Təhsildə yeni kimlik modeli
Yerin milyard illərlə ölçülən tarixi ilə müqayisədə bəşəriyyətin mövcudluğunun 6 min ili planetin təşəkkülündəki yeni dövrün ilk saniyəsinə bənzəyir. Düzdür, qısa mövcudluğumuzla müqayisədə nəzərdən keçirdiyimiz 6 min il çox uzun müddətdir. İki min il əvvəl olduğu kimi, indi də insana xatirə kimi xatırlanan vaxtın dərki belə assosiasiya yaradır ki, hər şey hələ irəlidədir: Amma insan - "bəşəriyyətin bütün tarixi yerin tarixində keçici bir epizod deyilmi" sualını verə bilər. Bu sual həm də insanın həqiqətə çatmaq istəyi ilə üst-üstə düşəndə gələcəyin mənzərəsi daha aydın görünə bilər. Bir şərtlə ki, dünyanın yeni yozumu təhsilin diqtə etdiyi proqnozlarla həmahəng olsun.
Xalqın
həyatı, etiqad və yaradıcılıq dühası
onun daxili aləminin yalnız görünən tərəfləridir.
Görkəmli filosof Q. Lebon hər bir xalqın
dünyanın sürətlə dəyişən ritminə
uyğunlaşması üçün qeyd edirdi ki,
"...öz daxili aləmini, ruhunu dəyişməlidir,
öz sivilizasiyasını başqasına ötürə
bilməsi üçün onun öz ruhunu başqasına vermək
iqtidarında olması da lazımdır. Bu
gün dünyanın inkişaf axarında təkcə
insanları deyil, həm də bütöv xalqları dəyişə
bilən ən böyük amil təhsil fenomenidir.XXI əsrə
damğa vuran informasiya cəmiyyətində təhsilin əsas
məqsədi, cəmiyyətlərin bir-birləri ilə rabitə
və təsirin daha az olduğu dönəmlərdəki
kimi müəyyən davranış, dəyər və məlumatları
ötürən və əvvəlki nəsillərin etdiklərini
təkrarlayan deyil, yeni düşüncələri ortaya
çıxaran və yeni fikirlər irəli sürən
insanları yetişdirmək olmalıdır. Herbert
Spenserin qeyd etdiyi kimi, "təhsil öz predmeti ilə
xarakterin formalaşması"na xidmət edir. Burada təkcə
individin xarakteri deyil, bütöv sosiumun xarakterindən
söhbət gedir. Futurist alim A.Tofflerin gələcəyin təlatümünü
öncə görərək bildirirdi ki, təhsil sisteminin
inqilabi transformasiyası, tədris planlarının gələcəyə
fokuslanması lazımdır. Bunsuz "gələcək
şokunu" qarşılamaq mümkün deyil. İnformasiya
cəmiyyətində lokomotiv şəkildə qavranılan
"bilgisayar" və "bilgi" ilə ictimai
yaşayış tərzinin dəyişməkdə
olduğunu və buna uyğun olaraq, yeni insan modelinin də
formalaşdığını görürük. Yeni
insan modelini formalaşdırmaq isə bilavasitə təhsilin
vəzifəsidir.
XXI əsrdə - yeni biliklər çağında
texnologiyanın intensiv olaraq istifadə edildiyi cəmiyyətlərdə
fərdin ictimai faydalılığı üçün kifayət
edəcək təhsilin mövcud olması vacib şərtlərdəndir.
İnformasiya cəmiyyətində tədqiqat və
inkişafa ən yüksək səviyyədə önəm
verilərək, zəruri bir qaynaq olan informasiyanın inkişafı
üçün elmdə, texnologiyada və insan gücündə
dayaq rolu oynayan təhsil ön planda tutulmalıdır. Bu mənada fərdin dəyişən şərtlərə
özünü uyğunlaşdıracaq, gələcəyi
bütün incəlikləri ilə qavraya biləcək,
gördükləri işlərə tənqidi baxış
oyandıracaq, daim dəyişən bir mühitdə yeni əlaqələr
qura biləcək tərzdə bilik və bacarıqlar
qazanması zəruridir. Cəmiyyəti "postindustrial
inqilaba hazırlamaq üçün" təhsildə ciddi
islahatların aparılmasını vacib bilən Toffler biliklərin
vərdişlərə çevrilməsi üçün
yeni reseptlər təklif edirdi.
XXI əsr
insanının başlıca fərqi ondadır ki, o, daim
öyrənməyə və özünü yetişdirməyə
səy göstərməlidir. çünki elm insan
üçündür, elm yoxdursa, insan da yoxdur. Elmin önəmi
odur ki, o, insanın yaşaya bilməsi üçün
yoxluğu inkaredilməz bir mahiyyət daşıyır.
Bildiyimiz kimi, həyatda aktiv şəkildə istifadə olunan
və hərəkət nöqtəsi kimi qərarları
yönləndirən əsas güc informasiyadır. Sürətlə
çoxalan və yayılan informasiya qarşısında fərdin
şəxsi görüşləri dəyişməkdədir.
O zaman da hər şeyi bilmək əvəzinə, hansı məlumatı
haradan və necə əldə edə biləcəyini öyrənmək
istəyən, yəni "öyrənməyi öyrənmək"
anlamında fərd ortaya çıxmaqdadır.
İnformasiya
cəmiyyətində təhsilin əsas məqsədində
önəmli bir dəyişiklik və yenilik olmalıdır.
Təhsil prosesində fərdin ona verilən məlumatı
araşdırmasından daha çox, fərdin
özünün işinə yarayan məlumatı istifadə
etməsi faktı getdikcə yayılmaqdadır. Beləcə, təhsil prosesində fərdi öyrənməyin
ön plana çıxarıldığı əksər məktəblərdə,
hamının daim olaraq öyrənməsi və öz
mövzuları ilə əlaqəli texnoloji və iqtisadi
yenilikləri izləməsi və öyrəndiklərini həyata
keçirməsi lazımdır. Təhsil prosesi
informasiya üzərində inşa edilmişdir. İnsan
öz təcrübələri, fərdi və ictimai
ehtiyacları ilə əlaqəli olan təhsil prosesini mənimsəməkdədir.
Bu da insanların informasiya yayılmasına nəzarət
edən və istiqamət verən metodlar haqqında məlumatlandırılmalarının
vacibliyini ortaya çıxarmaqdadır. İnformasiya cəmiyyətində
təhsilin sosial hədəfi və məsuliyyəti
mövzusunda aşağıdakı məsələlərə
diqqət yetirilməsi zəruridir:
1.
İnformasiya cəmiyyəti üçün verilən təhsilin
sosial məqsədi olmalıdır.
2. Təhsil
sistemi açıq olmalı, təhsil almaq istəyənlərin
qarşısına çıxan maneələr aradan
götürülməlidir.
3. Sadəcə
təhsil müəssisələrində deyil, demək olar ki,
bütün qurumlarda təhsilin qayğısına qalmaq
lazımdır.
4.
Bütün ixtisaslar üzrə təhsil imkanları təbliğ
olunmalıdır.
5.
Diplom,qabiliyyətin təqdiri yerinə qabiliyyətin
önünə qoyulan maneə halına gəlməməlidir.
İnformasiya
cəmiyyətinin xüsusiyyətləri-təhsilin sosial bir məqsədə
yönələrək həyata keçirilməsi və həyatın
bütün sahələrində fasiləsiz yayılması
şəklində qarşımıza çıxır. Belə
bir anlayışa istinadən təhsilə önəm verən
və onu həyata keçirməyə çalışan cəmiyyətlər
informasiya cəmiyyəti kimi qiymətləndirilə bilər.
çünki bu cəmiyyətdə başlıca alət
bilikdir. Bu baxımdan Drakerin maraqlı fikri yerinə
düşür: "Başlıca iqtisadi vasitə -
iqtisadçıların işlətdiyi terminlə səciyyələnən
"istehsal vasitələri" bundan sonra nə kapital, nə
təbii ehtiyatlar, nə də "əmək" kimi qəbul
edilməyəcək. O, bilikdir və bilik olaraq
qalacaqdır".
Bunun üçün də informasiya
texnologiyalarının istehsalı və istifadəsi istiqamətində
başda insan üçün əsas yatırım sayılan
təhsilə, elm və texnologiyaya qoyulan investisiya siyasətinə
önəm verilməsi, xüsusi qabiliyyətə sahib
işçi qüvvəsinin
çatışmazlıqlarının aradan
qaldırılması ancaq məktəb təhsili ilə yanaşı,
peşə təhsilində, magistr təhsilində
davamlılığının təmin olunması və
keyfiyyətinin artırılması ilə
mümkündür.
İnkişaf
etmiş sosiumlarda təhsil müəssisələri - universitetlər
və tədqiqat mərkəzləri informasiya cəmiyyətinin
beynini formalaşdırırlar. İnformasiya cəmiyyətinin
avanqard qüvvəsi - təhsilli işçi qüvvəsini
hazırlayan mütəxəssislərdir. Bu səbəblə
də təhsil müəssisələri yeni tələblərlə
qarşılaşacaq, bəlkə də "təhsilli
insan" anlayışı və buna bağlı olaraq "təlim
metodları" və "təhsil proqramları" yenidən
gözdən keçirilməlidir. Qeyd olunan məsələ
ilə bağlı A. Toffler tədris proqramlarının daim
innovativ ruhunun vacibliyini ön plana çəkərək qeyd
edirdi ki, "indiki tədris proqramları keçmişin mənasız
qalıqlarıdır". Hər hansı bir ölkədə
mövcud olan təhsil milli təhsildən daha ziyadə, qlobal
səviyyədə təhsilli insan yetişdirməyə
istiqamətləndirilməlidir.
Təlim
edilən təhsil, inteqrasiyanın və təhsilin daimiliyini
təmin edən "ömürboyu təhsil almaq"
şüarı ilə həyata keçirilməlidir. Burada məqsəd
keyfiyyətli insan yetişdirməkdir. Adətən, Azərbaycan
cəmiyyətində belə bir tendensiya hökm sürür
ki, təhsil almaq yaşı daha çox 6-20 yaşla məhdudlaşır.
Bu da ona gətirib çıxarır ki, insanlar daim dəyişən
bilik və bacarıqlara vaxtilə öyrəndiyi dar qəlibdən
baxmağa vərdiş edirlər. Nəticədə
qazanılmış biliklərin müasir bacarıqlara
çevrilməsi mümkün olmur. Bu da son nəticədə
cəmiyyətin və deməli, dövlətin
inkişafına mane olur. Ancaq müasir dünyada təcrübə
fərqlidir. Xüsusilə universitetlərə gedən gənclərin
çox az bir qismi yetkinlik yaşına çatanlardır:
" Məsələn, ABŞ-da universitet tələbələrinin
35,8%,İngiltərədə 19,6 %, Fransada 34%, Almaniyada 44%-nin
yaşı 25-dən yuxarıdır. Buradan da göründüyü
kimi, fərdin özünü yetişdirmə missiyası daim
dəyişməkdə, dayanmadan yeniləşməkdədir
və buna görə də təhsil daimi olmalıdır.
Artıq informasiya cəmiyyətində təhsilin daimilik
qazanma dövrü dövlətin dəstək və
qayğısı ilə fərdin öhdəsinə
verilmişdir. Bu da bir çox hallarda ona gətirib
çıxarır ki, texnologiyanın sürətli
inkişafı iş həyatında lazımi bilik və
bacarıqları yetərsiz saymaqdadır.
Getdikcə
təhsil fenomeni elə bir səviyyəyə gəlib
çıxmışdır ki, artıq ölkənin iqtisadi,
siyasi və sosial təhlükəsizliyi bir çox hallarda
bundan asılıdır. Məsələn,
dünyanın qəbul etdiyi bir həqiqət vardır ki,
" Yaponiya cəmiyyətinin inkişafının lokomotivi
rolunu oynayan təhsil sistemi olmasaydı, heç bir kapital
qoyuluşu Yaponiyanı bugünkü yüksək səviyyəli
texnologiyaların və böyük iqtisadi potensialın əldə
olunmasına gətirib çıxara bilməzdi.
Cəmiyyətdə
hər hansı bir yerə sahib ola bilmək üçün təhsil
müəssisələri, təhsili idarəedənlər yeni
fəlsəfə ilə tanış olmalıdır.
Bütün bu yanaşmalar əsasında gələcəyin
təhsil görüşü 3 şəkildə düsturlana
bilər:
- Bilmək
üçün öyrənmək; belə təhsil insanlara
öyrənməkdən zövq almağı öyrədir.
- Etmək
üçün öyrənmək; burada fərd
zəruri olan bacarıqlarını üzə
çıxarmaq üçün öyrənmək məcburiyyətindədir.
İnsanlar təhsil müddətində iş təcrübəsi
qazanmaqla bacarıqlarını inkişaf etdirmə fürsəti
əldə etdiklərindən, sözügedən bacarıq və
qabiliyyətlər daha asan inkişaf edir.
- Olmaq
üçün öyrənmək, fərdin öz zehnində
anlayış gücü, fiziki qabiliyyətlər, estetik
duyğusu, əlaqə qura bilmə bacarığı, liderlik
və b. duyğuları ilə yaşadığı cəmiyyətdə
faydalı olduğunu göstərmək üçün
müraciət etdiyi öyrənmə yoludur.
XXI əsrə
damğasını vuran informasiya cəmiyyətində gələcəyin
təhsil formatı təhsil sistemi, məktəb mədəniyyəti,
idarəetmə, müəllim və şagird baxımından
nə kimi yeni axtarışlara ehtiyac olduğunu sübut edir.
Yeni məktəb modeli
Məktəbin
fəaliyyəti təhsilə ehtiyacı olan şagirdlərin
varlığına bağlıdır. Şagirdləri
yaşadığımız dövrün və cəmiyyətin
tələblərinə uyğun yetişdirmək vəzifəsi
də məktəbin üzərinə düşür.
çünki məktəb təhsil sistemində bir çox
sosial funksiyaları yerinə yetirmə baxımından, şəxsiyyətin
sosiallaşması, təlim-tərbiyəsi və
inkişafı nöqteyi-nəzərdən çox vacib
nüvədir. İnformasiya cəmiyyətində şagirdlərin
fikirlərini ifadə edə bilmələri, səbəb-nəticə
əlaqəsinə bağlı olaraq düşünməyi və
ağlını işlədərək yeni biliklərə
yiyələnməyi və qazandıqları yeni biliklərlə
təhsilin növbəti üst məqamına qədəm
qoymaları, ya da iş həyatında özlərini
sınamaları zəruridir. Buna görə də XXI əsrdə
informasiya cəmiyyətinin tələblərinə cavab verə
biləcək bir məktəb modeli qurmağımız
üçün təhsil sistemində bütöv və
sistematik dəyişiklik etmək məqsədəuyğun
hesab olunur.
Bu
mənada məktəblərin informasiya cəmiyyətinin sahib
olduğu dəyərləri mənimsəməsi,
özününküləşdirməsi və tətbiqi
çox vacibdir. Ancaq şagird, müəllim və digər tərəfin
də buna paralel olaraq dəyişməsi
qaçılmazdır. Bu yeni dəyişikliklərlə məktəblər
öz fərqliliklərini qorumaqla yanaşı,
düşüncəyə, yaradıcılığa, təşəbbüskar
və məhsuldarlığa dəyər verən yeni məktəb
modelini bir tərkibdə birləşdirməyə
çalışmalıdırlar.
Yeniliklər və həyata keçirilməsi arzuedilən
çağdaş düşüncələr də məktəb
və öyrənmə şəraitinin dəyişilməsini
zəruri edir. çünki təhsil müəssisələri
olaraq məktəblər, daim yeniliyə açıq, biliklərin
əldə edildiyi, istifadəsi və inkişafı, qrup
halında çalışmaqla insanda özünə
inamın təmin edildiyi, günün hər saatında istifadəyə
yararlı, cəmiyyətin yeni informasiya ehtiyacının təmin
edildiyi, şagirddə yaradıcı düşüncənin
inkişafını qarşısına məqsəd qoyan,
çoxfunksiyalı bir sistemdə olmaq məcburiyyətindədir.
Yeni məktəb mədəniyyətinin ən çox nəzərəçarpan
xüsusiyyəti qrup şəklində
çalışmaqdır. Yüksək motivasiyaya sahib fərdlərin
daim öyrənmək arzusunda olması, şagird-müəllim-idarəetmə
heyətindən ibarət olan qrup üçün müvəffəqiyyətin
əldə edilməsində ilkin şərtlərdəndir.
Yeni məktəb
anlayışında formalaşdırılan bu missiyanın
inkişafa açıq olması əsas xüsusiyyət
sayılmalıdır. Bunun üçün də
şagird-müəllim-valideyn və təhsildən çox
şey gözləyən fərdlər də nəzərə
alınaraq, toplu halda fikir yürütməyi sevən, əzbərdən
uzaq və hər kəsə açıq məktəb
sistemini inkişaf etdirməliyik. Bu sistemdə
məktəbin klassik iş funksiyası olan məlumatı
öyrətmək və ya ötürmək əvəzinə
araşdırma apara bilmək, tənqidi düşünə
bilmək, öyrənməyə davam etmək,
nizam-intizamı mükəmməlləşdirmək kimi vərdişlərin
qazanıldığı mərkəzlər halına gətirilməlidir.
Beləliklə, vətəndaş cəmiyyətində
iştirak müvəffəqiyyətli peşə karyerası
olmadan, demək olar ki, mümkün deyil, çünki o,
şəxsi müstəqilliyin, özünə hörmətin
və xoş güzəranın əsasını təşkil
edərək həyatın keyfiyyətini müəyyən
edir.
Yeni məktəb idarəetmə modeli
İnformasiya
cəmiyyətində məktəb idarəetməsi məfhumu
yeni mahiyyət daşıyır. Bu mənada ənənəvi
məktəb rəhbəri əvəzinə liderlik daha
çox əhəmiyyət qazanmışdır. Klassik idarəetmə
anlayışı da bu nisbətdə dəyişməkdədir.
Məktəb idarəetməsi müsbət yöndə dəyişə
bilmək üçün dəyişən liderliyin fəal
rolu ilə ayaqlaşmalıdır. Liderliyin yeni forması isə
dəyişkən xarakterli olmasıdır.Məktəb rəhbərliyi
dəyişikliyə maneə törətməkdənsə,
yeni fürsətləri dəyərləndirərək, arzu
edilən dəyişikliyi və yeniliyi
asanlaşdırmağa istiqamətləndirilmiş
informasiyanı idarə etməyi, ondan istifadəni
inandırıcı və daim öyrənmək
bacarığına sahib olmalıdır. Beləliklə, məktəb
rəhbərliyi dəyişikliyin gətirdiyi yeni fürsətləri
görərək onları dəyərləndirməli, məktəblərin
yeni çağa hazırlanmasına cavabdeh olmalıdırlar.
İnformasiya cəmiyyətinin əsas dəyərlərinin qəbul
edildiyi müasir dövrümüzdə də məktəb rəhbəri
öyrənən lider olmalıdır. öyrənən lider
yeni istiqamətlərdən xəbərdar, daim öyrənə
bilən, sürətlə dəyişən və inkişaf
edən informasiya cəmiyyətinin formasına uyğun
strategiyalar ortaya qoya bilən və fərdlərin yetişdirmə
səviyyəsindən, yəni öyrənmələrindən
məsul olan liderdir. Məktəb rəhbərinin müvəffəqiyyəti
bütövlükdə müəllimin müvəffəqiyyətinə
bağlıdır. Bu səbəblə də idarəedən
müəllimlərinə öz sahələrində səlahiyyətli
və məsul olacaq tərzdə, professional şəkildə
hərəkət etməyə fürsət yaradaraq
ixtisasları üzrə püxtələşmələrində
alternativ qərarlar verə bilmək təşəbbüsünə
sahib olmalıdır. çünki müəllimin gücü
və hərəkətinin dayaq nöqtəsi təkcə
avtoriteti ilə deyil, biliyi və öyrənməyə əzmli
olması ilə ölçülməlidir. İnformasiya cəmiyyətində
məktəb idarəçisi özünü yetişdirən,
daim öyrənən, sahib olduğu qurumdan kənar baş verənləri
izləyə bilən, tabeliyində olan fərdlərin öyrənmələrindən
və bir məqsəd ətrafında birləşərək
qrup halında çalışa bilmələrindən məsul
lider kimi daim öz-özünə: "nəyi, necə daha
yaxşı edə bilərəm" - şəklində suallar
verən, innovasiyanı dəstəkləyən, daim zehnində
gələcəklə bağlı düşüncələrin
olduğu təşəbbüskar "nəyi, nə zaman, niyə
etdiyini bilən", məktəbdə oxuyub öyrənmək
üçün münasib şəraiti təmin edən,
şagirdin müvəffəqiyyətini ön plana
çıxaran və buna təşviq edən təsirli əlaqə
qurma qabiliyyətinə sahib gənc və yeniyetmələri
tanıya bilən, müasir dövrdəki yeni texnologiyalardan xəbərdar
olan və onlardan məktəbində lazımlı şəkildə
istifadə edən insanlar olmalıdır. Müəllimin yeni
kimliyi, təhsil üçün münbit şərait
yaradaraq həyat tərzinə uyğun islahedici tənqid yolunu
tutan və təcrübi bir dünyagörüşü ilə
şagirdin öyrənməsində özünün passiv,
şagirdin isə aktiv şəkildə iştirakını təmin
edəcəkdir. Beləcə, şagirdin daim ortaya
çıxan texnoloji yenilikləri izləyə bilməsi
mümkün olacaqdır. Bu şəkildə şagirdlər
dəyişikliklərlə ayaqlaşmağa və öyrənə
bilmə bacarığından sonuna qədər istifadə etməklə
peşə həyatında ən dəyərli xüsusiyyətə
sahib olacaqlar. Şagirdlərin informasiya cəmiyyətinə
lazımi şəkildə elm və qabiliyyətə sahib bir
insan kimi yetişməsində kompüteri bilmənin
böyük rolu vardır. çünki təhsil müddəti
ərzində həm vasitə, həm də məqsəd kimi
istifadə olunan bilgisayardan istifadə etmək artıq hər
kəsin məcburiyyətində olduğu ümumi bilik kimi qəbul
edilir. Eyni zamanda texnologiyanın imkanlarından istifadə edərək
layihələr hazırlayan və fərqli layihə
qruplarında işləyə bilən, qrup şəklində
çalışmağı bacaran, müstəqil şəkildə
düşünə bilən, xəyal qurmaq qabiliyyəti
yüksək olan, elm axtarışında olan, yaradıcı,
hər növ düşüncəyə hörmət edən
şəxsiyyətlər olacaqlar. Bu mənada kütləvi təhsil,
həyat boyu təhsil, yüksək səviyyəli təhsil,
qloballaşan və yüksək keyfiyyətli təhsil
texnologiyaları XXI əsr təhsilinin əsası
olacaqdır. Elmi cəmiyyətdə
təhsilin hədəfi bunlar olacaqdır:
* Ən azı bir xarici dil bilən
* Bilgisayarı bilən
* Öyrənməyi bilən
* Yaradıcılıq qabiliyyəti olan
* Nizam-intizamla bağlı müxtəlif layihələrdə qrup çalışmalarına qatılan
* Yerli anlayışı qlobal anlayışla birləşdirən
* Demokratiyaya və insan haqqlarına hörmət bəsləyən, bunları həyat tərzinə çevirən insanlar yetişdirməkdir.
Nəticə olaraq bunu deyə bilərik ki, XXI əsrdə biliyin önəmi daha da artacaq və buna heç kimsə şübhə edə bilməz. Bu səbəbdən Azərbaycanın "biliklərə əsaslanan cəmiyyətə" və ya informasiya cəmiyyətinə uyğunlaşa bilməsi üçün təhsil prosesində inqilabi dəyişikliklərə ehtiyac vardır. Məşhur futurist alim A. Toffler də qeyd edirdi ki, təhsildə inqilab edin,ənənəvi addımları tərk edin. Uşaqlara pis təhsil veririk. Məktəblərin yeni iqtisadiyyatın qaydalarına görə hazırlanması lazımdır. Məktəblərdə yeni düşüncə tərzlərini inkişaf etdirmək lazımdır.
Yeni məktəb anlayışı ilə müəllimlərin fərqli və yeni kimliklər fəlsəfəsinə sahib olması bir zərurət olaraq qarşımıza çıxmaqdadır. Müəllim çox çevik məlumat əldə etməklə daim biliklərini yeniləşdirməlidir. çünki öyrənən cəmiyyətin müəllimləri ömürboyu şagird olmalıdırlar. Biliklər cəmiyyətinin tərbiyəçisi biliyin tərbiyəvi əhəmiyyətinin fərqinə varmalıdır. Biliyi vermə və onu əldə etmə mövzusunda rəhbərlik etməyi öhdəsinə götürən müəllimlər biliyin seçimi mövzusunda mütəxəssis olmaq məcburiyyətindədir. Bu səbəblə də özlərini yetişdirməlidirlər.
İnformasiya cəmiyyətində müəllimin əsas rolu, öyrənmə üsullarını şagirdə mənimsədərək ona məlumatı necə əldə edə bilməyi və ondan faydalı yararlanmağı öyrətməkdir. Qısaca olaraq, müəllim şagirdə biliyi necə qazandırmalıdır?! Bu da şagird üçün öyrənməyi öyrətməkdir. Ancaq burada müəllim şagirdini yaxşı tanımalı, onun öyrənmə səviyyəsinə uyğun öyrənmə imkanı yaratmaq və o istiqamətdə şagirdi istiqamətləndirmə vəzifəsini yalnız tətbiq edən deyil, bir mütəxəssis olaraq edə bilməlidir.
Müəllim
biliklər cəmiyyətində bilik əldə etmə,
seçmə və faydalanma müddətindən istifadəni
yaxşı bilməlidir. Müasir dövrdə ortaya
çıxan texnoloji hadisələr təhsil almaq səylərinə
ancaq müəllimin müvəffəqiyyəti ilə
iştirakı təmin etmədə və müəllimin
statusu bilikdən istifadə etmə bacarığıyla eyni
nisbətdə artmaqdadır. Bundan başqa,
müəllimin araşdırma və öyrənmə fəaliyyətində
özünü dar qəliblər içərisində
tutmaması, geniş düşüncəyə sahib, qrup
şəklində çalışa bilən, əlaqə
qura bilən, elmi mübahisə aparmaq və problem həll etmək
bacarığına sahib, riskə girə bilən, çox səsə
önəm verən, çevik, yeni bilik
texnologiyalarından xəbərdar olan və onlardan istifadə
etməyi bacaran bir fərd olması, yəni bütün bu
bacarıqlarını göstərə bilməsi onun yeni
kimlik xüsusiyyətlərindəndir.
İnformasiya
cəmiyyətində meydana gələn yeniliklər,
proqramların inkişafı, öyrənmə
qaynaqlarının hazırlanması, təlimlə məşğul
olan pedaqoji heyətin daim olaraq yetişdirilməsini zəruri
edir. Biliklər cəmiyyətində öyrənməyən,
passiv bir müəllimin ondan gözlənilən vəzifələri
yerinə yetirə bilməsi mümkün deyildir. Müəllimlərin
daim yetişdirilməsinə önəm verərək, təhsil
sistemi üçün investisiya qoyulmalıdır.
Şagirdin yeni kimliyi
Biliklər cəmiyyətində
məktəb, idarəedən və müəllimlərin fəaliyyətində
müşahidə olunan dəyişikliklər şagirdlərin
səviyyəsində öz əksini tapmalıdır. Əgər müəllim
və məktəbi idarə edən dəyişərsə,
sagird köhnə dar qəliblərdən uzaqlaşaraq müəlliminin
köməyi ilə "öyrənməyi öyrənən"
bir fərd olacaqdır. Şagirdi öyrənməyə və
problemlərin həllinə təşviq edən yeni təhsil
sistemi ilə hər bir şagird öz bacarıqları istiqamətində
çevik və geniş dünyagörüşünə
sahib olaraq yetişdirilməlidir. Bu da şagirdin yiyələndiyi
biliyi şərh edə bilməsini və ona məna
qazandırmasını, yəni bilik əldə etmə
bacarığına sahib olmasını təmin edəcəkdir.
Yuxarıda qeyd etdiyimiz təhsil hədəflərini həyata
keçirə bilməyən, elm və texnologiyadakı
sürətli inkişaf və dəyişikliyi fəal bir
şəkildə təhsil prosesinə ötürə bilməyən
cəmiyyətlər XXI əsrdə geri qalmış ölkələr
platformasında yer almaq təhlükəsi ilə
qarşı-qarşıya durmaqdadır.
Beləliklə, müəllimi bir tədqiqatçı olaraq görən, tədris metodları və dərs proqramları ilə yeni məktəb mədəniyyətini inkişaf etdirən, şagirdini gələcək əsr üçün həyat boyu təhsildə "öyrənməyi öyrənən" bir anlayışla yetişdirən və onlara yeni kimliklər qazandıran bir cəmiyyət biliklər cəmiyyəti olacaqdır.
Cəsarət
VALEHOV
Azərbaycan müəllimi.-2009.-
4 sentyabr.-S.6.