“Dünya elm üstündə
bərqərar olur...” .
Böyük ictimai xadim
və islam
alimi
Türk millətinin dünyaya bəxş etdiyi simalar sırasında elə böyük şəxsiyyətlər
var ki, onlar
haqqında çox az şey
bilirik. Bu şəxsiyyətlərdən
bəziləri uzaq ölkələrdə ən
yüksək mərtəbələrə
qədər yüksəlmiş,
tanınmış və
ya elm aləmində məşhurlaşmışlar. Belə görkəmli simalardan biri də Şeyx
Cəmaləddin Əfqani
olmuşdur. O, XIX əsrdə
Azərbaycan diasporunun
xaricdə ən nüfuzlu nümayəndələrindən
sayılmışdır. Müasirləri onu “böyük bir müsəlman” və yaxud “böyük bir şərqli”, “müsəlman
dünyasının mümtaz
siması” adlandırmışlar.
Cəmaləddin Əfqani (əsl adı Seyid Məhəmməd ibn Səfdər) 1838-ci ilin noyabr ayında
Həmədan yaxınlığındakı
Əsədabad kəndində
doğulmuşdur. O, ərəb, fars və
türk dillərini mükəmməl bildiyinə
görə sonralar hər üç dildə əsərlər
yazmışdır. Alim fransız
və rus dillərinə də bələd idi. Uzun zamanlara qədər onun hansı millətə mənsub olduğu dəqiq məlum deyildi və mübahisə mövzusu idi. Elə mənbələr var ki, orada Əfqaninin
ərəb olduğu yazılır. “Hətta onun sevimli tələbəsi Şeyx Məhəmməd
Əbdeh onun Hüseyn ibn Əli ibn Əbu
Talib sülaləsi ilə peyğəmbər
nəslinə mənsub
olduğunu göstərir
və seyid titulunu da bununla
əlaqələndirir. Amma müasirləri, xüsusən şagirdləri
onun özündən
milliyyət etibarı
ilə türk olduğunu eşitmişlər”(Vikipedia). Bu
faktı başqa əsaslı mənbələr
də təsdiqləyir.
Onun haqqında Əhmədbəy Ağaoğlu
öz gündəliyində
yazır: “Cəmaləddin
Əfqaniyə üç
dəfə mülaki oldum. İkinci dəfə mülaqatımızda
onun əsli haqqında məlumat istədim, verdikləri cavabı hüzurlarında
dəftərimə köçürdüm.
Sözlərini eynən
nəql edirəm:” Mənin babam və anam əslən
Marağalıdır, fəqət
sonra Həmədana köçmüşlər. Mən Həmədanda
doğulmuşam. Həmədanda babamın işləri pozulduğundan Əfqanıstana
hicrət etmək məcburiyyətində qalmışdır".
Marağa Azərbaycanın türk şəhərlərindən
biridir. Cəmaləddin Azərbaycan dilini
ana dili olaraq konuşurdu".
Əfqaninin atası nüfuzlu bir din xadimi olduğuna görə, o, atasının
sayəsində Kabildə
mükəmməl dini
təhsil almışdır.
Bundan sonra o həmin dövrdə Əfqanıstanın suverenliyinə
çalışan və
bir müddət buna nail
olan Əmir Dost Məhəmmədin yanında
xidmət etmişdir. Amma
1863-cü ildə Əmir
vəfat etmiş, bir qədər sonra qəbilə və vərəsə çəkişmələri başlanan
zaman Əfqani oradan uzaqlaşdırılmışdır.
Onun daşıdığı Əfqani
təxəllüsü də
Əfqanıstanla bağlı
idi. İran istibdadından və
onların təqibindən
yaxa qurtarmaq üçün o özünü
çox vaxt Əfqan təbəəsi
kimi göstərirdi.
Bir müddət Əfqanıstanın
Baş naziri vəzifəsində işləmiş
bu şəxs Misir Universitetinin professoru olmuşdur.
Elm yolu ilə dünya səyahəti
Onun
haqqında doktor Şeyx Mustafa Əbdulrəzzaq yazır: “Seyid
Cəmaləddinin əzəmətindən və
böyüklüyündən danışarkən təkcə
bunu demək kifayətdir ki, o, yeni Şərq tarixində
insanları azadlığa çağıran birinci şəxs
idi və bu yolda şəhid də o olmuşdur”.
Ömrünü
əsasən səyahətlərdə keçirən Cəmaləddin
Əfqani bir müddət Hindistanda və Misirdə
yaşamışdır. Sonra o, Hindistana köçüb Heydərabadda
məskunlaşmış, ingilislərin təkidi ilə oradan
da uzaqlaşdırılmışdır. Əfqani bir müddət
Tehranda yaşasa da, çox keçmədən Londona gedib
ömrünün bir hissəsini də orada
keçirmişdir.
Yazılı
mənbələr göstərir ki, Əfqani Amerikada da
olmuş, sonra Parisə qayıtmış, bir müddət
publisistika və qəzetçiliklə məşğul
olmuşdur. O hətta slavyanofillərin rəhbəri Katqovla
görüşüb ona Hindistanın azadlığı
uğrunda birgə mübarizə aparmağı təklif
etmişdir. Bütün bunlar onu Qərb müstəmləkəçilərinə
qorxulu və təhlükəli düşmən kimi
tanıtmışdır.
C.Əfqani
ilk siyasi fəaliyyətinə doğma vətəni İranda
başlamışdı. O, dəfələrlə Tehrana gəlib
buradakı qabaqcıl adamlarla görüşmüş,
çoxlu həmfikir toplamış, İranın acınacaqlı
vəziyyəti, gələcək taleyi haqqında elmi və
siyasi məsələlər ətrafında fikir mübadiləsi
aparmışdır.
O, dini təhsil
görmüş olsa da, dünyagörüşü dünyəvi
elmlərlə birgə formalaşmış, bəşəriyyətin
tərəqqisinə kömək edən elmlə bağlı
idi. Əfqani yazırdı: “Bütün var-dövlət, sərvət
əsasən elmin məhsuludur. Dünya elm üstündə bərqərar
olur. Elmi bəşəriyyətin əlindən alsan, daha
dünyada insanlıqdan əsər qalmaz. Elm bir nəfərin
gücünü on nəfərə, min və on min nəfərə
bərabər edir”.
“Vikipedia”
yazır ki, Cəmaləddin Əfqani bir müddət
Türkiyədə olduğu zaman, 1878-ci ildə elm və tədris
ocaqlarında oxuduğu antiimperialist xarakterli mühazirələrinə
görə ölkədən qovulur. Amma Sultan Əbdülhəmid
onu 1892-ci ildə yenidən Türkiyəyə dəvət
edir. O, ikinci dəfə İstanbula gəlir və
ömrünün axırına, yəni 1897-ci ilə qədər
burada yaşayır. Vəfatından uzun illər sonra,
1944-cü ildə məzarı Əfqanıstana
aparılmış və Kabildə dəfn olunmuşdur.
Tarixdən
məlum olduğu kimi, müsəlman Şərqi Monqol
istilasından sonra tənəzzülə uğradı.
Geniş xalq kütləsi dünyəvi elmlərdən
uzaqlaşdırıldı. Cəmaləddin Əfqani isə
bütün elmi mübahisələrdə qətiyyətlə
deyirdi ki, “elmə və mədəniyyətə ən
yaxın və ən doğma din islam dinidir”.
“Dünyanın sultanı elm...”
Cəmaləddin
Əfqani hələ 1872-ci ildə Kəlküttədəki
ingilis məktəbində oxuyan müsəlman gəncləri
qarşısında çıxış edərək deyirdi:
“Qəribə burasıdır ki, müsəlman üləmaları
elmi iki yerə bölmüşlər: müsəlman elmləri
və Avropa elmləri. Bununla da onlar müsəlman
xalqını faydalı elmləri mənimsəməkdən
çəkindirirlər. Onlar başa düşmürlər
ki, insanı şərafətli edən elm ayrıca heç
bir xalqa mənsub deyil, kim ona yiyələnsə onundur”.
Böyük
alim həmin çıxışında belə bir maraqlı
məsələyə də toxunurdu: “Təəccüblü
burasıdır ki, müsəlmanlar Aristoteli o qədər rəğbətlə
oxuyurlar ki, elə bil o əsl müsəlmandır. Amma Nyutonu,
Qalileyi, Kepleri kafir hesab edirlər. Elmin atası-anası və
sübutu dəlildir. Burada əsas Aristotel, yaxud Qaliley deyildir,
haqqı, həqiqəti sübut edən elmi bizim üləmalar
qadağan edirlər, elə bilirlər ki, bununla islamı qoruyub
saxlayırlar. Belə adamlar əslində islamın
düşmənləridir”.
C.Əfqani
1891-ci ilin dekabrında İngiltərənin “Mançestr
qardian” qəzetinə verdiyi müsahibəsində də bu məsələdən
bəhs edərək deyirdi: “İranda indiki cəhalətin
islam qanunlarına qətiyyən dəxli yoxdur. Bunlar nadan və
cahil təfsirçilərin islama etdikləri əlavələrin
nəticəsidir. Tarixi təkamül və inkişaf
onların bu səhvlərini üzə çıxarıb
islah edəcəkdir”.
Odur ki, Cəmaləddin
Əfqani başqa din xadimlərindən fərqli olaraq tərəqqinin,
təkamülün əsasını elmdə görür və
deyirdi: “Dünyanın sultanı həmişə elm olmuş,
elmdir və elm olaraq qalacaqdır. Hələ heç kəs
bu sultanı elm sarayından qova bilməmişdir.
Dünyanın həqiqi hökmdarı olan elm ancaq
vaxtaşırı paytaxtını dəyişmiş, gah Məşriqdən
Məğribə, gah da Məğribdən Məşriqə
getmişdir”.
Əhməd
Ağaoğlu deyirdi: “İttihadi-islam Quranın təbiətindən
doğsa da, o, siyasi bir cərəyan kimi ancaq Seyid Cəmaləddin
Əfqaninin zühuru ilə dünya üzü gördü.
Çünki Cəmaləddin Allah kəlamlarına başqa
yöndən yanaşır, dövrün tələblərindən
və Quranın təbiətindən çıxış edərək
ciddi islahatlar irəli sürür və ittihadi-islama Şərq
xalqlarının nicatı kimi baxırdı”.
“Azadlıq”ın
Araşdırmaçı Jurnalistlər Qrupu KİV-ə
Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə
çap edilir.
Azadlıq.- 2012.- 25-26 noyabr.- S.14.