Azərbaycan təhsili: yaxın
keçmişə, bu günə və
gələcəyə bir baxış
(Əvvəli
qəzetimizin ötən saylarında)
İctimai-siyasi və sosial-iqtisadi quruluşlarından asılı olmayaraq, bilik bütün cəmiyyətlərdə zəruri ehtiyac, inkişafın mənbəyi kimi qəbul edilmişdir. Biliklər aləminə gedən yol isə həyati təcrübədən başlanır. Yer üzündə hələ ilk insan nəsli yarandığı vaxtdan mübarizə meydanına çevrilən həyatda uğur və qələbələr daha çox ağıl və idrakın məhsulu olan biliklərin əsasında əldə edilən bacarıq və vərdişlər sayəsində qazanılmışdır. Canlılar aləmində yeganə şüurlu varlıq olan insanın dünyanı dəyişməyə qadir qüvvə kimi formalaşması da onun bilikləri qazanmaq və tətbiq etmək qabiliyyətinə malik olması ilə bağlıdır.
Dünyanın ilk vətəndaşları
olan ibtidai insanların yeganə qayğısı əvvəllər
yaşamaq naminə qida əldə etmək idisə, az sonra üzləşdikləri təbii fəlakətlərdən,
vəhşi canlılardan qorunmaq, məişət
ehtiyaclarını ödəmək zərurəti onları
istər-istəməz canlı və cansız aləmin, təbiət
hadisələrinin sirlərini öyrənməyə sövq
etdi. Məhz öyrənmə prosesi onlarda ictimai
şüurun, idrakın, ünsiyyət vasitələrinin
formalaşmasına böyük təkan verdi. Çox güman ki, min
illərlə davam etsə də, bu öyrənmə prosesi və
onun nəticəsi kimi meydana çıxan tətbiqi
bacarıqlar insanların ilk təhsillənmə fəaliyyətinin
rüşeymlərini təşkil etmişdir. Zaman
keçdikcə, həyati tələbatların
çoxalması ilə əlaqədar öyrənməyə
meyil və maraq xeyli güclənmiş, bu da, öz növbəsində,
ətraf aləmə aid biliklərin daha sistemli şəkildə
öyrənilməsi zərurətini yaratmışdır. Beləliklə,
bəşəriyyət ibtidai əl əməyi alətlərinin
yaradılmasından, odun əldə olunmasından
başlamış mexanikanın qanunlarının, elektrikin kəşfinədək
və nəhayət, kosmosun fəthinədək möhtəşəm
bir tarixi inkişaf yolu keçmişdir. Nəsillər
bir-birini əvəz etdikcə sələflər və xələflərin
nümunəsində əvvəlkilərə möcüzə
kimi görünən hadisələrin onları əvəz edənlər
tərəfindən həqiqətə çevrilməsi isə
yalnız təhsil sayəsində təşəkkül
tapmış insan zəkasının qüdrəti ilə
mümkün olmuşdur.
Heç
şübhəsiz, sistemləşdirilmiş bilik və
bacarıqların məcmusunu ifadə edən təhsil bəşəri
dəyər kimi birdən-birə formalaşmamışdir. İcmalar
yaranıb cəmiyyət təşəkkül tapdıqca
sosial-iqtisadi tələblərin yerinə yetirilməsində
müəyyən bilik və həyati bacarıqların əldə
olunmasının vacibliyi tədricən müxtəlif istiqamətlər
üzrə xüsusi təlim verən və ayrı-ayrı
şəxslərin adı ilə adlanan məktəblərin təşkilinə
gətirib çıxardı. Bu məktəblərdə həyata
keçirilən təlimlər isə təlim-tərbiyə,
yəni təhsil anlayışının yaranmasının əsasını
qoydu.
Bütövlükdə
götürsək, bəşər sivilizasiyasının təşəkkülü,
formalaşması və inkişafı bilavasitə təhsillə
bağlıdır. Ayrı-ayrı dövrlərdə müxtəlif
xalq və millətlərin, onların nümayəndələrinin
yaratdığı pedaqoji fikir abidələri, ideya və
konsepsiyalar bəşəri xarakter daşımaqla
bütün millətlərə və xalqlara eyni dərəcədə
açıq olmuş, dünyanı inkişafa doğru aparan
tükənməz mənəvi sərvətə
çevrilmişdir. Əgər sakinləri olduğumuz
dünyanı obrazlı şəkildə ictimai-iqtisadi
formasiyalardan, qərinələr və əsrlərdən,
dövr və zamanlardan qurulmuş binaya bənzətsək,
heç şübhəsiz, bu möhtəşəm abidənin
məhz təhsil adlanan möhkəm və etibarlı
bünövrə üzərində qərar tutmasını
heç kəs inkar edə bilməz.
Qədim
dünya dövlətləri ilə müqayisədə ilk
insan məskənlərindən biri kimi Azərbaycanda pedaqoji fikrin,
təlim-tərbiyə ənənələrinin yaranması
tarixi min illər bundan əvvələ təsadüf edir. Bu
faktı təsdiq etmək üçün Qobustan və Gəmiqayadakı
qayaüstü rəsmləri xatırlamaq kifayətdir. Abidələrdə
əks olunmuş təsvirlər o vaxtlar Azərbaycanda
yaşamış insanların məşğulluq sahələrini,
fikir və düşüncələrini büruzə verməklə
yanaşı, təfəkkür tərzlərini də
nümayiş etdirirdi. Cəsarətlə demək olar ki, bu rəsmlər
düşüncələrin yazılı formada ifadə edilməsi
sahəsində ilk cəhdlər kimi sonralar həmin ərazidə
yazı mədəniyyətinin yaranması və
formalaşmasında müstəsna rol oynamışdır. Bu
gün biz haqlı olaraq dünyada ilk yazılı abidələrdən
biri və bütövlüklə Azərbaycana məxsus
"Kitabi-Dədə Qorqud"la fəxr edirik. Lakin, mənim
fikrimcə, yaranma tarixi VI-IX əsrlərə də təsadüf
edən bu abidədə milli mənəvi tərbiyənin,
insana xas olan ali keyfiyyətlərin ifadə olunması ilə
ikiqat iftixar hissi duyulmalıdır, təkcə elə ona
görə ki, yazılı formada kitaba düşənə qədər
həmin həyati məsələlərin formalaşması
üçün, yəqin, əsrlərlə vaxt lazım olunmuşdur
ki, bu da xalqımızın tarixinin qədimliyinə, təfəkkür
tərzinin aliliyinə və daim ülvi hisslərlə
yaşamasına parlaq sübutdur. Hər səhifəsi gələcək
nəsillərə ibrət dərsi olan, insanlara milli birlik, vətənpərvərlik,
humanizm ideyaları təlqin edən bu möhtəşəm
söz abidəsi, eyni zamanda Azərbaycanda pedaqoji fikrin və
bunun əsasında təlim-tərbiyə sisteminin
formalaşmasında müstəsna rol oynamış, pedaqoji tədqiqatlar
üçün əvəzsiz mənbəyə
çevrilmişdir.
On
əsr bundan əvvəl yazılı abidəsi mövcud
olmuş xalqımızın maarifpərvər, elm və təhsilyönümlü
xarakteri real faktlarla çoxdan sübuta yetirilmişdir. Hələ
eramızın ilk əsrlərindən başlayaraq Azərbaycanda
salınmış xüsusi memarlıq üslubuna malik şəhərlər,
mədəni abidələr və kommunikasiya vasitələri
indinin özündə də mühəndis-texniki təfəkkürün
nadir nümunələri kimi hamını valeh edir. Bütün
bunlar onları yaradan insanların dövrünə görə
fundamental təhsil almasından, intellektual səviyyəsindən,
əqli kamillik dərəcəsindən xəbər verir.
Tarixi
mənbələr göstərir ki, Azərbaycanda ibtidai savad
təlimi verən ilk məktəblərin yaranması yeni
eranın əvvəllərinə təsadüf edir. VII əsrdə
artıq təhsil sistemi formalaşmaqda idi. Daha sonralar
inkişaf elə bir səviyyəyə
çatmışdı ki, X-XIII əsrlərdə Azərbaycanın
bir çox şəhərləri, o cümlədən Təbriz,
Marağa, Gəncə, Naxçıvan, Şamaxı, Ərdəbil
Şərq aləmində elm, təhsil, incəsənət və
mədəniyyət mərkəzləri kimi
tanınırdı. Təkcə onu göstərmək kifayətdir
ki, XVII əsrin ortalarında Təbrizdə 600 ibtidai, 47 orta,
Şamaxıda 40 ibtidai, 7 orta məktəb fəaliyyət
göstərirdi.
O
dövrlərdə təhsil kütləvi xarakterdə və
pulsuz olmasa da, bu sistem daxilində təhsil alanların əksəriyyəti
tanınmış yaradıcı şəxsiyyətlər
kimi formalaşaraq ictimai-siyasi, iqtisadi, sosial-mədəni həyatda
fəal iştirak edir, ümumi inkişafa böyük töhfələr
verirdilər. Əgər belə olmasaydı, elm və tədqiqatlar
mərkəzi kimi şöhrət qazanmış intibah rəmzi
sayılan Marağa rəsədxanası XIII əsrdə yarana
bilməzdi.
Söz
yox ki, Azərbaycanda qədim dövrlərdən etibarən
elm, mədəniyyət və təhsilin digər ölkələrin
heç də hamısına müyəssər olmayan
inkişafının səbəblərinin indiyədək ətraflı
araşdırıldığını iddia etmək
düzgün olmazdı (yeri gəlmişkən, bu sahədə
tədqiqatların aparılmasına ciddi ehtiyac vardır). Lakin
fikrimcə, bu inkişafın sirlərini xalqımızın
yaradıcı təbiətində, humanist xarakterində,
xeyirxah və nurlu mənəvi dünyasında, ən
başlıcası, həyati təcrübəni öyrənib
onu elmi dünyagörüşə çevirmək
istedadında axtarmaq lazımdır. Doğrudan da "həyatdan
dərs ala bilməyən adam heç kəsə dərs verməməlidir,
çünki əməyi hədər gedər" (Keykavus
ibn İsgəndər, XI əsr).
Tarixi
keçmişimizin təhsillə baglı səhifələrini
vərəqlədikcə sonrakı dövrlərdə,
xüsusilə XIX-XX əsrlərdə bu sahədə irəliləyişlərin
xeyli gücləndiyinin şahidi oluruq. O vaxtlar milli
maarifçilik hərəkatının öncülləri
olan Abasqulu Ağa Bakıxanov, Mirzə Fətəli Axundov, Həsən
bəy Zərdabi, Seyid Əzim Şirvani, Mirzə Şəfi
Vazeh, Mirzə Ələkbər Sabir, Abbas Səhhət, Məmməd
Tağı Sidqi, Firudin bəy Köçərli, Həbib bəy
Mahmudbəyov, Sultan Məcid Qənizadə, üzeyir Hacıbəyov,
Nəcəf bəy Vəzirov, Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyev, Yusif Vəzir çəmənzəminli, Cəlal Rəfibəyli,
Aleksandr Osipoviç Çernyayevski, Nəriman Nərimanov və
digər görkəmli şəxsiyyətlərin azərbaycanlı
balaların təhsillənməsi sahəsində
gördükləri işlər, çəkdikləri əzablar
əsl fədakarlıq və vətənpərvərlik
nümunəsi idi. O dövrdə milli maarifçilik ənənələrinin
yaşadılması və inkişafı istiqamətində
böyük maarifpərvər xeyriyyəçi Hacı
Zeynalabdin Tağıyevin və başqa neft sənayeçilərinin,
"Nicat", "Nəşri-maarif", "Səadət"
kimi xeyriyyə cəmiyyətlərinin açdıqları məktəblər
Azərbaycanda ümumi təhsil sisteminin formalaşmasında
tarixi əhəmiyyət kəsb etmişdi.
Əslində
əsrlərdən bəri, xüsusən də XIX-XX əsrlərdə
milli təhsilimizin təşəkkülü sahəsində
həyata keçirilən genişmiqyaslı tədbirlər və
bunların göz qabağında olan real nəticələri
Azərbaycanın şimal hissəsi Rusiyanın tərkibinə
qatıldıqdan sonra meydana gəlmiş ədalətsiz bir
mülahizəni, yəni həmin vaxta qədər guya Azərbaycanda
milli təhsil sisteminin olmaması fikrini puça çıxarır.
Əgər belə idisə, rus imperiyasının
süqutundan sonra Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
dövründə milli təhsilin inkişafı ilə
bağlı cəmi 18 ay ərzində on illərə bərabər
işlər görülə bilərdimi?!
Bununla
belə, Azərbaycanın müstəqilliyi əlindən
alınmaqla xalqımızın azadlıq ideallarına və
mənəviyyatına təcavüz olunmuş sovet hakimiyyəti
illərində ölkəmizin təhsil sahəsində müəyyən
inkişaf yolu keçməsi fakt olaraq qalır. Yeri gəlmişkən,
bu inkişaf, əlbəttə, təkcə Azərbaycana
deyil, bütün sovet respublikalarına aid idi. Eyni zamanda belə
düşünmək də sadəlövhlük olardı ki,
mərkəzi hakimiyyət azərbaycanlılara,
ukraynalılara, yaxud özbəklərə xüsusı rəğbət
bəslədiyindən onların inkişafına rəvac
verirdi. Sadəcə, 1922-cı ildə yaranmış SSRİ
15 respublika üçün vahid məkana çevrildiyindən
başqa bir siyasət yeridilməsi heç də
mümkün deyildi. Tərkibindəki bütün xalqların
bərabərliyinin, azadlıqlarının və
inkişafının təmin edilməsi barədə müntəzəm
aparılan təbliğat isə SSRİ-ni dünya dövlətlərinə
humanist və demokratik prinsiplərə sadiq ölkə kimi qələmə
vermək məqsədi daşıyırdı. Əgər
konkret olaraq Azərbaycanın nümunəsində
reallığı götürsək, ölkəmizin
yeraltı və yerüstü sərvətlərinin, əqlı
potensialının SSRİ büdcəsinə gətirdiyi gəlir
mərkəzi hakimiyyətin Azərbaycanın maliyyələşməsinə
ayırdığı vəsaitdən qat-qat çox idi və
bunları heç müqayisə etməyə belə dəyməz.
Həm də ittifaqa daxil olan xalqların, eləcə də Azərbaycan
nümayəndələrinin elm, mədəniyyət, idman və
digər sahələrdə qazandığı uğurlar təmsil
etdikləri respublikaların deyil, SSRİ-nin adına
yazılırdı. Azərbaycanın o dövrdə
ittifaqın hüdudlarından kənarda az
tanınmasının bir səbəbi də məhz bu amillə
bağlı idi.
Hər
halda sovet dövrü Azərbaycanın tarixində müəyyən
mərhələ təşkil edir və ziddiyyətlərlə
dolu olsa da, bir sıra sahələrdə, o cümlədən
təhsil sahəsində də irəliləyişlərin,
inkişafın baş verməsi obyektiv qiymətləndirilməlidir.
Belə ki, əhalinin savadsızlığının tədricən
aradan qaldırılması, təhsilin pulsuz olması, kütləvi
xarakter alması və sistem halında formalaşdırılması,
təhsilin dünyəviliyinin təmin olunması məhz sovet
dönəmi ilə bağlıdır. Yeni hakimiyyət
qurulduqdan cəmi 10 il sonra ibtidai təhsilin artıq icbari elan
edilməsi, 1935-1958-ci illərdə yeddiillik, 1959-1966-cı illərdə
səkkizillik, sonrakı dövrlərdə isə orta təhsilin
icbariliyinin həyata keçirilməsi, şübhəsiz,
böyuk uğur sayılmalıdır. Araşdırmalar
göstərir ki, 1920-ci illə müqayisədə ümumtəhsil
məktəblərinin sayı 57 faiz artaraq 965-dən 1929-cu ildə
1687-yə çatmışdı. 1940-41-ci dərs ilində
ölkədə artıq 3575 məktəb fəaliyyət
göstərirdi. ötən əsrin 70-ci illərinin sonuna
yaxın isə Azərbaycanda 4195 məktəb qeydə
alınmışdı. Şagirdlərin sayına gəlincə
isə 1920-ci ilə nisbətən artım 79.402 nəfərdən
yüksələrək 70-ci illərdə 1.035.846 nəfər
təşkil etmişdi.
Heç
şübhəsiz, sovet hakimiyyəti illərində
bütövlükdə Azərbaycanın, eləcə də
ölkə təhsilinin, xüsusilə orta təhsilin vüsətli
tərəqqisi ulu öndər Heydər Əliyevin respublikaya
rəhbərlik etdiyi dövrə təsadüf edir. İqtisadiyyat
və sosial-mədəni sahələrdə inkişafla yanaşı,
insanların mənəvi yüksəlişi ilə şərtlənən
bu dövr ölkəmizin tarixinə, sözün əsl mənasında,
"qızıl dövr", "intibah dövrü" kimi
daxil olmuşdur. Qısa müddət ərzində səkkizillik
icbari təhsildən icbari orta təhsilə keçilməsi,
350 mindən artıq şagird yeri olan 680 yeni ümumtəhsil
məktəbinin inşası, ümumi təhsil müəssisələri
üçün pedaqoji kadr hazırlığının
gücləndirilməsi, orta məktəb şagirdlərinin dərsliklərlə
pulsuz təminatı, elmi-pedaqoji tədqiqatların genişləndirilməsi
o dövrdə ümumi orta təhsillə bağlı irimiqyaslı
fəaliyyətlərin real nəticələrini əks
etdirir.
Ümumiyyətlə,
tarixi faktları araşdırdıqda hər hansı bir ölkədə
təhsil sistemi formalaşmağa başlanandan hazırkı vaxta
qədər, ilk növbədə, ümumi təhsilin inkişafına
ciddi diqqət yetirildiyinin şahidi oluruq. Bu da səbəbsiz
deyildir. Çunki insanın şəxsiyyət kimi
formalaşmasında, zəruri biliklərə və həyati
bacarıqlara yiyələnməsində ümumi təhsil
müstəsna rol oynayır. Ola bilər ki, insan həyatının
sonrakı mərhələlərində digər təhsil səviyyələrinin
imkanlarından istifadə etməsin. Lakin ümumi təhsilin
icbari mərhələsini hökmən keçməlidir. Ona
görə də bu mərhələnin yekununda vətəndaşa
dövlət standartları səviyyəsində elə keyfiyyətli
təhsil verilməlidir ki, o, həmin bazadan istifadə edərək
cəmiyyətdə öz yerini tapa bilsin, "artıq
adam"a çevrilməsin. Bununla yanaşı, ümumi təhsil
sonrakı səviyyələrdə təhsili davam etdirmək
üçün möhkəm bünövrə
missiyasını yerinə yetirir. Əks halda, peşə-ixtisas
təhsilinin səmərəliliyinin təmin olunmasından
danışmağa belə dəyməz. Bu mənada təhsil
sisteminin dayanıqlılığı ümumi təhsildən,
onun keyfiyyətindən daha çox asılıdır.
Deyirlər
ki, kamıl insan idrakının, elminin, həyat təcrübəsinin
gücündən bəhrələnməklə daim həqiqət
axtarışındadır. ümumi təhsil illəri
insanın məhz elə bir yaş dövrünə təsadüf
edir ki, o, həyatda hələ kövrək
addımlarını atır, yaxşı ilə pisi ayırd
etməkdə, baş verən hadisələrin mahiyyətini
aydınlaşdırmaqda çətinlik çəkir,
şübhələr və qeyri-müəyyənliklər
içərisində vurnuxur. çox vaxt həyatda müxtəlif
insanların nümunəsində söz və əməlin əksliyinin
şahidi olur. Belə bir vəziyyətdə, ilk növbədə,
ümumi təhsil uşaq və yeniyetmələr
üçün etibarlı kompas rolunu oynamalıdır. Onların
təhsil aldıqları məktəblərdə elə bir mənəvi-psixoloji
iqlim və təlim-tərbiyə şəraiti hökm
sürməlidir ki, uşaqlar bütün şübhələrdən
azad olsunlar, onlarda həyata və insanlara dərin inam
yaransın, müstəqil surətdə həqiqəti
axtarıb tapmağın yollarını öyrənsinlər,
mənəvi cəhətdən saf və əqidəli
formalaşsınlar.
Bu
mənada məktəbi "Müqəddəs məbəd"
adlandıranlar heç də səhv etmirlər. Məktəb
belə bir şərəfə yalnız biliklərin mənimsənildiyi
müəssisə olduğu üçün deyil, hər
şeydən əvvəl, üzərinə mənəviyyatlı
insanlar yetişdirmək məsuliyyəti
düşdüyü üçün görülür. Təsadüfi
deyil ki, dövrün, zamanın tələbinə görə
ayrı-ayrı vaxtlarda ümumi təhsilin təlimlə
bağlı məzmun istiqamətləri dəyişsə də,
təhsil alanların mənəvi tərbiyəsinə verilən
tələblər dəyişilməz qalır.
Ümumi
təhsilin məzmununda qədimdən üzü bəri
baş verən dəyişikliklər isə cəmiyyətin
inkişafına uyğun olaraq ümumi təhsilin keyfiyyəti
və səmərəliliyinin yüksəldilməsi məramı
ilə bağlı olmuşdur. Təhsilə cəlb
edilmiş uşaqlara yaş və fizioloji xüsusiyyətləri,
əqli inkişafları nəzərə alınmaqla "nələri
və hansı həcmdə öyrətmək" sualı
mütəxəssisləri həmişə
düşündürmüş, bununla əlaqədar
çoxsaylı eksperimentlər aparılmışdır. Dünyada
inkişaf dövrdən-dövrə sürətləndikcə
bu sual daha qabarıq şəkildə gündəmə gətirilmiş,
problemə müxtəlif mövqeləri əks etdirən
yanaşmalar meydana çıxmışdır.
Yaxın
tarixə nəzər saldıqda 80 ilə yaxın Azərbaycanın
da tərkibində olduğu keçmiş Sovetlər Birliyinin
ümumi təhsil sistemində nəzəri biliklərin, fakt və
məlumatların öyrədilməsinə daha geniş yer
verildiyi açıq-aydın görünür. Siyasi, ideoloji
fərqlərə görə digər qabaqcıl dövlətlərin
təhsil sahəsində təcrübəsini öyrənmək
imkanı yaradılmadığından ölkə daxilində
hamı sovet təhsil sistemini dünyada ən qabaqcıl,
mütərəqqi və humanist sistem kimi qəbul etmişdi. Düzdür,
bu sistemin özünəməxsus üstünlüklərini
inkar etmək düzgün olmazdı, neçə nəsil məhz
həmin sistem daxilində təhsil alıb
formalaşmışdır. Bununla belə, təhsilin, o
cümlədən də ümumi təhsilin məzmununun
konkret standartlar üzərində qurulmaması, tədris
proqramları və dərsliklərin həddən artıq
yüklü olması, qiymətləndirmə üsul və
meyarlarının, təlim metodlarının yeknəsəqliyi,
şagirdlərə yanaşmada diferensiallaşmanın tətbiq
edilməməsi və başqa bu kimi amillər son nəticədə
formalizm hallarının yaranmasına, bir çox şagirdlərin
keyfiyyətli təhsil almadan, bəzi fənləri mənimsəmədən
süni surətdə sinifdən-sinfə keçirilməsinə
və həyatda onlar üçün bəlkə də
heç bir əhəmiyyət kəsb etməyən təhsil
sənədi almasına gətirib çıxarırdı.
Azərbaycanda
bütövlükdə təhsil sisteminin, o cümlədən
də ümumi təhsilin milli ənənələr, milli mənəvi
və bəşəri dəyərlər zəminində
dinamik və məqsədyönlü inkişafı məhz
dövlət müstəqilliyinin bərpasından sonra
mümkün oldu. Düzdür, müstəqilliyin ilk illərində
ölkəmizdə baş vermiş siyasi böhran, iqtisadi tənəzzül,
vətəndaş müharibəsi təhlükəsi, Ermənistanın
təcavüzü və digər bu kimi amillər inkişafa
ciddi zərbə vurdu, xalqa müstəqilliyin şirinliyini
hiss etməyə imkan vermədi. Tarixi həqiqətdir ki,
bütün bu xaosa, xalqın dövlətə
inamsızlığına, ümidsizliyə ulu öndər
Heydər Əliyevin Azərbaycanda siyasi hakimiyyətə ikinci
dəfə qayıdışından sonra birdəfəlik son
qoyuldu. Diqqət yetirsək, ümummilli liderin hakimiyyətinin
üç ili yalnız ölkədə siyasi sabitliyin bərpasına
yönəlmişdi. 1996-cı ilin əvvəllərindən
isə respublikamız tənəzzül və iflasdan
çıxaraq inkişafa doğru inamla addımlamağa
başladı, bütün sahələrdə islahatların
aparılması üçün münbit şərait
yarandı.
Zəngin
həyat və dövlətçilik təcrübəsi olan
ulu öndər Heydər Əliyev cəmiyyətin
inkişafında təhsilin rolunu yüksək qiymətləndirir,
bu sahədə islahatların tezliklə başlanmasını
zəruri hesab edirdi. Bu mənada dahi rəhbərin 1998-ci ildə
təhsil sahəsində islahatlar üzrə Dövlət
Komissiyasının yaradılması barədə sərəncamı,
bir il sonra isə təsdiq etdiyi "Azərbaycan
Respublikasının təhsil sahəsində İslahat
Proqramı" müstəqil ölkəmizin təhsil salnaməsinə
müstəsna əhəmiyyətə malik tarixi sənədlər
kimi daxil olmuşdur.
"Azərbaycan
Respublikasında təhsil sahəsində İslahat
Proqramı"nın əsas konseptual ideyasını və təməl
prinsiplərini Heydər Əliyevin irəli sürdüyü
aşağıdakı müddəalar təşkil edir:
*
təhsil sistemində hər bir yeniləşmə inqilabi
yolla deyil, təkamül yolu ilə həyata keçirilməlidir;
*
biz heç bir ölkənin təhsil sistemini olduğu kimi Azərbaycanda
qurmağa çalışmamalıyıq;
*
dünyanın inkişaf etmiş ölkələrinin təhsil
sistemi ilə, hazırda həmin ölkələrdə təhsil
sahəsində aparılmaqda olan islahatlarla yaxından
tanış olmalıyıq;
*
xalqımızın milli mənəvi xüsusiyyətlərindən,
adət-ənənələrindən, milli mentalitetindən,
xüsusən təhsil sahəsində XX əsrdə Azərbaycanda
formalaşmış mütərəqqi ənənələrdən
səmərəli istifadə etməliyik;
*
təhsil sistemimizin hazırkı vəziyyətini, onun problemlərini
dərindən öyrənməli, prioritet sahələri
müəyyən etməliyik;
*
müstəqil Azərbaycanın təhsil sistemi milli zəminə
söykənərək, ümumbəşəri dəyərlərdən
bəhrələnməlidir.
Tarixi
xatırlasaq, ulu öndərin proqram xarakterli bu müddəaları
əsas tutularaq Azərbaycanda təhsil islahatlarının 3 mərhələdə
keçirilməsi nəzərdə tutulmuşdu.
I
mərhələ hazırlıq mərhələsi
adlanırdı və 1999-cu ili əhatə edirdi. Bu mərhələdə
vətəndaşların təhsil almaq hüququnu təmin edən,
bazar iqtisadiyyatının tələblərinə uyğun
yeni təhsil sisteminin normativ-hüquqi, iqtisadi və informasiya
bazasını yaratmaq üçün təşkilati işlər
aparıldı.
Qisamüddətli
perspektivi əhatə edən II mərhələdə (2000-2003-cü
illər) təhsil sahəsinin sosial-iqtisadi sabitliyinin təmin
edilməsi üzrə tədbirlərin həyata keçirilməsi,
genişmiqyaslı islahatların aparılması
üçün təşkilati, normativ-hüquqi, kadr, maliyyə,
maddi-texniki, elmi, tədris-metodiki və informasiya təminatının,
yeni idarəetmə modelinin yaradılması istiqamətində
əhəmiyyətli addımlar atıldı.
III
mərhələ 2004-cü ildən sonrakı dövrü əhatə
edirdi və bu mərhələdə proqramda nəzərdə
tutulan bütün tədbirlərin həyata keçirilməsi
yolları göstərilmişdi.
İslahat
Proqramında I mərhələdə 50, II mərhələdə
57, III mərhələdə 21 tədbir olmaqla
bütövlükdə 128 tədbirin həyata keçirilməsi
müəyyənləşdirilmişdi. Təkcə I və
II mərhələlərdə müxtəlif nazirlik və
komitələrə aşağıdakı tədbirlərin həyata
keçirilməsi tapşırılmışdı:
Ədliyyə Nazirliyi - normativ-hüquqi aktların, proqram xarakterli sənədlərin, eləcə də konkret islahat mexanizmlərinin hazırlanmasında bilavasitə iştirak və onların vaxtında təsdiq olunması. I mərhələdə 5 strateji tədbir. II mərhələnin birinci ilində 1 strateji tədbir.
Səhiyyə Nazirliyi - təhsilalanların sağlamlığının qorunması, təlim-tərbiyə üçün təhlükəsiz şəraitin yaradılması, eləcə də sanitar-gigiyenaya dair normativ sənədlərin, evdə təhsil, qüsurlu olan uşaqlar üçün yeni tipli müəssisələrin, reabilitasiya mərkəzlərinin yaradılması ilə bağlı təkliflərin hazırlanması. I mərhələdə 5 strateji tədbir.
Gənclər və İdman Nazirliyi - tərbiyə proqramının, uşaq və gənclərin ictimai təşkilatları ilə iş üzrə proqramın hazırlanması, istedadlı şagird və tələbələrin respublikadaxili və beynəlxalq olimpiadalarda, idman yarışlarında iştirakı işinin təkmilləşdirilməsi üçün proqram xarakterli mexanizmlərin verilməsi. I mərhələdə 4 strateji tədbir, II mərhələnin birinci ilində 1 strateji tədbir.
Əmək və Əhalinin Sosial Müdafiəsi Nazirliyi - təhsil sistemi iştirakçılarının sosial müdafiəsi proqramının hazırlanmasında iştirak, pedaqoji kadrlar, rəhbər işçilərin yeni attestasiya mexanizminin təkmilləşdirilməsi ilə bağlı təkliflərin verilməsi. Təhsil sistemi işçilərinin sosial müdafiəsinin təmin edilməsi ilə bağlı normativ-hüquqi sənədlərin hazırlanmasında, əmək bazarının dəyişən tələbatının təşkili nöqteyi-nəzərindən yeni hazırlanacaq ixtisasartırma və yenidənhazırlanma proqramının yaradılmasında iştirak etmək. I mərhələdə 3 strateji tədbir, II mərhələnin birinci ilində 2 stareji tədbir.
Maliyyə Nazirliyi və Milli Bank - təhsil sisteminin mövcud maliyyələşmə mexanizminin təhlili, yeni iqtisadi modelin yaradılması ilə bağlı təkliflərin, beynəlxalq fondların köməyinin və dövlət əhəmiyyətli investisiya qoyuluşunun, eləcə də beynəlxalq kreditləşmənin proqram və layihələrinin hazırlanması. Peşə və ixtisas üzrə təhsilalanlara, məzunlara sosial güzəştlərin, adambaşına maliyyələşmə prinsiplərinə keçidlə bağlı müvafiq normativlərin müəyyənləşdirilməsi, təhsilin inkişafı fondunun fəaliyyətinin gücləndirilməsi və genişləndirilməsi işinin müasir tələbata uyğunlaşdırılması. Müəssisədaxili maliyyə sərbəstliyi verilməsi mexanizminin, peşə-ixtisas təhsili müəssisələrinə muxtariyyət verilməsi ilə əlaqədar yeni maliyyələşmə mexanizminin hazırlanması. I mərhələdə 17 strateji tədbir, II mərhələnin birinci ilində 11 strateji tədbir.
İqtisadiyyat Nazirliyi - təhsil sisteminin yeni iqtisadi modelinin yaradılması ilə bağlı konkret mexanizmin müəyyənləşdirilməsi. Peşə təhsili müəssisələri şəbəkəsinin optimallaşdırılması barədə təkliflərin hazırlanması. Respublikada iqtisadiyyatın yeni sahələri və dövlətin strateji məqsədlərini həyata keçirən ixtisaslı kadrların, o cümlədən idarəedənlərin-menecerlərin, hazırlığı aparılmayan ixtisasların müəyyənləşdirilməsi və həmin ixtisaslar üzrə kadr hazırlığı üçün xüsusi proqramların yaradılması. Vəsaitlərin xəzinədarlıq sistemi çərçivəsində müstəqil maliyyə istifadəsi mexanizminin yaradılmasına dair təkliflərin və peşə-ixtisas təhsili sahəsində yeni ixtisas və ixtisaslaşma klassifikatorunun hazırlanması. İşçi qüvvəsi resurslarına tələbatın proqnozlaşdırılmasının elmi əsaslarının yaradılması üçün konkret təkliflərin verilməsi. 2000-ci və sonrakı perspektiv illər üçün respublika iqtisadiyyatının və onun sahələrinin inkişafının kadr tələbatı proqnozlarının hazırlanması. Mütəxəssis hazırlığının cari və perspektiv strukturu və həcminin müəyyənləşdirilməsi. İşğal olunmuş ərazilərdə dağıdılmış təlim-tərbiyə müəssisələrinin bərpası və təchiz olunması proqramının hazırlanması. I mərhələdə 12 strateji tədbir, II mərhələnin birinci ilində 1 strateji tədbir.
Mətbuat və İnformasiya Nazirliyi - tədris-əyani vəsaitlərin, təlimin texniki vəsaitlərini istehsal edən xüsusi sahələrin və vahid Nəşriyyat-Poliqrafiya Birliyinin yaradılması işinin həyata keçirilməsi. II mərhələnin birinci ilində 1 strateji tədbir.
Azərbaycan Respublikası Elmlər Akademiyası - Azərbaycan Respublikası Təhsil Akademiyasının yaradılması barədə təkliflərin verilməsi. Tərbiyə proqramının hazırlanmasında iştirak, humanitar və sosial-iqtisadi fənlərin tədqiqi və onların tədrisinin yeni konsepsiyasının hazırlanması. Təhsil sistemi və müəssisələrinin kompüterləşdirilməsi istiqamətində hazırlanacaq proqrama təkliflərin verilməsi. Təhsil sisteminin informasiya və kompüterləşmə proqramının hazırlanmasında yaxından iştirak. Tədris, elmi-metodik vəsaitlərin və dərsliklərin nəşri proqramının hazırlanması, istedadlı şagird və tələbələrin respublikadaxili və beynəlxalq olimpiadalarda, müsabiqələrdə, konfranslarda və digər tədbirlərdə iştirakı proqramının hazırlanması. I mərhələdə 10 strateji tədbir, II mərhələnin birinci ilində 10 strateji tədbir.
Bakı Şəhər İcra Hakimiyyəti - yeni təhsil müəssisələrinin yaradılması prosesində iştirak, ayrı-ayrı proqramların hazırlığı dövründə konkret təkliflərin verilməsi. I mərhələdə 3 strateji tədbir, II mərhələnin birinci ilində 2 strateji tədbir.
Həmkarlar İttifaqı Konfederasiyası, Əmək və Əhalinin Sosial Müdafiəsi Fondu - təhsil sisteminin bütün iştirakçılarının sosial müdafiəsini təmin edən normativ-hüquqi aktların hazırlanması. Hazırlanacaq yeni attestasiya mexanizminə kadrların maddi stimullaşdırılması ilə bağlı konkret müddəaların daxil edilməsi, təhsilalanların qruplarda, siniflərdə sıxlığının yeni normativləri barədə təkliflərin hazırlanması. İdarəetmə orqanlarında rəhbər işçilərin attestasiya sisteminin yaradılması, təhsil sistemi iştirakçılarının sosial müdafiəsi proqramının hazırlanması. I mərhələdə 6 strateji tədbir, II mərhələnin birinci ilində 3 strateji tədbir.
Dövlət Statistika Komitəsi - hazırlanacaq müvafiq proqramlara təkliflərin verilməsi, kadr tələbatı proqnozlarının hazırlanması. I mərhələdə 1 strateji tədbir, II mərhələnin birinci ilində 3 strateji tədbir.
Dövlət Əmlak Nazirliyi - təhsil müəssisələrinin sərəncamında olan mülkiyyətdən təhsil sistemi üçün səmərəli istifadə olunması tədbirlərinin müəyyənləşdirilməsi üzrə təkliflərin hazırlanması. Hazırlanacaq müvafiq proqramlara təkliflərin verilməsi, yeni müəssisələrin yaradılması prosesində iştirak etmək. I mərhələdə 1 strateji tədbir, II mərhələnin birinci ilində 2 strateji tədbir.
Qaçqınların və Məcburi Köçkünlərin İşləri üzrə Dövlət Komitəsi - təcavüz nəticəsində işğal olunmuş ərazilərdə dağıdılmış təlim-tərbiyə müəssisələrinin bərpası və təchiz olunması proqramının hazırlanmasının təmin edilməsi. II mərhələnin birinci ilində 1 strateji tədbir.
Dövlət Antiinhisar Komitəsi- təhsil sisteminin idarəolunmasının inhisarsızlaşdırılması ilə bağlı konkret təkliflərin hazırlanması. I mərhələdə 1 strateji tədbir.
Dövlət Gömrük Komitəsi və Vergilər Nazirliyi - respublikada istehsal olunmayan tədris-əyani və digər avadanlıqlarla təhsil sisteminin təchizatı proqramının hazırlanmasında iştirak etmək, təhsilin təchizatını təmin edən malların respublikaya gətirilməsi zamanı istehsalçılar və sponsorların fəaliyyətinin stimullaşdırılması mexanizmini hazırlamaq.
Dövlət Teleradio Verilişləri Şirkəti - təlim-tərbiyənin əsas problemlərinin işıqlandırılmasını, elmi inkişafındakı yeniliklərin yayılmasını, təhsil sahəsində hüquqi aktlar və digər məlumatları pedaqoji ictimaiyyətə və təhsil müəssisələrinə çatdırmaq məqsədilə kütləvi informasiya vasitələrinin telekommunikasiya kanalının təşkili.
Təhsil sistemini müasir tələblər səviyyəsində qurmaq və inkişaf etdirmək üçün proqramda islahatların aşağıdakı əsas prinsipləri müəyyənləşdirilmişdi:
* təhsil sisteminin üstün inkişaf etdirilməli sahə olduğunu təsbit etməyə imkan verən etibarlı bazanın yaradılması, ölkə elminin və mədəniyyətinin inkişafı, demokratik vətəndaş cəmiyyətinin qurulması, modernləşdirilmiş istehsalat-mülkiyyət sistemi əsasında dayanıqlı iqtisadi artıma keçirilməsi;
* demokratikləşdirmə, humanistləşdirmə,
inteqrasiya, diferensiallaşdırma, fərdiləşdirmə
prinsiplərinə əsaslanaraq təhsil alanın şəxsiyyət
kimi formalaşdırılmasını, onun təhsil prosesinin əsas,
bərabərhüquqlu subyektinə çevrilməsini
başlıca vəzifə hesab edən, milli zəminə,
ümumbəşəri dəyərlərə əsaslanan,
bütün qurumların fəaliyyətini təhsilalanın mənafeyinə
xidmət etmək məqsədi ətrafında birləşdirən
milli təhsil sisteminin yaradılması;
* mövcud təhsil sistemində toplanmış təcrübənin
mütərəqqi əsaslarını saxlamaqla Azərbaycanın
strateji məqsədlərini həyata keçirməyə
qadir olan intellektual potensialın
formalaşdırılmasında inkişaf etmiş ölkələrin
özünü doğrultmuş və elmi-pedaqoji ictimaiyyətin
qəbul etdiyi təcrübəsindən istifadə olunması;
* idarəetmənin dövlət-ictimai xarakterdə həyata
keçirilməsi, müəllimlərin və digər
pedaqoji işçilərin fəaliyyəti üçün ən
əlverişli şəraitin yaradılması, onların
sosial müdafiəsinin təmin olunması, perspektivdə
ictimai-dövlət idarətmə modelinə keçilməsi;
* təhsil
sisteminin yeni iqtisadi modelinin qurulması, resurs təminatının
möhkəmləndirilməsi və onun
optimallaşdırılması;
*
islahatın humanitar xarakterli olması, onun insanların
yaradıcı və keyfiyyətli fəaliyyətinin hərtərəfli
açılmasına yönəldilməsi, islahatda şəxsiyyətin
hüquq və azadlıqlarının təmin edilməsi;
*
islahatın praktiki yönümlüyünü - dövlətin
və cəmiyyətin malik olduğu vəsaitlə təmin
oluna bilən məqsəd və tədbirlərin, yenilik və
dəyişikliklərin həyata keçirilməsinə
yönəldilməsi;
* təhsil sisteminin mütənasib inkişafının təmin edilməsi;
* təhsil sisteminin əhatə imkanlarının genişləndirilməsi, onun keyfiyyətinin və rəqabət qabiliyyətinin yüksəldilməsi;
* təhsil sisteminin idarəetmə orqanlarının fəaliyyətinin respublikanın digər dövlət orqanları və qeyri-dövlət təşkilatlarının fəaliyyəti, eləcə də ölkənin iqtisadi mühiti ilə əlaqələndirilməsi, təhsil siyasətini həyata keçirən orqan və şəxslərin səlahiyyətlərinin Azərbaycan Respublikasının "Təhsil Qanunu"na və digər qanunvericilik aktlarına uyğun tənzimlənməsi.
(Ardı
var)
Misir MƏRDANOV
Azərbaycan müəllimi.-2009.-16
oktyabr.-S.1, 3.