Uzaq diyarlarda qərib
Azərbaycan...
Bolşevik istilasından sonra
qürbət ellərdə...
Tarixən dünyada azərbaycançılıq
ideyasının yayılmasında uzaq
ölkələrdə yaşayan
mühacirlərin böyük rolu olmuşdur. Zaman-zaman Azərbaycanda baş
verən tarixi hadisələr zamanı doğma vətənlərini tərk etmək
məcburiyyətində qalan bu insanlar uzaq
diyarlarda da ürəklərində
bir yurdçuluq
çırağı yandırmışlar. Onlar
həm siyasi fəaliyyətləri, həm
ədəbiyyat nümunələri, həm də təşkilati
işləri ilə Azərbaycan həqiqətlərinin dünyaya çatdırılmasında misilsiz işlər görmüşlər.
Heç şübhəsiz, belə əvəzolunmaz insanlara ən parlaq örnək kimi böyük mücahid Məmməd Əmin Rəsulzadəni göstərmək olar. 1920-ci ildə Azərbaycan milli qüvvələrinin böyük zəhməti bahasına qurulmuş demokratik cümhuriyyət rus bolşevikləri tərəfindən süquta uğradıldıqdan sonra ölkəni tərk etmək zorunda qalan ziyalılar sırasında Rəsulzadə də vardı. Həyatının mühüm bir dövrünü xarici ölkələrdə azərbaycançılıq, türkçülük ideyalarının yayılmasına həsr edən böyük öndər bu yolda bütün varlığı ilə çalışmışdır. Rəsulzadə 1932-ci ildə Berlində “İstiqlal” qəzetində dərc etdirdiyi “Münəvvər mühacirin borcu” adlı məqaləsində “müxtəlif dövrlərdə və müxtəlif səbəblərdən vətəni tərk edib mühacirliyi seçmiş bir çox münəvvərlərimiz (ziyalılarımız) və xüsusilə də münəvvər gənclərimiz vardır. Onların bir sahədə ixtisas əldə edərək elm və texnika adamı olmalarını görmək əziz arzularımızdan biridir. Fəqət, vətəni istila altında inləyən bir mühacir münəvvərin sadə, mütəxəssis bir texnika adamı olmaqdan başqa, bir borcu da vardır ki, bu da Vətən borcudur! Ustad daha sonra əlavə edir ki, Azərbaycan istiqlal qayəsini mənimsəmiş, vətənin gələcək istiqlalına iman etmiş və öz xüsusi həyat və səadətini millət və məmləkətin həyat və səadəti şərtilə təsəvvür edilə bilmək idealizminə nail olmuş bir gənc azərbaycanlı - sadə mühəndis, sadə hüquqçu, sadə memar, sadə iqtisadçı, tarixçi və s. olmaqla qala bilməz. O, eyni zamanda vətənçi bir mühəndis, milliyyətçi bir hüquqçu, istiqlalçı bir iqtisadçı, tarixçi və s. olmağa borcludur... Sadə texnik hər zaman bulunur. Bu ehtiyacını bir millət müvəqqəti bir zaman üçün əcnəbilərə müraciət surətilə də təmin edə bilir, fəqət, heç bir zaman xaricə müraciət olunaraq bir vətənpərvər, bir milliyyətçi və bir istiqlalçı alına bilməz!”.
Bu sözlərin müəllifi
gerçək bir nümunə yaradaraq söylədiklərini son
nəfəsinə kimi əməli ilə
sübuta yetirmişdir.
Böyük şəxsiyyətin fəaliyyəti yalnız öz şəxsi fəaliyyəti ilə məhdudlaşmamış,
o, mühacir
soydaşlarının bir araya
gəlməsi, əlaqələrinin itməməsi və Azərbaycanın
tanıdılması üçün də
əlindən gələni etmişdir.
Azərbaycan
mühacirət ədəbiyyatı
20-ci
illər bolşevik işğalından sonra uzaq ölkələrdə
yaranan mühacirət ədəbiyyatının görkəmli
nümayəndələri də Rəsulzadənin
yaratdığı bir mərkəzdə cəmləşmişdi.
1924-cü ildə M.Ə.Rəsulzadə İstanbulda Azərbaycanlıların
Milli Mərkəzini yaratdı. O zaman Azərbaycan mühacirət
ədəbiyyatının, demək olar, bütün nümayəndələri
bu mədəni mərkəzin üzvləri idilər. Bunlar həmin
şəxslərdi ki, Azərbaycanın müstəqilliyi
uğrunda mübarizənin həm siyasi, həm də mədəni
istiqamətlərdə aparılmasına inanırdılar. O
dövrdə Mirzə Bala Məmmədzadə qeyd edirdi ki,
M.Ə.Rəsulzadənin İstanbula gəlişinə qədər
Azərbaycan mühacirət ədəbiyyatı xaotik vəziyyətdə
idi. O, Türkiyədə və Avropanın digər bölgələrində
yaşayan azərbaycanlıları bir amal ətrafında birləşdirməyə
nail oldu. 1922-ci ildən nəşr olunmağa başlayan Azərbaycan
qəzet və jurnalları mühacirət ədəbiyyatının
inkişafına təkan verdilər. Bu dövrün nümayəndələrinin
əsərləri Türkiyədə, Avropanın bir çox
ölkələrində çap olunur və
yayılırdılar. “Yeni Qafqazya”, “Azəri-Türk”, “Odlu
yurd”, “Azərbaycan yurd bilgisi”, “Qurtuluş” kimi jurnallar,
“Bildiriş”, “İstiqlal” və s. kimi qəzetlər
Avropanın müxtəlif şəhərlərində nəşr
olunurdu.
Cənubi Azərbaycanda yaşayan
milyonlarla soydaşımızın məsələsini
də uzaq xaricdə ilk
dəfə gündəmə gətirən şəxslərdən
biri Rəsulzadə olub.
O, 1911-ci ildə Istanbulda “Türk
yurdu” jurnalında dərc etdirdiyi
“İran türkləri” adlı silsilə məqalələrində
yazırdı: “Beş yüz sənədən bəri Iranda hökmran olan padşahlar həp türk irqindən gəldilər... İranda yaşayan türk qəbilələri (Şahsevən, Qaşqai, Tükmən...i.
a.) İran dövlətinin təbii
əsgərləridir”. Nəsrəddin şah
zamanında həqiqətən yalnız kağız üzərində
mövcud olan yüz min nizam
əskərindən 33 mini yalnız Azərbaycandan
əxz ediliyor idi...
Zabitlərin çoxu türkdür...
Təbriz İran inqilabının atəşlər
yağdıran bir mənbəyi idi. Azəri türklərindən
təşəkkül edən hürriyyət mücahidləri
bütün İran zülmətpəsəndanına
qarşı mərdanə köks gərmiş,
dayanmışdır. İranın
ənvar və niyazisi Səttar Xan ilə Bağır Xanın komandası
altında Təbrizin on bir
aylıq bir mühasirəyə
qarşı göstərdiyi qəhrəmanlıqların
öylə şanlı səhifələri vardır ki, bu bahadır türklərin
iranlılar arasında “övladi-qəyuri Azərbaycan” - deməyə
təməyyüz etmələri pək haqlıdır".
Könüllərdə müqəddəs
bir vətən...
Bundan
başqa, İkinci Dünya müharibəsi zamanı əsir
düşmüş azərbaycanlı əsgərlərin
güllələnməsinə əngəl olmaq
üçün 1942-ci ildə Berlinə gələn M.Ə.Rəsulzadə
Almaniya rəhbərliyi ilə danışıqlar
aparmış, azərbaycanlı əsirləri ölümdən
qurtarmışdı. O dövrdə böyük öndər
70 minə yaxın əsir soydaşımızı birləşdirən
Azərbaycan legionu ilə əlaqə qurmuş, onların fəaliyyətini
diqqətdən qaçırmamışdır. Müharibə
başa çatdıqdan sonra vətənə dönən
yüzlərlə əsirin “xain” adı ilə güllələməsini
eşidincə də, onları mühacirətdə qalmağa
çağırmış, uyğun ölkələrdə məskunlaşmalarına
yardım etmişdir.
Bəli, Şərqdə ilk dünyəvi dövlətin qurucusu, milli lider Rəsulzadəyə ömrünün sonuna kimi öz vətənində yaşamaq nəsib olmasa da, o, həyatının önəmli bir hissəsini qürbət diyarlarda Azərbaycan mücadiləsinə həsr etdi. Əslində, onun mühacirət həyatı indi xaricdə yaşayan, çox zaman bu ölkənin sıxıntılarından uzaqlaşmağı bir fürsət, qurtuluş sayan və orada özünə rahat həyat quran həmyerlilərimiz üçün bir ibrət məktəbidir. Bu böyük insanın 33 illik qürbət həyatı bir qəhrəmanlıq salnaməsi, mübarizlik simvoludur. Az qala qarış-qarış gəzdiyi ölkələrdə onun ilk işi əqidəcə özünə yaxın həmvətənlərini arayıb tapmaq və onları Azərbaycan davasına cəlb etmək olmuşdu. O illər xaricdə nəşr etdirdiyi məqalə və kitablar da böyük öndərin inanılmaz həyat hekayətini ortaya qoyur.
Məhəmməd Əmin Rəsulzadə son nəfəsinə qədər Azərbaycan istiqlalının yenidən doğacağına inamını itirmədi. Böyük fədainin azadlıq arzuları, gec də olsa, gerçəkliyə çevrildi. Onun Azərbaycanın gələcəyi üçün söylədiyi bu sözlərin reallığa çevrilməsinə də çox az qaldığına kimsə şübhə edə bilməz:
“Dünya tarixinin xülasəsi haqq ilə batil, hürriyyətlə əsarət mübarizəsinin bir ifadəsidir. Bir yandan hürriyyət və demokratiya, o biri yandan isə totalitarizm ilə kommunizm cəbhəsinə ayrılan bu günkü dünya mənzərəsi həmin mübarizənin yeni, böyük qarşılaşması deməkdir. Bu, bəlkə də son qarşılaşmadır. Müqəddəratını hürriyyətsevər millətlərin və mədəniyyət dünyasının müqəddəratı ilə bağlamış Azərbaycan hürriyyət və demokratiya cəbhəsinin son və qəti zəfərinə əsla şübhə etməz! O duyduğu min bir iztirabdan sonra arzuladığı hürriyyət və istiqlalına qovuşacaq, şair Gültəkinin bu beytini zəfər sevincləri içində təkrar edəcək:
Sən bizimsən, bizimsən, durduqca
bədəndə can, Yaşa,
yaşa, çox yaşa, ey şanlı Azərbaycan!".
“Azadlıq”ın
Araşdırmaçı Jurnalistlər Qrupu KİV-ə
Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə
çap edilir
Azadlıq.- 2012.- 28 dekabr.- S.14.