“Əli bəy Hüseynzadənin seçilmiş əsərləri”
kitabının təqdimatı keçirilib
Yanvarın 9-da Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının Nizami adına Ədəbiyyat
İnstitutunda Əli bəy Hüseynzadənin iki cilddə -
580 və 496 səhifəlik "Əli bəy Hüseynzadənin
seçilmiş əsərləri" kitabının təqdimat
mərasimi keçirilib. Tədbiri giriş sözü ilə
açan institutun direktoru
akademik Bəkir Nəbiyev kitabın transliterasiya, tərtib.
müqəddimə, şərh və izahların müəllifı,
mərhum professor Ofeliya Bayramlı haqqında genis söhbət
açıb. Sonra mövzu ilə bağlı filologiya elmləri doktoru Şamil Vəlivev,
Azərbaycan mətbuat surasının sədri Əflatun
Amaşov, institutun elmi isçisi Azər Turan, f.e.d. Teymur Kərimov,
f.e.d. Zaman Əsgərli və f.e.d. Vəli Osmanov
çıxış ediblər.
Ə.Hüseynzadənin
yaxın qohumu Cəmilə Hüseynzadə tədbirin
keçirilməsi ilə bağlı zəhməti olan
bütün şəxslərə təşəkkürünü
bildirib. Tədbirin sonunda isə mərhum professor
O.Bayramlının övladı, kitabın işıq
üzü görməsində maddi vəsaiti öz üzərinə
götürən Etibar Səlim oğlu Yolçiyev
çıxış edərək diqqət və
qayğıya görə öz minnətdarlığını
bildirib. Etibar müəllim "Əli bəy Hüseynzadənin
seçilmiş əsərləri" kitabının uzun gecələr
və böyük əmək sayəsində ərsəyə
gəldiyini söyləyib.
Onu da diqqətinizə
çatdırmaq istərdik ki, müəllif Ofeliya Bayramlının
oxuculara təqdim etdiyi "Əli bəy Hüseynzadənin
seçilmiş əsərləri" son zamanların ən
möhtəşəm və əvəzolunmaz əsərlərindəndir.
İndi isə O.Bayramlının kitaba yazdığı
ön sözdən qısa tezislərə müraciət edək.
"Əli bəy
Hüseynzadə XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəllərində
türk dünyasının yetişdirdiyi nəhəng ictimai,
siyasi və ədəbi şəxsiyyətidir. Hələ
sağlığında müasirləri tərəfındən
"Rəsuli-həqq", "İrqin ən mükəmməl
öndəri", "bütün türk
dünyasının mücahidi", "Külli-müsəl-man
aləminin iftixarı", "Qafqaz müsəlmanlarının atası" kimi yüksək səviyyədə
qiymətləndirilən Ə.Hüseynzadənin geniş
miqyasda şöhrət qazanmasının əsas səbəbi
yalnız Azərbaycanın deyil, bütün türk
dünyasının həyatı, azadlığı haqda
dediyi "böyük həqiqətlər idi". Ona qədər
türk dünyasının heç bir ideoloqu türkün
qurtuluş, nicat yolunun ünvanını, yəni türk
ittihadını bu cür qətiyyət və inamla ucadan elan
etməmişdir. Bu sözlər heç də görkəmli
tatar mühərriri İ.Qaspralının XIX əsrin 20-ci illərində
"dildə, fikirdə, işdə birlik"
şüarı ilə nəşrə
başladığı "Tərcuman" qəzetinin
"İttihadi-türk" ideyalarından xali olduğunu
göstərmir. Lakin onun ittihad məramında siyasi məqsəd
yox idi.
Ə.Hüseynzadə
türk xalqının həyatında hökm sürən
ruslaşma, farslaşma siyasətinə qarşı irəli
sürdüyü bu nəzəri doktrinada türkləşmək
məramını türkçülük
ideologiyasının milli təməl prinsipləri kimi təqdim
edərək yazırdı: "O millət, o qövm səadət
və nicat tapa bilər ki, öz qövmiyyətini, dilini,
dinini, tarixini, adət və əxlaqını öyrənir".
Bu məramla o, türk xalqlarının ictimai-siyasi fikir tarixinə
milli özünüdərk problemini gətirir və həmin
xalqların "türk" adını təsdiq edir.
İslamlaşmaq - məramı
türkçülük ideologiyasının mənəvi
prinsipidir. Bu qayə ilə Ə.Hüseynzadə islam dininin
ümumbəşəri mənəvi-əxlaqi dəyərlərinin öyrənilməsini tələb
edirdi.
Avropalaşmaq - məramı
ilə Ə.Hüseynzadə ilk dəfə Qərb-Şərq
sintezini ictimai, ədəbi fikrə gətirir. Avropanın
elmi-texniki nailiyyətlərinin iqtisadi və siyasi idarəetmə
strukturlarının öyrənilməsini tələb edərkən
ifratçılığa yol verməməyə, ayıq-sayıq
olmağa çağıraraq yazırdı: "Biz istəyirik ki, İslam ölkəsinə
onların beyinləri, dimağları girsin, boğazları, mədələri
girməsin. Biz istəriz ki, ölkəmiz onların beyinlərini
həzm etsin. Yoxsa mədələrində həzm
olunmasın".
Yuxarıda qeyd etdiyimiz
kimi, O.Bayramlının ön sözündən qısa tezislər
gətirdik. Biz inanırıq ki, nəfis şəkildə dərc
olunmuş bu kitab gələcək nəsillər ücün ən
gözəl ərməğan olacaqdır.
Rasim Muradzadə
Azad Azərbaycan .-2009 .-13 yanvar.- S.6.