“Molla Nəsrəddin”də “Məşədi Sicimqulu” imzası
Satiranın güclü qələmi
Ötən əsrin görkəmli
maarifçilərindən və “Molla Nəsrəddin” məktəbinin
layiqli nümayəndələrindən biri də şair Əli
Nəzmidir. O, dövrünün ən istedadlı yazarları
sırasında yer alaraq, dövri mətbuatla daimi əməkdaşlıq
etmişdir. Məmmədzadə Əli Məhəmməd
oğlu 1878-ci ildə Yelizavetpol (Gəncə şəhəri)
yaxınlığındakı Sarov kəndində yoxsul bir ailədə
doğulmuşdur. İbtidai təhsilini mollaxanada alan Əli
sonra rus-tatar məktəbində oxumuşdur.
O, atasının
vəfatından sonra güzəran üzündən doğma
yurdunu tərk edərək Orta Asiyaya getmişdir. Burada o,
Buxara və Səmərqənd şəhərlərində
iki il tacir dükanında şagird olmuşdur. İşləməklə
bərabər, mütaliə yolu ilə təhsilini
artırmış, klassik Şərq ədəbiyyatını
dərindən öyrənmişdir. O, “Bikəs” təxəllüsü
ilə şeirlər də yazmışdır.
Əli Nəzmi
ədəbi fəaliyyətə 1904-cü ildə “Şərqi-Rus”
qəzetində dərc etdirdiyi “Kənddə ibtida” adlı ilk
şeiri ilə başlamışdır. Bu dövrdə
1905-1907-ci illərin inqilabi hərəkatı onun
yaradıcılığında dönüş
yaratmışdır. “Molla Nəsrəddin” ədəbi məktəbinin
görkəmli nümayəndəsi kimi tanınan şair
satirik şeirlərini “Məşədi Sicimqulu”, “Kefsiz” və
başqa gizli imzalarla çap etdirmişdir. Şairin felyeton və
satirik şeirləri satirik-yumoristik jurnallarda, xüsusən
“Molla Nəsrəddin”in səhifələrində müntəzəm
çap olunmuşdur. “İstibdad”, “Qorxuram”, “Olacaqmı”, “Sizə
nə”, “Ey fuqəra”, “Od tutub odlandı vətən” və
başqa şeirlərində o, azadlıq ideyalarını təbliğ
edirdi. Şair sonralar doğma kəndində təqib
olunduğuna görə ailəsi ilə Gəncəyə
köçmüş, burada kiçik ticarətlə məşğul
olmuşdur. O, eyni zamanda öz satirik şeirlərini gizli
imzalarla (A.S.Əlidəyənəkli, “Həcamətverdi”, “Sərsəri”,
“Qanacaqsız”, “Şəmşir”, “Şəmşirək”,
“Peşiman qoca”, “Gəncə Cavanları”, “Müt-şair”, “Şallax”,
“Kav-mahi”, “Qoca zığ-zığ”, “Papiros-çəkən”
və s.) çap etdirməyi də dayandırmır.
O, şeirə
1903-cü ildən başlasa da, “Molla Nəsrəddin”də ilk
dəfə nəsr ilə, felyetonları ilə iştirak
etmişdir. Jurnalın 11-ci nömrəsində Əli Nəzminin
“Əlidəyənəkli” imzası ilə bir kiçik məktubu
dərc olunmuşdur. Burada gəncəli quşbaz Hacı
Hüseynin oğlu ilə rəftarından bəhs edilir.
Hacının oğlu ağacdan dolaşa tutmaq istəyəndə
yıxılır, ayağı sınır. Atası bu əhvalatdan
xəbər tutub gəlir, oğlundan ilk soruşduğu bu
olur: “- Oğul, necəsən? - Quş cibində ölməyib
ki? Sağdırmı?”
Sabirin ən layiqli davamçısı
“Molla Nəsrəddin”
jurnalının Sabir kimi ən fəal yazarlarından biri Əli
Nəzmi olmuşdur. C.Məmmədquluzadə şairin bu
dövrdəki fəaliyyəti haqqında belə yazır: “O
vaxt biz məcmuəmizin 12-ci nömrəsində
”Quli-biyabani" sərlövhəli bir məqalə ilə
varlılarımıza tənəli bir xitab dərc etdik. Ta ki
ondan bir neçə vaxt sonra Sabirin “Təmeyi-nahar”ı bizim səsimizə
səs verdi. Burada Məşədi Sicimqulu kefsiz də meydana
çıxdı və “pənah Allaha” - deyib, Sabirin
“Tömeyi-nahar”ma cavab olaraq “Çayda çapan
qardaşım, ağlama, ağları gör” mətləli
şeirini göndərdi. Məşədi Sicimqulunu ilk dəfə
məcmuəmizdə nəzm ilə danışdıran, onun təbi
şeirini büruzə verən haman “Tömeyi-nahar” olubdur...
Haman M.Sicimqulu ki, öz dediyinə görə “Molla Nəsrəddin”in
bu vaxtadək bircə nömrəsini də başdan-ayağa
oxumamış keçirməyibdir. Sabirin bundan da qiymətli
qeyri əşarına mütəəssir olmayıb, - nə qədər
ki, “Tömeyi-nahar”ına olub, ona bir neçə aydan sonra
cavab verməyi özünə borc bilibdir. Nədir burada
şairi mütəəssir edən? Əlbəttə ki,
Mollanın mövzusudur".
Satirik
şair jurnaldakı fəaliyyəti ilə şeirdə də
məharət sahibi olduğunu isbat etdi. Onun müraciət
etdiyi mövzular demək olar ki, Sabirdən seçilmirdi. Onun
xurafatçı hacıları, kərbalayıları,
istismarçıları, nadan valideynləri, xalqı aldadan
falçı, cindar və dərvişləri, Məhəmmədəli
kimi şahları, xəsis və mənfəətpərəst
“millət xadimləri”ni, “intelli-gentləri” həcv edən
şeirlərində tam olaraq Sabir ruhu var. Sabir ilə Əli Nəzminin
şeirlərini biri-birindən yalnız imzaları
ayırırmış.
M.Ə.Sabirin
vəfatından sonra istər “Molla Nəsrəddin”də, istərsə
də “Məzəli”, “Zənbur”, “Tuti” və başqa mətbu
orqanlarda ən yaxşı satirik şeirlər yazan Əli Nəzmi
olmuşdur.
Amma
şübhəsiz ki, Sabir kimi nəhəng bir sənətkarın
qarşısına çıxmaq və onun işlədiyi
mövzuları yazmaq Əli Nəzmi üçün asan
deyildi. O isə qətiyyən qorxmadı. Sabirlə olan məslək
birliyi, onun da qələmini Sabir istiqamətinə
uyğunlaşdırdı. Əli Nəzminin cəsarəti, qələmə
aldığı mövzulara sərbəst və müstəqil
yanaşması, təsvirlərində kitaba yox, həyata əsaslanması
onun müvəffəqiyyətinə səbəb oldu.
Şairin
“İrsi-pədər”, “Gülürəm”, “Yorğun bir
baxış” şeirlərində də cəhalət və
nadanlığın ibrətli mənzərələri
canlanır. Onun yaratdığı saqqalı hənalı oğrulara,
riyakar ruhanilərə, hiyləgər tacirlərə,
şeytan ziyalılara baxdıqca həm gülür, həm də
pərişan olursan. Şair ölkəsində
gördüyü cəhalət nümayəndələrini
rahat buraxmır. Onların varlığı şairi dəli
edir, onları qamçılamaq, qəflət yuxusundan oyatmaq
istəyir. Onların qaragüruhçu hücumları da Əli
Nəzmini qorxutmur. Şair inanır ki, bu gün də olmasa,
sabah maarif işığı bütün qaranlıq guşələri
işıqlandıracaq, günəş şüası
yatanları oyadacaq.
“Sicimqulunamə” şeirlər
külliyyatı
Belə bir
sabahın əlamətlərini hətta Əli Nəzminin
satira qırmancını dadan məşədi və kərbəlayıların
özləri də duymuşlar. Onlar “zəmanənin dəyişdiyini”
görməyə bilməzdilər. “Dəyişilir” sərlövhəli
müxəmməsində şair bu duyğunu və bunun ilk təsirlərini
qələmə almışdır: “Deməli,
ömrünü yatmaqda keçirən və bunu həyat bilən
adamların hamısı olmasa da, az bir qismi iyirminci əsrin təbəddülatını
duymuşdur”. “Müftahülfərəc” şeirində səbrə
ümid bağlayanları, “Ədəbiyyat, yaxud minacat”
satirasında qəzetlərdən qorxub küyə düşən
köhnəpərəstləri, “Məzəli” şeirində
Məhəmmədəli şahı tənqid atəşinə
tutan şair, kütlələri sayıq salmaq
üçün bu mənfur simaların bütün
çirkin əməllərini açıb göstərir,
camaatda onlara qarşı nifrət oyatmağa cəhd edirdi.
Onun
şeir dili sadə, səlis, üslubu rəvan, ilhamı
qüvvətlidir. Şair öz şeirlərində həmişə
sadəliyi saxlamağa çalışır. Onda kitab dilinin
təsirləri azdır. Bu təsir olsa-olsa ciddi, lirik ruhlu
şeirlərdədir. Satirasında danışıq dili və
canlı ifadə nümunələri daha çoxdur. Əli Nəzminin
təsvirləri yığcam və əhatəlidir. O, vəziyyəti,
xasiyyət və lövhəni bir və ya bir neçə
söz ilə təsvir etməyi bacarır.
Əli Nəzminin
“Sicimqulunamə”sində toplanmış əsərlərindən
başqa jurnal və qəzet səhifələrində də
bir çox şeirləri var.
Əli Nəzmi
Azərbaycanda Sovet hakimiyyəti qurulduğu ilk gündən
yeni cəmiyyətin tərəfdarı kimi
çıxış etmişdir. O, Gəncə məktəblərində
müəllimlik etmiş, sonra “Yeni Gəncə” qəzeti
redaksiyasında çalışmış (1924-1926),
Bakıya köçüb “Kəndli” qəzeti və “Molla Nəsrəddin”
jurnalı redaksiyasında məsul katib olmuşdur (1926-1931).
Şair 1934-cü ildən Azərbaycan Yazıçılar
Birliyinin üzvü olmuşdur. O sonra təqaüdə
çıxmış, həm də “Yeni yol”, “Kommunist” qəzeti
redaksiyalarında müxtəlif vəzifələrdə
işləmişdir. İkinci Dünya müharibəsi
dövründə alman faşizminə qarşı kəskin
satirik əsərlərlə çıxış
etmişdir. Nizami, Firdovsi, Krılov kimi sənətkarlardan tərcümələr
etmiş, eyni zamanda qiymətli ədəbi-tənqidi məqalələr
yazmışdır. “Keçmiş günlər” (1944)
adlı mənzum xatirəsi XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı
və mətbuatını öyrənmək üçün
maraqlıdır.
Şair
1946-cı il yanvarın 4-də Bakıda vəfat etmişdir.
“Azadlıq”ın
Araşdırmaçı Jurnalistlər Qrupu KİV-ə
Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə
çap edilir
Azadlıq.- 2012.- 15 noyabr.- S.14.