Alban tarixinin həqiqətlərə
yol açan abidələri
Bu
yaradıcılıqda türk
tayfalarının önəmli rolu
Azərbaycan ərazisində
qədim alban tarixinin
öyrənilməsi üçün mühüm material verən
elementlərdən biri də alban xaç
daşlarıdır. Bu torpaqlarda
yaşayan əcdadlarımız tərəfindən
yaradılmış unikal xaç
daşı abidələri Qafqaz
Albaniyasında memarlığın inkişafına əhəmiyyətli
təsir göstərmişdir.
Bu sahənin mütəxəssisləri
böyük tədqiqatlar nəticəsində
belə nəticəyə gəlmişlər ki,
hələ xristianlıqdan çox-çox
əvvəllər xaçların yaranmasında qədim türk tayfaları önəmli rol oynamışlar. Həmin dövrdə yaşayan insanların yerdə günəş
obrazını yaradaraq, onu
ağac və ya daş üzərində yenidən göylərə
qovuşdurmaq istəyi xaçların indiki formasının ortaya
çıxmasına əsas vermişdir.
Araşdırmalar
onu da aşkara
çıxarır ki, alban
xaçları daha çox
klassik ənənələrinə
uyğunlaşdırılırdı. Məlum olduğu
kimi, alban
xaçları xristianlığa qədərki elementlər və
dini ayinlərlə birbaşa
bağlıdır.
Tarixi əhəmiyyətli alban
xaç daşlarındakı xaç şəkilləri, adətən, bir-birinə
aid olmayan müxtəlif
dekorativ tərtibatları birləşdirir.
Bu xaçlar dünyada xristianlığa qədərki
inamların və kainatı dərketmənin əlamətlərini
özündə cəmləşdirən işarələrə
malik yeganə xaçlardır.
Buradakı bütün kompozisiyalar
göylə yerin əlaqəsi, günəş,
işıq, nur və məhsuldarlıq simvolu kimi təsvir olunmuşdur.
Qədim
alban tarixi haqqında
zəngin material verən bu
xaç daşlarına ölkəmizin bir çox yerlərində
rast gəlinir. Məsələn,
Xaçın knyazlığı dövründən qalan xaç
daşları Ağstafa, Qazax,
Daşkəsən və Kəlbəcər ərazilərində
qeydə alınmışdır.
Ümumiyyətlə,
Qarabağ zonasında aşkara
çıxarılan xaç
daşlarına daim ermənilər sahiblənməyə
çalışmışlar. Belə daşları onlar fürsət düşdükcə oğurlayaraq Eçmiədzinə
aparmışlar. Artsak xaç
daşı kimi tanınan belə daşlar Ağdərə,
Şuşa, Xocalı, Tərtər, Gədəbəy
və başqa ətraf rayonlarda
aşkar edilmişdir.
Alimlər onların arasında 1633-cü ilə aid xaç
daşını ən maraqlı nümunə hesab
edirlər. Həmin xaç daşı
SSRI vaxtında qanunsuz şəkildə Azərbaycandan
Ermənistanın Eçmiədzin şəhərinə
aparılmış və indi orada saxlanılır.
Müxtəlif
bölgələrdə qeydə alınan xaç
daşları bir sıra üslub
xüsusiyyətləri və təsvirləri ilə fərqlənir.
XIV əsrə aid başqa
bir Artsak xaç daşı isə tamamilə başqa üslubda tərtib olunmuşdur.
Daşın bütün səthi çoxlu tematik təsvirlərlə
bəzədilmişdir. Burada dekor baxımından Çuğa
alban xaç
daşlarına, şəkli və hörmə
naxışları baxımından isə Kəlbəcərin
çahartağ xaç
daşlarına oxşarlıq var.
Stelanın yuxarı hissəsindəki Ahura-Mazdanın rəmzi
olan qanadlı dairədə
tanrının dini-simvolik təsvirləri
verilmişdir. Onun hər
iki yanında üç
mələk və iki əshabə,
aşağıda isə biri çox sınmış iki
şeytan sifəti təsvir olunmuşdur.
Gəncəsər
monastrındakı xaç daşları
Bənzər xaç
daşlarının bir qrupu da Gəncəsər monastrında
aşkar olunmuşdur.
“1511-ci ildən alban
katolikoslarının iqamətgahı olan Gəncəsər
monastırı ərazsində də Azərbaycan tarixinin həmin
dövrünü əks etdirən və qiymətli tarixi abidələr
kimi dəyərləndirilən xaç daşları
saxlanılmışdır. Azərbaycan monqollar tərəfindən
işğal olunarkən Gəncəsər
monastırının inşaatçısı və sahibi,
xaçın knyazı Həsən Cəlal onların müttəfiqi
olur. Çünki monqolların da əksəriyyəti xristian
idi. Memar F.Miralayev tərəfindən monastır ərazisində
tədqiq edilmiş bir xaçdaş həmin hadisələrlə
bağlıdır. Daşın aşağı sağ tərəfində
səciyyəvi xələt və papaq geymiş, əlində
nizə tutmuş iki hörüklü monqol süvarisinin təsviri
vardır. Mütəxəssislər qeyd edirlər ki, bu, yəhər-qayışlara
və geyiminə görə şübhəsiz ki, monqol hərbi
rəislərindən birinin təsviridir”(Vikipedia).
Monastrın içərisində də
iki xaç daşı qeydə alınmışdır.
Onlardan biri Alban Xaçın knyazlığı
hökmdarı Vaxtanq və Xorişə xatunun oğlu Həsən
Cəlala həsr olunmuşdur. Həsən Cəlala aid olan
daşın yanında yerləşən, siluetinə görə
ona çox oxşayan, lakin bir qədər başqa şəkildə
traktovka olunmuş xaç daşının onun oğluna məxsus
olduğu ehtimal edilir. Hər iki xaç daşında
üçpilləli simvolika - dünyanın quruluşunun bədii
izahı verilmişdir. Lakin bu ikinci xaç daşında o qədər
də qabarıq ifadə olunmayıb.
Naxçıvandakı Cuğa xaç
daşlarının mühüm hissəsi Alban Sünik
knyazlığına aid edilir. Amma burada sonrakı dövrlərə
aid xaç daşlarına da təsadüf edilmişdir.
Cuğadan oğurlanaraq Eçmiədzinə
aparılmış alban xaç daşlarının alban
yazılı hissələri ermənilər tərəfindən
sındırılmış və abidələr erməni
xaçkarları kimi təqdim olunmuşdur. Oğurlanıb
aparılmış daşlar üzərində dəyişikliklər
həyata keçirilsə də, onların alban yazılı
hissələri silinsə də, Cuğadakı bir çox
xaç daşlarının üzərində alban
yazıları bu saxtakarlığı üzə
çıxaran əsaslı faktdır.
Yenivəng
xaç daşları
Yenivəng
tipli xaç daşlarına da Azərbaycan ərazisinin
böyük hissəsində rast gəlinir. Onların ilk
nümunələri Qərbi Azərbaycanda yerləşən
Yenivəng monastırı ərazisində
tapıldığından, elmə də bu adla daxil
olmuşdur. Belə daşlar arasında ən qədimi və
tədqiq olunanı Basarkeçər şəhərinin
yaxınlığındakı Böyük Məzrə kəndindədir.
Böyük xaç daşı 881-ci ildə alban knyazı
Qriqor Nerinin qəbri üstündə qoyulmuşdur.
İkinci xaç daşı IX əsrdə
Sünikdə, Martiros kəndi yaxınlığında
Sünik knyazı Qriqor Amir Nerseyin qəbri üstündə
qoyulmuşdur. “Yenivəng xaçdaşları da kompozisiya həll
baxımından Cuğa xaçdaşlarına oxşayır.
Bu daşların əksər hissəsində birinci planda
tanrı fiquru yerləşir. Lakin bu qabarıq təsvirlərin
demək olar ki, üz hissəsi tamamilə sınmışdır.
Bu xaçdaşlardan birinin təsvirini M.D.Axundov vermişdir:
Tanrı təsvirinin yalnız sıx saçları, halə
və başın arxasına doğru gedən üç
yastı zolaq görünür. Bu yastı zolaqlar başın
arxasında xaç fiquru təşkil edirdi”(Vikipedia).
Ermənilərin oğurluğu ilə
bağlı faktlar bununla yekunlaşmır.
Araşdırmaçı alim-memarlarımızın Gədəbəy
rayonundakı Həmşivəng məbədinin ərazisində
aşkara çıxardığı Artsak xaç
daşlarına oxşar daş tədqiq belə edilmədən
Ermənistan tərəfindən gecə vaxtı vertolyotla
oğurlanmışdır. Bu, bizim
alimlərin gözü
qarşısında baş vermişdir.
Beləliklə,
alim mütəxəssislər alban xaç
daşlarını bədii tərtibatı və özünəməxsus
təsvir xüsusiyyətlərinə görə dörd qrupa bölürlər
ki, onlar da Xaçın, Artsak, Cuğa və Yenivəng xaç
daşlarıdır.
Bu alban xaç daşlarını
araşdıran mütəxəssislər belə nəticəyə
gəlmişlər ki, onlar
qədim antropomorf incəsənət əsərlərindən
əmələ gəlmişdir. Şamaxı rayonu
ərazisindən aşkarlanmış tunc
dövrünə aid üç
metr hündürlüyündəki daş qadın bütü
müəyyən mənada bunu sübut edir. Həmin daş əsəri alim R.Göyüşov tədqiq etmişdir.
Alim qeyd edir ki,
bu qədim incəsənt əsəri, heç şübhəsiz, dini
əhəmiyyət daşımışdır. İlkin orta əsrlərə aid xaç daşların
antropomorf mənşəyi haqqında
müxtəlif araşdırmaçıların fikirlərini
o dövrdə ərazisinin böyük hissəsi Qafqaz
Albaniyasına aid olan
Azərbaycan və Dağıstanın bir
çox qəbir daşları ilə təsdiq
olunur. Dağıstanın bir
çox stelaları düzgün
insan başı nəzərə
çarpdırılmış antropomorf formada həkk olunmuşdur.
Tədqiq
olunmuş üç
müsəlman başdaşı və onların yaxınlığında
yerləşən bir çox
stelalar göstərmişdir ki, dini-bədii vasitələrin fərqliliyinə
baxmayaraq, onlar tarixi Azərbaycan ərazisində
yayılmış islamdan əvvəlki
dövrə aid stelalar
- xaç daşları ilə vahid forma və simvolikada həll olunmuşdur. Bütün bunlar
həm xristian, həm də müsəlmanlıq
həyatında daha qədim mədəniyyətlərin
mərasim simvolikasına müraciət edən Azərbaycan
xalqının yaradıcı təfəkkürünün əlamətlərindən
nişan verir.
“Azadlıq”ın
Araşdırmaçı Jurnalistlər Qrupu
KİV-ə
Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə
çap edilir
Azadlıq.-
2012.- 16 may.- S.14.