkanının
formalaşdırılması olmuşdur ki, onun da təməlində
Avropada ali təhsilin inkişafının magistral xəttini təşkil
edən və bir sıra vacib prinsiplər əsasında
qurulan Boloniya prosesi durur. Təbii ki, həmin prosesdən
özünütəcridetmə mümkün deyil, ona görə
ki, bu, ali təhsil sahəsində ciddi geriliyə səbəb
ola bilər.
Azərbaycan
tədricən ümumavropa təhsil məkanına qovuşmaq
kursunu götürdüyündən, biz ali təhsil sistemimizdə
ciddi keyfiyyət və struktur dəyişiklikləri ərəfəsindəyik.
Bununla əlaqədar ali təhsil sahəsində mövcud olan
başlıca problemlər artıq müəyyənləşdirilib,
onlardan bəziləri barədə ötən məqalələrimizdə
məlumat vermişik, digər problemlərə isə burada və
gələcək yazılarımızda toxunulacaqdır.
Hazırda qarşımızda bir sıra vacib suallar dayanır
ki, ali təhsilin inkişafı həmin sualları nə dərəcədə
cavablandıracağımızdan və atacağımız
konkret addımlardan asılı olacaq. Onları
aşağıdakı kimi xarakterizə etmək olar:
-qloballaşmanın
Azərbaycanın təhsilinə, o cümlədən ali təhsilinə
təsiri;
-Avropa təhsil
məkanının formalaşması və onun Azərbaycanla
qarşılıqlı əlaqələrinin perspektivləri;
-qloballaşma
və Avropaya inteqrasiya kontekstində Azərbaycanda ali təhsil
sahəsində həyata keçirilən islahatlar.
Bu
sualları cavablandırmazdan əvvəl ölkəmizdə
ali təhsilin inkişaf mərhələləri və
mövcud vəziyyət barədə fikirlərimi oxucularla
bölüşmək istərdim.
Şübhəsiz,
Azərbaycanda ali təhsil sovet hakimiyyəti illərində
müəyyən inkişaf yolu keçib. Həmin dövrdə
ali məktəb şəbəkəsinin inkişafı,
mütəxəssis hazırlığının genişləndirilməsi,
problem laboratoriyalarının, hesablama mərkəzlərinin,
elmi-tədqiqat institutlarının təşkili sahəsində
bir sıra addımlar atılmışdı. Lakin dünya ali
təhsil sistemindən təcridolunma, sərt mərkəzləşdirmə
və ideoloji müdaxilələr ümumilikdə sovet təhsil
sisteminə xas olduğu kimi, Azərbaycanda da ali təhsilin
inkişafına mənfi təsir göstərirdi.
Müstəqillik
illərində, 1993-cü ildən başlayaraq ali təhsildə
əsaslı dəyişikliklərin həyata keçirilməsinə,
ikipilləli kadr hazırlığına, ali təhsilin
strukturu, məzmunu, idarəolunması və bir çox digər
sahələrdə islahatlarla başlandı. 1997-ci ildə
bakalavrların ilk buraxılışı baş tutdu, eyni
zamanda həmin il respublikanın 26 ali məktəbində
magistr hazırlığına başlanması ilə əlamətdar
oldu. Ali təhsildə struktur dəyişiklikləri
aparıldı, müəssisələrin şəbəkəsi
optimallaşdırıldı, mütəxəssis
hazırlığının strukturuna yeni ixtisaslar əlavə
olundu. Təhsil müəssisələrinin müstəqilliyi,
səlahiyyətləri genişləndirildi, bir sıra ali məktəblərə
özünüidarəetmə hüququ verildi. 2001-ci ildən
etibarən həmin ali məktəblər dövlət
büdcəsindən ayrıca sətirlə maliyyələşdirilməyə
başladı.
Müasir
tələblərə cavab verən, dərin təfəkkürə,
pedaqoji və metodik ustalığa malik müəllim
kadrlarının hazırlığı istiqamətində
2003-2008-ci illərdə Dünya Bankının maliyyə dəstəyi
ilə həyata keçirilən Təhsil Sektorunun
İnkişafı Layihəsi çərçivəsində
"Fasiləsiz pedaqoji təhsil və müəllim
hazırlığının konsepsiya və
strategiyası" hazırlandı, 2007-ci ildə hökumət
tərəfindən təsdiq edildikdən sonra pedaqoji kadr
hazırlığının məzmununda islahatların
aparılması işinə başlanıldı.
Azərbaycan
Boloniya prosesinə qoşulduqdan sonra ali təhsildə
aparılacaq islahatların konturları müəyyənləşdirildi.
Buna müvafiq olaraq Boloniya Bəyannaməsinin müddəalarını
həyata keçirmək üçün 2006-2010-cu illəri
əhatə edən Tədbirlər Planı hazırlanıb təsdiq
edildi. Tədbirlər Planına əsasən, "Bakalavr
hazırlığının məzmununa və səviyyəsinə
qoyulan minimum dövlət tələblərinin strukturu" təsdiq
edildi və buna müvafiq istiqamətlər üzrə beynəlxalq
təcrübəyə əsaslanaraq yeni nəsil dövlət
təhsil standartları hazırlandı.
Ali təhsil
müəssisələrində tələbələrin
biliyinin çoxballı qiymətləndirmə sisteminin tətbiqi
kredit sisteminə keçilməsi üçün baza rolunu
oynadı. Kredit sisteminin tətbiqi ilə bağlı
müvafiq normativ-hüquqi bazanın yaradılması
üçün bir sıra xarici ölkələrin təcrübəsi
öyrənildi, "Ali təhsil müəssisələrində
kredit sistemi ilə tədrisin təşkili barədə
nümunəvi Əsasnamə" hazırlanıb təsdiq
edildi, ilkin mərhələdə 10 ali məktəbdə
eksperiment şəklində kredit sisteminin tətbiqinə
başlandı, 2008-2009-cu tədris ilində artıq 21
dövlət ali məktəbini əhatə etdir.
Bundan əlavə,
xarici ölkələrdə təhsil alanların
diplomlarının Azərbaycanda tanınması üzrə
müvafiq tədbirlər həyata keçirildi, "Xarici
dövlətlərin ali təhsil sahəsində
ixtisaslarının tanınması və ekvivalentliyinin müəyyən
edilməsi (nostrifikasiyası) qaydaları"na uyğun olaraq
Təhsil Nazirliyində Daimi Komissiya yaradıldı. Burada əsas
məqsəd, bir tərəfdən, ölkəyə keyfiyyətsiz
ali təhsilli mütəxəssis axınının
qarşısını almaq idisə, digər tərəfdən,
ölkənin əmək bazarının qorunmasından ibarət
idi.
Avropa
Komissiyası, Avropa Şurası və UNESCO-nun ekspertlərindən
ibarət işçi qrupu tərəfindən
hazırlanmış diploma əlavənin modeli əsasında
ali təhsil haqqında diploma əlavənin nümunəsi
hazırlandı və respublikanın ali təhsil müəssisələrində
tətbiq edilməkdədir. Bu əlavənin tətbiqində
məqsəd Avropa ölkələrində diplomların
qarşılıqlı tanınması ilə bağlı
yaranmış problemləri aradan qaldırmaq, ixtisas dərəcələrinin
beynəlxalq tanınmasında şəffaflığı təmin
etmək, məzunların akademik və əmək bazarında
mobilliyinin səviyyəsini artırmaq, diplomların xaricdə
tanınmasına şərait yaratmaqdan ibarət olmuşdur.
Eyni
zamanda "Azərbaycan Respublikasının ali təhsil müəssisələrinin
Avropa ali təhsil məkanına inteqrasiyası ilə
bağlı bəzi tədbirlər haqqında" ölkə
Prezidentinin 2008-ci il 31 yanvar tarixli sərəncamının
icrası istiqamətində Təhsil Nazirliyi yeni klassifikatorun
hazırlanması üzərində iş aparırdı. Bu sənədin
hazırlanması üçün nazirlikdə xüsusi
işçi qrupu yaradılmış, beynəlxalq təcrübə
öyrənilmiş, UNESCO və digər beynəlxalq
qurumların qəbul etdiyi sənədlərə uyğun yeni
siyahı hazırlanmış, bütün ali məktəblərdə
və nazirlikdə geniş müzakirələrdən sonra
hökumətə təqdim edilmişdi. Nazirlər Kabinetinin
12 yanvar 2009-cu il tarixli 8 nömrəli qərarı ilə
"Ali təhsilin bakalavr pilləsi ixtisaslarının
(proqramların) yeni siyahısı" təsdiq edilmişdir.
Yeni
ixtisas siyahısının hazırlanması zərurəti
bir sıra səbəblərlə bağlı idi. İlk
növbədə, qeyd edilməlidir ki, əvvəlki
klassifikatorda 515 ixtisas var idi ki, onların da təxminən 386-sı
üzrə kadr hazırlığı həyata
keçirilirdi. Bu sayda ixtisasların mövcudluğu şəraitində,
nazirlik tərəfindən görülən tədbirlərə
baxmayaraq, bakalavr pilləsində genişprofilli mütəxəssis
hazırlığına nail olmaq mümkün olmurdu, bir
çox hallarda tətbiq sahələri üzrə dar çərçivəli
mütəxəssis hazırlığı həyata
keçirilirdi. Bu da həm bakalavr hazırlığı
qarşısına qoyulan genişprofilli mütəxəssis
hazırlığı vəzifəsinin
reallaşdırılmasına imkan vermirdi, həm də məzunların
əmək bazarının sürətlə dəyişən
tələbatına uyğun gəlməməsinə səbəb
olurdu.
Daha bir səbəb
onunla bağlı idi ki, ali məktəblərimizdə verilən
bir sıra ixtisaslar beynəlxalq aləmdə
tanınmırdı. Universitetlərimizdə kadr
hazırlığı aparılan beynəlxalq hüquq, beynəlxalq
iqtisadi münasibətlər, qiymətin əmələ gəlməsi,
gömrük ekspertizası, beynəlxalq jurnalistika və sair
bu kimi ixtisaslar dünyada qəbul olunmur.
Hökumət
tərəfindən təsdiq edilmiş yeni siyahı Azərbaycan
ali təhsilinin Avropa təhsil məkanına inteqrasiyası
istiqamətində atılmış mühüm addımlardan
biridir. Eyni zamanda bu sənədin qəbul olunması Boloniya Bəyannaməsinin
tələblərinə də uyğundur.
Avropa məkanına
inteqrasiyanı və məzunlarımızın rəqabətqabiliyyətliliyini
təmin etmək məqsədilə Beynəlxalq Təsnifat
Strukturuna müvafiq olaraq təsdiq olunmuş yeni siyahıda
ixtisas qrupları üzrə 149 ixtisas
saxlanılmışdır. Belə ki, təhsil ixtisasları
qrupu üzrə 21, humanitar və sosial ixtisaslar qrupu üzrə
15, mədəniyyət və incəsənət ixtisasları
qrupu üzrə 21, iqtisadiyyat və idarəetmə
ixtisasları qrupu üzrə 11, təbiət ixtisasları
qrupu üzrə 10, texniki və texnoloji ixtisaslar qrupu üzrə
49, kənd təsərrüfatı ixtisasları qrupu üzrə
9, səhiyyə, rifah və xidmət ixtisasları qrupu üzrə
13 ixtisas müəyyənləşdirilmişdir.
Lakin
ixtisasların belə azaldılması heç də ixtisaslar
üzrə bakalavr hazırlığının ixtisarı
kimi qəbul olunmamalıdır, çünki yeni klassifikatorda
ixtisasların mexaniki ixtisarı deyil, onların kifayət qədər
qruplaşdırılması aparılmışdır. Beləliklə,
bu klassifikatora uyğun olaraq, ali təhsilin bakalavr pilləsinin
tələb etdiyi kimi, daha genişprofilli mütəxəssis
hazırlığı həyata keçiriləcək. Eyni
zamanda əvvəlki illərlə müqayisədə bakalavr
pilləsinə tələbə qəbulu planının
azaldılması da planlaşdırılmır.
Bununla
yanaşı, yeni ixtisas siyahısının təsdiq
olunması ali məktəblər qarşısında bir
sıra ciddi vəzifələr də qoymuşdur. Belə ki,
kadr hazırlığı sistemində müvafiq dəyişikliklərin
aparılması, yeni standartların hazırlanması,
kafedraların sayının optimallaşdırılması, bəzi
fakültələrin birləşdirilməsi,
bağlanması, ali məktəblərin strukturunun və idarəetmənin
təkmilləşdirilməsi istiqamətində sistemli iş
aparılmalıdır.
İxtisas
siyahısının təsdiqi ilə bağlı
ayrı-ayrı ixtisaslar üzrə yeni dövlət təhsil
standartlarının hazırlanması zərurəti meydana
çıxdı. Bununla bağlı ilk addım olaraq nazirlikdə
mütəxəssislərin iştirakı ilə ixtisas
(proqram) üzrə bakalavr hazırlığının məzmununa
və səviyyəsinə qoyulan məcburi minimum tələbləri
müəyyənləşdirən dövlət təhsil
standartının strukturunun layihəsi hazırlanaraq
müzakirə üçün ali məktəblərə
göndərildi. Ali məktəblərin təklifi əsasında
həmin struktur nazirliyin müvafiq əmri ilə təsdiq
edildi. Yeni struktur əvvəlkindən fərqli olaraq
üç blokdan (humanitar, peşə hazırlığı
və xüsusi fənlər) ibarətdir. Həmin strukturda
seçmə fənlərin çəkisi xeyli
artırılmışdır. Belə ki, əvvəlki
strukturda onların çəkisi 15,7 faiz idisə, yeni
strukturda 27 faiz təşkil etmişdir.
Bununla
yanaşı, ali təhsilin bakalavr pilləsi
ixtisaslarının (proqramlarının) siyahısına
müvafiq olaraq ayrı-ayrı ixtisas qrupları üzrə
nazirliyin müvafiq əmrilə işçi qrupları
yaradıldı. İşçi qrupları
qarşısında vəzifə qoyuldu ki, növbəti tədris
ilinin əvvəlinədək yeni struktura uyğun standartlar
hazırlasınlar. Onu da qeyd etmək lazımdır ki, yeni
standartlar kredit sisteminə uyğunlaşdırılmış
formada hazırlanacaq.
Beləliklə,
son illərdə ölkəmizdə ali məktəblərin
maddi-texniki və tədris bazasının möhkəmləndirilməsi
və genişləndirilməsi, müasir avadanlıqlarla təminatı
sahəsində ciddi addımlar atılmış, təhsildə
müasir texnologiyaların təitbiqi üçün şərait
yaxşılaşmış, Avropa ali təhsil məkanına
inteqrasiya məqsədilə Boloniya prosesinə qoşulmaq
istiqamətində müəyyən tədbirlər həyata
keçirilmiş, təhsilin keyfiyyətinə nəzarətin
yeni mexanizmlərinin tətbiqinə başlanılmış,
müasir tələblər baxımından normativ-hüquqi
baza formalaşmışdır, dövlət
başçısının qərarı ilə ali məktəb
işçilərinin əməkhaqqı hissolunacaq dərəcədə
artırılmışdır. İndi hər şey, necə
deyərlər, özümüzdən, ali məktəb rəhbərlərindən,
fakültə dekanlarından, kafedra müdirlərindən və
ali məktəblərdə çalışan müəllimlərdən
asılıdır.
Bütün
bunlarla yanaşı, ölkənin ali təhsil sistemində
mövcud olan problemlər nəzərdə tutulan tədbirlərin
sistemli şəkildə həyata keçirilməsinə,
kadr hazırlığı keyfiyyətinin yüksəldilməsinə
mane olur. Hesab edirik ki, bu problem aradan qaldırılmadan ali təhsildə
əsaslı keyfiyyət dəyişikliklərinə nail olmaq
qeyri-mümkündür.
İndi isə həmin problemlər barədə. Məlumat və təhlil üçün bildirim ki, hazırda respublikamızda 49 ali təhsil müəssisəsi (34 dövlət, 15 qeyri-dövlət) fəaliyyət göstərir. Ali məktəblərin bakalavr pilləsində 128626, magistratura pilləsində isə 6169 tələbə təhsil alır. Dövlət ali təhsil müəssisələrində (xüsusi təyinatlı ali məktəblər istisna olmaqla) 11566 nəfər professor-müəllim heyəti çalışır. Onlardan 1148 nəfəri elmlər doktoru, professor, 5243 nəfəri isə elmlər namizədi, dosentdir.
Universitetlərdə kadr tərkibinin təhlili göstərir ki, bir sıra hallarda ştatda olan və əvəzçiliklə cəlb olunan müəllimlərin nisbətində uyğunsuzluqlar mövcuddur. Belə ki, hazırda ümumilikdə ali məktəblərə əvəzçiliklə cəlb edilənlər 20 faiz təşkil edir. Bəzi ali məktəblərdə isə bu göstərici daha yüksəkdir. Məsələn, Azərbaycan Dəniz Akademiyasında əvəzçi müəllimlər 63,2, Bakı Slavyan Universitetində 50,9, Azərbaycan Dövlət İdarəçilik Akademiyasında 50, Azərbaycan Milli Konservatoriyasında 48,9, Azərbaycan Dövlət Aqrar Universitetində 32,6 faiz təşkil edir.
Cədvəldən göründüyü kimi, bəzi ali məktəblərdə əvəzçiliklə işləyən müəllimlərlə yanaşı, saathesabı işləyən müəllimlərin sayı da çoxdur. Bu da şübhəsiz ki, təhsilin keyfiyyətinə mənfi təsir edən amillərdəndir. Məsələn, Azərbaycan Dövlət Pedaqoji Universitetində tam ştatda olan müəllimlərin sayı 552 olduğu halda, saathesabı ilə işləyən müəllimlərin sayı 382, Azərbaycan Dövlət İqtisad Universitetində isə bu rəqəmlər müvafiq olaraq 864 və 308-dir. Bir neçə il bundan əvvəl yaranmış Azərbaycan Turizm İnstitutunda ştatda 46 nəfər olduğu halda, saathesabı ilə işləyənlərin sayı 96-dır.
Cədvəldən o da aydın görünür ki, 26 dövlət universitetində çalışan professor-müəllim heyətinin ümumi sayı 11333 olduğu halda, rəhbər, inzibati təsərrüfat, tədris-köməkçi heyətin sayı 12350 nəfər təşkil edir. Əlbəttə, acınacaqlı vəziyyətdir.
Növbəti cədvəldən göründüyü kimi, ali məktəblərin strukturunda 140 fakültə, 823 kafedra, 100-dən çox elmi-tədqiqat laboratoriyası və 4 elmi-tədqiqat institutu, 17 müxtəlif istiqamətli elmi-tədqiqat qurumları fəaliyyət göstərir.
Bu sahədə aparılan təhlillər göstərir ki, ali məktəblərin idarəetmə strukturu müasir tələblərə tam cavab vermir, mövcud əsasnamənin tələbləri gözlənilmədən bir çox hallarda əsassız olaraq kiçik fakültələr və kafedralar yaradılıb ki, bu da maliyyə resurslarının qeyri-səmərəli istifadəsinə və əlbəttə, təhsilin keyfiyyətinin aşağı düşməsinə gətirib çıxarır. Buna misal olaraq Bakı Dövlət Universitetinin jurnalistika, kitabxanaçılıq-informasiya, Azərbaycan Dillər Universitetinin alman dili, fransız dili, Bakı Musiqi Akademiyasının tarix-nəzəriyyə, Gəncə Dövlət Universitetinin filologiya, Azərbaycan Milli Konservatoriyasının tarix nəzəriyyəsi-ifaçılıq, Azərbaycan Dövlət İdarəçilik Akademiyasının inzibati idarəetmə, Azərbaycan Rəssamlıq Akademiyasının təsviri sənət, sənətşünaslıq və sair fakültələrini göstərmək olar. Yeri gəlmişkən onu da qeyd edim ki, yaxın günlərdə Almaniyada Axen Universiteti ilə tanış olarkən məlumat verdilər ki, 40 minə yaxın tələbəsi olan bu universitetin cəmi 10 fakültəsi vardır.
Daha bir problem dərs yükü ilə bağlıdır. Əgər ayrı-ayrı universitetlər üzrə passiv (auditoriyadankənar) dərslərə ayrılan saatların miqdarı ümumi dərs yükünün 28-30%-ini təşkil edirsə, universitetlərin bəzi kafedraları üzrə bu göstəricilər 40-50 faizdir. Məsələn, BDU-nun diferensial və inteqral tənliklər, torpaqşünaslıq, ADNA-nın neft yataqlarının işlənməsi və istismarı, rus dili, AzTU-nun nəzəri mexanika, materiallar müqaviməti, AMİU-nin dəmir-beton və daş konstruksiyası, metal, ağac və plastik kütlə konstruksiyaları və sair kimi kafedralarda belə hallar mövcuddur. Təsəvvür edin ki, müəllimin illik dərs yükü 450 saatdırsa, onun gündəlik dərs yükü 3 saat təşkil edir, aktiv saatı isə bir-iki saat intervalındadır. Əgər müəllim universitetdəki vaxtının qalan hissəsini elmi-tədqiqat işlərinə, tədris vəsaitlərinin hazırlanmasına, tələbələrlə sərbəst ünsiyyətə sərf etsəydi, bu hal normal sayıla bilərdi. Əslində isə vəziyyət tam fərqlidir. Təhlil göstərir ki, əksər hallarda müəllimlər auditoriyada dərsini deməklə öz vəzifəsini yerinə yetirmiş hesab edirlər. Qeyd olunanlar onu göstərir ki, bir çox hallarda müəllimlərin fəaliyyətinin əsas hissəsi auditoriyadan kənardır, bu da onlara eyni zamanda bir neçə təhsil müəssisələrində işləməyə şərait yaradır. Təbii ki, belə bir vəziyyətdə heç bir keyfiyyətdən söhbət gedə bilməz. Böyük həcmdə passiv (auditoriyadankənar) dərs yükünün yaranmasının səbəblərindən biri də müəllimlərin müvafiq normadan artıq bakalavr buraxılış işlərinə, magistrant, aspirant və dissertantlara rəhbərlik etməsidir.
(Ardı var)
Misir MƏRDANOV
Azərbaycan müəllimi.-2009.-15 may.-S.3.