Unudulmaz obrazlar ustası Həsənağa
Salayev
Səhnədə ilk uğurlar...
Azərbaycan teatr və
kino sənətinin inkişafında xüsusi
əməyi olan sənətkarlar sırasında
unudulmaz obrazlar ustası Həsənağa
Salayev də yer alır.
O, Azərbaycan səhnəsində
çətin, amma dəyərli ömür yolu keçən ustadlardandır. Cəmi 60
il yaşasa
da, yaddaşlarda müxtəlif xarakterli obrazların mahir ifaçısı kimi qaldı.
Həsənağa Dərya oğlu Salayev 5 dekabr 1921-ci ildə Bakıda qulluqçu ailəsində doğulub.
Atası Dərya kişi oğlu
yeddi yaşına çatanda onu Bakıdakı 6-cı Şura
məktəbinə qoyub.
Həsənağa 1937-ci ildə oranın
doqquzuncu sinfini yüksək qiymətlərlə
bitirib. Elə həmin il
Bakı Teatr Texnikumuna daxil olub. Tələbə ikən 1938-ci ildə
Akademik Milli Dram Teatrının aktyor heyətinə qəbul edilib. 1941-ci ildə təhsilini başa vurduğu günlərdə müharibəyə
gedib və doğma teatra 1946-cı ildə qayıdıb.
Qısa müddətdə Həsənağa
Salayev teatrın repertuarında yer tutan və təzə
hazırlanan tamaşalarında
maraqlı rollar oynayıb.
Ötən əsrin 30-cu illərində
Azərbaycan teatrında
artıq möhtəşəm
bir aktyor dəstəsi fəaliyyət
göstərirdi:ÿSidqi Ruhulla,
Mirzağa Əliyev, Mərziyyə Davudova, Sona Hacıyeva, Mustafa Mərdanov, Rza Təhmasib, Kazım Ziya, Rza Əfqanlı
və onlarla başqaları. Həsənağa Salayev elə
gənclik illərindən
ürəyində səhnəyə,
teatra böyük bir məhəbbət yaşadırdı. Korifeylərlə eyni sırada bir səhnədə olmaq, müxtəlif obrazlar yaratmaq onun üçün çətin olmadı.
Səhnədə ilk rolu Səməd Vurğunun “Xanlar” pyesinin tamaşasındakı jandarm
olub. Tamaşada
tərəf-müqabili görkəmli
səhnə ustası
Mərziyyə Davudova
Həsənağa Salayevin
rolunu yüksək qiymətləndirmişdi: “Sən
bu rolu elə
gözəl oynadın
ki, mən səhnədə özümü
əsl jandarm qarşısında hiss edirdim.
İnanıram ki, sən yaxşı artist olacaqsan”.
Onun sonrakı yolları İkinci Dünya Müharibəsinin
qanlı-qadalı günlərindən
keçdi. Qələbədən sonra yenidən
doğma kollektivə qayıtdı. O, yenidən
səhnədə onlarla
müxtəlif xarakterli
obrazlar yaratdı. Klassik dramaturgiya ilə yanaşı, müasirlərinin
də əsərlərindən
təqdim etdiyi rollar həm həmkarları, həm də sənətsevərlər
tərəfindən rəğbətlə
qarşılandı.
Müxtəlif illərdə Səməd
Vurğunun “Fərhad və Şirin” (Fərhad), “Vaqif” (Eldar, Qacar və
Vaqif), Zeynal Xəlilin “Qatır Məmməd” (Əziz), Ənvər Məmmədxanlının
“Şərqin səhəri”
(Mustafa), Vilyam Şekspirin
“Otello” (Montano), “Antoni
və Kleopatra” (Sezar), “Qış nağılı” (Florizel və Leont), Nazim Hikmətin “Türkiyədə” (Hüseyn
Həlim), Mirzə İbrahimovun “Həyat” (Abbas), Mehdi Hüseynin
“Cavanşir” (Qartal və Söhrab), “Alov” (Əmin Bəxtiyarov) və başqa neçə-neçə
əsərlərin tamaşalarında
xarakterik səhnə surətləri yaradıb.
Cahandar ağanın məharətli ifaçısı
Həsənağa Salayevin bir aktyor kimi
yetişməsində teatrın
rejissorlarından xalq artistləri Adil Isgəndərovun, Mehdi Məmmədovun, Ələsgər
Şərifovun, əməkdar
incəsənət xadimi
Tofiq Kazımovun və başqalarının
böyük əməyi
olmuşdur. Həsənağa Salayev dolğun,
psixoloji xarakterə malik mürəkkəb obrazları müvəffəqiyyətlə
yaradırdı. Onun rolları
heç vaxt bir-birinə bənzəməzdi.
Xüsusilə də, C.Cabbarlının,
H.Cavidin, S.Vurğunun,
M.Hüseynin, M.İbrahimovun
tamaşaya qoyulmuş
əsərlərində Həsənağa
Salayev özünəməxsus
artistlik məharətini
bütün varlığı
ilə aça bilirdi.
Böyük türk şairi Nazim Hikmət Azərbaycanda olarkən Milli Dram Teatrında onun “Şöhrət və ya unudulan
adam” əsəri
göstərildi. Həsənağa Salayev də həmin tamaşada iştirak edirdi. Onun yaratdığı Doktor obrazı bütün salonu heyrətə gətirmişdi. Bu obraz
haqqında Mehdi Məmmədov yazırdı:
“Əgər hər hansı bir aktyor desəydi ki, mən səhnədə
Hamlet obrazını yaratmışam,
ona belə cavab verərdim: kaş mən də Həsənağa Salayev kimi Doktor
obrazını oynamış
olaydım”.
Həsənağa Salayevin yaratdığı obrazlar
tamaşaçıların qəlbində uzun müddət yaşayırdı.
Onun “Oqtay Eloğlu” (C.Cabbarlı) tamaşasında
yaratdığı baş
qəhrəman haqqında
uzun illər mətbuatda müxtəlif
fikirlər səsləndi.
Səhnə fədaisinin yaratdığı
həmin monumental obraz
bu günə kimi əvəzedilməz olaraq qalmaqdadır.
Həsənağa Salayev teatrla
yanaşı, kino sahəsində də çalışırdı.
O, “Azərbaycanfilm” kinostudiyasının
istehsal etdiyi “Fətəli xan”, “Görüş”, “O olmasın,
bu olsun”, “Onu bağışlamaq olarmı?”, “Koroğlu”, “İstintaq davam edir” bədii və “Aygün” televiziya filmlərində Süleyman, Musa, Əzim Əzimzadə, Qüdrət,
Eyvaz, Mayor Rüstəmov,
Əmirxan rollarına
çəkilib.
Bu gün də həmin filmlərə maraqla baxılır, Həsənağa
Salayevin sirayətedici
səsi, müxtəlif
jestləri, tamaşaçıda
xoş ovqat yaradır. “Istintaq davam
edir” bədii filmində Həsənağa
Salayev həm baş rolda oynayıb, həm də bu ekran
əsərinin rejissoru
olub.
1961-ci ildə ilk dəfə olaraq, Azərbaycanda bədii televiziya filmi çəkildi. S.Vurğunun
“Aygün” poeması əsasında çəkilmiş
eyni adlı filmdə Əmirxan obrazının yaradıcısı
da Həsənağa Salayevdir. O, bu obrazın daxili sarsıntılarını, ziddiyyətini,
çaşqınlığını olduqca təbii oynayıb. “Azərbaycanfilm”
kinostudiyasının bədii
şurasının uzun
müddət üzvü
olmuş Həsənağa
Salayev xarici filmlərin Azərbaycan dilində səsləndirilməsində
də iştirak etmişdir. Onun repertuarı həmişə
rəngarəng idi.
İstər televiziyada, istərsə
də radio tamaşalarında
saysız-hesabsız rollar
yaratmışdır. Xüsusilə də, İ.Şıxlının
“Dəli Kür” romanı üzrə səhnələşdirilmiş radio tamaşasında Həsənağa
Salayevin təqdim etdiyi Cahandar ağa obrazı böyük şöhrət
qazandı. Həsənağa Salayevin səsindəki amiranəlik, mətinlik, qətiyyətlilik əsl bəy, xan xarakterinin
açılmasında əvəzsiz
rol oynadı.
Azərbaycandan uzaqlarda da tanınırdı...
Onu təkcə Azərbaycanda deyil, keçmiş SSRI-nin bütün müttəfiq
respublikalarında da yaxşı tanıyırdılar.
Oynadığı rollara görə
hətta qastrollara getdiyi yerlərin mükafatlarını alırdı.
Həsənağa Salayev səhnədə
çılğın xarakteri,
sərbəst səhnə
davranışı, boy-buxunu
ilə seçilirdi.
Gurultulu və cingiltili səsini məharətlə
tənzimləyən aktyor
romantik rollarla realist personajları, mürəkkəb
psixoloji dönüşlü
dramatik obrazları eyni məharətlə oynaya bilirdi. Həsənağa Salayev ruhən,
emosiya coşqunluğu,
səs diapazonu ilə romantik aktyor idi, ancaq
lirik, dramatik və psixoloji rolları da məharətlə oynayıb.
Çoxcəhətli yaradıcılığı
ilə müxtəlif
səpkili rollar yaradaraq sənət xəzinəmizin ən parlaq incisinə çevrilmiş Həsənağa
Salayevin fəaliyyəti
bütövlükdə bir
örnəkdir. Təəssüf ki, onun teatr səhnəsində yaratdığı saysız-hesabsız
obrazlar lentə alınmayıb. Amma bədii
filmlərdəki maraqlı
obrazları bu istedadlı sənət fədaisinin aktyorluq məharətindən xəbər
verir.
Həsənağa Salayev teatrın
inkişafındakı xidmətlərinə
görə bir sıra mükafatlara layiq görülüb.
O, aktyorluq sənətində
qazandığı qələbələrə
görə 10 iyun
1959-cu ildə Azərbaycan
Respublikasının əməkdar
artisti, 1974-cü ildə
isə xalq artisti fəxri adları ilə təltif edilib. Həsənağa Salayev məzunu
olduğu Azərbaycan
Dövlət Incəsənət
Institutunda “Səhnə
danışığı” fənnindən dərs deyirdi. Öz zəngin təcrübəsini
gələcək aktyorlara
öyrətməkdən xüsusi
zövq alırdı.
Yaradıcılığının ən müdrik
çağında - 54 yaşında
Həsənağa Salayev
qəfildən iflic xəstəliyinə düçar
olub. Bir daha səhnəyə çıxmayan
aktyor 2 oktyabr 1981-ci ildə dünyasını
dəyişib.
“Azadlıq”ın Araşdırmaçı
Jurnalistlər Qrupu KIV-ə
Dövlət Dəstəyi
Fondunun maliyyə dəstəyilə çap
edilir
Azadlıq.-
2012.- 9 aprel.- S.14.