“Aləmdə səsim
var mənim”
Tarixin romanını yazan
Əzizə xanım
Onun gəncliyi Azərbaycanın qorxunc repressiya illərinə
təsadüf etmişdi - 37-ci illərə. Hər dəfə
o dövrü xatırlayanda yaşadığı zamanın kədəri
üzünə hopur, dərin bir ah qopurdu qəlbindən.
“...Hər səhər yuxudan oyananda bu gecə
tanınmış şəxsiyyətlərdən kiminsə
aparıldığını eşidirdik. Əlbəttə,
şəklini ədəbiyyat dərsliklərimizdə
gördüyümüz və ya sadəcə əsərlərini
oxumaqla sevdiyimiz Cavid, Müşfiq, Yusif Vəzir Çəmənzəminli
və başqalarının yoxluğu bütün o dövr gəncliyi
kimi mənə də ağır təsir etmişdi. Dərin həyəcan içində bu ağır
günlərin nə zaman bitəcəyini gözləyirdik.
Amma 38-ci il mənim xatirəmdə daha dəhşətli
iz buraxmışdır. Çünki o il
vaxtilə Cənubi Azərbaycandan çörək
dalınca, iş dalınca Bakıya pənah gətirmiş cənublu
soydaşlarımızın faciəli şəkildə
İrana sürgün
olunması ağır
bəla idi və bu faciə
yaşadığım məhəllədə
(Dağlı məhəlləsi,
Həmşəri palanı,
Hüseynbala açıqlığı) mənim
gözümün qarşısında cərəyan edirdi.
Südçü Baxış kişi,
yaşı doxsanı ötmüş Məşədi
Gülsüm nənə... Kişiləri
küçədən tutulub gəmilərdə Ənzəliyə
sürgün olunan ailələrin
harayı, göz yaşları, ağıları
gecələr yuxularımızı
da doldurmuşdu”.
Gözləriylə gördüyü bütün
bu həyat həqiqətləri, təbii,
Azərbaycanın görkəmli yazıçısı Əzizə
Cəfərzadənin yaradıcılığından yan
keçməmişdi. 1948-ci ildə nəşr olunmalı kitabı
yandırılmışdı. Yalnız bundan 15 il sonra ilk kitabı işıq üzü
görmüşdü. Bunun da səbəbi
vardı. 1948-ci ildə ədəbiyyat məsələləri ilə
əlaqədar Jdanovun çıxışı olmuşdu.
Moskvada Sovet həyatını düzgün əks
etdirməyən Zoşşenkoya, Anna Axmatovaya hücumlar
edilmişdi. Əlbəttə, o zamankı
anlayışla bütün başqa respublikalar kimi Azərbaycanda
da belələrini ifşa etmək lazım idi. Azərbaycan dramaturgiyasında gözəl komediya
yazarı Sabit Rəhmanı Sovet həyatını qara rənglərlə
göstərməkdə, Əzizə xanımı da salon
lirikasını tərənnümdə “ifşa” etdilər.
Ona görə də kitabı yandırmışdılar.
Sonralar yazıçıya böyük şöhrət
gətirən "Şirvan"
adı altında bir
trilogiya - üçlüyü çap olunmuşdu. “Vətənə
qayıt”, “Aləmdə səsim var mənim”, “Yad et məni”.
Bu əsərlər, xüsusilə “Aləmdə
səsim var mənim” romanı ona sözün əsl mənasında populyarlıq gətirdi.
Onun əsərlərinin
canını vətənə,
millətə bağlılıq, tarixi həqiqətləri
olduğu kimi göstərmək istəyi təşkil edir. “Millətimin
mənliyini təsdiq edən, qədimliyini, ululuğunu
özündə daşıyan nə varsa saxlanmasını,
unudulmamasını istəmişəm. Odur
ki, öyrəndiklərimi yeri düşdükcə
yazılarımda qoruyuram. Özümüzlə
heç nə aparmamalıyıq. Bildiklərimiz millətin
gənc nəslinə qaytarılmalıdır... Bu baxımdan iki əsər məni həmişə
narahat edib. Birinci ”Şirvan"
seriyasından olan “Yad et məni” romanıdır. İlkin düşüncəmdə
mən bu əsərdə
üç dostun, Sabir, Səhhət və Hadinin
dostluq əlaqəsini əsas alacaqdım. Lakin əsər
üzərində işlədiyim dövrdə böyük
hörmət bəslədiyim xalq yazıçısı Əbülhəsən
mənə dedi ki, talesiz bir nasirimiz Hadi haqqında roman
yazır. Sən bacardıqca Hadiyə toxunma.
Mən ustadın sözünü yerə
salmadım. Amma əvəzində “Yad et məni”
romanını ürəyimdə şikəst övlad hesab
edirəm. O üçlük başqa cür səslənərdi.
Lakin mən heç vaxt yazıb, oxucuya təqdim
etdiyim hər hansı əsəri yenidən işləməmişəm
və işləyə də bilmirəm".
O, həm də böyük tədqiqatçı
alim idi
Onlarla bədii əsərlərin müəllifi olan Əzizə
Cəfərzadə, eyni zamanda, bir tədqiqatçı alim
kimi Azərbaycan elmi qarşısında təqdirəlayiq xidmətlər
göstərmişdir. Onun klassik Azərbaycan ədəbiyyatının,
xüsusilə də şifahi ədəbi irsimizin öyrənilməsi
sahəsində gərgin elmi axtarışlarının bəhrəsi
olan əsərlər həmişə elmi ictimaiyyətin
marağına səbəb olmuşdur. Əzizə
xanımın elmi-tədqiqatları onun ədəbi
yaradıcılığına da güclü təsir göstərmiş
və yazıçının əsərlərini Azərbaycan
dilinin saflığı və təmizliyi uğrunda mübarizənin
bariz nümunəsinə çevirmişdir. Əzizə xanım ədəbi və elmi
yaradıcılığı pedaqoji fəaliyyətlə
uğurlu bir şəkildə əlaqələndirməyi
bacarırdı. Elmi tədqiqatçı
kimi bir sıra aşıq və şairlərin əsərlərini
toplayıb çap etdirmişdir ki, bunlara “Fatma xanım Kəminə”
(1971), “Könül çırpıntıları” (1972), “Azərbaycanın
aşıq və şair qadınları” (1974, 1991), “Azərbaycanın
şair və aşıq qadınları” (II nəşr 2003),
“Şirvanın üç şairi” (1971), “Mücrüm Kərim
Vardani. Sünbülstan” (1978), “Abdulla
Padarlı. Seçilmiş əsərləri”
(1979), “Hər budaqdan bir yarpaq” (1983) daxildir. Onun bir
çox toplayıb çap etdirdiyi əsərlərin əsas
hissəsini ana və qadın mövzusu təşkil edir ki,
bunlar da Əzizə xanıma romanlarından az
şöhrət gətirməmişdir. Bu
kitablar vasitəsi ilə o, ta qədim dövrlərdən Azərbaycanda
yüksək poetik səviyyəli yazılı və
şifahi qadın yaradıcılığının
mövcud olduğunu və dünya ədəbiyyatında
öndər olduğunu sübut etmişdir. Bu əsərlərlə yanaşı onun yüzlərlə
məqalə, oçerk, elmi tədqiqat və publisistik məqalələri
dövrü mətbuatda çap edilmişdir.
O, “Natəvan”
adlı kino ssenari, çoxlu sayda radio-televiziya pyesləri
xatirat və saysız-hesabsız bayatı yazmışdır.
Əzizə xanım folklorumuzun vurğunu idi, “Bayatı
düşüncələrim”, “Xızır Nəbi”, “Novruz” və
başqa Azərbaycan adət-ənənələri,
etnoqrafiyası ilə bağlı yazıları,
televiziya-radioda çıxışları onu xalqın
sevimlisi etmişdir. Bir çox xarici ölkələrdə,
o cümlədən Yuqoslaviya, Suriya, Kipr, Hindistan,
Sinqapur, Malaziya, İsrail, Iraq və Türkiyədə beynəlxalq əhəmiyyətli
tədbirlərin iştirakçısı olmuşdur. Bu ölkələrin kitabxanalarından tarixi əsərlər
ilə bağlı məlumatlar toplamış və səyahət
gündəlikləri yazmışdır. Bunlardan
birində 1965-1966-cı illərdə həyat
yoldaşının işi ilə bağlı Qanaya (Afrika) səfərinin
gündəlikləri “Qızıl sahilə səyahət”
(1968) xatiratını yazmasıdır.
Öz vəsaiti hesabına məktəb
tikdirmişdi
Əzizə
xanım bir sıra xarici müəlliflərin, o cümlədən
S.Smirnovun “Brest qalası”, Ş.Rəşidovun “Güclü
dalğa”, A.Lixanovun “Mənim generalım”, Ə.Kabaklının
“Əjdaha daşı”, S.Çokumun “Bizim diyar” və sair əsərlərini
ana dilinə tərcümə etmiş, bir çox kitabın
redaktoru olmuşdur. Onun əsərləri də bir sıra
xarici dillərə, o cümlədən rus, fars,
tacik, ərəb, qazax və sair tərcümə edilib xaricdə
nəşr edilmişdir. Fasiləsiz olaraq
televiziya və radioda müxtəlif mövzularda
çıxışlar etmiş, televiziyada “Klassik irsimizdən”,
“Aşıq Pəri” və sair çoxsayı proqramların
müəllifi və aparıcısı olmuşdur. Bu verilişlər vasitəsi ilə xalqa Azərbaycan
klassik və müasir ədəbi irsini təbliğ
etmişdir. Bununla yanaşı o, radioda Cənubi
Azərbaycan üçün verilən proqramların və “Ana” radio jurnalının
uzun illər daimi iştirakçısı
olmuşdur.
1981-1989-cu illərdə Respublika Qadınlar Şurasının sədri
vəzifəsində işləmişdir. Azərbaycan
qadın və uşaqlarının hüquqlarının
qorunması sahəsində
aktiv fəaliyyət göstərmiş, respublikanın
ən ucqar rayon-kəndlərinə belə
dəfələrlə getmiş
və millətin tarixi, taleyi ilə bağlı problemlərlə tanış olmuş,
bu problemlərin həll edilməsində yaxından iştirak etmişdir. O, həyatı
boyu xeyriyyəçiliklə
məşğul olmuş,
1979-cu ildə indiki Hacıqabul rayonunun Tağılı kəndində
öz vəsaiti hesabına orta məktəb və klub binası tikdirmişdir. Azərbaycanın müstəqilliyi uğrunda və erməni təcavüzünə
qarşı hərəkatda
daim öndə və fəal iştirak edən bir vətəndaş olmuşdur.
Əzizə Cəfərzadənin Azərbaycan
elmi və ədəbiyyatı qarşısında
göstərdiyi xidmətlər
yüksək qiymətləndirilmişdir. O, dönə-dönə
müxtəlif fəxri
fərmanlar, “Xalqlar dostluğu” ordeni və müstəqil Azərbaycanın ali mükafatı - “Şöhrət” ordeni ilə təltif edilmişdir. Əzizə Cəfərzadə 2003-cü il sentyabrın 4-də
ömrünün 82-ci ilində
uzun sürən ağır xəstəlikdən
sonra haqqın dərgahına qovuşmuş
və vəsiyyətinə
əsasən Tağılı
kəndində valideynləri,
həyat yoldaşı
və qardaşları
ilə bir məzarlıqda dəfn olunmuşdur.
“Azadlıq”ın
Araşdırmaçı Jurnalistlər
Qrupu KIV-ə Dövlət
Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə
çap edilir
Azadlıq.- 2011.- 9 aprel.- S.13.