Azərbaycan təhsili: yaxın keçmişə, bu
günə və gələcəyə bir baxış
(Əvvəli qəzetimizin ötən saylarında)
Hörmətli oxucular,
ötən məqalədə ölkəmizdə dərslik
hazırlığı tarixindən bəhs edilmişdi, bu məqalədə
mövzu davam etdirilməklə yanaşı, daha çox
müstəqillik illərində dərslik
hazırlığı, əldə olunan nailiyyətlər,
problemlərin həlli istiqamətində atılan
addımlarla bağlı məsələlərə
toxunulacaqdır.
10 noyabr
1966-cı ildə Sovet İttifaqı Kommunist Partiyası Mərkəzi
Komitəsi və SSRİ Nazirlər Soveti "Orta ümumtəhsil
məktəbinin işini daha da yaxşılaşdırmaq tədbirləri
haqqında" qərar qəbul etdi. Bu qərarda nəzərdə tutulan
yeniliklər respublikamızın ümumtəhsil məktəblərinin
1967-68-ci dərs ili üçün təqdim
olunan dərs planında da öz əksini tapdı. Bu dövrdə tədris proqramları və dərsliklər
məzmunca yeniləşdirildi.
70-80-ci illərdə
respublikada aparılan genişmiqyaslı məktəb tikintisi
ümumtəhsil məktəblərində təhsil şəraitinin
yaxşılaşdırılmasına gətirib
çıxardı. Lakin bu dövrdə ümumi təhsil
sistemində ən mürəkkəb məsələlərdən
biri şagirdlərin dərsliklərlə təminatı idi.
ümumi icbari orta təhsilin həyata keçirilməsinə
kömək göstərmək, təlim-tərbiyə
prosesinin təşkilini daha da təkmilləşdirmək məqsədilə
Sov.İKP MK və SSRİ Nazirlər Soveti "ümumtəhsil
məktəbləri şagirdlərinin dərsliklərdən
pulsuz istifadəsinə keçmək haqqında" 24 noyabr
1977-ci il tarixdə qərar qəbul etdi. Bunun ardınca Azərbaycan
KP MK və Azərbaycan SSR Nazirlər Soveti 1978-ci ilin
mayında eyniadlı müvafiq qərar verdi.
1979-80-ci dərs ilindən I
siniflərdən başlayaraq tədricən şagirdlərin
dərsliklərlə pulsuz təminatına keçildi və
bu proses 1992-ci ilədək davam etdi. Nazirlər Kabinetinin 18 may
1992-ci il tarixli qərarı ilə Azərbayan
hökumətinin "ümumtəhsil məktəbləri
şagirdlərinin dərsliklərdən pulsuz istifadə etməsinə
keçmək haqqında" 1978-ci il tarixli qərarı ləğv
edildi və şagirdlərin dərsliklərlə pulsuz təmin
edilməsi prosesi dayandırıldı. Lakin ümummilli lider
Heydər Əliyevin hakimiyyətə
qayıdışından sonra Nazirlər Kabineti ibtidai sinif
şagirdlərinin dərsliklərlə təminatı
haqqında 24 avqust 1994-cü il tarixli, 318
nömrəli qərar qəbul etdi. Həmin qərarla
şagirdlərin dərsliklərlə pulsuz təminatına mərhələlərlə
keçidə başlandı.
Azərbaycanda
dövlət müstəqilliyi bərpa edildikdən sonra
ümumi təhsilin məzmununda yeniləşmələrin
aparılmısına, xüsusən dərslik və dərs vəsaitlərinin
məzmunca milli dövlətçilik və ümumbəşəri
dəyərlər əsasında hazırlanmasına tarixi
imkan və şərait yarandı.
Azərbaycan Respublikası
Ali Sovetinin 25 dekabr 1991-ci il tarixli qərarı
ilə qəbul etdiyi "Azərbaycanda latın qrafikalı əlifbanın
bərpa edilməsi haqqında" Qanun ümumtəhsil məktəbləri
üçün dərslik və digər tədris-metodiki ədəbiyyatların
latın qrafikasında nəşr edilməsi zərurətini
ortaya qoydu. Həmin Qanunun tələbinə uyğun olaraq
1992-93-cü tədris ilindən ümumtəhsil məktəblərinin
I siniflərində, 1993-94-cü dərs ilindən isə
bütün siniflərdə latın
qrafikalı dərsliklərin (həm yeni yaradılan orijinal dərsliklər,
həm də rus dilindən tərcümə edilən dərsliklər)
nəşrinə başlanıldı. Əlbəttə,
xüsusi hazırlıq işi aparılmadan, nəşriyyat-poliqrafiya
müəssisələrinin imkanları nəzərə
alınmadan yeni qrafikaya keçilməsi xeyli çətinliklər
də yaratdı.
Bu problemlərə baxmayaraq,
xüsusən 1993-cü ildən ayrı-ayrı fənn
proqramları və I-IV siniflər üzrə bütün dərsliklərin,
eləcə də V-XI siniflər üzrə əsasən
humanitar profilli "Azərbaycan dili", "Ədəbiyyat",
"Rus dili", "Tarix", "İnsan və cəmiyyət",
"Coğrafiya" və "Xarici dil" dərsliklərinin
milli zəmində hazırlanması və nəşrinə
başlanıldı.
Onu da
vurğulamaq lazımdır ki, dərslik
yaradıcılığı sahəsində ən
böyük nailiyyətlər məhz müstəqillik illərində
əldə edilmişdir. Həmin dövrdə Təhsil Nazirliyinin
dərslik hazırlığı sahəsindəki fəaliyyətini
şərti olaraq üç mərhələyə
ayırmaq olar.
1992-1998-ci illəri əhatə
edən birinci mərhələ daha çox latın
qrafikalı əlifbaya keçid, dövrün siyasi
ab-havasına uyğun çətinliklər və bundan irəli
gələn sistemsizliyin aradan qaldırılması ilə
müşayiət olunur. Azərbaycan Respublikası Ali Sovetinin
25 dekabr 1991-ci il tarixli qərarı ilə
qəbul edilmiş "Azərbaycanda latın qrafikalı əlifbanın
bərpa edilməsi haqqında" Qanun ümumtəhsil məktəbləri
üçün dərslik və digər tədris-metodiki ədəbiyyatların
latın qrafikasında nəşr edilməsi zərurətini
yaratmışdı. Həmin Qanuna uyğun olaraq 1992-93-cü
tədris ilindən ümumtəhsil məktəblərinin I
siniflərində, 1993-94-cü dərs ilindən isə
bütün siniflərdə latın
qrafikalı dərsliklərin nəşrinə
başlanıldı. Əlbəttə,
xüsusi hazırlıq işi aparılmadan, nəşriyyat-poliqrafiya
müəssisələrinin imkanları nəzərə
alınmadan yeni qrafikaya keçilməsi xeyli çətinliklər
yaratmışdı.
Onu da qeyd etmək
lazımdır ki, 1991-ci ildən ölkədə latın qrafikasına keçilməsi barədə
qərar qəbul edilməsinə baxmayaraq, bu işə
sistemli şəkildə yalnız ümumtəhsil məktəblərində
başlanmışdı. Azərbaycanın həyatında
çoxsaylı taleyüklü problemləri həll etmiş
ümummilli lider Heydər Əliyev, 1991-ci ildə qəbul
olunmuş, lakin həyata keçirilmə mexanizmi təsdiq
edilməmiş bu məsələnin də həllinə nail
oldu. Məhz Heydər Əliyevin sərəncamı ilə
2000-ci ildən ölkədə, o cümlədən təhsil
sistemində latın qrafikasına tam
keçid bərqərar oldu.
Digər çətinlik isə
hökumətin 18 may 1992-ci il tarixli, 268
nömrəli qərarı ilə "ümumtəhsil məktəbləri
şagirdlərinin dərsliklərdən pulsuz istifadə etməsinə
keçmək haqqında" Nazirlər Kabinetinin 1978-ci il
tarixli qərarının ləğv edilməsi oldu.
Bu mərhələdə
respublikada siyasi-iqtisadi sabitlik formalaşdıqca dərsliklərin
məzmunca yeniləşdirilməsi istiqamətində müəyyən
işlər görülürdü. Lakin ölkənin
mövcud iqtisadi-maliyyə vəziyyəti, yeni dərsliklərin
hazırlanması sahəsində təcrübə və səriştənin
olmaması səbəbindən müstəqilliyin ilk illərində
daha çox sovet dövründə hazırlanmış dərsliklərdən
istifadə olunurdu. Bununla belə, həmin
illərdə hazırlanmış tarix və ədəbiyyat
dərsliklərində sovet dövründəkindən fərqli
olaraq milli və ümumbəşəri dəyərlərə
üstünlük verilir, köhnə siyasi ideologiyadan imtina
edilirdi. çünki sovet
dövründə yazılan tarix dərsliklərində Azərbaycan
və ümumtürk tarixi, eləcə də ədəbiyyatı
obyektiv işıqlandırılmır, türk-islam mədəniyyəti
ilə bağlı verilən məlumatlar tarixi
reallıqları düzgün əks etdirmirdi.
Ümummilli lider Heydər
Əliyevin xalqın tələbilə hakimiyyətə
qayıdışı dərslik islahatı sahəsində də
yeni mərhələnin əsasını qoymuşdur. Belə
ki, ölkədə dərsliklərlə təminatda
yaranmış vəziyyəti nəzərə alan, dərsliyin
məktəb üçün strateji əhəmiyyətini dərindən
bilən və yüksək qiymətləndirən
ümummilli lider Heydər Əliyevin təşəbbüsü
və göstərişi ilə Nazirlər Kabinetinin 25 avqust
1994-cü il tarixli, 318 nömrəli qərarı ilə 1995-96-cı
tədris ilindən etibarən hər il ibtidai sinif dərslikləri
dövlət vəsaiti hesabına çap edilib şagirdlərə
verilməyə başlandı.
1993-94-cü tədris
ilindən ümumi təhsilin məzmununda aparılan dəyişikliklərə
uyğun olaraq, milli dərsliklərin tamamilə yenidən
hazırlanması işinə başlanıldı. Belə ki,
V-XI siniflər üzrə 63 adda dərslik çap edildi.
Bununla paralel olaraq ibtidai siniflər üzrə dərsliklərin
yeniləşdirilməsi istiqamətində də müəyyən
işlər görüldü.
1994-95-ci dərs ilində
I-XI siniflər üçün 77 adda dərslik çap
edilmişdi. Lakin yeni hazırlanan dərsliklər əvvəlkilərə
nisbətən xeyli təkmilləşdirilsə də, hələ
də tələblərə tam cavab vermirdi: uzun illər
müştərək yaşanmış sovet təsirindən
xilas ola bilmirdi, müstəqilliyin kövrək illərinin hələ
çətinliklə formalaşan və möhkəmlənən
ideoloji istiqamətləri az-az görünürdü,
poliqrafik keyfiyyət aşağı səviyyədə idi.
Buna görə də əvvəlki illərdə çap
olunmuş dərsliklər istifadə edilməklə
yanaşı, bu işin keyfiyyətinin
yaxşılaşdırılması sahəsində
axtarışlar da davam etdirilirdi.
1995-96-cı tədris
ilində I-IV siniflər üçün 21 adda dərslik
çap edilmişdi. 1996-97-ci tədris ilində ümumi təhsil
tarixində ilk dəfə olaraq "Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının əsasları" dərsliyi
hazırlandı. Həmçinin həmin tədris ilində I-IV
siniflər üçün 22 adda dərslik çap edildi.
Dərslik və dərs
vəsaitlərinin hazırlanması işində ümummilli
lider Heydər Əliyevin söylədiyi belə bir konseptual
fikir, əslində bu işlərə müəyyən
istiqamət verdi: "Dövlət müstəqilliyinin
xalqımıza bəxş etdiyi nemətlərdən biri də
odur ki, biz artıq öz təhsil sistemimizi
xalqımızın, millətimizin tarixinə, mənəviyyatına,
ənənələrinə uyğun qururuq. Burada dərsliklərin
dəyişilməsi, yeni dərsliklərin yaradılması
xüsusi əhəmiyyət kəsb edir... İndi dərs alan
uşaqlar, gənclər gərək mütləq bizim yeni dərsliklər
əsasında oxusunlar..." (1997-ci il sentyabrın 1-də
Bakının Yasamal rayonundakı 18 nömrəli məktəbdə
keçirilən görüşdəki nitqindən).
Ümummilli liderin bu
konseptual göstərişi əsasında yeni milli dərsliklərin
yaradılması istiqamətində ciddi addımlar
atılmağa başlandı. 1997-98-ci tədris ilində
dövlət vəsaiti hesabına ibtidai siniflər
üçün 26 adda dərslik çap olundu. Bundan
başqa, V-XI siniflər üçün 11 adda yeni dərslik
hazırlanmış və nəşr edilərək istifadəyə
verilmişdi.
1998-99-cu tədris ilində
ümumtəhsil məktəbləri üçün 24 adda
ibtidai sinif dərsliyi dövlət vəsaiti hesabına
çap olunaraq şagirdlərin istifadəsinə
verilmişdi. Bununla yanaşı, həmin tədris ilində
V- XI siniflər üçün 15 adda yeni dərslik nəşr
edilmişdi.
Nazirlər Kabinetinin 26
aprel 1999-cu il tarixli qərarı ilə təsdiq edilmiş
"Azərbaycan Respublikasında ümumi orta təhsilin
dövlət standartları"nın və Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin 15 iyun 1999-cu il tarixli sərəncamı
ilə təsdiq olunmuş "Azərbaycan Respublikasının
təhsil sahəsində İslahat Proqramı"nın
icrası ilə başlanan II mərhələ tədris
planları və proqramlarının, dərs vəsaitləri
və digər tədris-metodik ədəbiyyatların məzmunca
yeniləşdirilməsi, müasir standartlara cavab verən yeni
nəsil dərsliklərin hazırlanması, nəşri və
ümumtəhsil məktəblərinin bu dərsliklərlə
dövlət vəsaiti hesabına fasiləsiz təmin edilməsi
məqsədilə genişmiqyaslı tədbirlərə
başlanılması ilə səciyyələnir.
Qeyd etmək
lazımdır ki, həmin dövrdə dövlət nəşriyyatlarının
fəaliyyətinin zəifləməsi, özəl nəşriyyatların
isə hələ kifayət qədər inkişaf etməməsi
dərslik nəşrində ciddi çətinliklər
yaradırdı. Kağız qıtlığı, poliqrafik
keyfiyyətin aşağı olması və digər amillər
görülən işlərin effektinə mənfi təsirini
göstərirdi.
1999-2000-ci tədris ilindən
dövlət vəsaiti hesabına nəşr edilən ibtidai
sinif dərsliklərinin nəşrinin yeni qaydada, yəni Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin 07.04.1997-ci il tarixli, 570 nömrəli
fərmanına uyğun olaraq tender yolu ilə həyata
keçirilməsinə başlanıldı və həmin il
I-IV siniflər üçün 21 adda dərslik çap
olunaraq şagirdlərin istifadəsinə verildi. Dərsliklərin
nəşrində tenderin tətbiqi bu sahədə mövcud
olan inhisarın aradan qaldırılması, dövlət vəsaitinə
qənaət edilməsi, ən başlıcası isə dərsliklərin
poliqrafik keyfiyyətinin yaxşılaşdırılması
istiqamətində irəliyə doğru mühüm addım
idi.
1999-cu ildən
başlayaraq ümumi təhsilin dövlət standartlarına
uyğun olaraq yeni tədris planlarına tam keçidə qədər
bütün fənlər üzrə Təhsil Nazirliyində
orta məktəb müəllimləri və
tanınmış mütəxəssislərdən ibarət
işçi qrupları yaradıldı və bu qruplar
ümumtəhsil məktəblərinin V-XI siniflərinin
mövcud "Azərbaycan dili", "Ədəbiyyat",
"Tarix", "Riyaziyyat", "Coğrafiya",
"Biologiya", "Fizika və astronomiya",
"Kimya", "Rus dili" proqramlarını məzmunca əhəmiyyətli
dərəcədə təkmilləşdirdi. I-IV siniflər
üçün proqramlar isə yeniləşdirildi. Bu bir də
ona görə zəruri idi ki, 1999-cu ilə qədər
ümumtəhsil məktəbləri 1993-94-cü illərdə
çap olunmuş tədris proqramları ilə işləyirdi.
Beləliklə, 1999-cu
ildə I sinif proqramları çap olunaraq yerlərə
çatdırıldı. Həmçinin ümumtəhsil məktəblərinin
V-XI sinifləri üçün "Azərbaycan dili",
"Riyaziyyat", "Coğrafiya", "Rus dili",
VII-XI sinifləri üçün "Fizika" və
"Astronomiya", VIII-XI sinifləri üçün
"Kimya", "Azərbaycan tarixi", "ümumi
tarix" və X-XI sinifləri üçün "Azərbaycan
tarixi" proqramları hazırlandı.
Azərbaycan məktəblərində
təkmilləşdirilmiş proqramların tətbiqi üzrə
aparılan birillik iş təcrübəsi göstərdi ki,
həmin proqramlar ümumilikdə müsbət qarşılansa
da, bəzi nöqsanlar hələ də qalmaqdadır. Belə
ki, proqramlarda təhsilin məzmunu lüzumsuz materiallarla
yüklənilməklə xeyli
ağırlaşdırılmış, şagirdlərin
yaş xüsusiyyətləri tam nəzərə
alınmamış, pedaqoji və metodik prinsiplərə əməl
olunmamışdır.
Proqramların yenidən
işlənilməsinə və əsaslı dəyişikliklər
edilməsinə zəruri ehtiyac yarandığından 2000-ci
ildə ümumtəhsil məktəblərinin V-XI sinifləri
üçün xarici dil (ingilis, fransız və alman),
"Azərbaycan tarixi" və "ümumi tarix", X-XI
sinifləri üçün "Rus dili" proqramları
yenidən işlənilərək çap edildi və məktəblərin
istifadəsinə verildi. Bu proqramlara uyğun olaraq ümumtəhsil
məktəblərinin qabaqcıl müəllimləri cəlb
edilməklə dərslik və dərs vəsaitlərinin əsaslı
şəkildə yeniləşdirilməsinə, yeni nəsil
dərsliklərin hazırlanılmasına
başlanıldı.
2000-ci ildə 13 adda,
2001-ci ildə isə 27 adda ibtidai sinif dərsliyi dövlət
vəsaiti hesabına nəşr olunaraq məktəblilərin
istifadəsinə verilmişdi.
Dövlət
başçısı Heydər Əliyevin
tapşırığına əsasən, Nazirlər Kabinetinin
11 sentyabr 2000-ci il tarixli, 180 nömrəli sərəncamı
ilə respublikanın ümumtəhsil məktəblərinin
V-XI sinifləri üçün milli təhsilin tələblərinə
cavab verən yeni dərsliklərin çap olunması məqsədilə
2000-ci və 2001-ci illərin dövlət büdcəsində
nəzərdə tutulmuş Ehtiyat Fondundan Təhsil Nazirliyinə
2 il müddətinə qaytarılması şərti ilə
güzəştli kredit ayrıldı.
Heydər Əliyev hələ
1997-ci ildə Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasında
görüşü zamanı milli tariximizin yazılması və
tədrisi sahəsində qarşıda duran vəzifələrdən
danışarkən, "İlk növbədə, Azərbaycanın
XIX-XX əsrlər tarixi yazılmalıdır"
tapşırığını vermişdi. Bu
tapşırığı ümumtəhsil məktəblərində
ümumi və Azərbaycan tarixi dərsliklərinin
hazırlanması baxımından həyata keçirmək məqsədilə
Təhsil Nazirliyində aparıcı tarixçi alimlər və
təcrübəli müəllimlərdən ibarət
işçi qrupu yaradıldı və qısa müddətdə
milli ideologiya və müstəqil dövlətçilik
prinsiplərinə cavab verən, XIX-XX əsrlər tariximizi əhatə
edən "Azərbaycan tarixi" (X və XI sinif) dərslikləri
hazırlanaraq Azərbaycan və rus dillərində nəşr
edildi. 2001-ci ildə VI-IX siniflər üçün "Qədim
dünya tarixi", "Orta əsrlər tarixi" və
"Yeni tarix" kimi orijinal dərsliklər hazırlanaraq
çap olundu. Bu dərsliklərdə ümumdünya tarixi,
xüsusən türk-islam dünyası xalqlarının
tarixi və mədəniyyəti müasir tələblər və
milli dövlətçilik prinsipləri əsasında
işıqlandırılırdı.
Dərslik
islahatının II mərhələsindəki ən
mühüm yeniliklərdən biri də fizika, riyaziyyat, kimya,
biologiya fənləri üzrə yeni nəsil milli dərsliklərin
hazırlanması və nəşri idi.
Bununla yanaşı,
2001-ci ildə ümumtəhsil məktəblərinin V sinfi
üçün "Riyaziyyat", VIII-XI sinifləri
üçün "Kimya" (təkmilləşdirilmiş)
proqramları çap olundu. Bundan əlavə, həmin illərdə
Dünya Bankı ilə aparılmaqda olan islahatlar çərçivəsində
inkişaf etmiş xarici ölkələrin dərslik
hazırlığı və çap olunması təcrübəsi
öyrənilərək təhlil olundu və müasir tələblərə
cavab verən dərsliklərin tətbiqi prinsipləri müəyyənləşdirildi.
Həmin prinsiplər əsasında V-XI siniflər
üçün humanitar fənlər üzrə dərsliklər
də yeniləşdirildi.
Təlim rus dilində
olan ümumtəhsil məktəblərini daha mükəmməl
dərsliklərlə təmin etmək məqsədilə
2001-ci ildə ilk dəfə olaraq azərbaycanlı müəlliflər
tərəfindən tərtib edilmiş və çap
olunmuş V və VI siniflər üçün "Literatura",
IX-XI siniflər üçün "Azerbaydjanskaya
literatura" dərslikləri və "Xrestomatiya po
Azerbaydjanskoy literature" dərs vəsaitlərində
şagirdlər rus yazıçıları ilə
yanaşı, klassik və müasir Azərbaycan
yazıçılarının yaradıcılığı
ilə də tanış olmaq imkanı qazandılar. Həmçinin
həmin il "Azərbaycan tarixi" (V-IX siniflər) dərsliklərinin
elektron variantı da hazırlandı.
2002-ci ildə ümumtəhsil
məktəblərinin
I-IV sinif proqramları, V-XI siniflər
üçün "Coğrafiya", VI-XI siniflər
üçün "Biologiya", VII-XI siniflər
üçün "Fizika" və "Astronomiya",
VIII-XI siniflər üçün "Kimya" proqramları əsaslı
şəkildə təkmilləşdirilərək yenidən
çap olundu.
Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin "Dövlət dilinin tətbiqi
işinin təkmilləşdirilməsi haqqında" 18 iyun
2001-ci il və "Azərbaycan əlifbası və Azərbaycan
dili gününün təsis edilməsi haqqında" 9
avqust 2002-ci il tarixli fərmanları "Azərbaycan dili"
və "Ədəbiyyat" dərsliklərinə yenidən
baxılması zərurətini doğurdu. çünki bu dərsliklər
1993-cü ildə tərtib edilmiş və 1999-cu ildə təkmilləşdirilmiş
proqramlar əsasında yazılmışdı və təbii
ki, bir sıra çatışmazlıq və
nöqsanları var idı. İlk növbədə, görkəmli
alimlər və qabaqcıl orta məktəb müəllimlərinin
iştirakı ilə "Azərbaycan dili" və "Ədəbiyyat"
proqramları (2002-ci il) və bunun əsasında yeni dərsliklərin
hazırlanmasına başlanıldı. Həmin il yeni
"Riyaziyyat" proqramı da hazırlandı.
Dərslik nəşrində
inhisarçılığı aradan qaldırmaq və dərsliklərin
poliqrafik keyfiyyətini yaxşılaşdırmaq məqsədilə
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 29 yanvar 2002-ci il tarixli,
668 nömrəli fərmanı ilə təsdiq edilmiş
"Dövlət Satınalmaları haqqında" Azərbaycan
Respublikasının Qanununa uyğun olaraq ümumtəhsil məktəblərinin
Azərbaycan bölməsi üçün 2002-ci ildə 20
adda I-IV sinif dərsliyi açıq tender yolu ilə çap
olunub məktəblərə çatdırıldı.
2003-cü ildə təlim
rus dilində olan məktəblərin V-XI sinifləri
üçün "Azərbaycan dili" və milli
azlıqların I-IV sinifləri üçün ana dili
(doğma dil) proqramları da yenidən işlənmiş və
çap olunmuşdu. Həmin proqramların tətbiqi ilə əlaqədar
yeni dərsliklərin yazılması işi müvəffəqiyyətlə
davam etdirilmişdir.
Azərbaycan
Respublikasının təhsil siyasətinə uyğun olaraq
2003-cü ildən başlayaraq mərhələlərlə
ümumtəhsil məktəblərinin V-XI sinif dərsliklərinin
də dövlət vəsaiti hesabına nəşr edilməsinə
başlanıldı. Belə ki, Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin 2003-cü il 20 fevral tarixli, 854 nömrəli fərmanı
ilə təsdiq edilmiş "2003-2005 -ci illər
üçün Azərbaycan Respublikasında yoxsulluğun
azaldılması və iqtisadi inkişaf üzrə Dövlət
Proqramı"nın icrası ilə bağlı Nazirlər
Kabinetinin 20 avqust 2003-cü il tarixli, 168 nömrəli sərəncamına
uyğun olaraq 2003-2004-cü tədris ilində 97 adda (o
cümlədən, I-IV sinif şagirdləri üçün
31 adda, V sinif şagirdləri üçün 13 adda və
VI-XI siniflərdə oxuyan qaçqın və məcburi
köçkün uşaqlar üçün 53 adda) dərslik
dövlət vəsaiti hesabına çap olunmuşdu.
2004-cü ildə təlim
qeyri-Azərbaycan dilində olan məktəblərin I-XI sinifləri
üçün "Azərbaycan dili" və
"İnformatika" proqramları təsdiq olundu. ümumtəhsil
məktəb proqramlarının hazırlanmasında görkəmli
alimlər Yaqub Mahmudov, İsaq Məmmədov ("Tarix"),
Yusif Seyidov ("Azərbaycan dili"), Məmməd Yaqubov
("Riyaziyyat"), Mirzəli Murquzov ("Fizika"), Vaqif
Abbasov ("Kimya"), Müseyib Müseyibov
("Coğrafiya"), Məcnun Babayev ("Biologiya"),
Nizami Cəfərov və Pənah Xəlilov ("Ədəbiyyat"),
Ramin Mahmudzadə ("İnformatika"), Əjdər
Ağayev ("İnsan və cəmiyyət") və Vidadi
Xəlilovun ("Musiqi və nəğmə") rəhbərlik
etdiyi işçi qruplarında tanınmış ali və
orta məktəb müəllimləri yaxından iştirak
etmişdi.
Azərbaycan
Respublikası Nazirlər Kabinetinin 19 mart 2004-cü il tarixli, 56
nömrəli sərəncamı ilə "2003-2005-ci illər
üçün Azərbaycan Respublikasında yoxsulluğun
azaldılması və iqtisadi inkişaf üzrə Dövlət
Proqramı"nın icrasını təmin etmək məqsədilə
2004-2005-ci tədris ilində dövlət vəsaiti
hesabına 35 adda ("Əlifba" və VI-VII siniflər
üçün 34 adda) dərslik çap edilmiş,
respublikanın I-VII sinif şagirdləri və eləcə də
I-XI siniflərdə oxuyan qaçqın və məcburi
köçkün uşaqları dərsliklərlə təmin
olunmuşdur.
2005-ci ildə ümumtəhsil
məktəblərinin VIII-XI sinifləri üçün
"İnsan və cəmiyyət" proqramı çap
olunmuşdur. Həmin il V-XI siniflər üzrə seçmə
fənlər də nəzərə alınmaqla proqramlar
müvafiq olaraq iki variantda hazırlanmışdı ki, bu da
müəllimlərin işini xeyli
asanlaşdırırdı.
2005-2006-cı tədris
ilinə Dövlət Proqramına uyğun olaraq ümumtəhsil
məktəblərinin I-XI sinifləri üçün
dövlət vəsaiti hesabına 117 adda dərslik çap
olunmuşdu. Beləliklə, "2003-2005-ci illər
üçün Azərbaycan Respublikasında yoxsulluğun
azaldılması və iqtisadi inkişaf üzrə Dövlət
Proqramı"na müvafiq olaraq 2005-2006-cı tədris ilində
ümumtəhsil məktəblərinin I-XI sinif şagirdlərinin
dövlət vəsaiti hesabına dərsliklərlə təminatı
uğurla başa çatdırılmış, Azərbaycan
müstəqillik əldə etdikdən sonra postsovet məkanında
orta məktəb şagirdlərinin dövlət vəsaiti
hesabına dərsliklərlə təminatını
reallaşdıran yeganə ölkə olmuşdur.
2006-2007-ci tədris ili üçün 108 adda I-XI sinif dərsliyi
çap edilmişdi. 2007-2008-ci tədris ilinə I-XI sinif
şagirdləri üçün 155 adda dərslik (o cümlədən,
82 adda Azərbaycan bölməsi, 71 adda rus bölməsi, 2
adda isə milli azlıqlar üçün ("Avar dili"
və gürcü məktəblərinin II sinfi
üçün "Azərbaycan dili")
hazırlanmış və çap olunmuşdur.
2008-ci ildə
Qax, Zaqatala və Balakən rayonlarında fəaliyyət
göstərən təlim gürcü dilində olan məktəblərin
ibtidai sinifləri üçün gürcü dili proqramı
həmin məktəblərin müəllimləri tərəfindən
işlənilmiş və nazirliyin təsdiqindən sonra
istifadəyə verilmişdir.
Dünya təcrübəsi
göstərir ki, hər bir sinif üzrə dərsliklər hər
il şagirdlərin sayı qədər
çap olunmur və bu, keçmiş Sovetlər Birliyinin təcrübəsində
də belə idi. Hər tədris ilinin sonunda
şagirdlərin dərslikləri məktəbin kitabxana
fonduna təhvil verilir, kitabxanalarda dərsliklərin dəqiq
qeydiyyatı aparılır və şagirdlər fondda olan dərsliklərlə
təmin edilirlər. Biz yeni dərslik siyasətini
hazırlayarkən məhz dünya təcrübəsinə
istinad etdik və müstəqiliyin ilk illərində ölkəmizdə
dərslik hazırlığı və şagirdlərin dərsliklə
təminatı sahəsində mövcud olan bir sıra problemlərin
aradan qaldırılmasına nail olduq. Belə ki, Azərbaycanda
2003-cü ilədək I siniflər üçün
bütün dərsliklər hər il
şagirdlərin 100 faizi həcmində çap olunurdu və
bu da külli miqdarda vəsait tələb edirdi. 2004-2007-ci illərdə
I siniflərdə yalnız "Əlifba" dərsliyi hər
il 100 faiz həcmində çap edilərək
şagirdlərə hədiyyə olunurdu. Yeni dərslik
siyasətinə uyğun olaraq 2008-2009-cu dərs ilindən I
siniflərdə kurikulumun tətbiqi ilə əlaqədar,
qaydalara uyğun olaraq bütün yeni dərsliklər 105 faiz
çap olundu. Belə bir mexanizm yarandı ki, ümumtəhsil
məktəbləri üçün dərsliklərin ilk nəşri
mövcud şagird kontingentinin 105 faizi həcmində çap
olunur, növbəti 3-4 ildə isə tələbat nəzərə
alınmaqla hər il həmin dərsliklər şagird
kontingentinin 15-30 faizi həcmində çap olunur.
Dərslik
hazırlığı sahəsində uğurları qeyd etməklə
yanaşı, zaman-zaman rastlaşdığımız və
indi də bizim üçün müəyyən maneələr
yaradan bir sıra məsələlərə münasibətimi
bildirmək istəyirəm. İctimaiyyəti və
mütəxəssisləri narahat edən məsələlərdən
biri bu idi ki, bir sıra dərsliklər həddən artıq
yüklənmişdi, şagirdlərin yaş xüsusiyyətlərinə
uyğun deyildi. Tədris planında həftədə
bir və ya iki saat tədrisi nəzərdə tutulan fənnin
dərsliyi 300-400 səhifədən ibarət idi. çoxsaylı müzakirələr zamanı
dərsliklərin sadələşdirilməsi, ikinci dərəcəli
materialların çıxarılması qeyd edilsə də,
irəliləyişlər əldə etmək çətin
idi. Müəlliflər bununla heç cür
razılaşmır, dərslikləri sadələşdirmək
və onların həcmini optimallaşdırmaq istəmirdilər.
Belə bir qərara gəldik ki, tədris
planında fənnə ayrılan saatlara uyğun həcm
müəyyənləşdirək və müəlliflərə
tövsiyə edək. Bundan sonra bir
sıra dərslik müəllifləri bu tövsiyələrə
uyğun olaraq təkmilləşdirmə işləri
apardılar. Nəticədə 2001-ci illə müqayisədə
hazırda VIII sinif "Orta əsrlər tarixi" 22,5
çap vərəqindən 10,5-ə, IX sinif "Yeni
tarix" 20-dən 8-ə, X sinif "Yeni tarix" və XI
sinif "Ən yeni tarix" 26-dan 9-a, X sinif "Azərbaycan
tarixi" 28-dən 15-ə, XI sinif "Azərbaycan tarixi"
22-dən 15-ə, IX sinif "Coğrafiya" 18,5-dən 10-a,
IX sinif "Ədəbiyyat" 24-dən 16-ya, X sinif "Ədəbiyyat"
27-dən 12-yə, XI sinif "Ədəbiyyat" 23-dən
12-yə, V sinif "Riyaziyyat" 21-dən 17-yə, VIII sinif
"Cəbr" 19-dan 15-ə, IX sinif "Cəbr" 20-dən
15-ə, V sinif "İngilis dili" 21,5 çap vərəqindən
16 çap vərəqinə enmişdir.
Bununla
yanaşı, müşahidə və rəylər,
aparılmış monitorinqlər göstərir ki, dərsliklərin
məzmunu hələ də ağır olaraq qalmaqdadır. Bir çox
hallarda müəlliflər və nəşriyyatlar daha
çox məlumatın dərsliyə daxil edilməsinə səy
göstərir, şagirdlərin yaş xüsusiyyətlərini
və potensial imkanlarını nəzərə almırlar.
Nəticədə dərsliklər
şagirdyönümlü olmur. Hesab edirəm
ki, bu barədə ciddi düşünməyin vaxtı
çatmışdır.
Digər bir problem ondan ibarət
idi ki, dərsliklərin müəllifləri ali
məktəblərdə çalışan alimlərdən
ibarət idi. Onlar ümumtəhsil məktəblərinin
müəllimlərinin, şagirdlərinin problemlərini kifayət
qədər bilmirdilər. Qərara gəldik
ki, belə müəlliflərlə yanaşı, orta məktəblərdə
çalışan qabaqcıl müəllimləri dərslik
hazırlığı prosesinə cəlb edək.
Etiraf edim ki,
müəllimlərin dərslik hazırlığına cəlb
edilməsi ilk vaxtlar böyük müqavimətlə
qarşılandı. Uzun müddət dərslik müəllifi
olan və bu sahədə monopoliya yaradanlar müəllimlərin
bu işin öhdəsindən gələ bilməyəcəkləri
barədə rəy formalaşdırmağa başladılar.
Lakin bu müqavimətlər bizi qərarımızdan
döndərə bilmədi. Zaman göstərdi ki,
bilavasitə məktəblərdə fənni tədris edən,
dərsliklə işləyən müəllimlər peşəkar
dərslik müəllifi ola bilərlər.
Bu məsələlərin müzakirəsi
zamanı mən şahidi oldum ki, orta məktəb müəllimləri
dərsliklərin məzmunu ilə bağlı ölkənin
tanınmış alimləri ilə elmi mübahisələr
apara bilirlər və problemlərin həllində onlara nisbətən
daha düzgün mövqe nümayiş etdirirlər.
Hazırda V-XI siniflər
üçün "Riyaziyyat", "Cəbr", "Həndəsə",
VII sinif üçün "Coğrafiya", VIII-X siniflər
üçün "İnformatika", X sinif
üçün "Fizika", VIII-XI siniflər
üçün "İnsan və cəmiyyət", VII-XI
siniflər üçün "Rus dili", IX-X siniflər
"İngilis dili", VII -XI siniflər üçün
"Azərbaycan tarixi", "Orta əsrlər tarixi",
"Yeni tarix", VII, X-XI siniflər üçün "Ədəbiyyat",
VIII-IX siniflər üçün "Azərbaycan dili" dərsliklərinin
müəllifləri həm də orta məktəb müəllimləridir.
Eyni zamanda kurikulum əsasında I-II siniflər
üçün yaradılan hər bir dərslik komplektinin
müəlliflər qrupunun tərkibində ən azı bir və
ya iki orta məktəb müəlliminin iştirakı bu
gün bizi razı salır.
Dərslik
hazırlığı prosesində orta məktəb müəllimlərinin
iştirakı son nəticədə dərsliklərin keyfiyyətinin
yüksəldilməsinə, məzmundakı xətaların
minimuma endirilməsinə gətirib çıxarmışdır.
(Ardı var)
Misir MƏRDANOV
Azərbaycan müəllimi.-2009.-27
noyabr.-S.3.