Azərbaycan təhsili: yaxın
keçmişə, bu günə və
gələcəyə bir baxış
(Əvvəli qəzetimizin ötən
saylarında)
"Rasionallaşdırma və məktəblərin maddi-texniki bazasının möhkəmləndirilməsi" alt-komponenti çərçivəsində beynəlxalq və milli məsləhətçilər tərəfindən hər bir pilot rayon üzrə məktəb şəbəkələrinin rasionallaşdırılması planları hazırlanıb təsdiq edilmişdir. Qeyd olunan rasionallaşdırma planlarının icrası hazırda da davam etdirilir. Bu planlarda nəzərdə tutulan müvafiq tədbirlərin 2005-ci ilin əvvəlindən başlayaraq ardıcıl həyata keçirilməsinin nəticəsidir ki, rasionallaşdırmanın əsas göstəricilərindən hesab edilən şagird-müəllim nisbəti əvvəlki illərlə müqayisədə xeyli dəyişmiş, İsmayıllı rayonunda 8,5-dən 10-a, Ucar rayonunda 11-dən 11,6-ya, Şirvan şəhərində 10,8-dən 12,05-ə çatdırılmışdır.
Bundan əlavə, rasionallaşdırma planlarına əsasən müəyyən olunmuş 41 məktəb, o cümlədən İsmayıllı rayonunda 23, Ucar rayonunda 15 və Şirvan şəhərində 3 məktəb əsaslı təmir edilmişdir. Təmir olunmuş məktəblər, həmçinin məktəb mebeli (müəllim üçün stol, stul, şagird partası və yazı lövhəsi), kompüter və digər müvafiq audiovizual avadanlıqlarla təchiz edilmişdir. Alt-komponent çərçivəsində pilot rayonların təhsil şöbələrinə də ofis mebeli və kompüter avadanlıqları verilmişdir.
Nəzərdə tutulan əsas tədbirlərdən biri də
beynəlxalq və milli məsləhətçilər qrupu tərəfindən
"Azərbaycan Respublikasında yeni tipli müasir məktəb
binalarının layihələşdirilməsinə dair təlimat"ın
hazırlanması olmuşdur. Həmin təlimatda məktəb
binalarının layihələndirilməsi prosesində
coğrafi şəraitin ciddi şəkildə nəzərə
alınması, təhlükəsizlik və yanğından
mühafizə qaydalarının gözlənilməsi,
müasir inşaat normaları əhatə olunmuşdur.
"Təhsil
almaq üçün bərabər hüquq və imkanlar: Məktəb Qrantı Proqramı" komponentinin tətbiqi
ilə pilot rayonlarda məktəblərin məhdud
ehtiyatlarının artırılmasına, yüksək keyfiyyətli
təhsil almaq üçün şəraitin
yaradılmasına, əlavə maliyyə vəsaiti əldə
etməklə təlim-tərbiyə prosesində
innovasiyaların tətbiqinə nail olunmuşdur.
Məktəb
Qrantı Proqramı üç mərhələdə həyata
keçirilmişdir. Hər bir mərhələnin icrasına
Açıq Cəmiyyət İnstitutu-Yardım Fondunun təşkil
etdiyi xüsusi treninqlərlə başlanmışdır.
I-II mərhələlərdə İsmayıllı rayonu
üzrə 82, Ucar rayonu üzrə 44, Şirvan şəhəri
üzrə 16 məktəb, beləliklə, 3 pilot rayon üzrə
147 məktəbdən 142-si layihə tərtibində
iştirak etmişdir. Layihələrin qiymətləndirilməsində
debat təhsil və təlim-resurs mərkəzlərinin,
ayrı-ayrı fənn kabinetlərinin, kitabxanaların
yaradılmasına, fənlərin tədrisində innovasiyaların
tətbiqinə üstünlük verilmişdir. 65 məktəbin
bir, 36 məktəbin iki, 12 məktəbin isə üç
layihəsi qalib elan edilmişdir. Məktəb
Qrantı Proqramı Respublika Komissiyasının yekun rəyi əsasında
İsmayıllı rayonunun 100 (409008 AZN dəyərində),
Ucar rayonun 53 (205461 AZN dəyərində), Şirvan şəhərinin
20 (83587 AZN dəyərində) layihəsi Dünya Bankı tərəfindən
maliyyələşdirilmişdir. Hər üç
rayonun iştirakı ilə 2007-ci ilin mayında I-III mərhələnin
nəticəsinə dair geniş sərgi keçirilmişdir.
Təhsil Sektorunun İnkişafı layihəsində
"İdarəetmə, planlaşdırma və monitorinq"
əsas komponentlərdən biri kimi diqqət mərkəzində
saxlanılmış, "Şagird nailiyyətlərinin qiymətləndirilməsi",
"Təhsilin İdarəolunmasının Məlumat Sistemlərinin
(TİMS) yaradılması", "İdarəetmə və
planlaşdırma imkanları" alt-komponentləri çərçivəsində həyata
keçirilmişdir.
Məlum olduğu kimi, müasir dövrdə Azərbaycan təhsilinin
inkişafını ardıcıl müşahidə etmək,
onu vaxtaşırı dəyərləndirməklə istiqamətləndirmək
üçün dünya standartlarına uyğun dinamik bir
qiymətləndirmə sisteminin olmasına ehtiyac
yaranmışdır. İslahatın bu mərhələsində belə bir layihənin
müəyyənləşdirilməsi, qiymətləndirmə
sahəsində tədbirlərin hazırlanıb həyata
keçirilməsi məhz həmin boşluğu doldurmaq zərurətindən
irəli gəlmişdir. Bununla əlaqədar
"Şagird nailiyyətlərinin qiymətləndirilməsi"
alt-komponenti çərçivəsində, ilk olaraq, təşkilati
məsələlərin həllinə diqqət yetirilmiş,
qiymtələndirmə sahəsindəki fəaliyyətləri
təşkil etmək və istiqamətləndirmək
üçün institusional baza formalaşdırılmışdır.
2005-ci ildə qiymətləndirmə sahəsində
qabaqcıl təcrübəni öyrənmək məqsədilə
Hollandiyaya tədris səfəri təşkil edilmişdir.
Növbəti mərhələdə müstəqil ölkə
kimi Azərbaycanın dünya təhsil məkanına
inteqrasiyası, şagirdlərin nailiyyətləri ilə Beynəlxalq
Şagird Qiymətləndirilməsi Proqramına (PİSA)
qoşulması istiqamətində də lazımi tədbirlər
görülmüşdür. İlkin sazişlər bağlanmış, məlumatlar
bazası yaradılmış, ölkə meneceri seçilməklə
onun fəaliyyəti təşkil olunmuş, digər
hazırlıq işləri aparılmışdır. Nəhayət,
Azərbaycan Respublikası Beynəlxalq Qiymətləndirmə
Proqramında iştirak etmiş və bu proqram çərçivəsində
ümumtəhsil məktəblərinin 15 yaşlı
şagirdlərinin təlim nailiyyətləri 2006-cı ilin
aprel-may aylarında qiymətləndirilmişdir. Beynəlxalq
qiymətləndirmə ilə yanaşı, 2006-cı ildə
IV-IX siniflərdə ana dili və riyaziyyatdan milli qiymətləndirmə
aparılmışdır.
2005-2006-cı dərs ilində ilk dəfə İmişli
və Bakının Xətai rayonlarında orta təhsil kursu
üzrə mərkəzləşdirilmiş imtahan sistemi tətbiq
edilmişdir. 2006-2007-ci dərs ilində isə həmin
rayonlarla bərabər, Bakının Səbail rayonu və
Sumqayıt şəhərinin ümumtəhsil məktəblərində orta təhsil kursu üzrə
buraxılış imtahanları mərkəzləşdirilmiş
qaydada aparılmışdır. Növbəti dərs ilində
bu şəbəkə bir qədər də genişləndirilmiş
və 2008-2009-cu dərs ilində bütün ölkəni əhatə
etmişdir.
Layihə
çərçivəsində əldə edilmiş nailiyyətlərdən
biri də "Azərbaycan Respublikasının ümumtəhsil
sistemində qiymətləndirmə Konsepsiyası"nın
yaradılması olmuşdur. Bu sənədin
hazırlanmasında müəllimlər, metodistlər, təhsil
menecerləri maraqlı olan tərəflər kimi iştirak
etmişlər. Onun müzakirəsini daha geniş miqyasda təşkil
etmək məqsədi ilə layihə variantı çapa
hazırlanaraq mətbuatda dərc olunmuşdur. Həmin
Konsepsiya Nazirlər Kabinetinin 13 yanvar 2009-cu il tarixli qərarı
ilə təsdiq edilmişdir.
Layihədə nəzərdə tutulan "Təhsilin
İdarəolunmasının Məlumat Sistemlərinin
(TİMS) yaradılması" alt-komponentinin icra olunması
üçün ümumi təhsil sistemini əhatə edən
məlumat bazası (məktəblərin xəritələşməsi,
şagird və pedaqoji kadr kontingenti, rəhbər
işçilər) yaradılmış, həmin məlumatlar nazirliyin İnternet səhifəsində
yerləşdirilmişdir.
"İdarəetmə
və planlaşdırma imkanları" alt-komponenti üzrə
həyata keçirilən tədbirlər də ölkə
miqyasında aparılan islahatların ümumi məntiqinə
uyğun qurulmuşdur. Burada da ilk olaraq institusional baza möhkəmləndirilmiş,
zəruri normativ-hüquqi baza
formalaşdırılmışdır. Təhsilin idarəolunmasında
strateji təhlillərin diaqnostik xarakter
daşımasının zəruriliyi nəzərə alınmış,
Təhsil Nazirliyində strateji planlaşdırma və
müasir hesabatvermə mexanizmi tətbiq edilmişdir. Bundan əlavə,
Təhsil Problemləri İnstitutunda Təhsildə Tətbiqi
Tədqiqatlar Mərkəzi yaradılmış, onun fəaliyyətini
düzgün istiqamətə yönəltmək və tənzimləmək
üçün tədbirlər həyata
keçirilmişdir.
Təhsil
Sektorunun İnkişafı Layihəsi başa çatmaq ərəfəsində
onun müddətinin uzadılması barədə Dünya
Bankı ilə Azərbaycan hökuməti arasında
razılıq əldə edilmişdir. Buna səbəb
fənn kurikulumlarının tətbiqinin 2007-2008-ci dərs
ilindən 2008-2009-cu dərs ilinə keçirilməsi ilə
əlaqədar müəllimlərin ixtisasartırması və
ictimaiyyətin maarifləndirilməsi tədbirlərinin həyata
keçirilməsi zərurəti olmuşdur. ölkənin
beynəlxalq şagird nailiyyətlərinin qiymətləndirilməsi proqramlarında iştirakı və
buraxılış imtahanlarının mərkəzləşmiş
qaydada aparılmasına edilən dəstək də (təmir,
optik və çap avadanlıqlarının alınması, tədris
səfərinin və texniki xidmətin təşkili və s.)
müddətin uzadılması səbəblərindən
biridir.
Təhsil Sektorunun İnkişafı Layihəsinə
ayrılmış vəsaitlərin (Dünya Bankının
kredit vəsaitləri 19,94 milyon ABŞ dolları, Azərbaycan
hökumətinin layihədəki iştirak payı 2,95 milyon
ABŞ dolları) xərclənməsi vəziyyəti layihənin
sonuna aşağıdakı kimi olmuşdur.
Təhsil
Sektorunun İnkişafı Layihəsi çərçivəsində
həyata keçirilən islahatyönümlü tədbirlər
zamanına görə xüsusi aktuallıq kəsb edirdi və
keçid dövrü üçün çox vacib idi. Etiraf etmək lazımdır ki, həmin tədbirlərin
icrası prosesində pedaqoji ictimaiyyətdə,
bütövlükdə, Azərbaycan cəmiyyətində təhsilin
məqsəd və vəzifələrinə yeni yanaşma
formalaşmağa başladı, ümumi təhsil sisteminin
mütərəqqi dünya təcrübəsi əsasında
yenidən qurulmasına hərtərəfli imkanlar yarandı,
eyni zamanda ölkəmizdə müasir təfəkkürə
malik pedaqoji potensialın üzə
çıxarılmasında əhəmiyyətli rol
oynadı.
Qeyd edim ki, bu yazıda Təhsil Sektorunun İnkişafı
Layihəsi (TSİL) üzrə müəyyən olunmuş
komponentləri əhatə edən alt-komponentlər barədə
ətraflı açıqlama verilməsi qarşıya məqsəd
qoyulmamışdı. Lakin hesab edirəm ki, növbəti məqalələrdə
bu gün Azərbaycan cəmiyyətini daha çox
maraqlandıran və aktual hesab olunan təhsilin məzmunu,
şagird nailiyyətlərinin qiymətləndirilməsi və
dərslik yaradıcılığı sahəsində həyata
keçirilən islahatyönümlü tədbirlər
haqqında geniş məlumatların diqqətə
çatdırılması ictimaiyyətin maarifləndirilməsi
baxımından mühüm əhəmiyyətə
malikdir.
Məlum
olduğu kimi, Təhsil Sektorunun İnkişafı Layihəsini
əhatə edən bütün komponent və alt-komponentlər
çərçivəsində yerinə yetirilən tədbirlər
birmənalı şəkildə ümumi təhsilin keyfiyyətinin
yüksəldilməsinə xidmət edir. Sağlam
məntiqə görə ümumi təhsilin keyfiyyəti
mövcud tələbata uyğun optimal müəyyən
olunmuş məzmundan və onun
reallaşdırılmasını təmin edən dərslik və
dərs vəsaitlərindən, şagird nailiyyətlərinin
çevik və səmərəli qiymətləndirilməsi
sisteminin yaradılmasından, yüksək peşəkarlıq
səviyyəsinə malik müəllimlərdən, məktəblərdə
hərtərəfli təhsil infrastrukturunun və maliyyə
müstəqilliyi şəraitinin təmin olunmasından
birbaşa asılıdır. Göründüyü
kimi, bu, bir-biri ilə qarşılıqlı əlaqədə
olan, biri digərini tamamlayan düşünülmüş
bütöv bir işlək mexanizm təsiri
bağışlayır və həmin sistemi əhatə edən
parametrlərdən hər hansı birində baş verən
gerilik keyfiyyətə mənfi təsir edir, inkişafı
ləngidən amilə çevrilir. Təhsil
Sektorunun İnkişafı Layihəsinin əsasını da məhz
bu məsələlərin həyata keçirilməsi sahəsində
əməli fəaliyyətə başlanması, ictimaiyyətin
və müvafiq səlahiyyətli icra orqanlarının diqqətinin
həmin problemlərin həllinə yönəldilməsi və
ilkin mərhələdə əldə olunan nəticələr
əsasında perspektiv istiqamətlərin müəyyənləşdirilməsi
təşkil etmişdir.
Bu məqalədə
Təhsil Sektorunun İnkişafı Layihəsinin
"ümumi təhsilin keyfiyyəti və onun real tələbatlara
uyğunluğu" komponentinin "Kurikulum islahatı"
alt-komponentinə aid mahiyyətcə vacib məqamları bir qədər
ətraflı diqqətə çatdırmaq istərdim. Heç şübhəsiz, layihənin
başlanması ərəfəsində, layihə həyata
keçirilən müddətdə və daha sonralar bu haqda
çox yazılıb danışılsa da, fikrimcə, izah və
açıqlamalara hələ çox ehtiyac vardır.
çünki hər hansı bir sahədə, o cümlədən
də təhsil sahəsində köklü
mahiyyət dəyişiklikləri ilə müşayiət
olunan islahatların məqsəd və vəzifələrinə
münasibətdə fikir ayrılıqlarını birdən-birə
aradan qaldırmaq, hamını eyni məxrəcə gətirmək
qeyri-mümkündür. İslahatların zəruriliyi barədə
nəinki ictimaiyyətin ayrı-ayrı təbəqələri,
hətta uzunillik təcrübəyə malik təhsil mütəxəssisləri
arasında da ziddiyyətli fikirlər bu gün də
mövcuddur. Bu mənada islahatlar çox ağır və gərgin
zəhmət tələb edən bir prosesdir.
Nəzərdə
tutulan islahatların dövrün, zamanın tələbindən
və bu tələblərə görə cəmiyyətdə
yenilikçilik meyillərinin güclənməsindən irəli
gəldiyi hamıya məlumdur. Başqa sözlə,
hər hansı bir ölkədə tarixi şəraitə
uyğun olaraq siyasi, iqtisadi və sosial-mədəni durumun səviyyəsi,
bir növ, indikator rolunu oynayaraq bu və ya digər sahədə,
həmçinin də təhsil sahəsində islahatların
vacibliyini şərtləndirir. ölkədə siyasi sabitlik,
iqtisadi inkişaf, elmi potensial yoxdursa, islahatların
aparılmasından danışmağa belə dəyməz.
Lakin islahatlar nə qədər mütərəqqi xarakterli
olsa da, özü ilə diqqətli yanaşma tələb edən
problemlər də gətirir. Bu mənada Azərbaycanın
ümumi təhsil sahəsində əsasən 2003-2007-ci illərdə
həyata keçirilmiş və obyektiv səbəblərdən
icra müddəti 2009-cu ilədək uzadılmış Təhsil
Sektorunun İnkişafı Layihəsi çərçivəsində
əhatə olunmuş məsələlər, eləcə də
ümumi təhsilin məzmun istiqamətlərinin fərdin,
cəmiyyətin, dövlətin ehtiyac və tələbatına
görə müəyyənləşdirilməsi indiki vaxtda ən
ciddi problemlərdən hesab olunur.
XXI əsrin
birinci onilliyinin artıq başa çatdığı bir
vaxtda təhsilin məzmun istiqamətlərinin müəyyən
olunması ilə bağlı problemlərdən
danışmaq bəlkə də kimlərəsə təəccüblü
görünə bilər. Yəni
düşünərlər ki, dünyada ən həssas optik
cihazların kəşf olunduğu, insanlarda vahimə oyadan dəhşətli
xəstəliklərin müalicəsinin
tapıldığı, yer üzündəki həyata
birbaşa müdaxilə etmək gücünə malik kosmik
sistemlərin yaradıldığı indiki vaxtda hər hansı
bir təhsil pilləsi üçün təlim-tərbiyənin
məzmununun hazırlanması nə çətin işdir.
Bu məqamda
maraqlı bir hadisəni xatırlatmaq yerinə düşərdi.
Məşhur Kuba şahmatçısı X.Kapablanka dünya
çempionu adını qazandıqdan sonra mərasimlərin
birində ona sual verirlər ki, yəni şahmat oyunu bu qədər
mürəkkəbdir?! Cavab belə səslənir: Burada
mürəkkəb heç nə yoxdur. Sadəcə,
götürdüyün fiquru lazım olan xanaya qoymaq
lazımdır.
Həqiqətən,
çox ibrətamiz bir əhvalatdır. Əslində, həyatda
ən mürəkkəb məsələlər zahirən sadə
görünənlərdir. Necə ki, uşaqlar
üçün yazmaq böyüklər üçün
yazmaqdan qat-qat çətindir. Yeri gəlmişkən, son
60-70 il ərzində uşaqlar üçün yazılan
hansı bir əsəri göstərmək
mümkündür ki, o, M.Ə.Sabirin "Gəl-gəl, a yaz
günləri", "Uşaq və buz",
"Cütçü", A.Səhhətin "Vətən",
"Yay səhəri", A.Şaiqin "Keçi",
"Xoruz" şeirləri qədər sevilən və dillər
əzbəri olsun.
Bu mənada
təhsilin məzmununun müəyyən edilməsi prosesi də
istisna deyildir. Həmin problem bütün dövrlərdə
aktual sayılmış, mütəxəssisləri daim
düşündürmüşdür. Hazırda
dünyada elə bir ölkə, hətta ən inkişaf etmiş
ölkə belə göstərmək olmaz ki, burada təhsilin
məzmunu ilə bağlı mövcud vəziyyət tam qənaətbəxş,
bu sahədə görülən işlər isə bitmiş
hesab edilsin. çünki cəmiyyət daim inkişafdadır
və bu inkişafın sürəti təhsilin məzmununun
daim yeniləşdirilməsi və təkmilləşdirilməsini
tələb edir. Təhsilin əsas vəzifəsi son nəticədə
ölkə üçün faydalı insanlar yetişdirməkdir.
Onun fəlsəfi mahiyyəti də məhz
bundan ibarətdir. Əgər hər hansı bir dövrdə
zamanın inkişaf tempinə qismən uyğunlaşan
ölkədə təhsilin səviyyəsi mövcud tələbatı
ödəmirsə, o ölkənin 10-20 il sonra inkişafdan
geri qalacağı obyektiv reallıqdır. Ona görə
ki, həmin vaxta qədər inkişafa təkan verəcək
insanlar formalaşa bilməyəcəkdir. Həmişə
deyirlər ki, müəyyən bir ölkənin 25-30 il
sonrakı tərəqqisini təsəvvür etmək
üçün onun təhsilinin bugünkü səviyyəsini
qiymətləndirmək lazımdır. Bu məlum
həqiqətə onu da əlavə etmək olar ki, hər
hansı bir ölkənin inkişafyönümlü müasir
təhsil tendensiyalarını dəstəkləməsinə,
mütərəqqi beynəlxalq təhsil məkanına
inteqrasiya olunmaq meyillərinə əminlik yaranması
üçün həmin ölkədə təhsilin
hazırda müəyyən edilmiş məzmununa diqqət
yetirmək kifayət edər. Beləliklə, məzmun,
obrazlı desək, təhsilin güzgüsüdür, onun əyarını
üzə çıxaran məhək daşıdır.
Bütün
fəaliyyət sahələrində, eləcə də təhsil
sahəsində həyata keçirilən tədbirlərin
konkret nəticələr əldə olunmasına yönəldilməsi
inkaredilməz faktdır. Nəticələrin optimal və
düzgün müəyyən olunması isə məqsəd
və vəzifələrin aydın təsəvvür edilməsində
başlıca şərtdir. Məqsəd və
vəzifələr işlənib hazırlanarkən, hesab edirəm,
"şagirdlərə ümumi təhsil verməklə nəyə
nail oluruq", "ümumi təhsil məktəblərində
hansı göstəricilərə və keyfiyyətlərə
malik şəxsləri formalaşdırırıq"
sualları diqqət mərkəzində durmalıdır.
Müstəqillik illərində ümumi təhsil sahəsində
islahatların zəruriliyi əsaslandırılarkən bu
suallara dönə-dönə müraciət olunmuşdur.
İnkişaf etmiş bir sıra ölkələrin təcrübəsi
öyrənildikdən sonra nəticələr sovetlər
dönəmindəki vəziyyətlə müqayisə edilmiş və
xarici mütəxəssislərin tədqiqatları da nəzərə
alınmaqla aşağıdakı məzmunda rəy
formalaşdırılmışdır:
- Azərbaycanda olan cari kurikulum modeli, əsasən, fənlər
üzərində qurulmuşdur, təklifyönümlüdür.
Şagirdlərin dərs yükü çox
ağırdır, bu isə onların informasiya ilə xeyli
yüklənməsinə və nəticədə təlimlə
bağlı problemlərin yaranmasına səbəb olur. Cari sistem şagirdlərin
müstəqil tədqiqat aparması, düşünməsi,
kitabxana və digər vasitələrdən istifadə etməsi
üçün zəmin yaratmır. Səhv olaraq hesab edilir
ki, əgər şagirdlərə müəyyən fənnin
məzmunu öyrədilirsə, onlarda məhsuldarlıq və
məsuliyyət kimi keyfiyyətlər formalaşır;
- Fənlər
vasitəsilə bilik və bacarıqların verilməsi
zamanı daha çox faktlardan istifadə olunur, məlumatların
yadda saxlanmasına üstünlük verilir. Fənlərin əksəriyyətində
uşaqların təfəkkür və düşüncə
tərzini, qabiliyyətini inkişaf etdirən məzmun yoxdur;
-
Müxtəlif siniflər üzrə eyni fənlərin məzmununda
lazımsız təkrarlamalar mövcuddur ki, bunlar da təlim nəticələrinin
keyfiyyətinə lazımi diqqət yetirməyə
maneçilik törədir;
- Orta məktəb
məzunlarının real həyata hazırlanmasının
vacibliyi kifayət qədər nəzərə alınmır.
Tədris proqramlarında həddən artıq elə məlumatlar
mövcuddur ki, şagirdlər onları əzbərləmək
yolu ilə öyrənmək məcburiyyətində
qalırlar. Bazar cəmiyyəti üçün lazım olan
bilik və bacarıqların öyrənilməsinə az əhəmiyyət
verilir. Məsələn, problem həlli, tənqidi
düşünmə, fikir yürütmə, alternativ
izahatların axtarılması və digər bu kimi məsələlər
tədris proqramlarında əsas hədəf kimi
qarşıya qoyulmur və s.
Həqiqətən də əgər ümumi təhsili
orta məktəblərdə oxuyan şagirdlər
üçün müstəqil həyata hazırlıq
dövrü adlandırırıqsa, o zaman həmin müəssisələrin
məzunlarının tədris edilən fənlər üzrə
zəruri biliklərə yiyələnməsi ilə
yanaşı, cəmiyyətin faydalı üzvü olmaq, həyatda
müstəqil yaşamaq üçün onlara problemli vəziyyətlərdən
çıxa bilmək, rəqabətdən çəkinməmək,
müstəqil qərarlar qəbul etmək, birgəfəaliyyət,
əməkdaşlıq, qeyri-standart düşünmək,
ünsiyyət mədəniyyəti, tolerantlıq və
dözümlülük, təşkilatçılıq və
sair vacib həyati bacarıqlar aşılanmalıdır.
Təhsil
tarixinə diqqət yetirsək, hələ ta qədim
zamanlardan eramızdan əvvəlki dövrlərdə də təhsilə
cəlb olunmuş uşaq və gənclərə zamanın tələbinə
görə, ilk növbədə, həyati bacarıqlar
verilirdi. Natiqlik məharəti, aydın və səlis
danışıq, ox atmaq, qılınc oynatmaq,
üzgüçülük, gimnastika o vaxtlar məktəb təliminin
əsas elementlərindən sayılırdı. Təbii ki,
zaman ötdükcə bu dəyərlər də
dövrün ehtiyaclarına görə dəyişmiş,
daha müasir hədəfləri əks etdirmişdir.
Sovetlər dönəmində həyata keçirilən
ümumi təhsilin vəziyyəti ilə bağlı
aparılan təhlil və tədqiqatların yuxarıda qeyd
edilən nəticələrindən isə məlum olur ki, 80
ilə yaxın bir müddətdə məktəblərimizdə
daha çox tədris olunan fənlər üzrə nəzəri
materialların mənimsədilməsi, bir qayda olaraq, əsas məqsəd
hesab edilmiş, bu fənlərin təcrübi əhəmiyyətinə
lazımi diqqət yetirilməmişdir. Əslində,
ümumi təhsilin bütövlükdə məzmunu yox,
ayrı-ayrı fənlərin məzmunu işlənib hazırlanmışdır.
Fənlərin məzmunu isə müvafiq
dövlət standartları olmadığından yalnız fəsil,
bəhs və mövzuları əhatə etmiş, bunlar da
müəyyənləşdirilərkən bir sıra hallarda
onların şagirdlər üçün nə dərəcədə
vacib olub-olmaması nəzərə
alınmamışdır. Nəticədə nələr
baş vermişdir:
- tədris
proqramları və dərsliklər məzmun etibarı ilə
ağırlaşdırılmış, bir çox hallarda
ikinci dərəcəli materiallarla yüklənmişdir;
- tədris proqramları hazırlanarkən şagirdlərin
maraq dairəsi, potensial imkanları kifayət qədər nəzərə
alınmamış, onların bir çoxu, xüsusilə,
riyaziyyat və təbiət fənləri üzrə hətta
minumum səviyyədə bilik və bacarıqlar qazanmadan
formal olaraq sinifdən-sinfə keçirilib təhsil sənədi almış, beləliklə də
məktəbin və müəllimin nüfuzuna ciddi ziyan
vurulmuşdur;
- orta məktəbi
bitirən məzunların bir qisminə formal surətdə
verilən təhsil sənədi müstəqil həyatda onlar
üçün əhəmiyyət kəsb etməmişdir;
- müəyyən qrup şagirdlərin bu və ya digər
fənləri mənimsəyə bilməməsi səbəbləri
araşdırılmadan onlara məktəbdə mənfi
münasibət bəslənilmiş, belə hallar həmin
şagirdlərin təhsildən yayınmasına, "çətin
uşaqlar" siyahısına düşməsinə gətirib
çıxarmışdır və s.
Bütün bunları bir daha diqqətə
çatdırmağımız, əlbəttə, ictimaiyyətdə
ümumi təhsil sahəsində islahatların zəruriliyinə
qəti əminlik yaratmaq, eyni zamanda vətəndaşlarımızın
islahatyönümlü tədbirlərə həssas
münasibət göstərməsi, onların bu prosesdə fəal
iştirak etmələri
ilə bağlı istəyimizdən irəli gəlir.
Aparılan təhlil və tədqiqatların obyektiv
mövqedən formalaşdırılmış nəticələrinə
əsasən artıq Azərbaycan cəmiyyətində
ümumi təhsilin məqsəd və vəzifələrinə,
məzmun istiqamətlərinə yeni baxış və
yanaşma tərzi yaranmışdır. Müasir dünya təcrübəsini
əks etdirən həmin baxış və yanaşmalar
2006-cı ilin 30 oktyabrında Azərbaycan hökuməti tərəfindən
təsdiq olunmuş "Azərbaycan Respublikasında ümumi
təhsilin Konsepsiyası (Milli Kurikulumu)" sənədinin əsasını
təşkil etmişdir. ölkəmizin təhsil tarixində
forma, məzmun və mahiyyətcə
tamamilə yeni bir hadisə olan bu sənəd konseptual xarakter
daşımaqla İslahat Proqramında irəli sürülən
mühüm bir müddəanın -"təhsilalanın
şəxsiyyət kimi formalaşdırılmasını,
onun təlim-tərbiyə prosesinin əsas subyektinə
çevrilməsini başlıca vəzifə hesab edən, milli zəminə, bəşəri dəyərlərə
əsaslanan, bütün qurumların fəaliyyətini təhsilalanın
mənafeyinə xidmət etmək məqsədi ətrafında
birləşdirən yeni təhsil sisteminin
yaradılması" ideyasının
reallaşdırılması istiqamətində atılan ciddi
addımlardan biri kimi qiymətləndirilməlidir. Təsadüfi deyil ki, ümumi təhsilin
Konsepsiyası (Milli Kurikulumu) sənədi həmin müddəada
ifadə olunmuş fikirlər nəzərə alınmaqla tələbyönümlülük,
nəticəyönümlülük, inteqrativlik prinsipləri əsasında
hazırlanmış, şagirdlərin təhsil səviyyələri
üzrə ardıcıl inkişafı diqqət mərkəzində
saxlanılmışdır.
Bu məqamda
qeyd edilən prinsiplərin mahiyyətinin qısa
açıqlanması, fikrimcə, oxucular üçün
maraqlı olardı:
Tələbyönümlülük
- təhsilin məzmununun
fərdin, dövlətin, cəmiyyətin ehtiyac və tələbatları,
yaxın gələcək üçün inkişaf
perspektivləri nəzərə alınmaqla müəyyənləşdirilməsi.
Nəticəyönümlülük
- təhsil prosesinin
hər hansı bir mərhələsində əldə
olunması nəzərdə tutulan nəticələrin əvvəlcədən
müəyyən edilməsi.
Şəxsiyyətyönümlülük - təhsilalana gələcək
müstəqil həyat fəaliyyətini qurmaq
üçün zəruri bacarıq və vərdişlərin
aşılanması, onların milli mənəvi və bəşəri
dəyərlər zəminində formalaşmasının
prioritet kimi qəbul olunması.
Şagirdyönümlülük - təlim-tərbiyə prosesinin
şagirdlərin meyil və marağı, potensial imkanları,
ardıcıl inkişafı, sağlamlığının
mühafizəsi və təhlükəsizliyi nəzərə
alınmaqla təşkili, hamı üçün bərabər
təhsil şəraitinin təmin olunması, istedadı ilə
fərqlənənlərin vaxtında aşkara çıxarılması və
onların inkişafının diqqət mərkəzində
saxlanması.
İnteqrativlik
- təlim nəticələrinin
biri digərini tamamlaması, inkişaf etdirilməsi, fəndaxili
və fənlərarası əlaqələrin təmin
olunması.
Nə üçün Milli Kurikulum konseptual sənəd adlanır? Ona görə ki, burada təsbit olunmuş müddəalar sonrakı mərhələdə fənn kurikulumlarının, müvafiq təlim strategiyalarının hazırlanması üzrə baza hesab edilir. Hökumət səviyyəsində təsdiq olunmuş bu sənəd özündə ümumi təhsilin hər bir səviyyəsi üzrə məqsədləri, təlim nəticələrini, məzmun standartlarını, tədris olunan fənləri və fənlər üzrə təlim nəticələrini, həftəlik dərs və dərsdənkənar məşğələ saatlarının miqdarını, pedaqoji prosesin təşkili, təlim nailiyyətlərinin qiymətləndirilməsi və monitorinqi üzrə əsas prinsipləri, ümumi təhsilə və ümumi təhsilli şəxsə verilən tələbləri ehtiva edir.
(Ardı
var)
Misir MƏRDANOV
Azərbaycan müəllimi.-2009.-6
noyabr.-S.5.8