Azərbaycanın
ilk kanon
ifaçısı
Məhsəti
xanımdan Asya xanıma...
Azərbaycanın
çox qədim musiqi
alətlərindən olan kanon
Yaxın və Orta Şərqdə, eləcə
də Azərbaycan ərazisində tarixən geniş
yayılmışdır. Azərbaycan klassiklərindən Nizami Gəncəvinin, Məhəmməd Füzulinin və başqalarının əsərlərində
bu musiqi aləti (qanun) haqqında geniş məlumat
verilmişdir. XII əsrdə
yaşayıb-yaratmış, Şərq musiqi
elmini dərindən bilən şairə
Məhsəti Gəncəvi qanun və
çəng alətlərinin məharətli
ifaçısı olmuşdur.
Uzun tarixi
inkişaf yolu keçən bu alət zaman-zaman formalaşaraq,
dövrümüzə hazırkı forması kimi gəlib
çatmışdır. Azərbaycan musiqi mədəniyyəti
tarixində xüsusi xidmətləri olan Məşədi Cəmil
Əmirov 1912-ci ildə Türkiyədə olarkən, Şərqdə
məşhur olan musiqi alətlərindən ud və qanunda
çalmağı öyrənmiş və 1913-cü ildə
vətənə qayıdarkən
özü ilə bu iki aləti də gətirmişdir.
Azərbaycanın
ilk kanon ifaçısı Asya Tağıyeva olub və 1959-cu
ildə onun ifasında ilk dəfə Azərbaycanda bu alətdə
“Bayatı-Şiraz” və “Çahargah” muğamları vala
yazılıb.
1957-ci ildə
Moskvada keçirilən Tələbə və Gənclərin
VI Ümumdünya festivalında Asya Tağıyeva
“Yaradıcılıq müvəffəqiyyətinə görə”
Qızıl medalla təltif olunur. Festivalda
çıxış edəndən sonra xalq artisti, bəstəkar
Səid Rüstəmov Asya xanımı Azərbaycana dəvət
edir. O, Respublika Mədəniyyət Nazirliyinin dəvətilə
Bakıya gəlir. Asya xanımın Azərbaycana gəlişi
ilə respublikamızda qanun
ifaçılığının yenidən əsası
qoyulur. O, bir müddət Azərbaycan televiziyası və
radiosunun Xalq Çalğı Alətləri orkestrində
çalışır.
Asya
Tağıyeva bu sənətə gəlişini belə
xatırlayır: “Uşaqlıqdan musiqini çox sevmişəm.
İrəvanda yaşayarkən pionerlər evində xor dərnəyinə
gedirdim. 1954-cü ildə musiqi məktəbinə daxil oldum. Əvvəlcə
vokal sinfində oxumaq istəyirdim. Çünki müsabiqələrdə
yaxşı oxuduğuma görə mənə vokalist
olmağımı məsləhət görürdülər.
Ancaq yaşım çatmadı. Bu aləti görəndən
sonra xoşuma gəldi və kanonda çalmağa
başladım. Mənə evdə alət almaq istəmirdilər.
”Ermənilərlə oxuyur, yəqin müğənni
olacaq" - deyə fikirləşirdilər. Ancaq mən
inadkarlıq göstərərək müsabiqədən
keçib kanon sinfinə daxil oldum. Sonra məni Ermənistanın
Dövlət rəqs ansamblına dəvət etdilər.
1956-cı ildə Moskva dekadası başlandı. Dekadada
uğurlu iştirak etdiyim üçün “Əməkdə
müvəffəqiyyətə görə” medalı və bir
aylıq əmək haqqı ilə təltif olundum. Bir ildən
sonra Moskvada Ümumdünya festivalında iştirak etmək
üçün təşkil olunan müsabiqədə I dərəcəli
diploma və qızıl medala layiq görüldüm.
Festivalda isə III dərəcəli bürünc medal
qazandım. Azərbaycandan olan nümayəndələr
komissiyanın üzvü olarkən azərbaycanlı
qızı olduğumu bilib, mənimlə maraqlandılar. Onlar
məni işləmək üçün Bakıya dəvət
etdilər. Mən də onların təklifini qəbul etdim.
Bakıda “Bayatı-Şiraz”la başlanan yol
1958-ci Dövlət Televiziyasının
Xalq Çalğı
Alətləri Orkestrində
solist kimi işə başladım.
Bir il sonra
Moskvada keçirilən
Azərbaycan ongünlüyündə
iştirak etdim. Dekadanın açılışı
mənim solo ifamda “Bayatı-Şiraz” muğamı
ilə başladı.
Dekadadan sonra Ali Sovetin Fəxri Fərmanı ilə təltif olundum. Ailə qurandan sonra da orkestrdə
fəaliyyətimi davam
etdirirdim. 1963-cü ildə
incəsənət ustalarının
Bolqarıstan şəhərində
keçirilən bir aylıq solo konsertində iştirak etdim. Müslüm Maqomayev, Sara Qədimova, Habil Əliyev, Lütfiyar İmanov, Sona Aslanova kimi tanınmış
sənətkarlarla birlikdə
mən də səhnəyə çıxdım.
Qayıdandan sonra Filarmoniyanın solisti kimi fəaliyyətə başladım. Eyni zamanda, İncəsənət
İnstitutunun teatrşünaslıq
şöbəsində oxuyurdum.
Aydın Qaradağlı,
Lütfiyar İmanov da mənimlə oxuyurdular. 1964-cü ildə
Moskvanın Kreml sarayında bəstəkar
Zakir Bağırovun
“2 arfa üçün”
əsərini çaldım.
Bu ifam Moskva arfa ustalarının çox xoşuna gəldi və Zakir Bağırovdan bu əsəri 4 arfa üçün yazmasını xahiş etdilər. Bir il sonra Moldovada
keçirilən ongünlükdə
də görkəmli sənətkarlarla bir yerdə solo ifamla çıxış eləmişəm.
Eləcə də Kiyevdə keçirilən
bir aylıq konsertdə solo ifam böyük rəğbətlə
qarşılandı. Yaxşı
bir alətimin olmasını həmişə
arzulayırdım. Bu barədə
maestro Niyazidən də
xahiş eləmişdim
ki, mənə yaxşı bir alət tapsınlar. Türkiyədə radio vasitəsilə
konsert verəndən sonra İstanbul radiosunun solisti Sumar məni dəvət elədi. İfamdan o qədər xoşlandı ki, çalandan sonra bir neçə türk musiqilərinin notları ilə birlikdə öz sədəfli alətini mənə bağışladı..."
Asya xanım 1965-ci ildən əməkdar incəsənət xadimi Əhməd Bakıxanovun rəhbərliyi ilə Xalq çalğı alətləri ansamblında
çalışmağa başlayıb.
O dövrlərdə filarmoniyanın
konsert afişalarında
tez-tez Asya Tağıyevanın adını
Rəşid Behbudov,
Sara Qədimova, Şövkət
Ələkbərova, İslam
Rzayev, Əhsən Dadaşov, Xan Şuşinski, Niyazi, Arif Babayev, Şəfiqə
Eyvazova, Natəvan Şeyxova, Canəli Əkbərov, Hacı Məmmədov və başqa korifey sənətkarlarla birlikdə
görmək olurdu.
“Qanun” sinfinin
müəllimi
Asya xanım Cahangir Cahangirovun rəhbərliyi ilə Azərbaycan Dövlət Filarmoniyasının Mahnı
və Rəqs ansamblında da bir müddət çalışmışdır. Bu ansamblla dünyanın bir çox ölkələrində, keçmiş
Sovet İttifaqının
Moskva, Leninqrad, şəhərlərində, Ukrayna,
Orta Asiya, Pribaltikada qastrol səfərlərində müvəffəqiyyətli
çıxışlar etmişdir.
1965-ci ildə Asəf Zeynallı adına Musiqi Məktəbində
“Qanun” sinfi açıldı və Asya Tağıyeva
Azərbaycanın ilk qanun
ifaçısı kimi
bu sinfə müəllim təyin edildi.
1967-ci ildə Asya Tağıyeva Azərbaycan
Radio və televiziyasında
Gülarə Əliyevanın
rəhbərliyi ilə
yaranmış
“Dan Ulduzu” instrumental ansamblına
dəvət alıb və bir müddət
bu kollektivdə çalışıb.
Asya xanım ifaçılıqla yanaşı,
müəllimlik fəaliyyətinə
görə də bir çox fəxri fərmanlarla təltif olunmuşdur. Bunlar müxtəlif illərdə müsabiqələrdə
müvəffəqiyyətli tələbə hazırlığına
görə verilmiş
mükafatlar idi.
1984-cü ildə Asya Tağıyeva Ü.Hacıbəyov
adına Bakı Musiqi Akademiyasında “Qanun” sinfinin fəaliyyətinə rəhbərlik etmək üçün dəvət
olunur. O, 1988-89-cu illərdə
burada müəllim kimi fəaliyyət göstərir. Asya Tağıyeva fəaliyyət
göstərdiyi 45 il ərzində çoxlu sayda tələbələr
yetişdirib. İndi onların sorağı dünyanın bir çox ölkələrindən
gəlir.
Asya Tağıyeva: “Kanon” Nizaminin, Füzulinin əsərində
təsvir olunub. Klassik irsdə alətlərin bəhsində
“sən nə qədər bəxtəvərsən
ki, öz sevdiyin adamın qucağında uzanmısan”
- deyə kanonu təsvir ediblər. Bu alətin tarixi naməlumdur. O vaxt sərhədlər açıq
olanda get-gəl çox olurmuş. Ona görə də hansı ölkədən gətirildiyi
dəqiq bilinmir. Ermənilər də özləri üçün
götürüb çalıblar.İrəvanda
kanon çalmaq üzrə 3-cü tələbə
mən olmuşam. Azərbaycanda da ilk kanonçalan mən olmuşam. O vaxt qəzetlərdə bu başlıqla yazılar da gedirdi. Mən
radioda, televiziyada, dövlət konsertlərində
solo çalırdım..."
Asya Tağıyeva 2011-ci ildə 76 yaşında Bakıda vəfat edib.
“Azadlıq”ın Araşdırmaçı Jurnalistlər
Qrupu KİV-ə Dövlət
Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə
çap edilir
Azadlıq.- 2012.- 8 avqust.- S.14.