Görkəmli alim, səyyah və tədqiqatçı Baba Kuhi Bakuvi
Pir Hüseyn Şirvaninin qardaşı
Görkəmli Azərbaycan
alimi, səyyah, şair
və tədqiqatçı Baba Kuhi Bakuvi uzaq
sərhədlərdə tanınan bir
şəxs olub. O, məşhur mütəfəkkir,
ilahiyyatçı və Şirvanşah Mənuçöhrün
vəziri Pir Hüseyn
Şirvaninin qardaşıdır. Pir Hüseynin Navahı kəndindəki
Pirsaatçay xanəgahı indiyə qədər
ziyarətgah kimi qorunub
saxlanmışdır.
Baba Kuhi Bakuvinin bioqrafiyası hər zaman mübahisə doğurub. Onun haqqında bioqrafik məlumatlarda əsasən Solmaz Rzaquluzadənin əsərinə istinad edilir. Solmaz Rzaquluzadə “Baba Kuhi Bakuvinin dünyagörüşü” kitabında ilk dəfə mütəfəkkirin yaradıcılığı nisbətən geniş araşdırmışdır. S.Rzaquluzadə Y.E.Bertelsin bir fikrini misal gətirirərək yazır: “Mənim dərin inamıma görə, Kuhinin ”Divan"ı həqiqətdə həm də ibn Bakuyə adlandırılan alim şeyxə məxsusdur. Biz də bu fikri bütövlükdə bölüşür və Baba Kuhi ilə ibn Bakuyənin eyniliyi fikrinə əsaslanıb, mütəfəkkirin tərcümeyi-halının təsvirinə keçirik."
Baba Kuhi 933-934-cü ildə Bakıda doğulub. O, yüz ildən artıq yaşayıb və 1074-cü ildə vəfat edib. Baba Kuhinin bütöv adının yazılışında da müəlliflərin fikirləri fərqlənir. Ancaq ümumi qənaətə görə, onun bütöv adı belə göstərilir: Əbu Abdullah Məhəmməd ibn Abdullah ibn Übeydullah ibn Bakuyə. Bəzən bu ada Şirazi, yaxud Nişapuri nisbəsi də artırılır. Bu, onunla bağlıdır ki, Kuhi uzun müddət Şirazda və Nişapurda yaşamışdır.
İlk təhsilini ruhani
atasından alan Kuhi gənc
yaşlarından müstəqil həyat tərzinə və səyahətlərə
meylli olmuşdur. O, əvvəlcə
Pirsaat düzündə, sonra
isə müqəddəs Babadağ
yaxınlığında məskunlaşır. Br çox tədqiqatçılar
belə hesab edirlər ki,
bu dağın adı Baba
Kuhinin şərəfinə belə
adlandırılmışdır. Sonralar o, Azərbaycanın müxtəlif yerlərinə,
İrana və başqa ölkələrə
səfərlər edir, alimlərlə görüşür, müqəddəs yerlərə
ziyarətə gedir. Müəyyən mənbələrin
məlumatlarına görə, o,
988-90-cı illərdə bir müddət
Şirvanda da
qalır. Ruhani-alim kimi
nüfuzu artan Baba Kuhi mühəddis-hədislər
tərtibçisi olmaq arzunda
idi. Lakin yeni hədislər toplamaq üçün çox
gəzmək, başqa ölkələrdə
yaşayan mühəddislərlə
görüşüb-danışmaq lazım gəlirdi. Bakuvi həddən artıq hədis
toplayır. Abdullah Ənsari onun öz sözlərinə
əsaslanaraq, yazır ki, Bakuvi
otuz min hekayət və
üç min hədis
yığmışdı.
“İlahi eşq ilə məst
olan” şair
Bakuvi
Şirazda Əbu Abdullah ibn Xəfifin yanında da bir neçə
il təhsil alır və məhz onun təsiri altında sufi
olur. Tədqiqatçılara görə, 981 -82ci illərdə
Xəfif dünyasını dəyişdikdən sonra Bakuvi
yenidən səyahətlərə çıxır, məşhur
elm mərkəzlərinə, o cümlədən, Bagdada səfər
edir. Sonra X-XI əsrlərdə sufi təliminin başlıca
yayılma nöqtəsi sayılan Nişapura gəlib
çıxır. S.Rzaquluzadə bu barədə belə
yazır: “Burada bir tərəfdən şeyx Bəyazid əl-Bistaminin
ekstaza çağıran, ”allahla qovuşmaqdan həzz
alan", “ilahi eşq ilə məst olan (ərəbcə:
sükr)” tələbələri, o biri tərəfdən
şeyx Cüneyd əl-Bağdadinin “ekstaz” və “sərməstlik”də
sufilər üçün təhlükə görən (sufi
bu zaman öz-özünü sün"i şəkildə
qızışdıraraq, fantaziyasını allahla həqiqətən
qovuşmaq kimi qələmə verir) ardıcılları
vardı. Cüneydin tələbələri sufi
üçün yeganə düzgün yolu “ayıqlıq”da (ərəbcə:
səhv), “sakit, ayıq ibadətdə’də
görürdülər... Mənbələrdə Bakuvinin
Xorasan alimi Əbu Əbd ər-Rəhman Sullami və
Əbül -Qasim Qüşeyri ilə dostluğu, Əbu Abbas
Nəhavəndi ilə elmi mübahisələri (həmin
mübahisələrdə Nəhavəndi Bakuvinin
üstünlüyünü e’tiraf etmişdi), həmçinin
o dövrdə böyük populyarlıq qazanmış sufi
şeyxi Əbu Səid ibn Əbül-Xeyrlə birbaşa təmaslarda
olması barədə də mə’lumatlar verilir”(Vikipedia).
Y.E.Bertels də Bakuvinin həyatının Nişapur
dövrü haqqında yazmışdır.
Sullaminin
ölümündən sonra onun sufi təriqətinin (xanəgahının)
başçılığı Bakuviyə keçmişdir.
Lakin hələ də müəmmalı qalan səbəblər
üzündən bircə il sonra o, Nişapurdan Şiraza köçür
və Şiraz yaxınlığındakı dağlarda, Cəfərabad
kəndində karst mağaralarının birində məskən
salır. O, ömrünün son illərini burada ibadətlə
məşğul olur, əsas əsərləri də burada
yaranır. Onu şöhrəti bütün şərqə
yayılır və yanına ziyarətə gəlirlər.
Sara
Aşurbəylinin “Orta əsrlər Bakısının tarixinə
dair oçerk” kitabında da Baba Kuhi Bakuvi haqqında məlumatlar
vardır: “Baba Kuhi batinidir. Lakin batiniliyin diapozonu o qədər
genişdir ki, bu məsələ üzərində xüsusilə
konkret bir şəkildə dayanmaq lazım gəlir... Belə
hesab edirlər ki, o, sufidir. Bəzi tədqiqatçılar isə
düşünürlər ki, o qələndər idi. Qələndərlər
isə heç də bütün məsələlərdə
sufilərlə uzlaşmırdılar.”
Baba
Kuhi Bakuvinin ərəb dilində günümüzə gəlib
çatmış fəlsəfi əsərləri də
vardır. Bunlar “Əxbar əl-arifin”, “Əxbar əl-qafilin”,
“Bədayət hal əl-həllac” və
başqalarıdır. Onun farsca şerlər divanı da
olmuşdur. Akademik Aqafangel Krımski bu “Divan” haqda yazır:
“Bu, sufi divanları arasında ən qədimlərindən
biridir. Burada çox zaman sufinin Allaha oxuduğu yanıqlı
məhəbbət nəğmələrini canlı, nazənin
bir gözələ vurulmuş gənc bir oğlanın
ehtiraslı mahnılarından ayırmaq çətinlik
törədir:
Mənim
könlüm sıxılır,
ancaq
cananımın eyninə deyil,
Hicrindən
xəstə olmuşam,
ancaq
o mənə dərman vermək istəmir
Gözlərimdən
qan yaş axır,
buludlardan
yağan yağışdan da güclü
Ancaq
onun dodaqları qaçır,
qəlbimin
yarasını sarımaq fikrində deyil.
Bakuvinin
divardan çıxan “Divan”ı
Bu
divanın ən qədim əlyazmalarından birinin olduqca
maraqlı tarixçəsi var. İran alimi Həbibullah İmad
öz evində təmir işləri apararkən divardan
tapdığı sandığın içindən Bakuvinin
“Divan”ının qədim nüsxəsi də
çıxır.
Bakuvinin Şiraz şəhərindəki məzarı yerli əhalinin və çoxsaylı zəvvarların ziyarətgahına çevrilib. Bu məzar barədə də çoxlu rəvayətlər danışırlar. Belə rəvayətlərin birində deyilir ki, Şərqin dahi sənətkarı, böyük İran şairi Hafiz Şirazi öz poetik vergisini bircə gecə bu məzarın yanında dua oxuyandan sonra qazanmışdır. Başqa bir rəvayətə görə isə, Şirvanşahlardan birinin qızı öz mərhum sevgilisinə yaxın olmaq, onun qəbrinə və bütün müsəlman aləmindən ziyarətinə gələnlərə qulluq eləmək məqsədilə buraya gəlmiş öləndə isə onun yanında dəfn olunmuşdur.
Baba Kuhi Bakuvi ölümündən sonrakı min il ərzində də daim böyük hörmətlə xatırlanan şəxsiyyətlərdən olub. Abbasqulu ağa Bakıxanovun “Gülüstani-İrəm” əsərində də onun adına rast gəlirik: “Tarixçilərin dediyinə görə, Şeyx Əbu Abdulla Əli bin Məhəmməd Bakılı həm dünyəvi, həm də ruhani elmlər sahəsində seçilirdi. O, uşaqlıq illərindən dövrünün ən görkəmli alimlərindən şeyx Abdulla Xəfifdən, şeyx Əbül-Qasım Quşeyridən və başqalarından dərs almış, məşhur şeyx Əbu Səid Əbül -Xeyrlə elmi mübahisəyə girişmiş və onun biliyini yüksək qiymətləndirən şeyx Əbül-Abbas Nəhavəndi ilə uzun müddət əlaqə saxlamışdır. Ömrünün son illərində o, xəlvətə çəkilərək, Şiraz yaxınlığında bir mağarada yaşamış, Şərqin ən savadlı alimləri burada onun ziyarətinə gəlmişlər. O, 1051-ci ildə Allahın rəhmətinə qovuşmuşdur.”
Şair-alimin dəfn olunduğu yer onun şərəfinə
Baba Kuhi
adlandırılır. Şərqin Nizami
Gəncəvi (“İskəndərnamə”də),
Sədi, Hafiz, Əbdürrəhman Cami, Nəsimi, Seyid
Əzim Şirvani kimi
dahi sənətkarları ona
şerlər həsr etmiş, öz əsərlərində Baba
Kuhini xatırlamışlar.
“Azadlıq”ın
Araşdırmaçı Jurnalistlər Qrupu
KİV-ə
Dövlət Dəstəyi Fondunun
maliyyə dəstəyilə çap edilir
Azadlıq.- 2012.- 14 dekabr.- S.14.