Vaqifin
“Yuğ”u, “Yuğ”un Vaqifi...
«Yuğ»la 90-ı başa vurdu, amma ömürlə
olmadı...
Onun adı Azərbaycan
teatrında bir yenilikçi,
novator sənətkar kimi
çəkilib həmişə.
Özü də, sənəti və
tələbələri də başqalarından fərqliydi.
Bəzən onu “Amerika
kəşf etmək”də də məzəmmət edirdilər.
Teatra cəsarətlə gətirdiyi
yenilikləri hamı “həzm etmirdi”. Onun qeyri-adiliyi həm də
teatrının adında öz əksini
tapıb. Təbii, söhbətin ustad rejissor Vaqif İbrahimoğludan və onun
“Yuğ” teatrından getdiyini
anlamaq olar.
Özü “Yuğ”
adının izahını “yuğlama”, mərasim
kimi izah edirdi. Bu sənət
ocağı ona övlad
kimiydi, həyatı boyunca
arzuladığı plan və
ideyalarını bu teatrla
reallaşdırmışdı. Istedadlı tələbələrini
burada addım-addım yeritmiş,
boya-başa
çatdırmışdı...
Özü isə 18 oktyabr
1949-cu ildə Bakının Mərdəkan kəndində dünyaya göz
açmışdı. Uşaqlıq illərini də orada keçirmişdi. Amma dünyagörüşündə, həyata
baxışında Qəbələnin Nic
kəndində əmisinin yanında keçirdiyi
günlərin dərin təsiri olduğunu
deyirdi. Həyat gerçəklərini bütün rənglərilə görə-görə,
təbiətin sirlərini çözə-çözə bişmişdi keçdiyi
yollarda. Xalq
düşüncəsinə, xalq musiqisinə,
xalq sənətinə oradan
vaqif olmuşdu Vaqif bəy. Əvvəldən yönünü
incəsənətə doğru tutmuşdu. Bu niyyətlə də M.A.Əliyev adına Teatr Institutunun aktyorluq fakültəsini bitirmişdi.
3 il Gənc Tamaşaçılar
Teatrında aktyorluq etmiş,
1976-cı ildən peşəkar rejissorluğa
başlamışdı. Onun sənət yolu maraqlı və rəngarəng hadisələrlə
doludur. Xronologiya ilə baxsaq,
qarşımıza belə qısa bir
tarixçə çıxar: 1976-1979-cu illərdə Azərbaycan
Teatr Cəmiyyətinin nəzdindəki Eksperimental Teatr
Studiyasında, 1979-1982-ci illərdə Tədris Teatrında Bədii
rəhbər, 1982-1989-cu illərdə isə Azərbaycan
Dövlət Musiqili Komediya
Teatrında baş rejissor
vəzifəsində çalışıb.
Azərbaycan
Milli Akademik Dram Teatrında, Türkiyənin Ankara və Bursa
teatrlarında, Estoniyanın Uqala
Teatrında tamaşalar hazırlayıb.
Elə bu tarixçədən görünür ki, Vaqif bəy xarici ölkələrdə
də tanınırdı. Dostları danışırdı ki, Türkiyənin Ankara
şəhərində müalicə olunan
zaman ziyarətçilərinin
ardı-arası kəsilmirdi. Həqiqətən də, bu qardaş ölkədə
onun dostlarının sayı-hesabı yoxdu.
1984-cü
ildə Türkiyədə “Arşın mal
alan”ı səhnələşdirmişdi Türkiyə
teatrlarında. Sonra dəfələrlə
qonaq kimi getmiş, “Yuğ”la qastrol səfərində
də olmuşdu. Özü
bu barədə deyirdi
ki, ilk səfər tarixi Evrən Paşanın çevriliş
hadisələri dövrünə təsadüf etmişdi. Küçədə dolaşan tanklar, əsgərlər
yeni bir aləmin mənzərələri
idi. Amma çox zaman adı “türkçü” kimi hallanan Vaqif bəy deyirdi ki, vurğun
olduğu bu ölkəyə
sanki arzular ölkəsinə
səyahət edirmiş kimi
düşmüşdü və həmin
səfər onun düşüncələrində
böyük dəyişikliklər
yaratmışdı.
O, ruhən novator bir insandı...
Şübhəsiz ki, onun
fəaliyyətinin böyük
və unudulmaz bir hissəsi 1989-cu ildən yaratdığı
“Yuğ” teatrı ilə bağlıdır.
Fəaliyyətə başladığı gündən həm teatrın fəhləsi, həm də yaradıcı sahibi - bədii rəhbəri olmuşdu. Çalışmaları, zəhməti hədər
getməmişdi. 1992-ci
ildə teatr dövlət statusu almışdı. O, bu
teatrda həyatının
sonuna qədər 90-a
yaxın tamaşaya quruluş vermişdi. Teatrın “doğum” gününü
də öz doğum gününə salmışdı. Bu gün onun üçün
həm də, Azərbaycanın tarixinə
müstəqillik günü
kimi düşdüyünə
görə əziz idi.
O, ruhən novator bir insandı.
Xaricdə təhsil almamışdı,
dünya teatrlarında
da böyük təcrübə keçməmişdi.
Bəs onu həmkarlarından bu qədər fərqləndirən səbəb
nə idi? Bu qədər təzə
tapıntılar, “kəşflər”
hardandı onda? Özü bunun ilk sirrini müəllimlərinə bağlayırdı.
Institutda
böyük rejissor Tofiq Kazımovdan sənət və həyat dərsi aldığını etiraf
edirdi. Böyük
müəlliminin ölümündən
sonra teatrda yaranan boşluğu da belə sənətkarların
çox az
sayda olması ilə əlaqələndirirdi.
Rejissorluğunu da ustadının
yolunu layiqincə davam etdirmək üçün bir borc kimi qəbul
etdiyini söyləyirdi.
“Teatrın o vaxtkı durumu nə gülməliydi, nə ağlamalı.
Bəlkə də, bunların sintezi idi. Ancaq o həvəs, özünə,
yaradıcılığa inam
bizi xilas etdi. Sənətə
mənimlə eyni nəslə mənsub olan böyük rejissorlar - Hüseynağa
Atakişiyev (ruhu şad olsun), Mərahim Fərzəlibəyov,
Azərpaşa Nemət
və Vaqif Abbasov (ruhu şad
olsun) kimi rejissorlar gəldi və biz ümumi böhranla üz-üzə
qaldıq. Hərə bacardığı qədər o böhranın
içində fəaliyyətə
başladı. Kimin qismətinə
nə düşdü,
bunu dəyərləndirmək
olar. Amma mən bu gün bunu etməyəcəyəm...”
- deyirdi rejissor.
Vaqif bəyin “Yuğ”unu onun ən dəyərli əsəri saymaq olar. Bu “əsər”lə
o, öz teatrına bina verilən günə qədər, böyük teatrların kiçik köşələrinə
sığına-sığına necə möcüzələr
yaradıb... Füzulidən tutmuş, Aşıq
Veysələ, Frans Kafkaya qədər uzanıb yaradıcılıq
axtarışları. Səhnəyə çıxan tamaşalar
da bir-birindən uğurlu və orijinal olub. O, tələbələri kimi,
əsərləri də
zərgər dəqiqliyi
ilə seçməyi
bacarırdı. Bu seçiminin üzərində
də böyük bir enerji ilə,
istədiyi “modeli” alıncaya qədər işləyirdi. Onun tamaşaları
seyrçinin yaddaşında
əbədi iz qoymadan keçib getməzdi. Böyük əhatə dairəsində
olmasa belə, yeni tamaşaları uzun müddət müzakirə mövzusuna
çevrilərdi. Hətta aşırı
“müasirliyi” səbəbindən
“hoqqa çıxardığını”
deyənlər də tapılırdı. Amma
bütün rəyləri
o qədər təmkin
və sakitliklə qarşılayırdı ki...
Tənqidlərə və məzəmmətlərə
də tam anlayışla,
hətta bəzən dərs alacaq qədər həssaslıqla
yanaşırdı. Bu,
bir sənət adamına xas olan ən dəyərli
keyfiyyətdir.
“Uzun incə bir yol”...
Mayın 12-də
onun vəfatından bir il keçir. Amansız xəstəlik onu
harada yaxaladı, bəlkə özü də bilmədi heç. Amma o, Aşıq Veysəlin
bəhs etdiyi “uzun, incə bir yol”u keçib
gəlmişdi olduğu
yaşa. Haqqa gedən yolun qəflətən bitə
biləcəyini də
gözəl bilirdi... Vaqif Ibrahimoğlu Azərbaycanın
elə insanlarındandır
ki, onun haqqında danışılacaq
gözəl şeylər
yetərli qədərdir.
Özü deyirdi ki, kiminləsə problemi olduğunu xatırlamır.
Onun əsgərlik xatirələrində
də, tələbəlik
illəri, sənət
yolu ilə bağlı söhbətlərində
də bir baməzəlik, bir səmimilik, bir ürəyəyatımlılıq vardı. Çünki o heç vaxt
saxta danışmağı
və saxta görünməyi bacarmırdı.
Necə vardısa, eləydi.
Başdan sona kimi də bu xarakterini,
bu duruşunu, bu insanlıq fəlsəfəsini qoruyub
saxladı. Bir sıra
fəxri adlar da aldı, mükafatlar
da. Amma ən böyük
mükafatı o öz
yeni ideyaları, istedadlı tələbələri
ilə Azərbaycan teatrına verib getdi. Bu elə
bir dəyərdir ki, Azərbaycanda sənət və sənətkarlıq olduqca
onun adını tarixdən silinməyə
qoymayacaq.
“Vaqif İbrahimoğlu
bizə
”Yuğ"u qoyub
getdi. Onun mirası mənəviyyatlılıqdır,
insanlıqdır. Onun qoyub
getdiyi miras bu gün Azərbaycanın
dörd bir yanına səpələnmiş
aktyor və rejissor heyətidir. Onun nəfəsi bu teatrda olmaya bilməz. Belə bir şey mümkün deyil. Mən hələ də Vaqif İbrahimoğlunun
nəfəsini çiynimdə
hiss edirəm. Onun varlığını
duyuruq. Vaqif müəllimin “əlindən
su içmiş” insanlar heç vaxt naxələf çıxa bilməz.
O, bizə nə qədər sənətlə
bağlı sözlər
söyləsə də,
onun hər zaman söylədiyi bir fikir bizim
üçün ən
ali pillədə
dururdu. O deyirdi ki, ilk növbədə şəxsiyyət və sonra sənət. İnsan heç vaxt şəxsiyyətini sənətinə
qurban verməməlidir"
(Ərtoğrul Kamalov
- tələbəsi).
“Azadlıq”ın Araşdırmaçı
Jurnalistlər Qrupu KİV-ə
Dövlət Dəstəyi
Fondunun maliyyə dəstəyilə çap
edilir
Azadlıq.- 2012.- 6-7 may.- S.14.