Azərbaycanın “Viktor
Hüqo”su
Yeni şerin
ustadı Həbib Sahir
Cənubi Azərbaycan
ədəbiyyatının ana dilli yazarları arasında xüsusi
yeri olan bir imza var.
Haqlı olaraq ədəbiyyatşünaslar
onu Azərbaycanın “Viktor
Hüqo”su
adlandırırlar. Mənsub olduğu
xalqın milli mücadilə tarixinə qələmi
ilə xidmət göstərmiş bir imza - Həbib Sahir. O, sözün əsl mənasında doğma ana türkcəsində
yazdığı əsərləri ilə həm xalqın milli dəyərlərinin qorunmasına, həm
də azadlıq mübarizəsinə misilsiz
töhfələr vermişdir.
Həbib
Sahir 1903-cü ildə Təbrizdə doğulub. O, atasını
çox tez itirib. İlk təhsilini mollaxanada
alıb. Son məktəb
illərində ustad Şəhriyarla bir yerdə təhsil alan Sahirin
bu tanışlığı
sonralar onların yaxın əlaqələrinin
yaranmasına səbəb
olub. Məktəbi bitirdikdən sonra
o, İstanbul Universitetinin
tarix və coğrafiya fakültəsini
bitirib. Ali təhsilini başa vurduqdan sonra gənc mütəxəssis
öz vətəninə
qayıdıb. Beləliklə, onun 40 illik müəllimlik
və ədəbi yaradıcılıq dövrü
başlanıb. Sahir Azərbaycanın
şəhər və
kəndlərində, sonralar
isə Qəzvin və Tehranda müəllimlik edib.
Həbib Sahir Azərbaycanın görkəmli şairi Tağı Rüfətin şagirdi hesab olunur. Tağı Rüfət Fransada
təhsil almış
və çağdaş
fransız şerini örnək götürərək,
şerdə yeniliyi, çağdaşlığı və sərbəstliyi təbliğ edirdi. Şair fransız poeziyasından təsirlənərək,
fars dilində
sərbəst şeirlər
yazırdı. Beləliklə, Tağı Rüfətin romantik bir şair
kimi gənc Sahirə böyük təsiri olduğu qeyd edilir. Müəlliminin sayəsində Həbib
Sahir türk və fransız şeirinə də dərindən bələd
olmuşdu. O, Lamartinin
məşhur “Göl”
poemasını Azərbaycan
türkcəsinə tərcümə
etmişdi. Sahir əvvəllər ustadı Rüfət kimi farsca sərbəst
şeirlər yazmağa
başlamış, ancaq
çox çəkmədən
yad dildə yazmaqdan imtina etmişdir.
Sahir istedadlı
bir şair və hekayə yazarı idi. Onun əsərləri
üç dildə (Azərbaycanca, farsca və fransızca) nəşr olunub. Məşhur şair Azərbaycan şerində yeni
bir üslubun əsasını qoyub və “İranda qabaqcıl Azərbaycan şeirinin
atası” ləqəbini alıb. Onun əsərləri
30 cilddə toplanıb. Sahir eyni zamanda Quranı mənzum şəkildə
çağdaş Azərbaycan dilinə tərcümə
edib.
Sahirin əsərləri
yeni bir nəslin yetişməsinə, tərbiyələnməsinə
və inkişafına böyük təsir göstərmişdir.
O, milli ədəbiyyatın zənginləşməsində
xidmətləri olan ilk 5-6 böyük şairdən biri
sayılır. Ümumiyyətlə, ədəbiyyatşünaslar
Cənubi Azərbaycan yeni şeirinin Həbib Sahir ilə
başladığını qeyd edirlər. Sözün əsl
mənasında, Sahir yeni şeirin yaranmasında ilk addımlar
atan və cəsarətli şeirlər yazan bir şairdir.
Görkəmli şair 1914-cü ildə sərbəst
şeirlərdən ibarət “Kölgələr”
kitabını və 2 il sonra “Şəqayeq”
adlı kitabını yayınladı.
Milli hökumətdən gələn
ruh
“Bu zaman hələ
Nima Yuşicdən xəbər yox idi. Bu kitablarda həm
məzmun yeni idi (siyasiləşibdir), həm də şair, gerçəkci bir şairdir(sevgili
göydə deyil, bəlkə yerdədir). Demək Sahir
şeiri göydən yerə endiribdir. O, yeni sözləri,
yeni qəlibdə söyləyib və bizim həm siyasi
şeirimizi, həm satirik şeirimizi, həm də həmasi
şeirlərimizi canlandırmaqda böyük addımlar
atıb. O, keçmişə tənqidi ilə baxıb,
sünnəti sındırmaqda birinci şairlərimizdən
olubdur. Bu son 60 il sürəsində Iranın çoxlu
şairləri həm fikir və düşüncə
baxımından, həm də forma baxımından Sahirdən
etgiləniblər. Yani 20-ci əsir də Güney Azərbaycan
ədəbiyyatının böyük simalarından biri Həbib
Sahir olub ki, Türk dünyasında da önəmli şairlərdən
birisi sayılır”(Məlihə Əzizpur).
Azmışam
sisli keçidlərdə,
Budur,
qaş
qaralır,
Məni
udmaq həvəsilə
ağız
açmış uçurum...
Həbib
Sahiri Azərbaycan dilində yazmağa ruhlandıran səbəblərdən
biri də Pişəvəri hökumətinin onun
dünyagörüşündə buraxdığı izlər
idi. Azərbaycan Milli hökuməti Tehran ağalarının
qanlı əlləri ilə süquta yetirildikdən sonra o,
müəllim işlədiyi məktəbdən qovularaq
sürgünə göndərilmişdi. Ustad mübarizəyə
qoşulmazdan öncə romantik bir şair idi. Onun
poeziyasında təbiət gözəllikləri, sevgi,
ülvi hisslər təbliğ olunurdu. Bundan sonra Sahir
yaradıcılıq istiqamətini yavaş-yavaş ictimai
romantizmə yönəldərək yeni bir mərhələyə
qədəm qoyur. Azərbaycan təbiət gözəllikləri
fonunda insan faciələrinin təsviri, belə aləmdə
insanların kədərli və üzgün həyatı onun
şerlərinin əsas mövzusuna çevrilir. Artıq
dünyaya başqa nəzərlərlə baxan ustad şair
millətinin, Azərbaycan türklərinin, ölkəsi Cənubi
Azərbaycanın dərdlərini öz dərdi kimi
yaşamağa başlayır. Onun poeziyasında tam fərqli
bir yol açılır:
Ana
güldür, bir gün solar,
Ana dili
şirin olar.
Bizim
Türkü şirin dildir,
Xoş sədalı,
zəngin dildir.
Dil
günəşdir, işıq saçar,
Azadlığa qapı açar.
“Soyuq güllər altında
közlər qaldı...”
Həbib Sahir yaradıcılığı ilə bir
mübarizə həyatı yaşamışdır. O, şah və mövcud
rejimlə mübarizə aparmaqla bərabər, geriliyə,
xurafata, ehkamçılığa qarşı da
çıxış edərək həmvətənlərini
azad və çağdaş bir millət olmağa
çağırırdı. Buna görə də, o, farsca yazan
bir sıra Azərbaycan şairlərini kəskin tənqid
edirdi. Sahir “Mən əsir ellərimin şairiyəm”
şeirində Cənubi Azərbaycan ziyalısının faciəsindən
söz açır, Azərbaycan türklərinin bir millət
kimi alın yazısına boyun əyməsinə
etirazını bildirirdi. O, “Səhər işıqlanır”
kitabında Milli Hökumətin süqutundan sonra ötən
dövrü nəzərdə tutaraq yazırdı ki, “həmin
qanlı və yaslı payızdan artıq 32 payız
keçib, amma hələ yaralar sağalmayıb... Bununla belə
soyuq güllər altında közlər qaldı... Uzun illərdən,
o qanlı faciədən sonra, deyəsən, səhər
işıqlanır”.
Amma
işıq onun arzuladığı üfiqlərdən
uzaqlarda qaldı. Ölkədəki dəyişiklik onun
gözəl xəyallarının qarşısına qara pərdə
çəkdi. Xalqın apardığı böyük
mücadilə, verdiyi qurbanlar onlara baha başa gəldi. Bu
milli-azadlıq mübarizəsinə görə xalqdan
böyük qisas alındı. Həbib Sahir xalqının
parlaq ziyalısı və mübarizə adamı kimi, 1979-cu
il inqilabının Azərbaycana köklü dəyişiklik
gətirməyəcəyini elə ilk aylardan hiss etmişdi.
Şairin müəllimi Tağı Rüfət S.C.Pişəvərinin
rəhbərliyi altında qurulan Azərbaycan Milli Hökumətindən
əvvəl öz xalqına qarşı edilən zülmlərə,
ədalətsizliyə və həqarətə dözməyərək
intihar yolunu seçmişdi. Onun davamçısı Həbib
Sahir də ustadının yoluyla getmişdi. O, həmvətənlərinin
İslam inqilabından sonrakı illərdə üzləşdiyi
ədalətsizliyə və təhqirlərə dözməyərək
Tehran yaxınlığındankı Aria şəhərində
yaşadığı mənzilin pəncərəsindən
özünü asmışdı. Bu vaxt onun 85 yaşı
vardı. Böyük şairin məzarı Tehranın “Beheşt-e Zəhra” qəbiristanlığındadır.
“Azadlıq”ın Araşdırmaçı
Jurnalistlər Qrupu KİV-ə
Dövlət Dəstəyi Fondunun
maliyyə dəstəyilə çap
edilir
Azadlıq.- 2012.- 21 dekabr.- S.14.