"Ümumtəhsil məktəblərində məktəbdaxili qiymətləndirmənin
aparılması Qaydaları" barədə
Azərbaycan
Respublikası Nazirlər Kabinetinin 30 oktyabr 2006-cı il tarixli,
233 nömrəli qərarı ilə təsdiq olunmuş
"Azərbaycan Respublikasında ümumi təhsilin Konsepsiyası
(Milli Kurikulumu)" və 13 yanvar 2009-cu il tarixli, 9 nömrəli
qərarı ilə təsdiq edilmiş "Azərbaycan
Respublikasının ümumi təhsil sistemində Qiymətləndirmə
Konsepsiyası"ndan irəli gələn vəzifələrin
icrasını təmin etmək məqsədi ilə
"Ümumtəhsil məktəblərində məktəbdaxili
qiymətləndirmənin aparılması Qaydaları"
hazırlanmışdır. Bu "Qaydalar" Azərbaycan
Respublikası Ədliyyə Nazirliyinin 17.02.2009-cu il tarixli, 3434
nömrəli şəhadətnaməsi ilə dövlət
qeydiyyatından keçmiş, Azərbaycan Respublikası təhsil
nazirinin 11.02.2009-cu il tarixli, 164 nömrəli əmri ilə təsdiq
edilmiş "Ümumtəhsil məktəblərində,
peşə liseylərində buraxılış imtahanları
və şagirdlərin sinifdən-sinfə keçirilməsi
haqqında Qaydalar"dan irəli gələn tələblərə
uyğunlaşdırılıb və fənn kurikulumları tətbiq
olunan siniflərdə məktəbdaxili qiymətləndirmənin
aparılmasını müəyyən edir.
Qaydaların
şərhinə ehtiyac olduğunu nəzərə alaraq,
müəyyən məsələlərə aydınlıq gətirmək
istərdik.
Müəllimin
fəaliyyəti yalnız summativ qiymətləndirmələrlə
məhdudlaşmır, şagird nailiyyətlərinin monitorinqi
diaqnostik və formativ qiymətləndirmə formalarında da
aparılır.
Diaqnostik
qiymətləndirmə şagirdin bilik və
bacarıqlarının ilkin səviyyəsini müəyyənləşdirmək
məqsədilə müəllim tərəfindən
aparılır. Nəticələrə uyğun olaraq müəllim
təlim strategiyasını və şagirdlərin hər
birinə fərdi yanaşma yollarını müəyyənləşdirir.
Bu qiymətləndirmənin nəticələri jurnalda qeyd
olunmur.
Formativ
qiymətləndirmə tədris-təlim fəaliyyətini
davamlı olaraq müşayiət edən prosesdir və
birbaşa müəllim tərəfindən həyata
keçirilir. Formativ qiymətləndirmənin nəticələri
məktəbli kitabçası vasitəsilə şagirdlərə
və valideynlərə çatdırılır.
Qaydalarda
göstərilir ki, formativ qiymətləndirmə fənni tədris
edən müəllim tərəfindən məzmun
standartlarından çıxan təlim məqsədləri əsasında
hazırlanmış meyarlar üzrə aparılır. Fənn kurikulumları əsasında xüsusi təlim
kurslarından keçmiş ibtidai sinif müəllimləri məzmun
standartlarına uyğun təlim məqsədlərinin
yazılması bacarıqlarına yiyələniblər və
standartların reallaşdırılmasına xidmət edən
gündəlik təlimi necə təşkil etməyin
yolları ilə tanışdırlar.
Formativ qiymətləndirmənin nəticələri məktəbli
kitabçasında sözlə təsvir edilir.Bəzən
müəllimlər məktəbli kitabçasında qeydlərin
yazılması üçün yer nəzərdə
tutulmamasından şikayətlənirlər. Əslində məktəbli
kitabçasında şagirdlərin fəaliyyətinin təsviri qısa ifadələrlə
verilməlidir. Məsələn, riyaziyyatdan 10
dairəsində ədədlərin toplanması ilə
bağlı izləmələrin nəticəsinin müxtəlif
göstəricilərini müəllim şagirdlərin
inkişaf xüsusiyyətlərinə uyğun olaraq belə
yaza bilər: "10 dairəsində ədədləri
tanıyır,lakin yaza bilmir", yaxud "10 dairəsində
ədədləri toplaya bilir" və ya "10 dairəsində
çıxmanı yerinə yetirir" və s. Müəllim
elə bu göstəricilərə əsasən də
şagirdin ev tapşırıqlarını müəyyən
edir. Beləliklə, valideynin də tədris prosesinə cəlb
olunmasına şərait yaranır.
Nəzərə almaq lazımdır ki, müəllim hər
gün bütün şagirdlərin gündəliyinə qeyd
yazmır.Bu qeydlər vaxtaşırı və lazım gəldikcə,
hər hansı məsələ barədə şagird və
valideynin mütləq məlumatlandırılmalı olduğu
hallarda edilir.
Bütün
bu izləmələr şagirdlərin standartlara uyğun
inkişafına kömək edir.
Şagirdlərin
standartların səviyyələrinə uyğunluğu
summativ qiymətləndirmələr vasitəsilə
ölçülür. Standartların səviyyələrinə
əsasən hazırlanmış sualların
cavablandırılmasına verilən faizlər və
onların qiymət şkalası üzrə
açıqlaması "Qaydalar"da göstərilmişdir.
Belə ki, tapşırıqların ümumi
sayının 10%-nə qədər düz cavab verən
şagird "1", 10% daxil olmaqla 20%-nə qədər
düz cavab verən şagird "2", 20% daxil olmaqla 50%-nə
qədər düz cavab verən şagird "3", 50% daxil
olmaqla 80%-nə qədər düz cavab verən
şagird "4", 80% daxil olmaqla 100%-nə qədər
düz cavab verən şagird "5" qiymətlə qiymətləndirilir.
Yarımil
ərzində tədrisin planlaşdırılmasına
uyğun olaraq summativ qiymətləndirmələrin neçə
dəfə keçirilməsi də müəllimləri
maraqlandıran məsələlərdən biridir. Kiçik
summativ qiymətləndirmələr şagirdlərin müəyyən
bir müddət ərzində reallaşdırılan
standartların səviyyələrinə uyğunluğunu
yoxlamaq məqsədilə keçirilir.
Məsələn,
1-ci sinifdə həyat bilgisi fənnindən sağlamlıqla
bağlı olan mövzular tədris olunarkən
reallaşdırmaq üçün seçilən standartlar
müəllimə yoxlanılmalı olan bacarıqları diktə
edir.Bu bacarıqlar aşağıdakılardır:
Şagird:
-sağlamlığın
mühafizəsi haqqında fikir bildirir;
-sağlam
həyat tərzinin şərtlərini sadalayır;
-yoluxucu
xəstəlikləri tanıyır və onlardan qorunma
yolları haqqında danışır və s.
Müəllim
özünün müəyyənləşdirdiyi qiymətləndirmə
vasitəsi ilə şagirdin bu bacarıqlara hansı səviyyədə
nail olduğunu yoxlayır.
Kiçik
summativ qiymətləndirmələrin sayını isə fənnin
planlaşdırılmasına əsasən müəllim
müəyyən edir. Belə ki, həftədə 4-5 saat tədris
olunan fənn ilə həftədə 1 saat tədris olunan fənlərin
arasında kiçik summativ qiymətləndirmələrin
sayına görə fərq olacaqdır. Kiçik summativ qiymətləndirmələrin
sayına xüsusi bir məhdudiyyətin qoyulması
mümkün deyil. Müəllim özü tədrisin
planlaşdırılmasına əsasən qərar qəbul
etməlidir."Qaydalar"da yalnız kiçik summativ qiymətləndirmələrin
6 həftədən gec olmayaraq keçirilməsi qeyd edilib.
Böyük
summativ qiymətləndirmələrdə bu şərhə
xüsusi ehtiyac yoxdur. Aydındır ki, hər
iki yarımilin sonunda şagirdlərin nailiyyət səviyyələrini
müəyyən etmək məqsədilə böyük
summativ qiymətləndirmə keçirilir.Böyük
summativ qiymətləndirmənin əhatə etdiyi dövrdə
reallaşdırılmalı olan standartlar əsasında ən
mühüm bacarıqlar müəyyən olunur və
standartların səviyyələrinə uyğun
tapşırıqlar hazırlanır. Bu zaman daha çox bilik
və bacarıqların tətbiqinə yönələn
suallardan istifadə edilir.
Məsələn,1-ci
sinifdə həyat bilgisi fənnindən yarımil ərzində
sağlamlıqla yanaşı, təhlükəsizlik, mənəviyyatla
bağlı mövzular tədris olunur. Bu mövzular vasitəsilə
reallaşdırılan standartların hər birinə
ayrılıqda sual hazırlamaq çətindir. Odur ki, müəllim
bu standartlar əsasında ən mühüm bacarıqları
müəyyən edir və qiymətləndirmə səviyyələrini
nəzərə almaqla suallar hazırlayır.
Xüsusi şərhə ehtiyac olan məsələlərdən
biri də ana dilindən imla, inşa, ifadə yazılar,
riyaziyyatdan biliyin tətbiqinə yönəlmiş misal və
məsələ həllinin hansı qiymətləndirmə
növünə (formativ, yoxsa kiçik summativ) aid olması
ilə bağlıdır. Müəllim şagirdin yazı bacarıqlarının
inkişafını izləmək üçün formativ qiymətləndirmə
yolu ilə yazı işləri apara bilər və aparmalıdır.
Məsələn, şagirdin öyrəndiyi yeni sözlərin
yazılışını yoxlamaq üçün kiçik
bir mətnin yazılması,toplama əməlinin yoxlanması
üçün məsələ həlli və s. bu tipli
yazı işləridir.
Əgər
müəllimin məqsədi başa çatmış
bölmə və ya bəhs vasitəsilə
reallaşdırılmış standartların səviyyələrinə
şagirdlərin uyğunluğunu yoxlamaqdırsa, onda yoxlama
yazılar kiçik summativ qiymətləndirmə vasitəsi
kimi istifadə edilir.
"Qaydalar"da
I sinifdə summativ qiymətləndirmələrin
aparılması xüsusi olaraq qeyd edilməmişdir. Lakin I siniflər
üçün də bütün fənlər üzrə
qiymətləndirmə standartları olduğundan şagirdlərin
bəhs, bölmə və ilin sonunda nəticələrə
hansı səviyyədə nail olduğunu öyrənmək
zəruridir. Bu zərurətdən
çıxış edərək I siniflərdə
kiçik və böyük summativ qiymətləndirmələrin
aparılması müəyyən olunmuşdur.Lakin
böyük summativ qiymətləndirmənin nəticələri
şagirdlərin sinifdən-sinfə keçirilməsinə təsir
etmir.
Digər
bir izah tələb edən məsələ ana dili fənnindən
oxu və yazının birlikdə, yoxsa ayrı qiymətləndirilməsidir.
Bildiyimiz kimi, ana dili inteqrativ bir fəndir. Odur
ki, bu fənn vasitəsilə əldə edilən bilik və
bacarıqlar da inteqrativ şəkildə qiymətləndirilir.
Əgər kiçik summativ qiymətləndirmə ana dilindən
yazı (inşa, esse) vasitəsilə aparılırsa, onun hər
iki qiyməti əsasında ümumi qiymət yazılır.
Musiqi, təsviri
incəsənət, texnologiya, informatika fənləri üzrə
şagirdlərin qiymətləndirilməsinin şifahi və
ya yazılı şəkildə aparılması isə
yoxlanan bacarıqlara uyğun olaraq müəyyənləşir.
Müəllim təlim fəaliyyətinə uyğun olaraq qiymətləndirmə
üsulu və vasitəsi seçir. Məsələn,
musiqi fənnindən musiqi əsərlərinin müəllifinin
tanınması ilə bağlı bilikləri yoxlayarkən
müəllim şifahi qiymətləndirmə üsuluna
uyğun olaraq sorğu-sual vasitəsindən istifadə edə
bilər. Əgər mahnı oxumaq bacarıqları
yoxlanırsa, müəllim həmin əsərin oxusunu təşkil
etməli və şagirdi buna əsasən
qiymətləndirməlidir.Və yaxud təsviri incəsənət
fənnindən rəsm əsərlərinin müəllifinin
tanınması ilə bağlı bilikləri yoxlayarkən
müəllim şifahi qiymətləndirmə üsuluna
uyğun olaraq sorğu-sual vasitəsindən istifadə edə
bilər. Şagirdin sadə bədii təsvir vasitələrindən
necə istifadə etdiyini yoxlamaq üçün isə onun əl
işlərini toplamaq və buna əsasən qiymətləndirmə
aparmaq lazımdır.
Summativ qiymətləndirmədə iştirak etməyən
şagirdlərlə təkrar qiymətləndirmənin
aparılması ilə bağlı müəyyən suallar
ortaya çıxa bilər. "ümumtəhsil məktəblərində
məktəbdaxili qiymətləndirmənin aparılması
Qaydaları"nda göstərilir ki, summativ qiymətləndirmədə
iştirak etməyən
şagirdin jurnalda adının qarşısındakı xana
diaqonal olaraq 2 yerə bölünür. Surətdə
"q" (qaib) yazılır, məxrəc isə boş
saxlanılır. Müəllim növbəti 2 həftə
ərzində həmin şagirdlə summativ qiymətləndirmə
aparır və nəticəni məxrəcdə qeyd edir.
İki həftə müddət ona görə nəzərdə
tutulmuşdur ki, şagirdin buraxdığı materialı
öyrənmək və ya təkrar etmək üçün
müəyyən vaxtı olsun.
Böyük summativ qiymətləndirmənin nəticələrinə
görə ən çoxu üç fəndən
"qeyri-kafi" qiymət alan II-VIII, X sinif şagirdlərinə
"ümumtəhsil məktəblərində, peşə
liseylərində buraxılış imtahanları və
şagirdlərin sinifdən-sinfə keçirilməsi
haqqında Qaydalar"ına uyğun olaraq yay tədris
tapşırıqları verilir. Ən azı bir fəndən yay tədris
tapşırığını yerinə yetirməyən
şagirdlər təkrar sinifdə saxlanılırlar.IX və
XI siniflərdə bu məsələlər "ümumtəhsil
məktəblərində, peşə liseylərində
buraxılış imtahanları və şagirdlərin sinifdən-sinfə
keçirilməsi haqqında Qaydalar"ın 27, 28,
29-cu maddələri ilə tənzimlənir.
27-ci maddəyə
görə, bütün fənlərdən müsbət
illik, həmçinin bir-üç fəndən
"qeyri-kafi" illik qiyməti olan IX sinif şagirdləri əsas
təhsil kursu üzrə imtahana buraxılırlar.
28-ci maddəyə görə, dərs ilinin hər
hansı yarımilində məktəbə gəlmədiyi
üçün biliyi qiymətləndirilməyən IX və
XI sinif, peşə liseylərinin II-III kurs şagirdlərinin
imtahanlara buraxılıb-buraxılmaması məsələsinə
məktəbin pedaqoji şurasında baxılıb müvafiq
qərar qəbul
olunur.
29-cu maddəyə
görə isə bütün fənlərdən yalnız
müsbət illik qiyməti olan XI sinif, peşə liseylərinin
III kurs şagirdləri orta təhsil kursu üzrə imtahanlara
buraxılırlar.
Sinifdənxaric oxunun qiymətləndirilməsi və nəticəsinin
jurnalda qeyd olunması ilə bağlı suallara da münasibət
bildirmək məqsədəuyğundur.Sinifdənxaric oxu ana
dilindən oxu bacarıqlarının inkişafına xidmət
edən bir fəaliyyətdir və şagirdlərin bu fəaliyyəti
müəllim tərəfindən
mütəmadi olaraq izlənilir, yəni formativ qiymətləndirmə
aparılır. Kiçik summativ qiymətləndirmələrdə
oxu bacarıqları qiymətləndirilərkən, eyni zamanda
sinifdənxaric oxu zamanı əldə edilən nailiyyətlər
şagirdin daha yüksək müvəffəqiyyətinə
kömək edir.
Formativ qiymətləndirmələr bütün dərs
boyu davamedici bir proses olduğu üçün ona xüsusi
vaxt ayrılmır.Summativ qiymətləndirmələr isə
fənlərin planlaşdırılmasında yoxlamaların
aparılması üçün nəzərdə tutulan saatlar
hesabına keçirilə bilər.
Onu da
qeyd edim ki, sinif jurnallarının "Göstərişlər"
səhifəsində nəzərdə tutulan bənd (gündəlik
xanalara "q" və ya "+" yazılması)
bütün siniflərə aid edilir. Kurikulum tətbiq edilən
siniflərin jurnallarında kiçik və böyük summativ
qiymətləndirmələrin nəticələri, qalan
xanalarda isə "+" və ya "q" yazılır. Kurikulum tətbiq edilməyən siniflərdə
(III-XI) siniflərin jurnallarında qiymətləndirilən
şagirdlərin qarşısında qiymətlər, dərsdə
iştirak edən, lakin qiymətləndirilməyən
şagirdin adının qarşısındakı xanada
"+", dərsdə iştirak etməyən şagirdin
adının qarşısındakı xanada isə
"q" yazılır.
Təranə HACIYEVA
Azərbaycan müəllimi.-2009.-30
oktyabr.-S.6.