Məlikovların
teatr fədaisi Məhəmməd bəy
«Sözün əsl mənasında
səhnə dəlisi...»
Azərbaycan teatr sənətinin inkişafında mühüm xidmətləri olan
şəxslərdən biri də Məhəmməd
bəy Məlikovdur. O, böyük maarifçi Həsən bəy Zərdabinin
qardaşı oğludur. Məhəmməd
bəy müxtəlif vaxtlarda Bakı
teatrlarında aktyorluq etmiş,
bir çox obrazlar yaratmışdır. O, əsl teatr fədaisi idi, teatrda gah
inzibatçı, gah rejissor
kimi fəaliyyət göstərmiş, hətta
aktyorların geyimlərini hazırlamış, yeri gələndə qrimçini
də əvəz etmişdir.
Bu teatr fədaisinin həyat və yaradıcılığı haqqında yazılı materiallar azdır. Amma sənətkarın dünyaya göz açdığı rayonda yaradılmış bir saytda (www.zerdab.com) onunla bağlı ümumi bioqrafik məlumat əldə etmək mümkündür.
Məhəmməd bəy Məlikov Əlvəndi 1872-ci ildə Zərdab bölgəsinin Əlvənd kəndində anadan olmuşdur. Əmisi görkəmli ziyalı Həsən bəy Zərdabinin yaxını kimi, hələ uşaqlıqdan o dövrün mütərəqqi ziyalılarının əhatəsində olmuş, Azərbaycan və rus dillərini mükəmməl öyrənmişdir.
Məhəmməd bəy Əlvəndi 19-cu əsrin sonlarına yaxın Bakıya gələrək dövrün qabaqcıl ziyalıları ilə yaxından ünsiyyətdə olmuş, bir müddət müstəntiq yanında dilmanc işləmiş, hətta vəkillik də etmişdir.
Məhəmməd bəy aktyorluğa 1890-cı ildə başlamışdır. O zaman Məlikovlar nəslinin başqa nümayəndələri də onunla birlikdə aktyorluq edirdilər.
Həmin vaxt Müsəlman dram teatrı cəmiyyətinə də ilk üzv olanlardan biri Məhəmməd bəy idi. Hüseyn Ərəblinski, Əbülfət Vəli də həmin cəmiyyətə ilk üzv yazılanlardan olmuşdur.
Xalq artisti Hacıağa Abbasov bu barədə belə yazırdı: Məhəmməd bəy Əlvəndi ucaboy, möhkəm bədənli, sağlam düşüncəli bir şəxs idi. Sözün əsl mənasında səhnə dəlisi idi. Onun bu sevgisi ağıllı zəhmətindən qidalanan qüvvətli istedadından doğurdu.... Doğrudan da Məhəmməd bəy Əlvəndi ömrünü Azərbaycan teatrının tərəqqisinə həsr etmiş bir sənətkar idi.
Məhəmməd bəy 1908-ci il noyabrın 4-də bir qrup müsəlman ziyalısı ilə bir vaxtlar Həsən bəy Zərdabinin redaktoru olduğu Kaspi qəzetində Nicat cəmiyyəti nəzdində teatr qrupu təşkil etmək təşəbbüsü ilə çıxış etmiş, imkanlı adamlara bu teatrın təşkili üçün maddi və mənəvi yardım göstərməyə çağırmışdır.
Bu
çağırışdan iki gün sonra - noyabrın
6-da onlar Bakı şəhər
teatrında Qoqolun Müfəttiş əsərini
tamaşaya qoymuşlar.
Həmin tamaşada Məhəmməd
Əlvəndi Osipi, Hüseyn
Ərəblinski Dobçinski rolunu məharətlə ifa
etmişlər.
Milli teatra töhfələr...
Azərbaycan teatrının salnaməsi kitabında Tərəqqi qəzetinin 1909-cu il sentyabrın 16-da dərc etdiyi belə bir məlumatda deyilir ki, Nicat cəmiyyətinin heyəti teatr seksiyasını ləğv edib, əvəzində sədr İ.Aşurbəyovun məsulluğu və sədrliyi ilə yeni mövsüm üçün dram truppası təşkil etmişdir. Truppaya Ərəblinski, Əlvəndi, Vəli Muradov, Rzayev və Sarabski daxildir...".
Məhəmməd bəy müxtəlif vaxtlarda Mehdi bəy Hacınski, görkəmli səhnə ustamız Nəsibə xanım Zeynalovanın atası Cahangir Zeynalov və başqa nəhəng sənətkarlarla birlikdə dəfələrlə səhnəyə çıxmışdır. O, hətta ucqar rayon və kəndlərə gedərək tamaşalar göstərir, teatrı təbliğ edir, savadsızlığın, nadanlığın, mövhumat və cəhalətin hökm sürdüyü əyalətlərdə mədəniyyətin inkişafı üçün əlindən gələni edirdi.
Məhəmməd bəyin bu xidməti həmin dövr mürtəce qüvvələrin xoşuna gəlmirdi. Mürtəce qüvvələr dövrün vicdanlı, namuslu sənətkarlarının səhnədən qovulmasına nail oldular, onlar təqib edildi, məşəqqətlər yaşadı. Azərbaycan teatrının dörd nəhəng siması Cahangir Zeynalov, Əbülfət Vəli, Hüseyn Ərəblinski və Məhəmməd bəy Əlvəndi təqribən eyni vaxtda ayrı-ayrı şəraitdə fəlakətə düçar oldular.
Müasirləri xatirələrində yazırlar ki, Əlvəndi Bakıda Qurbanov küçəsində çay fabrikinin yanında ikinci mərtəbədə yaşayırdı. O, həyatda çox səmimi, sadə bir insan idi. Məhəmməd bəy müxtəlif vaxtlarda M.F.Axundovun Hacı Qara komediyasında Heydər bəy, N.B.Vəzirovun Yağışdan çıxdıq, yağmura düşdük və Müsbəti-Fəxrəddin əsərlərində Əşrəf bəy və Rüstəm bəy, N.Nərimanovun Nadir şah faciəsində şah Təhmas, Ə.Haqverdiyevin Ağaməhəmmədşah Qacar dramında Murtuzaqulu xan, Ş.Saminin Dəmirçi Gavə əsərində Qəhtan, N.Qoqoloun Müfəttişində Osip, V.Şekspirin Otello faciəsində Yaqo, C.Molyerin Zorən təbib komediyasında təbib və daha neçə-neçə tamaşalarda parlaq obrazlar yaratmışdır.
O dövrün teatr resenziyalarında yazılırdı ki, Əlvəndinin yaratdığı obrazlar həyatiliyi, bədii dolğunluğu ilə fərqlənir.
Obozreniye teatrov jurnalı 1910-cu ildə çıxan ikinci nömrəsində Otello tamaşası haqqında dərc edilmiş resenziyada Ərəblinski, Əlvəndi və Vəlinin oyununa yüksək qiymət vermişdir.
Kaspi qəzetinin 4 dekabr 1910-cu il tarixli sayında dərc edilmiş bir xəbərdə deyilir: Başda Ərəblinski, Əlvəndi və Muradov olmaqla müsəlman artistlərinin oynadığı Pulsuzluq" etüdü yaxşı keçdi".
Yeni həqiqət qəzetinin
6 mart 1911-ci il tarixli sayında Kəblə Qubad
tamaşasında Mirzağa Əliyevin,
M.Əlvəndinin, S.Səlimbəyovun və Əli Islamov cənablarının öz
rollarını gözəl oynadıqları xəbər verilirdi.
Həyat da ona oyun oynadı...
Məhəmməd bəy zəmanənin haqsızlığından, Nicat
cəmiyyətinin aktyorları
dəyərdən salmasından
və bunun nəticəsi olaraq müsəlman teatrının
bərbad hala salınmasından inciyərək
teatrdan üz döndərmişdi.
Azərbaycan teatrının
salnaməsi kitabında
İqbal qəzetinin
1914-cü il 30 aprel sayındakı baş məqaləyə istinad edilərək qeyd olunub ki,
Nicat" cəmiyyəti
öz günahı üzündən artıq
teatr işindən əl çəkməyə
məcbur oldu. Vaxtilə çox parlaq olan səhnəmiz pərişan bir hala düşdü.
Qabil və məharətli artistlərimiz özlərini
kənara çəkdilər.
Müqtədir aktyorlarımız qürbətə getdilər.
Çünki dram oynamağa artıq
qüvvə qalmadı.
Camaat da artıq dramdan bir növ iyrəndi...".
Baku qəzeti 31 mart 1911-ci il tarixli sayında yazırdı: Nicat cəmiyyəti teatr işinə bir gəlir mənbəyi kimi baxır. Və bu səbəbdən
opera tamaşalarına əhəmiyyət
verib dram səhnəsini
başına buraxıb.
Nəticədə dram artistləri şəhər
və kəndlərə
dağılıb çörək
qazanmaq xatirinə sənətkarlığı peşəçiliyə
çevirməyə məcbur
olurlar. Ərəblinski, Vəli, Əlvəndi
kimi artistlər ehtiyac içində dolanmalı olurlar".
Millətini çox sevən, yaratdığı səhnə
obrazları ilə insanları ədalətə
və birliyə çağıran Məhəmməd
bəy Əlvəndi həyatının son illərində
acı bir ömür yaşadı. 1918-ci ilin mart qırğınlarını
gözləri ilə gördü və erməni vəhşiliyindən,
bu soyqırımdan sarsılaraq ruhi xəstəliyə düçar
oldu və tənhalıq içərisində,
elə ruhi xəstə vəziyyətində,
ürəkgöynədən bir şəraitdə həyatını itirdi.
Məhəmməd bəyin öz doğma kəndinin adını təxəllüs
kimi götürməsinin
bir səbəbi də o illərdə Bakı teatrlarında Məlikov soyadlı Mahmud bəy, Əhməd bəy və başqa eyni soyadlı aktyorların olması, eyni zamanda o dövrdə aktyorların təxəllüs
götürməsinin dəbdə
olması ilə bağlıdır.
Məhəmməd bəy Əlvəndinin məzarı harada olması, onun yaxınlarından, doğmalarından
həyatda kiminsə qalması hələ də məlum deyil.
Tədqiqatçı alim İnqilab Kərimov Məhəmməd
bəy Əlvəndi haqqında Məhəmməd
bəy Əlvəndi
əsərini yazmış
və onu kitab şəklində çap etdirmişdir. Bu əsərdə İnqilab
Kərimov Məhəmməd
bəy Məlikov Əlvəndinin Zərdabın
Əlvənd kəndində
doğulduğunun yazıb
təsdiq etmiş, əvvəlki səhv məlumata görə üzr istəmişdir.
Azadlıqın
Araşdırmaçı Jurnalistlər
Qrupu KİV-ə
Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə çap
edilir.
Azadlıq.- 2012.- 1 dekabr.- S.14.