"Hitler əslində
yəhudiləri yox, türkləri qırdı" Artur
Köstlerin itirilmiş illüziyaları
Böyük
tarixçi Erik Hobsbaumun (1917-2012) “İfratlar zəmanəsi”
adlandırdığı XX əsr qeyri-adi insan talelərinin zəngin
qalereyasını yaratdı. Bu talelər arasında
yazıçı Artur Köstlerin həyat yolu özünəməxsus
yer tutur. Vaxtilə Sartrın “anqajement” (“cəlb olunma”)
adlandırdığı fenomen ondan da yan keçmədi -
Köstler öz əsrinin böyük və əksərən
faciəvi hadisələrindən kənarda dayanmadı. Bizim adsız əsrimizin intellektuallarında hələlik
o cəhət gözə dəymir.
Artur Köstlerlə “tanışlığım” onun
trilogiyasının ikinci kitabı olan “Kor edən zülmət”
romanından başladı. Nə vaxtsa
böyük səs-küyə səbəb olmuş və
SSRİ-də çapına qadağa qoyulmuş bu kitab dəyərsizliklərin
necə keçib insani dəyərlərin yerində
oturmasının mexanizmlərini açır. Əqidə adamlarının karyeristlərə,
savadlıların cahillərə, humanistlərin sadistlərə
uduzmasının analizi kitabın mövzusudur. Və Avstriyada böyüyüb, İspaniyada
edamını gözləyib, SSRİ-də işləyib,
Fransada həbs düşərgəsində oturub, ABŞ-da
yaşayıb İngiltərədə 1983-cü ildə
intihar etmiş bu Macarıstan yəhudisi bizə güzgüdə
öz üzümüzü göstərir.
Ancaq gəlin
lap əvvələ qayıdaq...
***
“Bəsit və sonsuz sayda təkrarlanan fikir xalqın
şüuruna daha asan yerləşir - bu gün həqiqət
kimi elan edilən nə varsa, qamaşdırıcı bəyazlığı
ilə şölə saçmalıdır, bu gün
qeyri-düzgün qəbul edilənlər isə his kimi
solğun-qara olmalıdır; hazırda xalqa bayağı
şəkillər gərəkdir.”
(Artur
Köstler. “Kor edən zülmət”)
Artur Köstler 1905-ci ildə Budapeştdə, fərasətli
kommersantın ailəsində dünyaya gəlir. Atası tərkibində
radioaktiv maddələr olan “sağlamlıq sabunu”nun
ixtiraçısı sayılır. Ola
bilsin, elə o radioaktiv maddələr də onun xərçəngdən
ölməsinin səbəbkarı olur (müştərilər
barədə isə susuruq).
1930-cu ildə Almaniya kommunist partiyasına qoşulur,
Hitlerin hakimiyyətə gəlməsi xəbərini SSRİ-də
olarkən eşidir. Sovetlər ölkəsində Buxarinlə, Radeklə,
Koltsovla tanış və dost olur,
Kominterndə çalışır. Onun yeni
dostlarının bir çoxu repressiyaların qurbanına
çevrilir və elə bu itkilər də onun gələcəkdə
kommunist partiyasından uzaqlaşmasına təkan verir. Ancaq sol baxışlarını saxlayır.
Köstler
SSRİ-dən Vətəninə yox Fransaya qayıdır,
Kominternin təbliğat bürosunda çalışır,
Hitlerin başlatdığı terrordan bəhs edən “Çəhrayı
kitab” əsərini yazır və İspaniyada vətəndaş
müharibəsi başlayanda oraya yollanır. Jurnalist
kimi müharibəyə qatılan Köstler frankistlərin ərazisinə
keçərək onların cinayətlərinə dair faktlar
toplayır, üstəlik inqilabi respublikanın Xarici
İşlər Nazirliyinin arxivini Fransaya daşıyaraq
Kominternə çatdırır. Onun fəaliyyətinin
üstü açılanda frankistlər Köstleri qiyabi
ölüm cəzasına məhkum edirlər.
Buna baxmayaraq, yazıçı ikinci dəfə də
İspaniyaya qayıdır və Malaqa şəhərində ələ
keçir. Frankistlər
Köstlerin şəxsiyyətini müəyyənləşdirirlər
və o, qalada oturub edam olunacaq günü
gözləyir. Hər gecə kamera
yoldaşlarından kimlərsə bayıra
çıxarılır və bir daha geri dönmür.
Köstler gecələr edam
komandalarını, güllə səslərini və can verənlərin
xırıltılarını dinləyir. Və
bu gözləntilər 3 ay davam edir. Sonunda
onun azadlığı üçün beynəlxalq kampaniya
başladılır, Britaniyanın 58 parlament üzvü də
bu kampaniyaya qoşulur və Köstleri
respublikaçıların əsirliyində olan zabitlə dəyişirlər.
İspaniya macəralarını o, “İspaniya vəsiyyəti”
kitabında nəql edir. Yeri gəlmişkən, “Beynəlxalq Əfv”
təşkilatının yaradıcısı olan Piter
Benensonun həyata baxışlarını məhz bu kitab
formalaşdırıb. Həmin vaxt 16 yaşı olan
Piter “İspaniya vəsiyyəti”nin təsirinə
düşərək İton məktəbindəki
yoldaşlarını respublikaçılara yardım
üçün vəsait toplamağa çağırır,
özü isə 1 yetim ispan uşağının təhsil
haqqını ödəyir.
1944-cü
ildə Corc Oruell dostu Köstlerin ispan epopeyası haqda
yazır: “Bu, heç də taleyin təsadüfi
dönüşü deyildi. Köstlerin həyatının
bütün üslubu İspaniyadakı sınaqları təbii
və qaçılmaz edirdi. Siyasətə biganə adam həmin vaxtlar Pireneyə ayaq basmazdı,
ehtiyatlı müşahidəçi isə frankistlər gələnə
qədər Malaqanı tərk etməyə
çalışardı. Xüsusən də
bilərək ki, onunla adi jurnalist kimi davranmayacaqlar”.
***
“İşığı yalnız
qaranlıqdan görə bilənlər necə də
kordurlar...”
(Artur Köstler. “Qladiatorlar”)
1938-ci ildə Köstler kommunist dostları ilə əlaqələri
kəsir, Londonda Stalin repressiyalarına dair mühazirələr
oxuyur, Parisə köçür. Burada o, keçmiş
kommunist kimi həbs olunur, 2 aydan sonra həbsdən
qaçır və Londona qayıdır. Bu
dəfə də onu Londonda (yenə keçmiş kommunist
olduğu üçün) həbs edirlər, ancaq tez də
buraxırlar. Bu dövrdə Köstler
“Aclar və qullar dünyası” adlı çox qiymətli
reportajını yazır. Burada müəllif müqavimət
göstərmədən nasizmə tabe olan Fransanın
timsalında burjua demokratiyasının nə dərəcədə
əxlaqsız olduğunu təsvir edir: Fransa əhalisinin 40
faizinin ya nasistlərə açıq simpatiyası vardı,
ya da işğalçıya biganə idilər. Köstlerin kitabında heç kəs
özünü qəhrəman adlandıra bilməzdi - nə
faşizmə qarşı savaşan sol fəalların həbsinə
və edamına haqq qazandıran burjua siyasətçilər,
nə də Dorio kimi fırıldaqçıları və
tülüngüləri ciddi siyasi lider kimi qəbul edən sıravi
vətəndaşlar.
Bu
kitabında Köstler həbs düşərgəsində
qarşılaşdığı, orta sinifdən
çıxmış sosialistlərdən və kommunistlərdən
də söz açır: onların əksəriyyəti
buraya düşənə qədər əsl proletariatla bir dəfə
də fərli-başlı ünsiyyətdə olmayıblar,
yalnız təhsilli azlıqla durub-oturublar.
Və
Köstlerin gəldiyi nəticə bədbindir: “Kütlələri
maarifləndirmədən sosial tərəqqidən
danışmaq yersizdir, ancaq sosial tərəqqi olmadan da
kütlələri maarifləndirmək mümkün deyil”. Bir sözlə, “Aclar və qullar dünyası”nda
Köstler növbəti illüziya ilə - sadə xalqın
ideallaşdırılması ilə vidalaşır.
Londonda Köstler könüllü olaraq orduya
yazılır, istehkam batalyonunda xidmət edir, Fələstinə
yollanır. 1946-cı ildə Fransada böyük tirajla onun “Kor
edən zülmət” romanı nəşr olunur və böyük
qalmaqal yaradır. Həmin vaxt Fransa
referenduma hazırlaşırdı və kommunistlər leqal
yolla hakimiyyəti ələ ala bilərdilər. Bircəcik kitab aranı qatır, ssenarini pozur. Fransa kompartiyası Köstlerin əleyhinə
kampaniya aparır, yazıçının Sartrla dostluğu pozulur.
1950-ci illərdən Köstler Londonda məskunlaşır,
təbiət elmləri, fəlsəfə ilə maraqlanır,
“Xəzər imperiyasının dağılması və onun
mirası” kitabını yazır. Bu kitabda o, çox unikal bir versiya irəli
sürür: Hitlerin Avropada məhv etdiyi yəhudilərin əksəriyyəti
əslində qədim, Yaxın Şərq yəhudiləri
yox, sonradan Avropaya mühacirət etmiş Xəzər
türkləridir. Tarixdən bəlli olduğu kimi, Xəzər
dövlətində xristianlıqla islam
arasında seçim etməli olan türklər sonunda iudaizmi
seçirlər (Bu haqda məşhur Milorad Paviç “Xəzər
lüğəti”ni yazıb). Və elə o neofitlər də
Xəzər dövlətinin süqutundan sonra Avropaya səpələniblər...
Ömrünün son illərində Parkinson xəstəliyindən
və xroniki leykozdan əziyyət çəkən Köstler
evtanaziyanın (sağalmaz xəstəlikdən əziyyət
çəkən adamın könüllü həyatdan getməsi-red.)
təbliği ilə məşğul olur. Həyatı
isə 1983-cü ilin 5 martında könüllü tərk
edir. Yuxu dərmanının
öldürücü dozasını qəbul edən
yazıçını həyat yoldaşı Sintiya bu son səfərində
də tək buraxmır. Sintiya tez,
Köstler isə 1 sutka sonra vəfat edir.
Bununla da,
dünyanı bir yerdə könüllü tərk edən Pol
Lafarq-Laura Lafarq (Marksın qızı), Stefan Sveyq-Lotta Altman
cütlüklərinə Artur Köstler və Sintiya Cefferis də
qoşulur...
***
“Guya ki məqsədə çatmaq üçün zəruri
olan bütün bu əzablar, bu dolaşıq dolanbac yollar bəlkə
heç uğura çatmağın üsulları deyil,
tarixin qanunlarıdır? Və bəlkə məqsədlər
olsa-olsa zəif adamın heç bir əsası olmayan
xülyalarıdır?”
(Artur Köstler. “Qladiatorlar”)
Köstler
“Qladiatorlar” romanını 4 il ərzində
(1934-1938), ara verməklə yazır. Başlayanda
kommunist idi, bitirəndə - partiyada peşman olmuş birisi.
Əsərin mövzusu məşhur Spartak
üsyanıdır, üsyanın müəllif tərəfindən
analizi və şərhi isə tamamilə fərqlidir. Köstler anlamağa çalışır - necə
oldu ki, 70 sirk döyüşçüsünün
qaçışı ilə başlayan hadisələr sonunda
100 minlik ordunun yaranması və İtaliyanın
yarısının qullar tərəfindən fəthi ilə nəticələnə
bildi? Və necə oldu ki, bu qüdrətli
ordu uduzdu? Bununla da, Köstler məğlub
inqilabın tarixini yazır. Spartak - onun
müasiridir, sadəcə əynindəki qədim qladiator
geyimidir.
Kitaba
yazdığı epiloqda müəllif əsərin əsas
qayəsini bu cür açıqlayır: “Əsərin
leytmotivi inqilabi etikanın və ümumiyyətlə siyasi
etikanın mərkəzi sualıdır: məqsəd vasitəyə
haqq qazandırırmı və əgər qazandırırsa,
hansı dərəcədə... Bu problem dünyanın
özü qədər qədimdir və həyatımın həlledici
dövrlərindən birində mənə bir an
da rahatlıq verməyib. Söhbət Kommunist partiyasında
olduğum 7 ildən gedir...”
Əsərdə Spartakın müəllimi Yessey ona təlqin
edir ki, son dərəcə vacib olanda yaxşı niyyətə
dolayı yollarla getmək lazım gəlir. İlk
növbədə alaq otlarını buğdadan ayırmaq
lazımdır, anarxist elementlər üsyanın məqsədləri
üçün təhlükəlidir və onlar ümumi
kütlədən təcrid edilməlidir. Müəyyən
qədər məkr işlətməklə (gözlənilən
hücum barədə xəbərdarlıq etməməklə)
Spartak romalıların əli ilə 3 min təhlükəli
qiyamçıdan yaxa qurtarır. Qoşunlar
cənuba doğru gedir və dünənki qullar özlərinin
Günəş şəhərini qururlar.
Günəş
şəhərində qanunlar sərt və ədalətlidir:
mənim olan - sənindir, sənin olan isə mənimdir. Sakinlər ictimai yeməkxanalarda qidalanırlar, xəlvəti
yerdə isə ümumi rifah naminə çarmıxlar qurulub
- orada hər gün qanunu pozan bir neçə nəfər
ölümünü tapır. Çox tez bəlli olur
ki, Günəş şəhərində ədalətsizliklər
heç də əvvəlki vaxtlardakından az
deyil, burada da ağır iş və kökü kəsilməmiş
qorxu var... Qonşuluqdakı şəhər
üsyançıları ərzaqla təmin edir, hər
şey öz axarı ilə gedir, ancaq tədricən
keçmiş qullara Azadlıq darıxdırıcı gəlir.
Qoşundakı vəhşi keltlər və qallar
onlardan intizam tələb edən Spartakdan narazıdırlar,
onlar Kriksusu rəhbər görmək istəyirlər. Düşərgədə ərzaq azdır və
bir gün 3 min nəfər Kriksusun təhriki ilə varlı
Metapontum şəhərinə hücum çəkib onu tam
qarət edirlər. Spartak
qiyamçılara divan tutmalıdır, “müxalifət”i məhv
etməli, qan içində boğmalıdır. Spartakın məsləhətçisi Fulvius sərt
ölçü götürməyi, ümumi işin naminə
kütləvi edamlar aparmağı tələb edir. Spartak tərəddüddədir, fəaliyyətsizdir
və elə bu da Günəş şəhərinin sonu olur.
Artur
Köstler yazır: “Niyə inqilab uğursuzluqla bitdi? Səbəblər
olduqca mürəkkəbdir, ancaq ilk yerə tamamilə üzdə
olan faktor çıxır: Spartak “dolayı yollar qanunu”nun
qurbanı olur. Bu qanun Utopiyaya can atan liderdən “mərhəmət
naminə qəddarlıq” tələb edir. Spartak
həlledici addımdan çəkinir - o, dönük keltləri
çarmıxa çəkməli və “rəhmsiz tiraniya”
qurmalıydı. Bunu etmədiyinə
görə də inqilabı məğlubiyyətə
düçar etdi”.
Spartak ona görə məğlub olur ki, ədalətlə
hakimiyyəti uzlaşdırmaq qeyri-mümkündür. Köstlerin nəzərərində
isə Spartak - müasir inqilabçı nümunəsidir.
Paradoksal nəticədir, deyilmi? Əslində isə
bu nəticəsi ilə Köstler bütün inqilabların
ya mütləq tiraniya ilə bitəcəyini, ya da
yumşaqlıq ucbatından uduzacağını söyləmək
istəyirdi. Yəni, yumşaqlıq - məğlubiyyətdir,
tiraniya isə - inqilabın öz ilkin dəyərlərindən
uzaqlaşmasıdır. Bir sözlə,
bütün yollar kor dalana dirənir.
***
Və “Kor edən zülmət” haqqında.
Çox
az əsərə bu kitaba ayırdığım qədər
diqqət sərf etmişəm - Viktor Hüqonun «Ölümə
məhkumun son günü», Sartrın «Divar», Karlos Fuentesin
“Artemio Krusun ölümü”, Saramaqonun “İsanın
İncili”, yaxud Oruellin esselərinə. Və bu
dəfə diqqətin əsas səbəbi analogiyalar
bolluğudur. Vaxtilə Trotski Brest-Litovsk
müqaviləsinə razılaşan Lenin haqqında «Zaman
naminə məkanı itirdi» demişdi. Kestleri
oxuyanda isə məkan naminə zamanı itirdiyimi görürəm.
Yəni, bu gün 1939-cu ildən fərqlənmir.
Əsərin qəhrəmanı köhnə bolşevik
Nikolay Rubaşov partiyanı quran intellektuallardan biridir. Vətəndaş
müharibəsində komandir, sonra Avropada kəşfiyyatçı,
sonda isə Xalq komissarı olub. İndisə
tutulub və ölümə məhkumdur. Partiya
ondan elə partiya naminə açıq məhkəmədə
çıxış edib özünün cinayətkar, əks-inqilabçı,
casus olmasını, Rəhbərə sui-qəsd
hazırladığını boynuna almasını tələb
edir. Bu, başqalarına, kütlələrə
əks-inqilabçının nə qədər miskin, əclaf
və yalqız olduğunu göstərmək, partiya
sıralarını möhkəmlətmək
üçün lazımdır. Və irəlidə
yalnız güllələnmənin və bədnamlığın
dayandığını bilən Rubaşov
razılaşır.
Niyə?
Məntiq adamıdır deyə. İnqilabi məntiq isə söyləyir - partiya həmişə
haqlıdır, fərd heç nədir.
2 həftə ərzində qiyamdan təslimçiliyədək
yol keçən Rubaşov özü öz həqiqətinin
qurbanıdır. Nə vaxtsa Almaniyada, Belçikada
partiyanın əmrilə o partiyanın rəsmi xəttiylə
razılaşmayan mübariz kommunistləri məhv etmək əmri
verib, öz dostları tutulanda dinməyib. Və
bu da məntiqi son. Yeni "dəyərlər"
indi onun özünü tələb edir. Və
qurbanlıq Rubaşov gündəliyində yazır: «Səhv
edənlər ölməlidir, cinayət edənlər qalib gəlməlidir».
Rubaşovun
köhnə qvardiyanın təmiz dəyərlərinin niyə
yeni dövrdə total cahillik və antihumanizmlə əvəzlənməsinin
səbəbləri barədə qeydi bizim günümüzdə
də aktualdır. Rubaşovun gündəliyindəki o qeydi azəricəyə
səlisliklə tərcümə etdiyimə zəmanət
vermirəm, ancaq hər halda tərcüməmdə o qeyd bu
cürdür:
«Hansı haqla biz, gedənlər qletkinlərə (Qletkin
- qəddar müstəntiqin familidir - M.S.) yuxarıdan
aşağı baxırıq? Biz ilk neandertalları ələ
salan meymunlara bənzəmirikmi? Budaqdan
budağa sıçrayan yüksək sivilizasiyalı meymunlar
yəqin ki, neandertalın eybəcərliyinə və yerdə
olmasına təəccübləniblər. Zərif və şən meymunlar yüksək
düşüncələrə dalır, neandertal isə
torpaqda qaşqabaqla var-gəl edir və düşmənlərini
ağac parçası ilə vurur. O, meymunlarda gülməli
təəccüb yaradır və ona tərəf
aşağıya çürük qoz atırlar. Ancaq bəzən
meymunları dəhşət bürüyür: meymunlar
zorakılıqdan uzaqdırlar və yalnız meyvə yeyirlər,
bu monstr isə çiy ətlə qidalanır və hətta
öz həmcinslərini də öldürür. O,
ağacları qırır, qayaları yerindən tərpədir,
qədim ənənələrə qarşı
çıxır və cəngəlliyin əsrlərlə
formalaşmış qanunlarını saymır.
Bəli, o kobud, vəhşi və hiyləgərdir -
meymunların nəzərində. Və əntər meymunlar bu gün
də insana qorxu qarışıq nifrətlə baxırlar…»
Rubaşov anlayır ki, bundan sonra mənəviyyatsız
Qletkinin dövrüdür. Və özü
çıxıb getməlidir.
Acı
reallıqdır: bu gün Qletkinin nəvələri sosial
xarakteri formalaşdırır. Bilirsiz niyə?
Ona görə ki bizdə yaxşı-pis
heç Rubaşov da olmayıb. Bizdə neandertal
heç vaxt öz üzərində yuxarıdan
aşağı tuşlanmış baxışları da hiss
etməyib.
Bu
zülmət qaranlıq bizdə öz korluğumuzdan məmnunluq
hissi yaradıb…
***
Ancaq mənə Köstlerin pessimizmi yox, Oruellin realizmi
yaxındır. Oruell isə Köstlerin baxışları haqda
yazırdı: “Lap tutaq ki, əzab hansısa dərəcədə
insan həyatından ayrılmazdır, insanın
qarşısındakı seçim həmişə bir
neçə pisin arasından seçimdir və hətta
sosializmin də məqsədi dünyanı kamilləşdirmək
yox, nisbətən yaxşı etməkdir. Bütün
inqilablar məğlubluğa məhkumdursa belə,
uğursuzluqdan uğursuzluğa fərq var. Bunu etiraf etmək
istəməməsi Köstleri kor dalana gətirib
çıxarıb...”
Məmməd Süleymanov
Azad Azərbaycan.-
2013.- 15 fevral.- S.6.