Qədim
Göyçədəki Nərədüz abidələri
Oğuz türklərinin vətəni
Bu gün erməni
işğalçıları tərəfindən zəbt edilmiş qədim Azərbaycan torpağı olan Göyçə mahalının abidələri
ulu keçmişimizin
bir parçasıdır. Belə abidələrə
qədim mahalın hər guşəsində rast
gəlmək mümkündür. Göyçənin Kəvər rayonuna
daxil olan
Ağzıbir, Əyrivəng, Ağqala,
Başkənd, Qul Əli, Küzəcik, Dəliqardaş,
Kərimkənd, Hacı Muxan, Kosa Məmməd, Nərədüz, Paşakənd
(Məmmədağalı), Qışlaq kəndlərində bir çox belə tarixi abidələr var.
Onlardan biri də Kəvər
kəndində qeydə alınan Nərədüz abidələridir.
Bu, uzaq tariximizdən
xəbər verən alban memarlıq abidələri
kompleksidir. Bu kompleksə
erkən orta əsrlərə aid monastır və orta əsrlərdən
XVII-XVIII əsrlərə qədər dövrü
əhatə edən müsəlman və xristian
məzarları daxildir.
Nərədüz
kəndi qədimdən türk-oğuz
boylarının, qafqaz albanlarının vətəni
olmuş, əraziyə ilk
ermənilər 105 ailədə 605 nəfər olmaqla Türkiyədən köçürülmüşdür.
Alimlərin qənaətinə
görə, Nərədüz məbədi IX yüzildə inşa edilmiş, sonra zamanla məbədin şimal tərəfində böyük
qəbiristanlıq yaranmışdır. Ərazidəki qəbiristanlıqda
XIII yüzilə aid alban
xaç daşları ilə XIV yüzilin əvvəllərinə aid müsəlman qəbirüstü
sənduqələrinin və daş
stelalarının yanaşı mövcud
olması bir tarixi həqiqəti
ortaya qoyur. Bu fakt bölgədə yerli alban-türk əhalinin
xristianlıqdan müsəlmanlığa keçidinin
məhz XIII yüzilin sonu,
XIV yüzilin əvvəllərinə təsadüf
etdiyini sübuta yetirir.
Ümumi tədqiq
olunmuş Nərədüz qəbiristanlığındakı
abidələrin hər biri tarix üçün
maraqlı dəlillər verir. Belə sənduqə
formalı qəbirüstü abidənin bir
tərəfində qarşı-qarşıya dayanmış iki əjdaha təsvir edilmiş,
digər tərəfində isə ərəb dilində
aşağıdakı yazı həkk edilmişdir:
“Bu məzar Allahın mərhəmətinə
yüksəlmiş mərhum şəhid...dir.
Yeddi yüz dördüncü il”. Hicri 704-cü il isə miladi təqvimlə 1304-1305-ci ilə təsadüf
edir.
Tarixi Nərədüz “dastanı”
Tarixi dəlillərə
diqqət yönəldən başqa bir abidə də Nərədüz
qəbiristanlığında bədii tərtibatlı daş
sənduqədir. Bu sənduqənin yuxarı hissəsində ətraf
kəmərin bir hissəsinin sonradan kobud şəkildə ermənilər
tərəfindən silinərək, erməni əlifbası
ilə yazı əlavə edilməsi görünür. Alimlərin
araşdırmasına görə, Nərədüz məzarlığında
olan ən qədim xaç daşın tarixi X əsrə
aiddir.
“Lakin bədii
tərtibat və zənginlik baxımından dəyərli sənət
əsəri kimi qiymətləndirilən məzar
daşları XIV-XVI əsrlərə aid olan məzar
daşlarıdır. Həmin daşlarda islam və xristian elementləri,
eyni zamanda, sırf Azərbaycan türklərinin tarixi gələnəkləri
ilə bağlı olan və erməni bədii oyma nümunələri
olan tarixi xaçkarlarda heç vaxt rast gəlinməyən səkkiz
guşəli ulduz kimi müxtəlif elementlər, o cümlədən
ərəb əlifbası ilə yazılar, islam motivli
naxışlar və azərbaycanlı ad və soyadları
qeyd olunmuşdur. Bu zəngin Azərbaycan abidələrini
öz adları ilə dünyaya təqdim etməyə
çalışan ermənilər xaçkarların
yaradıldığı dövrlərdə Ermənistanın
Səfəvilərə tabe olması səbəbilə erməni
mədəniyyətinin İslam və türk mədəniyyətinin
təsirlərinə məruz qalması ilə izah etməyə
çalışırlar” (Vikipedia).
Bu yerdə
qeyd etmək yerinə düşər ki, eyni hal Cuğa alban məzarlığındakı
xaç daşlarda da əks olunur. Sözügedən məqamla
bağlı bir çox alimlər etiraf edir ki, tarixi mənbələr
Səfəvilərin hakimiyyətinə tabe olan həmin ərazilərin
Ermənistan deyil, Çuxursəd vilayəti
adlandığını və əhalinin demək olar ki,
hamısının Azərbaycan türklərindən ibarət
olduğunu göstərir. Bu məzarlıqdakı müsəlman
və xristian məzar daşlarının əsas müəlliflərinin
adı da məlumdur. Onlar Kərim Kazım oğlu (1551-1610),
onun müasirləri Ərəkəli və Məliksəddir.
Saxtakar və oğru ermənilər isə ərəb əlifbası
ilə Azərbaycan dilində yazılmış həmin
adları Kiram Kazmoq, Arakel və Meliset kimi təqdim edirlər.
Nərədüz
məzarlığının ümumi ərazisi yeddi hektara
yaxındır və burada təxminən minə yaxın məzar
var. Bu məzar daşlarının əksəriyyəti təkrarolunmaz,
incə və gözəl naxışlarla bəzədilmişdir.
Tarix üçün qiymətli sənət əsərləri
olan bu məzar daşlarının üstü yosunlarla
örtülmüşdür. Bəzi məzar
daşlarının üstündə düyün və təsərrüfat
fəaliyyəti ilə bağlı təsvirlər əks
edilmişdir. Eyni zamanda, bu qədim Azərbaycan məzarlığının
yaxınlığında əraziyə sonradan
köçürülmüş ermənilər tərəfindən
yeni bir erməni məzarlığı
salınmışdır. Daha sonralar, XIX əsrdə isə
abidələr kompleksi yaxınlığında erməni kilsəsi
olan Müqəddəs Bakirə kilsəsi inşa edilmişdir.
Ənənəvi olaraq, ərazidəki qədim abidələri
erməni abidəsi kimi təqdim etməyə
çalışan erməni katolikosu I Vazgen 1978-ci ildə Nərədüz
məzarlığındakı bədii ornamentli baş
daşlarının bir neçəsini Britaniya Muzeyinə
bağışlamışdır. O zaman hələ də
abidələrin yerləşdiyi kəndin əhalisi Azərbaycan
türkləri idi. Beləliklə, məzar
daşlarını məxsus olduğu şəxsin məzarından
götürüb öz çirkin maraqları naminə hədiyyə
edən erməni katolikos bu addımıyla həm də yerli əhalini təhqir etmişdir. Katalikosun əsas
niyyəti isə qiymətli Azərbaycan mədəniyyət
nümunələrini dünyaya erməni mədəniyyət
nümunəsi kimi təqdim etmək idi.
Əfsanələşən qədim
tarix
Bu məzarlıqla
bağlı xalq arasında çox maraqlı bir əfsanə
də var. Həmin əfsanəyə görə, Azərbaycana
yürüş edən Əmir Teymur Şirvanı tabe
etdirdikdən sonra Qarabağa gələrək burda
qışlayır. Yaz gəldiyi zaman isə Osmanlı sərhədinə
doğru irəliləyərkən yolu Nərədüz kəndi
ərazisindən düşür. Kənd əhalisi Teymura tabe
olmaq istəməyərək bir qədər geri çəkilir
və Nərədüz məzarlığı ərazisinə
gələrək silahlı şəkildə hər adam bir məzar
daşının arxasında gizlənir. Kəndə
yaxınlaşan Teymurun ordusu məzar daşlarını ordu
sayaraq gərəksiz yerə yerli əhali ilə toqquşmaq
istəməyib yolunu dəyişərək irəliləyir.
Kəvər
rayonunda qeydə alınan məşhur abidələrdən
biri də Urartu çarı
Sardurinin oğlu Russanın tikdirdiyi qədim qaladır. Həmin
şəxsin tikdirdiyi ikinci qala da Aşağı Qaranlıq
rayonunun Kolagirən kəndinin kənarında e.ə.VIII
yüzilin ikinci yarısına aid qədim türk
qalasıdır. Göyçə gölünün sahilində
təpə üstündə yerləşən bu qalanın
xarabalıqlarının yerində qaya üstündə mixi
yazılar aşkar edilib. İri qaya daşlarından
hörülmüş divar və künc qüllələrinin
qalıqları qalmaqdadır. Ərazidən çoxlu gil
qablar, daş, sümük, metaldan bəzək əşyaları
və s. tapılıb. Qeyd edək ki, Kolagirən ərazisinə
də ilk ermənilər (23 təsərrüfat-151 nəfər)
1830-cu ildə Türkiyədən
köçürülmüşdür.
O cümlədən,
rayonun Əyrivəng kəndində də IX-X əsrlərə
məxsus alban qala abidəsi var və elə kəndin adı
da həmin qalanın adından
götürülmüşdür.
Göyçədəki
alban tarixini bütün ərazi boyunca müşahidə etmək
mümkündür. Göyçə gölünün
sahilində yerləşən Qanlı kəndinin ortasında
salınmış qədim qəbiristanlıq burada çox qədimdən
insanların yaşamasını sübut edir. Alban əlifbası
ilə yazılmış abidələr bu yerlərin albanlara
məxsusluğuna bir nişanədir. Alban daş abidələri,
qəbirlər Azərbaycan türkləri 1988-ci il Ermənistandan
deportasiya olunanadək qalırdı.
“Azadlıq”ın
Araşdırmaçı Jurnalistlər Qrupu KİV-ə Dövlət
Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə çap
edilir
Azadlıq.- 2012.- 15 iyun.- S.14.