“Taleyimə
sən bax! Düşüncələrim yasaq, duyğularım
yasaq!..” .
Bulud
Qaraçorlu Səhənd
Cənubi
Azərbaycan ədəbiyyatının görkəmli
simaları arasında yer alan qələm sahiblərindən
biri də Bulud Qaraçorludur. Hələ sovetlər
zamanından həm Arazın o tayında, həm də bu
tayında Səhənd ləqəbi ilə məşhur olan
şair ədəbiyyat xəzinəmizə gözəl
nümunələr bəxş etmişdir.
Bulud
Qaraçorlu Səhənd 1926-cı ildə Marağa şəhərində
anadan olmuşdur. Şairin əsli Qaraçorlu tayfasına mənsub
idi. Qədim yazılı qaynaqlara görə, Göytürk
dövlətini yaradan iki tayfa xüsusi qılınc
buraxırdı. Hər tayfa da istehsal etdiyi qılınca
öz adını vermişdi. Tayfalardan birinin adı “Bilgətəkini”,
digəri isə “Qaraçori” idi. Hər iki tayfa tərəfindən
buraxdıqları qılıncın üstündə öz
nişanı xüsusi şəkildə həkk olunurdu. O zaman
Göytürk imperiyasının sərhədləri Azərbaycanı
da əhatə edirdi. Səhəndin nəsli də
Göytürkləri yaradan həmin Qaraçori tayfasına
gedib çıxır. Ailəsindən bəhs edən Səhənd
deyirdi ki, atası “əyri-üyrü bir xətlə öz
adını cızmalardı, tayfada ağ-qaradan başı
çıxan təkcə anası idi ki, o da düz-qələt,
fəqət Quran oxuyardı”. Bununla belə, valideynləri ona
böyük bir məktəb olmuş, ata və anasının
hekayətləri yaddaşına hopmuş, onun mükəmməl
bir şəxs kimi yetişməsində önəmli rol
oynamışdı.
“Vikipedia”da
şairin bioqrafiyasına həsr olunmuş məlumatda həm
onun həyat yoluna, həm də
yaradıcılığına dair zəngin materiallar var. O mənbələrdən
məlum olur ki, gənc Bulud ilk təhsilini Marağa və Təbrizdə
almış, 17 yaşında Razi, az sonra isə Səhənd
təxəllüsü ilə şeirlər yazmağa
başlamışdı. Onun gənclik illəri İranda ən
çətin bir dövrə - Azərbaycan xalqının
milli mücadilə dövrünə təsadüf edir.
Səhənd
o milli hərəkatın ən fəal
iştirakçılarından biri olur. 1945-ci ildə Pişəvərinin
rəhbərliyi ilə Güney Azərbaycan Milli Hökumətinin
qurulması onun həyatına və
yaradıcılığına mühüm təsir göstərir.
Amma bu azadlıq sevinci uzun sürmür. Böyük güclərin
maraqlarının toqquşduğu bir meydana çevrilən Azərbaycanın
azadlıq mübarizəsi də bu çəkişmələrin
qurbanına çevrilir.
Həyatını
öz vətəninin istiqlaliyyət mübarizəsinə həsr
edən, bu yolda həm qələmi, həm də silahı ilə
vuruşan Səhənd yana-yana yazırdı:
Qarğış
zəmanənin qanunlarına,
Qarğış
ürəkləri ayıranlara,
Qarğış
insanları qəfəsə salıb,
Bəşər
hüququndan dəm vuranlara.
Həmin
illərdə yaranmış Birləşmiş Millətlər
Təşkilatının ilk həll edəcəyi
münaqişəli problem Cənubi Azərbaycan məsələsi
olur. Qısa bir zaman içində istiqlal sevincini dadaraq
çiçəklənən diyar yenidən əsarət həbsxanasına
çevrildi.
Milli hökumətin süqutundan sonra
zindana...
Azərbaycan
Milli Hökuməti qan içində boğulduqdan sonra onun
qurucularına divan tutuldu, onların bir çoxu dar
ağacından asıldı, sağ qalanlar zindanlara
atıldı, vətəndən sürgün olundu. Bundan sonra
Azərbaycan dilində mətbuat və kitab nəşrinə
qadağa qoyuldu. O dövrdə Azərbaycan dilindəki əsərlərin
əksəriyyəti zindanlarda, sürgünlərdə
yazılır, gizli yollarla çoxaldılıb xalq
arasında yayılırdı. Buna görə də, o
zamanlardan 1978-1979-cu illər İran inqilabına qədər
ölkədə Azərbaycan türkcəsi ilə çap
olunan kitablarda çap yeri və ili göstərilmirdi. Səhəndin
1951-1953-cü illərdə zindanda yazdığı “Araz” və
“Xatirə” poemaları da bu əsərlər
sırasındadır. O, bu əsərlərində
1945-1946-cı illərdəki milli-azadlıq hərəkatı
və onunla bağlı arzularını bədii dillə qələmə
almışdı.
Pəhləvi
rejiminin fars dilini zor gücünə yeritmək siyasəti ilə
barışa bilməyən şair “Yasaq” şeirində
yazırdı:
Taleyimə sən
bax!
Düşüncələrim
yasaq,
Duyğularım
yasaq,
Keçmişimdən
söz açmağım yasaq,
Gələcəyimdən
danışmağım yasaq.
O, xalqın
arzu və ağrılarını ədəbi dilə
çevirmək üçün şair “Dədə Qorqud”
dastanlarına üz tutur. Səhəndin məşhur
“Sazımın sözü” əsəri də xalq
yaradıcılığından bəhrələnərək
ərsəyə gətirdiyi bir poemadır. Bu əsər
şovinist rejimin “Azərbaycan türkcəsi dil deyil, ləhcədir”
ifadəsini alt-üst edir. Həmin dövrdə türk
xalqlarının ən böyük abidəsi olan “Dədə
Qorqud” dastanlarına həm SSRİ-də, həm də İranda
qadağa qoyulmuşdu. Səhəndin bu dastanla ilk
tanışlığının da maraqlı tarixçəsi
var. Səhənd tanınmış ziyalılar - M.Fərzanə,
Səbahi, M.Şəhriyar, doktor C.Heyətlə sıx dostluq əlaqəsi
saxlayırdı. Şair “Dədə Qorqud dastanları” ilə
yaxın dostu M.Fərzanə vasitəsilə tanış olur.
Kitabxanada işləyən M.Fərzanənin əlinə təsadüfən
“ziyanlı sayıldığı üçün məhv
olunmağa məhkum” adı altında damğalanmış, əsrin
əvvəllərində Türkiyədə çap
olunmuş “Dədə Qorqud” kitabı keçir. O həmin
gündən başlayaraq Türkiyədəki həmkarları
vasitəsilə dastanla bağlı mənbələri
toplamağa başlayır. M.Fərzanə Tehranda dostu Səhəndlə
kirayədə yaşayırdı. Günlərin birində
Türkiyədən göndərilən növbəti kitab
bağlaması Səhəndin də diqqətini cəlb edir.
O, bu qədim dastanlara o qədər vurulur ki, 10 il
dastanlardakı süjet üzərində işləyib yeni və
orijinal “Sazımın sözü” adlı əsərini
yazır.
Səhəndin
məşhur alim-şərqşünas Rüstəm Əliyevlə
ilk tanışlığı 1967-ci ilə təsadüf edir.
O, beləcə bu taydakı qan qardaşları ilə əlaqə
yaradır. Onlara şeir ərməğanları göndərir.
Bunun ardınca M.Rahim, S.Rüstəm, B.Vahabzadə, Qabil və
başqaları ona cavab yazır. Bölünmüş vətənin
ayrılıq və həsrətini əks etdirən bu məktublar
onun yaradıcılığının bir hissəsinə
çevrilir. O, Rüstəm Əliyevə xitabən
yazdığı
“Dilində danışma!” demədilər
bir kəsə!
“Üçüncü
ərməğan” şeirində hakim Pəhləvi rejiminin qədim
ədəbiyyata malik olan xalqın dilinə qarşı
apardığı yasaq siyasətini pisləyirdi:
Zöhhaklar,
fironlar, hitlerlər dünyada,
Neyləsə,
neyləsə, neyləsə, neyləsə,
Açgilan
tarixi, varaqla, baxqılan,
“Dilində
danışma!” demədilər bir kəsə.
Şairin
yaxın dostu Gəncəli Səbahi Səhəndi Səməd
Vurğuna oxşadırdı. Həqiqətən, Səhənd
həm zahirən, həm də yaradıcı təfəkkürü
ilə S.Vurğuna bənzəyirdi. O özü dahi şairin
pərəstişkarı idi. Şeirlərinin bir çoxunda
onun təsiri hiss olunurdu.
1978-1979-cu illər
İran inqilabının qələbəsinə bəslədiyi
ümidlər də boşa çıxdıqdan sonra şair
dərin bir kədər yaşamağa
başlamışdı:
Bilmirəm,
ağlayım, bilmirəm gülüm,
Bilmirəm,
açılıb, ya solub gülüm.
Danışmağa
tutmur ağzımda dilim,
Axı,
dostlar, mən Təbrizdən gəlmişəm...
Uzun illər
boyu türklərə qarşı dövlət səviyyəsində
gah gizli, gah da açıq aparılan repressiyalar təsirsiz
qalmamışdır. Fədakar şair xalqın azadlıq hərəkatındakı
məğlubiyyətinin bir səbəbini də milli ruhun zəifliyində
görürdü.
1979-cu ildə
Səhəndin qəfil ölümü Azərbaycan
xalqını yasa boğdu. Ömrü boyu xalqının
azadlığı uğrunda mübarizə aparan şair,
inqilabın xalqa verdiyi nisbi yenilikləri görmədən
öldü. İrandakı azərbaycan ziyalıların təşkilatı
- “Azərbaycan Cəmiyyəti”nin fəallarından olan Səhənd
qurumun orqanı olan “Varlıq” jurnalının ilk
sayını belə görə bilmədi. Jurnal ilk
sayını ilk baharda dünyasını dəyişən Səhəndin
xatirəsinə həsr etdi, sonrakı saylarında da onun
çap olunmamış əsərlərdən örnəklər
verdi.
Səhəndin
əsərləri çap olunmadığından, geniş
oxucu kütləsi onu olduğu kimi tanıya, qiymətləndirə
bilməmişdi. Şair Səməd Behrəngi bu məsələyə
diqqəti cəlb edərək yazırdı: “Şəhriyar
”Heydərbabaya salam" əsəri ilə bütün Şərqdə
yaxşı tanındığı halda Səhəndin xidmətləri
diqqətdən kənarda qalmışdır".
Amma Səhəndin
yaradıcılığı və mübarizə yolu
unudulmadı. Böyük elm xadimi, doktor Cavad Heyət şairin
“Sazımın sözü” əsərinə çox yüksək
qiymət verərək onu Firdovsinin “Şahnamə”si ilə
müqayisə edir və bu əsəri Güney Azərbaycan
türklərinin zəngin lüğət xəzinəsi,
“Millətnaməsi” adlandırdı. Böyük Şəhriyar
“Səhəndiyyə” poemasını ona ithaf etmiş, Səhənd
yaradıcılığına bir şeirindəki “o elə
bir şair idi ki, mən Şəhriyardan bac alırdı”
sözləri ilə qiymət vermişdi. Şəhriyarın
ona böyük sevgi ilə ithaf etdiyi “Səhəndiyyə”
poeması Səhəndi ədəbi mühitin ən görkəmli
şəxsiyyətlərindən, ustadlarından birinə
çevirdi. Tam əminliklə demək olar ki, Güney Azərbaycan
ədəbiyyatında Şəhriyardan sonra əsərlərinə
ən çox şeirlər, nəzirələr yazılan
şair Səhənd idi.
“Azadlıq”ın
Araşdırmaçı Jurnalistlər Qrupu KİV-ə
Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə
çap edilir.
Azadlıq qəzeti.- 2012.- 27 noyabr.- S.14.