Qədim xalq sənəti
– keçəçilik
Ulu babalarımızın
əsas geyim materialı
Azərbaycanda tarixi çox qədim olan sənət nümunələrindən biri
də keçəçilik
sənətidir. Xalqımızın mədəni tarixinə
aid çoxsaylı faktlarla
zəngin “Kitabi-Dədə
Qorqud” dastanında keçə haqqında maraqlı məqamlar yer alıb. Dastanda keçədən alaçıqların
tikilməsindən, çobanların
yapıncı kimi keçədən istifadə
etməsindən, babalarımızın
atlarını keçə
ilə bəzəməsindən
geniş söhbət
açılır.
Keçə sənəti Azərbaycanda qədim zamanlardan inkişaf edib. Hörmə, tikmə, toxumadan fərqli olaraq, bu peşə basma üsulu ilə ixtisaslaşmış
ustalar tərəfindən
aparılırdı. Keçə hazırlamaqla məşğul
olan ustalar “həllac” və ya “atıcı” adlanırdı.
E.ə. V əsrdə yaşamış yunan tarixçisi Herodot sakların başda düz dayanan və keçədən tikilmiş ucu şiş papaq qoyduqlarını qeyd edib. Ucu şiş
keçə papağı
azərbaycanlılar börk
adlandırırdı. Arxeoloji qazıntılar zamanı
Altay dağlarının ətəklərində,
Pazırık kurqanında
tapılmış, e.ə.
IV-III əsrlərə - Hun imperiyası dövrünə
aid edilən keçə
yəhər örtüyü
bu sənətin qədimliyini və türk dünyasına məxsusluğunu sübuta
yetirir. Qazıntılar zamanı Hun kurqanlarından
tapılmış keçədən
hazırlanan uzunboğaz
çəkmə və
corablar, geyim nümunələri, əba,
yelək (jilet), heyvan fiqurları ondan məişətdə
geniş istifadə olunduğunu göstərir.
Keçədən məişətdə
istifadə olunması
haqqında “Kitabi-Dədə
Qorqud” dastanında da məlumat var. Dastanda deyilir: “Kimin ki, oğlu-qızı
yox, qara otağa qondurın, qara keçə altına döşəyin,
qara qoyun yəxnisindən önünə
gətirin”. XIX-XX əsrin
əvvəllərində yayda
sərinlik yaradan, qışda soyuqdan qoruyan keçədən alaçıq və dəyələrin üstünün
və yanlarının
örtülməsində, yaşayış
evlərinin döşənməsi
və bəzədilməsində,
namazlıq, qapılıq,
yapıncı, papaq, dolaq, uzunboğaz çəkmə, corab, əba, heybə, çul, çuval, yük heyvanı üçün tərlik,
palan, yəhər örtüyü, yük keçəsi hazırlanmasında
və s. məişət
ehtiyacları üçün
geniş istifadə edilib.
Keçələr
yunun tərkibindən
asılı olaraq ağ, qara
və qəhvəyi rəngdə olub. Bunların içərisində
isə ən qiymətlisi ağ
rəngli yundan hazırlanmış keçələr
sayılırdı. Bununla yanaşı,
qırmızı, yaşıl,
mavi, narıncı rənglərə boyanmış
bəzəkli keçələr
(nəmənd) də hazırlanıb. Nəmənd,
heybə, yəhərüstü,
tərlik və başqa keçələrin
bəzəkləri əsasən
zoomorf (dağ keçisi, ceyran, aslan, heyvanların döyüş səhnələri),
həndəsi (romb, düzbucaq, üçbucaq),
nəbati (budaq, gül-çiçək), kosmoqonik
(ay, günəş, ulduz)
ornamentlərindən, həmçinin
“zəncir”, “qoç buynuzu”, “qaz ayağı”, “ürək”
və s. naxışlardan
ibarət olub. Kənarları isə xalçalarda
olduğu kimi yelənlə əhatə
olunurdu.
Keçənin çeşidli növləri
Keçədən qədim zamanlardan alaçıqların
üstünün örtülməsində
istifadə edilməsi
bir sıra mənbələrdə öz
əksini tapıb.
Mahmud Kaşğarinin “Divanü-lüğat-it-türk” əsərində
çadır və köç örtüklərinin
keçədən hazırlandığı,
örtüklərin sırmaraq
yanı sıx tikişlə tikilməsi və güvədən qorunması üçün
çırpılması haqqında
məlumat verilir.
Hələ XVII əsrdə yaşamış
Azərbaycan şairi Məsihinin “Vərqa və Gülşa” poemasında da çadırları bəzəmək
üçün boyanmış
keçədən istifadə
edildiyi göstərilir.
Azərbaycanda maldarlığın,
xüsusən də qoyunçuluğun geniş
yayılması keçəçiliyin
təşəkkülünə zəmin yaradıb.ÿKeçənin
hazırlanması üçün,
qoyunların xüsusi
gölməçələrdə bir neçə gün yuyulması və qırxılması
prosesi gedir.
Qırxılmış yun daha sonra didilir. Didilmiş yun bir neçə
nəfər tərəfindən
döyülür. Yunun üzərinə
ilıq su əlavə edib, üzərində addımlayırlar.
Sonra yun tapdalanır, buna yunun təpilməsi
deyilir. Qəliblər üzərində də davam edən
təpmə, yun hazır olub, keçə əmələ
gələnə qədər
davam etdirilir. Keçə
hazırlanarkən yerinin
hamarlığı, genişliyi
və rahatlığı
da eyni zamanda
nəzərə alınmalıdır.
Keçənin müxtəlif növləri olmuşdur.
Onlara əsasən aşağıdakıları aid etmək olar:
Qara keçə və ya qəlib
- dəyə və alaçıqların üstünün
örtülməsində, döşənməsində,
nəmənddən divarların
bəzədilməsində istifadə edilmişdir.
Yük keçəsi - elatlar arasında geniş yayılmışdır.
Belə ki, arandan-dağa, dağdan-arana köçən
elatlar yağmur və toz-torpaqdan qorumaq məqsədilə yük məişət ləvazimatlarının üstünü
yük keçəsi
vasitəsilə örtürdülər.
Yəhər keçəsi - yəhərin
altına keçirilərək
atın sağrısını örtürdü.
Dolaq keçəsi - soyuq havada ayaqlara
dolanırdı.
At keçəsi - çılpaq atın üstünə sərilərək
yəhər vəzifəsini
yerinə yetirirdi.
Həm də yəhərin altında yerləşdirilirdi.
Qapı keçəsi - adından göründüyü
kimi alaçıq və dəyələrin qapılarının örtülməsində
istifadə edilirdi.
Namazlıq keçə - namaz zamanı səcdəyə durarkən
istifadə olunurdu.
Qapı keçəsi və namazlıq keçəsi əksərən naxışlı
keçədən hazırlanırdı.
Qundaq keçəsi - körpə uşaqların
bələnməsində istifadə olunurdu. Onu da bəzəkli keçədən hazırlayırdılar.
Təpmə keçə - yapıncı
kişi geyimi hazırlanmasında istifadə edilirdi. Maldar əhali və çobanlar arasında bu yapıncılar daha çox istifadə edilirdi.
Qədim sənəti bu gün də
yaşadanlar var
Azərbaycan mədəniyyəti üçün
çox nadir və unikal olan keçə sənətin
inkişafında və
tanıdılmasında bu
sənətin ustası
Rauf Əbdülhüseynoğlunun
böyük töhfələri
olmuşdur.
O, ölkədə keçəçilik kimi
ağır peşəyə
yiyələnib, keçəni
peşəkar səviyyəli
mədəniyyət nümunəsi
kimi beynəlxalq sərgilərə, dünya
incəsənətinə tanıdan
yeganə keçə
ustasıdır. “Humay” Milli mükafatçısı,
Azərbaycan Rəssamlar,
Reklamçılar İttifaqının
üzvü Rauf Əbdülhüseynoğlu 1957-ci ildə Mingəçevirdə
anadan olub.
1974-1980-ci illərdə Əzim
Əzimzadə adına Rəssamlıq
Məktəbində təhsil
alıb. Hazırda isə sənətkar
Mədəniyyət və
İncəsənət Universitetində
gənc rəssamlar yetişdirməklə məşğuldur.
Onun keçəçilikdən əlavə,
gözəl rəsm əsərləri də bir çox yerli və beynəlxalq
muzey və qalereyaların salonlarını
bəzəyir.
R.Əbdülhüseynoğlu
sevdiyi peşə haqqında belə deyir: “Bu sənətin spesifikliyi, unikallığı
məni cəlb edib. Keçə sənətinə 80-ci illərdən marağım
yaranıb. Uşaqlıq
illərində Zərdaba
babamgilə gedəndə
evdə yerə sərilmiş keçəni görmüşdüm.
O zaman keçənin
üstünə palaz,
xalça sərərdilər.
Həmin
vaxtdan keçəyə
marağım yarandı
və onun haqqında məlumat əldə etməyə başladım. Əvvəl
Ə.Əzimzadə adına
Rəssamlıq Məktəbini
bitirdim, sonra Sankt-Peterburqda təhsilimi davam etdirdim və qayıdıb yenidən təhsilimi Bakıda
davam etdirəndə artıq məndə milli ənənələrə
sadiq qalmaq özünü göstərdi.
İndiki İncəsənət
Universitetində görkəmli
xalçaçı rəssam
Lətif Kərimovun sinfinə düşdüm.
Belə istedadlı rəssamdan dərs almaq yaradıcılığıma
yaxşı mənada təsirsiz
ötüşmədi. Belə ki,
daxilimdə və yaradıcılığımda milliliyin qorunub saxlanmasına öz təsirini göstərdi ki, bu da
keçəçilik sənətinə
keçidə məni
çox yaxınlaşdırdı.
Düzdür, universitet illərində
bizə keçəçilik
sənəti ilə bağlı dərs tədris olunmurdu, çünki proqramda da yox idi.
Ancaq dərslərimizin
birində sənətşünas
Kübra Əliyeva keçə sənəti
haqqında məlumat verdi. Bu da daxilimdə bu sənətlə məşğul olmağa
həvəs yaratdı.
80-ci illərdən başlayaraq bu işlə məşğul
oldum və elə həmin ildə ilk sərgim təşkil edildi".
Hazırda sənətkarın davamçısı olan yeganə tələbəsi
öz oğludur.
Sənətkarın oğlu Əbdülhüseynlə
birgə həyata keçirdikləri sərgilər
tamaşaçılar tərəfindən
böyük maraqla qarşılanıb. Azərbaycanı belə ecazkar sənət nümunəsi
ilə dəfələrlə
xaricdə təmsil edən Rauf Əbdülhüseynoğlu keçə
üzərində relyef
əsərlər yaratmağa
müvəffəq olub.
Rəssamın “Ana məhəbbəti”,
“Hünər meydanı”,
“Dörd ünsür”,
“Köhnə Bakı”,
“Başlanğıc” və
s. keçədən hazırladığı
möhtəşəm, tarixi
əsərləri bu qəbildəndir.
“Azadlıq”ın Araşdırmaçı
Jurnalistlər Qrupu KİV-ə
Dövlət Dəstəyi
Fondunun maliyyə dəstəyilə çap
edilir
Azadlıq.-
2012.- 5 may.- S.14.