“Alimlərin
başçısı” Xacə Hümam Təbrizi
Ana dilli ədəbiyyatımızın ilk imzalarından biri
Ana dilli ədəbiyyatımızın ilk təmsilçilərindən və
görkəmli nümayəndələrindən
biri də XIII əsrdə yaşayıb
yaratmış Xacə
Hümam Təbrizidir.
Dövrünün maraqlı
şairlərindən və
xəttatlarından biri
kimi tanınan Təbrizinin doğum tarixi dəqiq olmasa da, vəfat
tarixi 1314-cü il olaraq göstərilir. Amma yazılı qaynaqlarda onun 116 yaşında dünyadan köçdüyü yazıldığına
görə, doğum tarixinin də
1198-1200-cü illərə təsadüf etdiyi söylənir. Təbrizinin
şeirlər divanını
çap etdirən İran alimi Rəşid Eyvazi isə sənətkarın
təxminən 1238-1239-cu illərdə
anadan olduğunu yazır. Araşdırıcıların
fikrincə, bu tarix daha ağlabatan
görünür.
Şairin əsl adı Məhəmməd,
atasının adı
Əla (Əlai), təxəllüsü Hümamdır.
Doğulduğu yerin götürdüyü ləqəbdən
Təbriz olduğu aydınlaşır. Əli
İbrahim xan Sühufi-İbrahim təzkirəsində
yazır: “Xacə ömrünün axırlarında
dünyanı tərk
edib, dünya malından və dünya vəzifələrindən
göz örtərək
Şeyx Seyid Fərqaninin müridi olmuşdur. O, Məkkəyə
gedib qayıdandan sonra guşənişin olmuş və təsəvvüf təriqətini
qəbul etmişdir. Xacə Hümam hicri qəməri
713-(1313), ya da 714
(1314)-cü ildə Təbrizdə vəfat etmişdir. Onu Təbrizdə özü tikdirdiyi xanəgahda dəfn etmişlər”.
Tədqiqatçılar mənbələrə
əsaslanaraq Hümamın
atası Əlanın
arabir şeirlər yazdığı, onun ağıllı, elmli və istedadlı bir oğlu da
olduğunu vurğulayır.
Xacə Hümam dövrünün ən tanınmış və qabaqcıl şəxsiyyətlərindən
biri olub. Dövlətşah Səmərqəndi
“Təzkirətüş-şüəra”da
20 ən məşhur
sənətkar sırasında
H.Təbrizidən də
söhbət açır.
Təzkirə müəllifi
Şeyx Sədi Şirazi (1203-1292) və Porboha Cami kimi
nüfuzlu şəxsiyyətlərin
hicri VII əsrin sonlarında Təbrizə
Hümamın görüşünə
gəldiklərini qeyd
edir. Həqiqətən
də, Xacə Hümam dövrünün
bir sıra görkəmli dövlət,
elm, mədəniyyət və
ədəbiyyat xadimləri
ilə yaxın olmuş, onların bəziləri ilə mənzum və mənsur şəkildə
məktublaşmışdır. “Vikipedia”nın alimin bioqrafiyası ilə bağlı materialda bildirilir ki, tanınmış dövlət
xadimi və alim Şərafəddin Harun, istedadlı üləmalardan Nurəddin,
İbrahim Həməvi,
şair Qütbəddin
Əmiqi belələrindən
olmuşlar. Onun Elxani vəziri Fəzlullah Rəşidəddin
və vəzir, Elxanilərin nüfuzlu dövlət xadimi Sahib
Divan Şəmsəddin Məhəmməd
Cüveyni ilə də yaxşı münasibətləri var imiş. Hətta F.Rəşidəddin hörmət
əlaməti olaraq oğlanlarından birinə
Hümamın adını
qoymuşdur. Tarixi mənbələr onun
1277-78-ci illərdə Kiçik
Asiyada baş verən qarışıqlıq
zamanı oradakı hadisələri nizama salmaq üçün Abaqa xanın göstərişi ilə
Osmanlı ölkəsinə
gedən Sahib Divan Şəmsəddin
Cüveyni ilə birlikdə olduğunu xəbər verir. Bu məlumatın həqiqiliyini
şairin şeirləri
də təsdiq edir. Şair divanındakı şeirlərində
həmin səfərdən
danışır və
Ş.Cüveyniyə müraciətlə
belə bir səmimi misra da işlədir: “Lütf edərək, Azərbaycandan Ruma gəldin”.
Hümam Təbrizi bir müddət Elxanilər dövlətində
Azərbaycan vəziri
kimi yüksək rütbəli dövlət
vəzifəsində çalışmışdır.
Xacə Rəşidəddinin
Bağdad hakimi Əmir Əliyə məktubunda ömürlük
dövlət təqaüdü
təyin edilən alimlər sırasında Hümamın da adı çəkilir.
Nəsirəddin Tusinin tələbəsi
Xacə Hümam Nəsirəddin Tusidən
dərs almışdı.
Bir alim kimi elmi ictimaiyyətdə
böyük nüfuzu
var idi. Xacə Rəşidəddinin
Quran təfsirinə aid Tozihat
əsərinə rəy
vermiş 200 qabaqcıl
alimdən biri də H.Təbrizi olmuşdur. XIII-XIV yüzilliklərin
alimləri ondan danışarkən, adətən
onu qüdvətül-üləma
(alimlərin başçısı)
adlandırmışlar. O, türk,
ərəb və fars dillərini mükəmməl bilmiş,
hər üç dildə şeirlər yazmışdır. Poeziya
sahəsindəki məharətinə
görə o, Azərbaycan
şeirinin Sədisi adını almışdır.
Şairin fars dilindəki əsərləri
bir neçə dəfə çap edilmişdir. Bu nəşrlər
içərisində İran
alimi Rəşid Eyvəzinin hazırladığı
və 1972-ci ildə geniş müqəddimə
ilə çap etdirdiyi Təbriz nəşri xüsusi yer tutur. R.Eyvəzi
H.Təbrizi irsinin öyrənilməsi və
nəşri sahəsində
ən məhsuldar iş görən tədqiqatçıdır. Şimali
Azərbaycanda şairin
həyat və yaradıcılığının öyrənilməsi, irsinin
nəşri sahəsində
az iş görülmüşdür. Onunla
bağlı Q.Kəndli,
Ə.Xaneqahi, T.Xalisbəyli
və M.Müsəddiqin
məqalələri var. Hazırda
H.Təbrizinin əlimizdə
Azərbaycan türkcəsində
yeganə bir şeiri, fars dilində divanı, ərəbcə bir neçə şeiri və “Söhbətnamə”
adlı poeması var.
Qaynaqlar onun nəsr əsərləri
də yazdığını
soraq verir. Bizə gəlib çatan az sayda nəsr məktubları da bunu sübut edir.
Sənətkarın şeirləri onun ölümündən
sonra vəzir Xacə Rəşidəddinin
göstərişi ilə
toplanıb divan şəklinə
salınmışdır. Hümamın
Azərbaycan dilində
bizə gəlib çatan şeiri “Cümə günü” rədifli bir mürəbbesidir. Həmin
şeiri ədəbiyyatşünas
alimlərimizdən T.Xalisbəyli
və M.Müsəddiq
AR EA-nın Əlyazmaları
İnstitutunda saxlanılan
bir cüngdən tapıb Hümam Təbrizi adlı ön sözlə birlikdə çap etdirmişlər. Lakin onlar çox haqlı olaraq şeirin, həqiqətən
də H.Təbriziyə
aid olub-olmamasına bir
qədər ehtiyatlı
yanaşaraq, onu oxucuların istifadəsinə
və onların müzakirəsinə verməyi
lazım bilmişlər.
Amma şeiri H.Təbriziyə aid etmək
üçün ciddi
əsas var. Birincisi, şeir Hümam təxəllüsü ilə
yazılmışdır, bu,
sənətkarın fars
dilində yazdığı
əsərlərdə tez-tez
işlədilən təxəllüsdür.
İkincisi, mənbələr
şairin türk dilində şeirlər yazdığını da xəbər verir. Üçüncüsü, şeirin
dil və üslub əlamətləri
XIII-XIV əsrlərin poeziya
nümunələrini xatırladır.
Üç bəndlik
şeirin ilk bəndi belədir:
Aşiqi-sadiq olanın tərki dünyadır işi,
Mömün oldur dünyada
rast gəlmən işi.
Həqq buyurdi bizə
layiq işlər isə işi,
Bir səvab bin yazılur ol mübarək cümə günü.
Şair deyir ki,
sadiq aşiqin işi tərki-dünya olub haqqa layiq
işlər görməkdir.
Həm də könlündə ilahi sevgi olan mömin
insan da, maddi varlıq da işinin tənəzzül etməsi
üçün nigaran
və məyus olmamalıdır. Çünki
həqiqi möminlərin
işi bu dünyada rast gətirməz. Ona görə ki, o dünya ilə bu dünyanın təbiəti bir-birindən
tamamilə fərqlidir.
Ölməz əsərləri
Qaynaqlar Hümamın ömrünün sonlarına
doğru güşənişin
olduğunu və sufi məsləkini seçdiyini də qeyd edir. Hümamın
yaradıcılığında eşq və vətəni tərənnüm
edən çoxlu sayda şeirlər var. Məşhur və mənbələrdə tez-tez
xatırlanan bir rübaisində sənətkar
Təbrizin və onun sakinlərinə heyranlığını belə
ifadə edir: “Təbriz gözəldır,
hər nə ki, orada vardır,
o da gözəldir. Onun sakinləri yüksək fikir sahibləridirlər. Onlar müxaliflərin fikri ilə müvafiq olmazlar. Məlaikə divlə heç vaxt dost ola bilməz”.
Şair həyatı boyunca zülmə, ədalətsizliyə, haqsızlığa
etiraz etmiş, mənəvi və cismani sərbəstliyin, haqq və ədalətin
tərəfində dayanmışdır.
Onun ictimai məzmunlu əsərləri
içərisində Elxanilər
dövlətinin vəziri
Xacə Şəmsəddin
Məhəmmədin irticaçı
qüvvələrin təhriki
ilə edam etdirilməsi
münasibətilə yazdığı
tərcibəndi diqqəti
xüsusilə cəlb
edir. Şəxsi dostu və görkəmli
dövlət adamı
olan Xacə Şəmsəddinin ölümü
şairi qəzəbləndirir,
kədərləndirir. Şeirdə
bu haqsız edamın günahkarlarına
nifrət ifadə edilir, zülmün tüğyanından və
ədalətin yoxa çıxmasından danışılır:
“Zülm dovşanı
elə hakim olmuşdur
ki, ədalət şirinin dırnaqları
sınmışdır”.
Sədi Şirazi Təbrizə gələrək
Hümamla görüşmüş,
bundan sonra onlar arasında möhkəm dostluq əlaqəsi yaranmış
və onlar bir-birinə müraciətlə
şeirlər yazmışlar.
Məlumata görə,
Sədi ilə Hümam arasında belə bir şeirləşmə
də olmuşdur.
Hümam Azərbaycan ədəbiyyatında Nizami
ənənələrini davam
etdirən bir şair kimi tanınır. Onun Nizaminin təsiri ilə yazılmış bir sıra şeirləri
var. Sənətkarın yaradıcılığında
mühüm yer tutan “Söhbətnamə”
məsnəvisi də
Nizaminin “Sirlər xəzinəsi” poemasının
ənənəsinə uyğun
olaraq qələmə
alınmışdır. Fars dilində yazılmış
“Söhbətnamə” poeması
əxlaqi-didaktik mövzudadır.
Poema Sahibdivan Xacə Şəmsəddin
Cüveyninin oğlu Şərəfəddin Harun
ibn Şəmsəddinin
adına nəzmə çəkilmişdir.
“Azadlıq”ın Araşdırmaçı Jurnalistlər
Qrupu KİV-ə Dövlət
Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə
çap edilir.
Azadlıq.- 2012.- 22 noyabr.- S.14.